Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Henk… bedankt.

Op deze locatie heb ik in JOSM een nieuw busstation getekend, wat hier tegenwoordig blijkt te liggen. Kan iemand de relatie van lijn 33 hierop aanpassen?

Mvgr. Sint E7

Route lijn 33 is gerepareerd.
Vreemde busbaan: eenrichtingsverkeer op de toegangsweg heb ik verwijderd, anders kom je er nooit meer weg.

Hoe (en dan kijk ik met name Jo aan) zouden jullie “flexvervoer” mappen?
In Nederland zijn er steeds meer flexOV-“lijnen”, die bestaan uit een puntenwolk van haltes waartussen je via een app een taxibusje kan bestellen (let wel: het is gewoon OV). De bus rijdt niet zoals een ouderwetse belbus de route tussen die twee haltes, maar rijdt gewoon van jouw opstaphalte naar je bestemming, eventueel nog andere passagiers ophalend of wegbrengend.
Bij Connexxion is bijv een deel van de voormalige buslijn 149 tussen Amstelveen, Nes en Uithoorn omgevormd tot zo’n flexlijn.

Ik heb dat geprobeerd te mappen, maar loop daar tegen een aantal beperkingen op:

  • Haltes liggen aan beide zijden van een weg. In Nes maakt dat niet zoveel uit, maar bijv de halte Ouderkerkerlaan is het (voor zowel een chauffeur als reiziger) niet triviaal om naar de halte aan de andere zijde te komen. Moeten dan beide haltes opgenomen worden of maar één?
  • Die AML Flex Nes a/d Amstel is nog een oude “lijn”, maar bijv Texelhopper zijn het 130 haltes en zijn er redelijk vaak mederijzigers, je kan dan van alle kanten komen.
  • Route-relaties of alleen haltes opnemen

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik heb met Mokumflex in het landelijk gebied boven Amsterdam nog geen relatie gemaakt, maar wel de haltes aan beide zijden van de weg gebruikt en ik heb ze opgenomen met de tag “Network=Mokumflex”.

In Helmond is het getagd als route met alleen haltes: Bravoflex Helmond. Er zijn geen vaste wegen, dus de ways staan niet in de routerelatie.

Dat haltes aan beide kanten van de weg liggen, maakt volgens mij niet zo veel uit. De OSM-Transportkaart groepeert alle haltes met dezelfde naam. Als er een halte is, dan zou ik die taggen en toevoegen aan de relatie.

Bij iedere halte wordt een foutmelding getoond doorhttp://tools.geofabrik.de/osmi/?view=pubtrans_routes&lon=6.46762&lat=52.36963&zoom=14

Wellicht moeten de tags type=route en route=bus niet meer vermeld worden of deze moeten door iets anders vervangen worden.

In Amsterdam zijn er per 22 07 2018 een aantal wijzigingen in het tram en busnet van GVB ea.
Zie ook het topic https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=63003.

Zijn daar nog andere mappers actief mee bezig ?

Wat doen we eigenlijk met de ccx:code en ccx:id op bushaltes? Laten we die staan of verwijderen we die als er bijvoorbeeld een ref:IFOPT op gezet wordt?

Ik zou wel willen helpen bij de A’damse tramlijnen, maar ik weet niet of het goed gaat.
Een stukje XML bestand van de ene lijn (no. 7), samen met een stukje van een andere lijn (10) en dan uploaden (als nieuwe 7).
Vervolgens de oude relaties verwijderen.
Te simpel gedacht?
Ik doe pas wat als anderen daar ook wat in zien.

Er zal wel het een en ander veranderen bij de tramlijnen? Mijn insteek bij zoiets is altijd gewoon beginnen met lijnen aanpassen. Als lijnen de route van andere lijnen overnemen kun je die makkelijk uit de relatie kopieren. Het is dan alleen handig om er voor te zorgen geen stukken route zonder relatie te hebben, anders moet je die weer met de hand gaan recreëeren.
Je moet het wel met JOSM doen, met Potlatch of ID werkt dat voor geen meter.

Die methoden heb ik ook toegepast bij de buslijnen.
Eerst heb ik de oude lijn gekopieerd, zodat ik alle oude lijnen nog ter beschikking had om een deel van de route en de haltes te kunnen kopiëren naar de nieuwe relatie. Daarna heb ik pas de oude routerelaties verwijderd.

De cxx:code zou precies hetzelfde moeten zijn als ref:IFOPT. Het Cxx:id is mij niet bekend, maar als je zoekt op een halte op de website van Connexxion kom je ook de ref:IFOPT-code tegen. Dus mijn inziens kunnen beide tags verwijderd worden.

Een ander puntje dat ik tegenkom bij een nieuwe download van alle bushaltes in Nederland diverse perrons meegekomen zijn die getagd zijn met “highway=busstop”. Als ik in ID kijk, lijkt dit een nieuwe tag te zijn die recent toegevoegd is. Mijn inziens lijkt me dit niet handig, dat perrons/platforms getagd worden met highway=busstop. De busstop zelf wordt nog altijd met de ‘node’ weergegeven. Als voorbeeld deze bushalte: https://www.openstreetmap.org/way/602227500

Niet alleen is het niet handig, maar het is ook in strijd met PTv2.
Het platform dient voorzien te zijn van de tags public_transport=platform en highway=platform.

de tag Highway=bus_stop staat apart daarvan op een node.

Dus bij al die platforms kan highway=bus_stop gewijzigd worden in highway=platform

Overigens wordt het in OSM Inspector niet als fout aangemerkt.
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=pubtrans_routes&lon=6.46762&lat=52.36963&zoom=14

Hoi,

Ik werk zelf bij Connexxion. Cxx:id zal een oud ID zijn geweest op de connexxion-site, maar wordt nu niet meer gebruikt, niet intern (in een systeem waar ik kennis van heb) en zéker niet extern. Dat mag dus sowieso weg.

De cxx:code is vaak maar lang niet altijd gelijk aan de ref:IFOPT.

En ik ben er zelf tegen om als er een way/area met public_transport=platform te maken, dan óók nog een node highway=busstop te maken (btw is highway=busstop een typefout van highway=bus_stop)?

public_transport=platform moet niet gelezen worden als “perron” maar als “plaats waar men staat te wachten op de bus”. Dat betekent dat als er een net “perron” is dat dát de highway=platform is, maar als er alleen een paal ergens in de berm staat, dan is die paal de highway=platform.
Zie de wiki voor platform: “Use public_transport=platform to identify the places where passengers board or alight from public transport…”

Highway=bus_stop is wat mij betreft “decrepated”, maar aangezien pt v2 nog niet gerenderd wordt op OSM-Carto, wordt deze tag vaak dubbel gezet op de public_transport=platform. Maar als ik hem zie bij een halte waar ik toch iets mee doe, haal ik hem weg.

Dat laatste zou ik zelf niet doen. Een halte kan namelijk onderdeel zijn van meerdere netwerken…

Bij Noord-Holland-Noord heb ik eerst een overpass-query gedaan op (ik geloof)

  • De network-relatie, en daar alle kinderen (route_master) en kindskinderen (route) van gedownload
  • alle nodes/ways die public_transport=platform, public_transport=stop_position en highway=bus_stop zijn (voor tram ook nog railway=platform)
    Vervolgens heb ik dat opgeslagen als reservekopie.

Vervolgens op papier een lijstje gemaakt met alle nieuwe lijnnummers

.
Daar heb ik in het geval van NHN de kolommen “Naam” (dus de van/to), “route” (of alle ways goed staan), “Master/Kleur” (of de route_master juist is en of de juiste lijnkleur er aan hangt, dat laatste niet voor GVB, “Haltes” (of alle haltes in de juiste volgorde erin staan en of alle haltes ook netjes volgens pt=platform+stop_position er in hangen, “platform” (of alle haltes lijnvormig zijn waar van toepassing) en “stop_area” (of alle haltegroepen netjes een stop_area_relatie hebben) gemaakt.

Daarna alvast kopieen gemaakt voor alle nieuwe lijnen (routes) en route_masters.
Alle oude lijnen en route_masters die verwijderd kunnen worden heb ik nog behouden maar met OUD in de naam.

Vervolgens is het net zo lang stukken route kopieren/plakken tot je alles bijeen hebt, dan is het haltes nalopen etc.
Ik ben bij NHN niet zo dapper geweest als bij AML, waar ik gelijk alle haltes netjes van een lijnvormig perron én een public_transport=stop_position én een stop_area-relatie heb voorzien.

Let als je route-relaties verwijderd héél erg op, dat je niet een route en een route_master tegelijk uploadt, dan krijg je een foutmelding omdat een object nog naar een ander object referenced dat je juist al verwijderd hebt, waar je niet meer uitkomt anders dan een tweede JOSM op te starten, de route_masters in te verwijderen en zo een conflict te forceren.
Dus eerst de routes en dan de route_masters (of andersom).

Als reactie op het verwijderen van de node.

Het plaatsen van het verkeersbord traffic_sign=NL:L3
Een verkeersbord, is een sticker afbeelding uit de RVV op een ondergrond (veelal metaal).
De bushaltepaal met een gecombineerd bord, informatie bus/tram en de traffic_sign sticker, anders is het geheel geen bushalte voor de RVV.
Dan mag je er parkeren.

Er hoort dus een node gezet te worden.

Ik zet juist deze node goed op de plaats, waar ze staan.
Daar staat ook de naam op het bord.

Dat is wat ik zie en dus map.
One element ( de paal) one feature.

Ik stel voor op deze node ook traffic_sign=NL:L3 (Behalve bij de R-net want daar voldoet het bord niet aan de eisen van RVV, je mag daar dus parkeren) (Duur marketing foutje om al de borden over te gaan stickeren).

Daar hoort dan highway=bus_stop bij.

Niet verwijderen die highway=bus_stop.

Wellicht een idee om hiervoor dan een nieuwe tag in het leven te roepen; iets als flex_network wellicht. Dan zou deze ook gebruikt kunnen worden voor de Opstapper in Friesland, de Haltetaxi in Zeeland en eender welke netwerken die nog meer ontstaan nu en in de toekomst.

Nee! Hoewel het een Flex"Netwerk" heet, hoort dit in een route kwijt. Je kan namelijk zonder overstap binnen al deze haltes reizen.
In Nederland is een Network (i.h.a.) een OV-Concessie. (Hoewel ik ook een apart subnetwork heb aangemaakt voor Schipholnet en een overkoepelend netwerk voor R·NET)