Milloin käyttää bicycle=use_sidepath -tagia?

Hei!

Tuosta käyttäjä “silmun” aiemmasta kysymyksestä innostuneena aloin itsekin kokeilla omien karttojen tekoa Kartographilla ja Maperitivella. Paitsi, että homma on ihan ylipäätään hauskaa, huomasin, että se auttaa vähemmälle huomiolle jääneiden tagien debuggaamisessa (kun voi luoda itse karttoja, jossa vaikkapa kaikki eri surface-tagit renderöityvät eri väreillä, tms).

Olen silkan itsekkäistä syistä kiinnostunut saamaan pääkaupunkiseudun pyörätiet parempaan kuntoon ja kysymykseni koskee tuota use_sidepath -tagia. Mihin kaikkiin teihin sitä tulisi soveltaa? Ensivilkaisulta tuntuu, että todella moniin (joista se puuttuu).

Esimerkiksi Lauttasaaressa Isonkaaren etelälaidalla kulkee koko tien matkalta, hieman irti tiestä, pyörätie. Voiko Isokaarelle laittaa tuon bicycle=use_sidepath -tagin, sillä tiellä itselläkään ei kai ole pyöräily kielletty? Toinen esimerkki voisi olla Bulevardi, jonka molemmin puolin kulkevat pyöräkaistat. Vastaesimerkkinä voisi varmaan pitää vaikkapa Haartmaninkatua, jota reunustavat kävelytiet, eli nimenomaan pitää ajaa ajotiellä.

Itse asiassa tie, jonka takia lähdin tätä alunperin pohtimaan löytyy tuosta Isonkaaren vierestä, eli Lauttasaarentie, jonka viertä kulkee melkein koko matkan joko tiestä erotettu pyörätie tai siinä kiinni oleva pyöräkaista (cycleway=lane), mutta Katajaharjuntien päässä, Länsiväylän ylittävällä sillalla on pyörätien päässä jalankulkumerkki. Eli ennen siltaa pitäisi preferoida pyöräkaistaa, mutta sillalla pitää vaihtaa Lauttasaarentielle.

Ihan jo pikaisella vilkaisulla vastaavia teitä löytyy yksin Helsingistä monta tusinaa. Ajattelin ensin konsultoida asiaa paremmin tuntevia, ennen kuin alan viljellä tällaista tagia massoittain kartalle.

EDIT: Toki on selvää, ettei tagi käy teille, joilla pyöräily on laissa kielletty (moottoritiet, ym), mutta kaupungeista löytynee monia teitä, joilla pyöräily on sallitty, mutta vierestä löytyy pyörätie, jota tulisi preferoida. Ilmeisesti tuo tagi on tarkoitettu juuri tällaisiin tapauksiin, vai olenko ymärtänyt ihan väärin? Tosiaan teille joiden vieressä ei kulje pyörätietä tätä tagia ei pidä myöskään käyttää.

Ilmeisesti ymmärsin siis oikein ja alan lisäilemään tageja teihin, joista se puuttuu.

Jos jossain menee mönkään, tähän threadiin voi myös laittaa virheilmoituksia.

Olisiko joku Mapbox Sidewalkerin kaltainen työkalu tähän kätevä?

Kyseinen työkalu siis etsii highway=footway (kävelytie, ei jalkakäytävä) tägätyt polut, joten mietin että voisiko samankaltaista työkalua käyttää tähän tarkoitukseen.

Hei

Kiitos tästä linkistä ja vinkistä! En ollut tiennytkään tällaisen työkalun (ja häpeäkseni myönnettävä, tuon taginkaan) olemassaolosta.

Omat ohjelmointitaitoni eivät tosin ihan heti taida riittää vastaavan työkalun tekemiseen use_sidepath-tilanteeseen. Nämä tapaukset vaativat vähän enemmän analysointia, sillä pyörätiet kulkevat kuitenkin omana viivanaan, joskus melko kaukanakin, pyöräiltävien teiden vieressä. Ehkä tuon Mapboxin kaltainen työkalu merkitisi liian monet tiet potentiaalisiksi tapauksiksi (tuottaisi liikaa “false positive”-tapauksia)?

Olen itse käyttänyt Maperitiveä omien pyöräilykarttojeni tekemiseen, joissa kaikki pyöräiltävät väylät näkyvat eri tavalla korostettuina tai väritettyinä viivoina ja kaikki ei-pyöräiltävät väylät ovat poissa (tai vaalean harmaalla). Ihmisaivojen hahmontunnistusjärjestelmä on melko hyvä tunnistamaan tällaisista kartoista bicycle=use_sidepath -tapaukset. Olen ajatellut jalostaa tuota karttaskiptiäni niin, että se poistaisi siitä myös tiet, joilla kulkee spårakiskoja koska niillä on ärsyttävä pyöräillä. Tähän tosiaan tarvitsisi jotain tuon mapboxin kaltaista analysaattoria, sillä kiskot kulkevat useimmiten omina viivoinaan teiden vieressä.

Pitää perehtyä asiaan, tuon mapboxin koodihan on näköjään saatavilla Githubista.