Richtings aanduidingsborden, destination (ref) en andere.

De bekende blauwe borden bij kruispunten.

Er hangen meerdere borden aan een paal, ook vaak in een richting meerdere borden onder elkaar.

Nu worden op die borden verschillende type aanwijzingen gegeven:

  • Wegaanduidings referentie A N wegen wat we taggen als destination:ref=*of internationaal

  • plaatsen met daarachter de afstand, destination=* (zonder melding van afstand)

maar ook:

  • industriegebieden met naam ( witte vlakken)
  • bruine vlakken met gebiedsnamen

Het gaat mij vooral om de laatste twee, hoe maak je duidelijk om wat voor type bestemming het gaat.
Zodat een routeerder de keuze kan maken welke type destination hij vermeldt.

De ene keer staat een industriegebied bovenaan de andere keer er onder.
De volgorde op de borden aanhouden?
Ik vroeg mij af, wat wil ik op mijn navigatie te zien krijgen, de plaatsen als eerste of het industriegebied.
Zo zou men geneigd kunnen zijn alle industriegebieden onderaan te zetten.

Moet er dan zoiets zijn als ( verzinsel)
destination:type=industrial;place of zelfs street,nature etc met scheidingsteken ; wat overeen komt met de destination value namen string.

methodiek die je ook ziet bij lanes, bij lanes wordt dan ook | als scheidingsteken gebruikt.

destination:symbol=none;none;commercial;none;none

voorbeeld uit proposed wiki
Maar ik zie ook dat destination:street wordt gebruikt, een verschillende methodiek als bij symbol en aangeven tot welke verwijzing (destination) het symbool behoort.

Boven elkaar hangende borden, hoor je dat met
destination:1=* destination:2=* etc.
aan te geven?
Ik kwam dat namelijk tegen.

wiki

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:destination

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Destination_details

Proposed features** met Nederlandse voorbeelden**.

Wat te doen met destination:symbol?

Kwam het tegen dat op 1 kruispunt de plaatsnaam met snelwegsymbool en zonder snelwegsymbool.
Het is soms maar net van welke kant je de kruising op rijdt.
Hoe het verschil aan geven?

Hoort destination ook op het fietspad gezet te worden?
Of alleen de rode aanwijzings bordjes.

Ik vraag me af, zou het niet beter zijn om dat als uitgangspunt te nemen en dan een tagging systeem te verzinnen dat gericht is op navigatie.

Ik denk dat bij navigatie er een een paar dingen van belang zijn: 1) de aanduiding moet uniek zijn (als je bij een t-splitsing komt en links en recht leiden naar dezelfde weg, dan is het wegnummer niet uniek), 2) de aanduiding moet herkenbaar zijn (dus niet de naam gebruiken van een obscuur industrieterrein), 3) de naam moet goed op borden te vinden zijn.

Het lijkt mij veel praktischer om die aanwijzingen met de hand te taggen, dan te proberen alle borden in z’n geheel te taggen en dan hopen dat alle navigatie software zo slim is om de juist informatie daar uit te halen.