Stolpersteine tagging

Op historic map kun je stolpersteine beter en sneller ontdekken.
http://www.historic.place/themes/stolpersteine/index.html?zoom=9&lat=52.24447&lon=5.61778&layers=B0000

Ook kun je een preset in JOSM instellen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/DE:Stolpersteine

In Zutpen heb ik destijds in samenwerking met Stolpersteine Stichting Zutphen 400 Stolpersteine ingebracht.

De Stolpersteine van nummer 22 (links van de steen aan de rand van de tuin nr. 20) zie ik gekgenoeg niet (meer?)
https://www.tracesofwar.com/sights/72912/Stumbling-Stones-Lange-Wal-22.htm

edit:
Je ziet ze op sv toch nog wel 60cm voor de aangegeven steen van eggie.

memorial=stolperstein=212 resultaten
memorial:type=stolperstein=19956 resultaten
Ik zou memorial:type=stolperstein gebruiken.

Ik heb in Zutphen wel alle stenen getagd, maar ik zie dat de tagging iets is aangepast.
historic=memorial ► proposed:historic=memorial
Persoonlijk vind ik dit een goed keus, aangezien dat standaard carto historic=memorial wel rendert en proposed:historic=memorial niet.
Op historic map worden ze nog steeds gerenderd met de aangepaste tagging.

Daar was juist de diskussie over. Alle gedenktekens zijn memorial= alleen stolpersteine wijken af. De Duitse mappers (en dat is het overgrote meerendeel van de stolpersteine) geven aan dat het voor hun niets uitmaakt om dat gelijk te trekken, dus memorial:type=* overal omzetten naar memorial=*.
Carto wil dat renderen met een aangepast symbool.

Ik volg alvast de teneur van de inhoudelijke diskussie. Stolpersteine die al getagd zijn, geef ik alleen de memorial=stolperstein tag erbij. Streven: alle Stolpersteine in Nederland waarvan ik voldoende zekerheid heb dat ze er ook echt (nog) liggen, op de kaart zetten met een referentie (url) naar de informatie.

Wat is voldoende zekerheid? Hm, soms is het makkelijk, als ze op een recente Streetview te zien zijn. Verder zijn de plaatsingen allemaal nog redelijk recent, dus informatie daarover van bijvoorbeeld on-line begraafplaatsen (vaak met foto) vind ik zeker genoeg. Standaardplaatsing is in de stoep midden voor de voorgevel of voortuin. Als het huis er niet meer is, of de aanegegeven lokatie is een fabriekshal met een enorme parkeerplaats, dan zal die best ergens geplaatst zijn, maar ik kan geen zekerheid of voldoende precisie hebben over de lokatie.

Ik ga nog uitzoeken wat er eigenlijk gedaan wordt met Stolpersteine die het veld moeten ruimen wegens werkzaamheden, sloop of aanleg.

Ter plekke gaan kijken, dat is een volgende ronde.

Details toevoegen in tags, dat hoop ik eigenlijk te vermijden. Het projekt is van plan (eind 2018) een centrale database met namen, lokaties, foto’s en verhalen aan te leggen, als die er is volstaat een url daarnaartoe. Nu maak ik wel een lijst om bij te houden welke ik gedaan zijn en welke niet. Open-POI en overpass turbo gaan mij daarbij helpen, net als jullie andere inbreng waarvoor dank.

historic=memorial, memorial=stolperstein rendert op standaard Carto, maar (nog) niet met een speciaal symbool voor Stolpersteine.

PS
Net als bij gemarkeerde wandelroutes en wandelnetwerken kan je je ook bij Stolpersteine afvragen of je wel moet mappen op basis van informatie, en niet alleen wat je zelf in het veld ziet. Het risiko is dat je dingen mapt die er in feite niet zijn.
Daartegenover staat dat als je alleen mapt wat je ziet, je nooit de volledigheid haalt die je nodig hebt als het om bruikbaarheid gaat.

In de praktijk is het verschil na een paar jaar verdwenen, want van de dingen die je in het veld gezien hebt verdwijnen en veranderen er voortdurend, er wordt bijgeplaatst en omgelegd, en de kwaliteit hangt af van hoe goed het bijgehouden wordt. Zonder systematisch onderhoud gaat de kwaliteit en de zekerheid onherroepelijk achteruit, althans bij de onderwerpen met een niet zo heel grote groep betrokkenen.

Mijn keuze is: Plannnen ga ik niet invoeren. Maar als er een recente primaire bron is van plaatsingsinformatie en soort van bevestiging dan kan het wel. Dan wil ik liefst wel de datum erbijzetten, en een methode of afspraak voor (herhaalde) bevestiging.

memorial=stolperstein zie ik niet in de tellingen verschijnen (alkmaar bijvoorbeeld) maar vanaf zoom 14 wel als sterretjes.

Goed werk!

De normale manier van een subtype aangeven is ook x=y, y=z, dus memorial=stolperstein lijkt me de meest logische tag. Vergelijkbaar is natural=water, water=pond. Dat wordt ook niet als water:type=pond getagd.

Ik kan de logika niet volgen. Je vindt proposed:historic=memorial een goede keus omdat standaard carto het niet rendert?

De prefix proposed:xxx is een Lifecycle prefix. Dus proposed:historic=memorial zou alleen voor toekomstige stenen gebruikt moeten worden.

Het viel me alleen op, naar aanleiding van dit draadje, dat iemand mijn aangebrachte tag had gewijzigd naar proposed:historic=memorial

Vind ik vreemd! Ik was het in ieder geval niet.

De wijziging is gedaan de mapper Wimmel: https://www.openstreetmap.org/changeset/50949149, blijkbaar met de redenering dat de stenen nog niet bestaan.

De lijst die ik nu aan het invoeren ben heeft een serie stenen in Zwolle. Tot nu toe allemaal nieuwe, en prima zichtbaar in Streetview.

Ik heb het kontaktadres voor de site benaderd met deze vraag. De kaart wordt iedere 2 uur ververst, dus nieuwe stolpersteine verschijnen dan in de hogere zoomlevels, zowel memorial:type=stolperstein als memorial=stolperstein.

Antwoord: De telling is oud en nog niet geïntegreerd in de nieuwe verversing. Wordt binnenkort aangepast.

Ik heb inmiddels contact gehad met Stolpersteine Zutphen.

Inderdaad er zijn op dit moment 51 fysieke stenen gelegd, en ongeveer 350 komen in aanmerking.
Dit kan (helaas) nooit gerealiseerd worden omdat de bedenker van Stolpersteine ze zelf legt over heel europa.
Gunter Demnig is vier keer in Zutphen geweest, en heeft inmiddels 65.000 Stolpersteine in Europa gelegd.

Het grote voordeel zal zijn alle ca. 400 betrokkenen onder de aandacht gebracht worden.
Persoonlijk vind ik proposed:historic=memorial zoals Wimmel heeft gewijzigd een goede oplossing, omdat ze in aanmerking komen voor een steen.
En Stolpersteine Zutphen kan op deze manier gebruik maken van de data.

Als ik tijd krijg zal ik de 51 fysieke stenen terugzetten naar historic=memorial.

Hm… als je al weet dat ze er nooit gaan komen dan wordt het een beetje dubieus om ze in te voeren vind ik!
Inmiddels zijn de mogelijkheden voor het leggen wel verruimd, hij doet het niet meer helemaal in zijn eentje. Volgens de website dan he.

In Weesp zie ik dat groepjes stenen van herbouwde huizen verhuisd zijn naar de stoep voor de Synagoge. Goede oplossing!

Hoi Eggie,

Zelf ben ik nogal terughoudend hierin omdat dit ook misbruikt kan worden door antisemieten. In een ver verleden heb ik eens een verlaten synagoge bezocht, maar heb die locatie nooit gedeeld of openbaar gemaakt.
Helaas hebben we weer steeds meer te maken met anti-joodse gevoelens…

EOSfoto,

Voor terughoudendheid heb ik alle begrip hoor, maar daar wil ik niet aan meedoen… ook om persoonlijke reden.
Dat het de naam van de begraafplaats wellicht vragen oproept heb ik gemerkt, want het Hebreeuws verdween in een mum van de begraafplaats van Goedereede. Dat laat ik dan maar zo voorlopig. De reden? geen idee. Ga niet overal wat achter zoeken.
En als je “goegelt” op Joden in Klundert schrik je je wild wat daar over wordt geschreven door een bepaalde enge groep…, maar om nu een sjoel niet te mappen omdat daar reacties uit de samenleving opkomen vind ik te ver. Ook in Klundert was de begraafplaats bijna verdwenen onder een verzorgingshuis.
In Werkendam ligt nu de oude Joodse begraafplaats onder de bebouwing van een nieuwe wijk. Voorheen was het een volkstuin en hadden de gebruikers altijd netjes een stukje omheind waar men dacht dat dat de begraafplaats was. Was de gemeente wel op de hoogte?
In Amsterdam is na de oorlog de Schellingwouderbrug met toevoerwegen dwars over een deel van de grootste Joodse begraafplaats van Europa aangelegd (Zeeburg) . Inmiddels is het zuidelijk deel weer gedeeltelijk opgeknapt.
Het is dus niet altijd antisemitisme denk ik, maar veelal onwetendheid of ontkenning.
Van het Joodse leven is al te veel verdwenen. Nu is er gelukkig weer belangstelling voor. … en map what’s on de ground. :slight_smile:

edit: mooie foto trouwens!

Op https://www.synagoge-aalten.nl/13-april-2016 staat het verslag van een steenlegging die uitgevoerd is door mensen van de gemeente Aalten. De kunstenaar is daar zelf niet bij. Er staat niet hoe ze aan de stenen gekomen zijn.
De legging van het jaar daarvoor https://www.synagoge-aalten.nl/13-februari-2015 was Gunter Demnig er zelf wel bij.

Bump!
Ik ga hier weer eens een slinger aan geven. Ik struikelde laatst in Rotterdam (Katendrecht) over een groep van 12 Stolpersteine bij 1 adres, en dit leent zich wel voor een MapComplete thema, vandaar.

Ik blijf bij mijn aanpak om niet de individuele stenen, maar de lokaties te taggen met een enkele node. Waarom? Nou, vanuit historisch oogpunt en om de doden recht te doen zou je elke steen apart willen registreren… maar dat is MI niet het doel van OSM. Er zijn stichtingen en verenigingen die dat soort doelen nastreven en alle details bijhouden, ik vind het goed om daarheen te verwijzen in een website-tag of url-tag. Bovendien. heel veel nodes op dezelfde vierkante meter, dat is op een kaart vrij zinloos, je brengt de informatie dan toch niet over, je kan niet eens ver genoeg inzoomen.

====
Uit ervaring die ik inmiddels heb opgedaan
Als je spontaan langs een groepje stolpersteine komt, is de gebruikelijke reaktie: hee, hier liggen stolpersteine, goh wat zijn het er veel voor 1 huis, ongelooflijk wat die mensen is aangedaan. Natuurlijk kijk je naar een paar namen, maar dat zegt verder niks, en als je meer wil weten zoek je het op op het web.
Als je specifiek geïnteresseerd bent in de individuele mensen achter elke stolperstein, dan is een GIS database niet echt de goede bron, dan ga je naar een herdenkingssite waar men het verhaal en vaak foto’s geeft, een begraafregister wat stolpersteine apart geeft ook vaak met foto’s, een site over het kunstproject etcetera. Alleen de geografische plek en verdeling van de vindplaatsen is echt wel OSM.

Ik heb de note-key gebruikt om in tekst aan te geven hoeveel stolpersteine er op de lokatie liggen. Daar ben ik nu minder gelukkig mee.

  • de note key is niet bedoeld voor informatie aan kaartgebruikers maar voor aantekeningen/aandachtspunten voor mappers.
  • er staat een getal in, dat is wel relevant voor data-users, maar in een algemeen vrije tekstveld, en dat maakt het in feite onbruikbaar.

Ik wil daarom note (waar ik dat zelf heb gebruikt voor het aantal items) vervangen door een andere key. Andere notes laat ik natuurlijk ongemoeid!
Ik zoek dus naar key om het aantal items te registreren op een voor data-users bruikbare manier. Vziw is daar geen approved key voor, maar misschien wordt het voor andere objecten wel gebruikt? Voor parkeerplaatsen heb je capacity, dat lijkt me niet erg toepasselijk, maar zo’n soort tag. Je zou iets van items=N willen hebben. Iemand een idee?

Ik kan me we voorstellen dat de namenlijst wel interessant is voor kaarten waar je kan doorklikken op een node om de tags te zien. Die zou ik dan in description zetten, puntkommagescheiden.