Wegwerkzaamheden aangeven

Beste mede OSM’er,

Recent heb ik een aanpassing gedaan i.v.m. wegwerkzaamheden in de omgeving. Deze zullen ongeveer 3 maanden duren. Gezien het de hoofdweg van het dorp is, leek het mij goed om dit aan te geven. In een forum topic kwam ik het volgende tegen:

(Bron: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=30536)

Vanavond las ik echter op de wiki pagina het een en ander aan uitleg over de end_tag. Nadat ik dit gelezen had, was het mij duidelijk dat deze tag niet bedoeld zoals gesuggereerd in het aangehaalde topic. Welke tags kan ik nu echter naast de construction=minor gebruiken, om het begin en einde van de wegwerkzaamheden aan te geven?

Alvast dank voor alle input!

Een tijdelijke afzetting van een weg van drie maanden zou ik het niet op OSM zetten, mits de wegen ongewijzigd blijven qua loop en ligging. Ter plaatste staat de omleiding wel aangegeven namelijk, dus voor de routering hoeft het niet, en je loopt het risico dat een gebruiker van de OSM database net tijdens die werkzaamheden een jaarlijkse update van zijn lokale database doet. Pas bij een blokkade van een half jaar of meer zou ik het intekenen.

Anders is het als de situatie veranderd; dus dat een weg verlegd wordt of dat er een rotonde in de plaats van een kruispunt komt. Dan kun je zodra de weg afgezet is de nieuwe situatie intekenen met highway=construction, en die definitief maken zodra de weg weer open is.

Ik ben het daar niet mee eens. Soms is een omleiding geen probleem, of de enige mogelijkheid. In dat geval hoef je inderdaad niets te doen.

Ik ken genoeg gevallen waar je helemaal niet naar de afgesloten weg geleid wil worden. Zeker als je ter plaatse niet bekend bent en wel net een nieuwe kaart gedownload hebt, is het heel vervelend als je plotseling op een onbegrijpelijke omleidingsroute stuit.

In het verre verleden heb ik zelf ook wel eens wegen, waar werkzaamheden waren, op acces=no gezet. Inmiddels ben ik daarvan terug gekomen om de volgende redenen:

  • Bij gebruik van offline kaart (die je niet maandelijks update) krijg je dan te maken met wegen die afgesloten lijken, maar dit niet zijn;

  • Tijdens werkzaamheden kunnen voetgangers wel vaak gewoon gebruik maken vd weg;

  • Vergeten wordt om de weg weer open te stellen.

Ik ben er door de jaren heen echt geen voorstander van geworden want met name het laatste punt kom ik met regelmaat van de klok tegen, dus ik doe het niet meer en zou het anderen ook afraden dat te doen. Als het wegverloop ingrijpend wijzigt, dan is het wellicht nog te verdedigen, al zou ik dan meteen het nieuwe wegverloop intekenen.

Tijdens mijn rijopleidingen heb ik altijd geleerd om geen gebruik te maken aan de vooraankondigingen van omleidingen, maar door te rijden totdat je daadwerkelijk bij de afsluiting komt, daar staat immers ook altijd een omleidingsroute die vaak korter en sneller is dan de eerder aangegeven route. Wijkbewoners zijn daar niet altijd blij mee, maar da’s niet mijn probleem. :sunglasses:

Dan heb je geluk.

Een paar voorbeelden, ik moest ergens midden in het groene hart zijn en daar was de enige weg afgesloten. Bij het volgen van de omleiding ben ik ergens het spoor bijster geraakt. Het enige wat m’n GPS wilde doen was me terug sturen over de afgesloten weg. Het heeft me echt heel veel moeite gekost om een andere route te vinden.

Een andere geval, er stond wel ergens iets van een omleiding, maar ik niet goed zien wat er afgesloten was. Dus ik rij door, is er bij de afgesloten weg geen omleidingsroute. Nu was ik daar wel bekend, maar ik kon wel helemaal terug.

Vanochtend, omleidingsroute voor fietsers (in Amsterdam) door wat smalle straatjes, staan die helemaal vol met kranen en laden en lossen. Als ik geweten had van de afsluiting dan had ik wel een andere route genomen.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=63254
conditional discussie met datum (jaar)

Vorige week meegemaakt dat een weg tijdelijk een richtingsweg was. Moest toen een behoorlijk eind omrijden, navigatie maar herberekenen en steeds het verkeerd advies geven. Wegens werkzaamheden aan een rotonde.
oneway:conditional=yes @ (datums)

Dit is een goed voorbeeld inderdaad. access:conditional=no @ (datum) ondervangt een groot deel van de genoemde problemen.
Veel mensen hebben een voorkeur voor’construction’. Je zou dus ook construction:conditional=yes @ (tijdvak) moeten kunnen gebruiken. Alleen wordt dat voor zover ik weet nergens ondersteund.

Dat ligt sterk aan het beleid ter plaatse. Ik zie liever een verre vooraankondiging, dan kun je op voorhand een nieuwe route nemen. Te vaak heb ik als fietser meegemaakt dat ik bij een afgesloten weg kwam en om mijn doel te bereiken gewoon kilometers terug moest. Als op een ‘route-keuzepunt’ nou een vooraankondiging zou staan had ik me dat kunnen besparen.
Ik heb ook vaak vrachtwagens gezien die jouw methode gebruikten en zich dan bij de afsluiting ongelooflijk vast hadden gereden …

Nu kwam ik deze tag tegen: temporary (on draft)

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:temporary

Duitse fietsproblematiek baustelle.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=63549

Was gisteren aan het fietsen en kon niet geheel de uitgezette route volgen omdat delen van de Waalbandijk vanaf Juni dit jaar afgesloten zijn, zie ook https://www.gralliantie.nl/werkzaamheden/.

Ik had er al access=no opgezet maar voordat ik de upload deed dacht ik, er lopen ook fietsroutes over, dus knooppuntnet zal wel af gaan. Toen even gezocht en kwam dit topic tegen en ervan gemaakt access:conditional=no @ 2021 Jun-Dec 00:00-24:00.

Ik had de route gemaakt met brouter maar die ondersteund dit soort restricties (nog) niet, kent iemand een routeplanner die er wel iets mee doet?

NB: Ik vindt temporary:access een beetje dubbelop, uit de tijd/datum restrictie blijkt toch al dat het tijdelijk is.

Hoi emvee,

OsmAnd heeft een instelling (settings - app profile: cycling - navigation settings - route parameters - consider temporary limitations: on). Nooit echt getest overigens.

Ps. Ik navigeer bijna nooit, maar kijk/onthoud een kaartbeeld. Als een weg echt opgebroken en onbegaanbaar is voor enkele maanden maanden zou het naar mijn mening toch ‘construction’ moeten zijn. Dat is duidelijker. En op dat soort access:no situaties ben ik ook al vaker klem gelopen & gefietst (brug gesloopt, tag access:no).

Ik plan mijn fietsroutes eigenlijk altijd van te voren, dat onderdeel vindt ik bijna zo leuk als de route zelf fietsen en daarvoor gebruik ik brouter onder QMapShack met een eigen profiel. Die zet in dan in de GPS maar soms ook (als backup/snel overzicht) in OsmAnd. Verder heb ik ik in OsmAnd brouter als router geconfigureerd, dus die consider temporary limitations zal voor mij niet werken, wel goed om te weten.

Een echt probleem was het niet, ik gebruik de route op de GPS alleen als lijntje, geen aanwijzingen; GPS op een grotere schaal (meer overzicht), omleidingroute volgen en met een schuin oog de originele route in de gaten houden.

Ja, duidelijker is het wel maar het betekend wel meer onderhoudswerk en dat is denk ik geen goed idee.

Misschien handig voor de opruiming van oude *:conditional-tags na afronding van dergelijke werkzaamheden: deze is net “live” gegaan :slight_smile:
https://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/#item=3350&source=&class=33503&useDevItem=&username=&bbox=&country=netherland*&zoom=8&lat=52.199&lon=5.751&level=1%2C2%2C3

Het liefst verwijder ik alle conditional tags met een verlopen einddatum m.b.v. een Overpass turbo query, maar dan krijg ik weer de hele menigte op m’n dak die bezwaar maakt tegen elke mechanische bewerking.

Ik maak zeker niet altijd bezwaar, maar in dit specifieke geval zou ik persoonlijk ook wel aanraden ze één voor één te bekijken, voor het geval er ook andere tags aangepast zijn (zelfs onschuldige tags als note, die bijvoorbeeld kunnen zeggen wat de nieuwe situatie is of gewoon waarom de weg dicht was)

Een Overpass turbo query is niet nodig, je kan met Osmose inzoomt en dan Export > JOSM dan, dan worden alle Issue in beeld in JOSM geladen en kan je daar de wijziging maken.

Ik vindt het ook wel handig dat je in Osmose z’n issue kan aanklikken en de details zien.

Even gekeken naar deze problemen voor Zuid-Holland (onder “Country” kan je een andere provincie kiezen) maar de problemen daar zijn niet echt dingen die zijn afgerond maar dingen als:

Als ik lees op Conditional restrictions dan snap ik dat daar haakjes missen:

In de lijst van problemen die Osmose vindt waar jij de laatste editor bent (http://osmose.openstreetmap.fr/en/byuser/<osm_userid>) zie ik de Waalbanddijk, die zal ik bijwerken.

@emvee:
Ja klopt, 33501 zijn conditionals met foute syntax; 33502 (jouw link) zijn de gevalletjes

en 33503 (mijn linkje) zijn de verlopen conditionals. Helaas is (edit: was) de hele groep issues 3350* nu ook “expired conditional” genoemd, wat verwarrend is.

p.s. in de URL kun je &country=netherlands* intypen (en source leeglaten), dan heb je heel Nederland

Goed, dat had ik nog niet gezien, maar met item=3350&source=4682 krijg je de drie subcategorieën voor Zuid-Holland (4682) te zien. Het lukt me niet die lijst voor heel Nederland te krijgen.

Klopt, source weglaten, country=netherlands*
http://osmose.openstreetmap.fr/en/issues/open?item=3350&source=&country=netherlands%2a