Indeling en markering van LAW's

@Sint E7 en @dvdhoven, jullie hebben het Pieterpad helemaal “gedaan” in 2017/2018, chapeau daaarvoor!

Ik ben nu bezig om de LAW’s volledig in te tekenen, ingedeeld in etappes volgens Wandelnet, met per etappe de laatst bekende kontroledatum in de tag surevey:date=yyyy[-mm[-dd]]. Dat zijn dus voor het Pieterpad de datums in Sint E7’s wandelblog.

Is dat wat jullie betreft goed dat ik dat doe? Of wil je het liever zelf doen om schade te voorkomen (ja ik laat nog wel eens een steekje vallen, ik weet het, maar het wordt wel steeds minder!)? Of liever helemaal niet?

Je kunt naar mijn idee weinig steekjes laten vallen.
Je maakt een een lege etappe aan en je hebt de lange relatie (deel 1 of deel 2 open staan)
Nu markeer je in OSM de eerste weg of pad van die etappe, die wordt groen in deel 1 of 2
Vervolgens markeer je hem in het venster van deel 1 of 2, wordt nu blauw
Dan naar de laatste weg van de etappe in OSM en selecteren, wordt groen
Nu in deel 1 of deel 2 het hele blok tussen blauw en groen selecteren en naar de etappe slepen.
En zo sleep je etappe voor etappe zo’n lange relatie leeg.
Kan niet heel veel aan mis gaan, denk ik zo.
En voor de zekerheid kun je altijd nog een backup kopie van deel 1 en deel 2 maken, die je, later als alles klaar is, weer verwijderd.

Dat slepen en zo gaat inmiddels wel goed. Bij oudere relaties is er vrij veel mis, dan sorteert-ie vaak niet goed en dat maakt het lastig want dan heb je geen nette blokken om te slepen. Maar dat komt ook wel goed… ik hannes nu nog een beetje met precies bepalen waar het eindpunt van een etappe eigenlijk zit. Daarvoor heb je eigenlijk alleen de gpx-en ter beschikking, want de beschrijvingen en kaartjes van Wandelnet zijn veel te vaag.

Maar sinds ik de functie “Downloaden langs spoor” toevallig gevonden heb, gaat het stukken sneller!

Grenslandpad LAW11 geheel aangevuld/verbeterd op basis van de gpx-en (2014) van Wandelnet. Aanlooproutes toegevoegd. Waar de gpx en OSM verschillen: beide routes gehouden, want het is niet duidelijk welke versie recenter is. Survey:date=2014 gezet op de gpx-routes. Deze route is dus aan kontrole toe.

Ik hou me aanbevolen voor veldwerkinformatie, dan kan dat verwerkt worden en de survey:date bijgewerkt!

Dit pad laat goed zien wat er kan veranderen in een paar jaar. Ik heb wat er in OSM stond ongewijzigd laten staan (merkteken 11 in het wit-rood). De paden volgens de gpx-en van 2014 heb ik erbij gezet, gemerkt 11a. Behalve waar OSM nog niks had (het oostelijke deel en de takken routes Breda en Baarle-Nassau), daar heb ik aangevuld vanuit de gpx-en met het merkteken 11.

Op Waymarkedtrails zie je nu tientallen verschillen, soms kompleet andere routes. Ik denk dat er voor elke route nog boekjes in omloop zijn.
Dit is zo’n geval waarin ik met de padcoördinator kontakt op ga nemen. Vragen of het denkbaar is dat de vrijwilligersploeg een dag op pad gaat met een tracking app aan, en dan verse gpx-en aanlevert van de feitelijk gemarkeerde route.

Overijssels Havezatenpad LAW12: Alle ontbrekende delen aangevuld mbv gpx-tracks van Wandelnet. Let op: het boekje, dus waarschijnlijk ook de gpx-en, zijn van 2006! Waar de al ingevoerde OSM-routes vandaan komen en wanneer, is niet bekend. Ik heb die ook niet vergeleken met de gpx-tracks. Er moet gewoon recente data komen!

Wandelnet wijst op hun site direkt naar Nivon, en Nivon geeft op hun site vakatures voor padkoördinator en markeerders… en in de winkel bieden ze nog steeds het boekje uit 2006 aan. Dat ziet er niet echt goed uit!

De - in OSM ingevoerrde - delen van het Overijssels Havezathepad zijn deels van Traildino.
Bij het invoeren en verkennen van het wandelnetwerk Twente, heb ik delen verder ingevoerd. Dus daar komt het vandaan.
En de history verteld je keurig wanneer.
Ik heb al eerder aangegeven dat alle lang gestrekte tweekleur routes gesynchroniseerd zijn met het wandelnetwerk. Dus bij invoeren van het wandelnetwerk komen de tweekleur routes vanzelf mee als bijvangst. En delen van deze routes zijn gewoon drager van het wandelnetwerk, zoals bijv. de aanvliegroute Rijssen, die voor grote delen niet samenloopt met een gekleurde route.

En in Overijssel moet je vreselijk uitkijken.
De persoon, die de routes van Overijssel ontwerpt, is een wervelwind.
Voortdurend worden routes aangepast, be it, fietsroutes, wandelroutes, paardrijroutes.
Vorig jaar zijn nieuwe fietskaarten uitgekomen, afgelopen winter nieuwe wandelkaarten en buiten wijkt het inmiddels al weer aan alle kanten af van die kaarten.

Maar goed, op de recente kaarten van Overijssel staat het Overijssels Havezathepad.
Ik bezit momenteel alleen de kaart van Salland en de vijf kaarten van Twente. Vechtdal en IJsseldelta staan nog de verlanglijst.
Wel heb ik van de vorige uitgave alle kaarten van Overijssel en ook daar staat het Overijssels Havezathepad ingetekend net als alle andere LAW’s door Overijssel.

En deze foto heb ik al eens eerder getoond:

Deze staat dan even model voor al mijn andere foto’s; ik heb heel wat foto’s met LAW bordjes erop.

Welke history en hoe bekijk je die? Want mijn probleem is, ik bekijk een route in josm, dan zie ik dat andere bronnen daarvan afwijken, voor bijvoorbeeld een vijftal wegen, en nou wil ik weten wanneer die wegen in die relatie gezet zijn. Het zal aan mij liggen, maar ik weet niet hoe ik dat kan zien.

Exact op weg bekijken wordt lastiger. Het kan wel, ik heb wel screenshots gezien ergens in een JOSM help.

Maar de history van een relatie kun je bekijken met een rechtsklik op de relatie in bijv. het relatievenster of onderaan bij de weg en dan in het context menu kiezen voor Select Relation en dan kun je in het Selectievenster op History klikken en krijg je een lijst met changesets.

Vervolgens kun je changesets aanklikken en in het contextmenu achter het pijltje kiezen voor Changeset Manager en daar kun je ook nog het een en ander mee bekijken.

Ik heb niets van dat alles in mijn JOSM! Er is een changesetviewer plugin maar die wil bij mij niet installeren.

changeset viewer heb ik ook niet.
Wat ik beschrijf is puur standaard JOSM
Dit heeft elke versie aan boord.
Er zijn een aantal vensters, die je standaard altijd open hebt staan, tenminste ik vind dat handig.
Die vind je in de lijst links of onder Windows boven aan in de menubalk.
Dat zijn:

  • Layers
    -Tags/membership
  • Selection
  • Relation

Als je iets geselecteerd hebt, dan verschijnt het in het Selection window. Dat window heeft een History knop rechtsonder
Een way of node kun je selecteren door er op te klikken, bij een relatie lukt dat niet, daar moet je rechts op klikken en dan via het Contextmenu selecteren

Het beste kun je gewoon eens door de lijst in Windows lopen en er mee experimenteren. Venster open zetten en kijken wat het doet.
De windows kun je onder elkaar zetten, dat vind ik weer prettig of je maakt ze floating, dan liggen ze los en kun je ze verschuiven.

En er is ook help beschikbaar voor de diverse vensters.

History heet in het Nederlands Geschiedenis
Membership heet Lid van

he he, Geschiedenis-knop, altijd overheen gekeken! Ik dacht ook dat dvdhoven zei dat het in het kontekstmenu zat… zo zie je maar weer. Denk je dat je het nou wel weet, weet je nog niks.

Ja, dat kan zeker helpen. Maar de basisvraag die ik heb is: wanneer is dit deel van het beroemde Prutsemejantjespad voor het laatst helemaal goed gepokt en gemazeld, ik bedoel volledig goed ingevoerd, en is de info die ik heb recenter. Oftewel, heb ik een betere versie of niet?

En die vraag ga je niet beantwoorden door de versies van genummerde objecten te bekijken.

Uiteraard is het altijd het beste om op de weg te gaan kijken, maar gezien de hoeveelheid wandelingkilometers die erin staan en het beperkte aantal wandelmappers, hoe goed en fanatiek ook, hoe je dan nooit van zijn levensdagen de boel echt systematisch op orde. Dat betekent dat de gemiddelde betrouwbaarheid van de routes op OSM naar mijn smaak te laag is. Sommige stukken komen er nooit in, anderen eenmalig en gedeeltelijk, en maar een paar bekende routes blijven op peil. En dan komen er weer nieuwe routes bij…

LAW15 Westerborkpad ingevoerd. De gpx-en van Wandelnet zijn van 2017, dat heb ik geregistreerd in alle delen als survey:date=2017. Alleen deel 16 ontbreekt, Wandelnet heeft de rechten daar niet goed staan.

Alle LAW’s, op dat ene stukje na, zijn denk ik nu volledig ingevoerd. De volgende stap is: de kwaliteit en het onderhoud (in OSM).

Ik ga Wandelnet benaderen voor afspraken over uitwisseling van gegevens over benodigde (hun kant op) en uitgevoerde (onze kant op) routewijzigingen. Maar dan wil ik wel aankomen met een goed voorbeeld en met een voor hun aansprekend voordeel (het bekende Unique Selling Point).

Wat mij betreft is dat aan de delivery-kant: aktualitieit. Het daadwerkelijk laten zien en voor gps-toestellen aanbieden van de aktuele route waarin alle bekende wijzigingen verwerkt zijn, waardoor je geen bladzijgeörienteerde tekstwijzigingen in een verouderd boekje hoeft te gaan aanbrengen.

Daarnaast aan de backoffice-kant het kunnen registreren van de aktualiteit en het genereren van een onderhoudsoverzicht van een LAW, namelijk per deel wat de laatste survey-datum is. Dat wil zeggen de datum waarop het deel in het veld gecheckt en goed verklaard is.
Van dat laatste gaan zij zeggen dat het een taak van de padcoördinatoren is, maar het punt is dan dat het een uniforme en transparante methodiek biedt die ook voor het publiek en het centrale bureau inzicht biedt in The State Of The LAW.

Wat ik zou willen vragen aan de mensen op dit forum die dit wandelroutewerk al veel langer (en beter) doen dan ik, om dit registreren van de survey:date per onderdeel van een LAW een tijdje te gaan doen, op proef. Dus niet voor elk toevallige wijzigingetje aan paar paden, maar als je er zeker van ben dat een deel waar je toevallig toch mee bezig bent helemaal goed is (of op een bepaalde datum helemaal goed was), dan even de tag survey:date= in de relatie zetten.

Ik ga het zelf in ieder geval zo doen, dat ik onzekere punten op de oudste/onzekerste deeltrajekten ga bekijken en dan altijd per heel deeltrajekt ook de rest kontroleer. Per trein of fiets ernaartoe, een paar uur lopen met tracker aan en fototoestel paraat (of Mapillary, als ik alleen ben), met de bus of joggend langs de kortste weg terug naar de fiets, en weer naar huis. Halve dag per deeltrajekt. Eentje op vrijdag en eentje op zondag. En dan nog een halve dag invoeren in JOSM en verwerken van input van anderen.

En aan de promotiekant: waymarkedtrails is gratis maar er staat geen info of tekst in. Daarvoor wordt verwezen naar de site en de webshop van Wandelnet. Gratis reklame voor hun dus!

De stap daarna is dat ik aan de padcoördinatoren en markeerders van een van de paden ga vragen om wijzigingen in de deelroete gelijk aan mij door te geven dan zet ik ze in OSM, hoog de survey:date op en stuur het zichtbare resultaat weer terug (linkje naar waymarkedtrails). Ik weet er een aantal die vrij snel zullen gaan vragen of het niet handiger is dat zij dat zelf in OSM leren registreren. Ja, dat is handiger!

PS date in de vorm jjjj of jjjj-mm of jjjj-mm-dd, net hoe precies je wil zijn. Op dit moment ben ik al blij als ik een jaar weet, maar als het systeem gaat werken dan heb je al gauw de maand erbij nodig.

Nieuwe info 20180730: LAW15-16 Dagwandeling t Harde-Elburg was gerepareerd bij Wandelnet, niet dat er even een berichtje af kon maar ze hebben de melding dus wel opgepakt. Ik heb het gelijk aangevuld: alle LAW’s zijn nu 100% in OSM, zie de wandelwiki https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes . Daar kan ik in een samenwerkingsoverleg mee aankomen denk ik.

Even breinstormen: Kunnen we op de een of andere manier handig foto’s koppelen aan de OSM-routes? Ik werkte voor het wandelnetwerk veel met Routebeheer, daarin kan je op knooppunten en routepunten klikken dan krijg je foto’s van de veldwerkers te zien. Als je rechten hebt kan je ook toevoegen.

Iets regelen met een URL naar een plaatje? Of zijn hier al methoden/afspraken voor?

Mapillary, maar deze ken je al vast wel.
Installeer de app op je telefoon, en de rest volgt vanzelf.
Ook kun je een action camera het werk laten doen, waarna je geo locaties koppelt aan de gemaakte beelden. Upload via mapillary.
Installeer in JOSM de mapillary plugin.

https://www.mapillary.com/

Ja ken ik en ook gebruikt voor verzamelen gegevens, en je kan ze als laag achter je josm en OSM zetten tbv intekenen. Maar aan de gebruikerskant, stel je voor om op waymarkedtrails een wandelnetwerk in beeld te zetten en dat je dan klikt op een knooppunt, dan zie je de foto’s waar dat precieze paaltje opstaat. Dat kan niet met mapillary toch?

Kijk eens op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Photo_linking
Er blijkt dus zelfs een speciale mapillary key te zijn, maar zou ook de image tag nog zetten.

Nou zeg! Pas aangemaakt die pagina. Ik heb gelijk gevraagd hoe die zich voorstelt om meerdere plaatjes aan 1 objekt te hangen.

SP 1 Scholtenpad rond Winterswijk ingevoerd. Er waren alleen een paar losse stukjes, het meeste daarvan klopte met de gpx-sporen. Het boekje is van 2006, maar ik heb de indruk dat de gpx-sporen recenter zijn (kan ook zijn dat de tijd daar stilstaat…). Er komt een nieuwe gids, daar horen nieuwe gpx-en bij (hoop ik…).

De geschiedenis van de relaties daar kan ik niet heel veel uithalen. De meeste wijzigingen zijn geen routewijzigingen maar kaartacties die ook deze route beïnvloeden. Je moet dus in het kommentaar kijken om iets te weten, en om het te begrijpen moet je de streek wel een beetje (door en door) kennen. De wegen staan er alleen als nummers in, bij een relatie van pakweg 500 leden is daar geen beginnen aan! Incidenteel iets uitzoeken, dat kan, maar de onderhoudstoestand van een route ermee uitzoeken, vergeet het.

SP 4 WaddenWandelen is helemaal ingevoerd. Op de meeste eilanden was nog niets op bijna niets ingevoerd. Terschelling was wél helemaal gedaan, zo te zien in 2015 dus recenter dan de gpx-en van Wandelnet uit 2013. Er waren een paar hele kleine reparaties nodig.

Op Texel was het Texelpad ingevoerd, met de toelichting SP 4, maar het was erg beschadigd, onvolledig, en aan de historie te zien was het na de invoer in 2011
niet meer nagelopen (alleen indirecte wijzigingen). Daar heb ik de Wandelnetversie integraal ingevoerd, maar ik heb het bestaande Texelpad wel laten staan met de aantekening “oude route”. Als ik dit verkeerd gezien heb bij voorbaat exkuses, en ik hoor het graag.

In ieder geval is er niets weggegooid, en inmiddels let ik er ook op dat de historie bewaard blijft.