Pakketophaal / -verzendlokatie vs. postkantoren.

Ik zag tijdens een test met de nieuwe MapOSMatic (die aanzienlijk beter werkt dan de oude versie van jaren geleden, trouwens) dat een lokatie die door particuliere pakketdienst DHL wordt gebruikt als depot voor brengen en halen is getagd als ‘post office’ - en daardoor ineens tot de ‘openbare gebouwen’ behoort (wat een postkantoor in de rest van de beschaafde wereld natuurlijk ook is).

In dit geval de vestiging van ‘Videoland’ op de hoek van de Westerhaven en de Lissabonstraat in Groningen.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/53.21550/6.55679

Aangezien je er niet met ‘gewone’ brieven en dergelijke terecht kan én het een particulier bedrijf binnen een ander particulier bedrijf betreft heb ik zo m’n twijfels. Is dit correct ?

met vriendelijke groet,

Marcel.

Ik zou zeggen van niet. (Hoe) zijn andere DHL-punten getagd?

'k heb een paar steekproeven gedaan via Overpass Turbo. Op NL -niveau gezien is het een zootje. Groningen is behoorlijk consequent gemapt, trouwens, met ‘operator=abc’ voor de betrokken post / pakketdienst. In andere steden wordt ‘operator’ echter soms gebruikt voor de winkel die host is (meestal Bruna of Primera, Read Shop…) of soms voor de betrokken post / pakketdienst. In de meeste andere steden is de tag dan weer totaal verdwenen (en zoek je je dus te pletter naar servicepunten - dat is dan ook weer jammer).

Consequent taggen is één ding. Een ander is dat ‘post_office’ bijna wereldwijd onderdeel is van de groep ‘public_buildings’ en zo in renderers en andere afgeleidde applicaties verschijnt. En dat is in Nederland sinds de privatisering van de post sowieso niet meer het geval.

Wat is wijsheid ?

Marcel.

Eerder onderdeel van ‘community facilities’:
“Covering an assortment of community facilities including toilets, telephones, banks, pharmacies and schools.”

Postkantoren vallen (in osm) onder voorzieningen, over publiekelijke toegang wordt niets vermeld:
“A post office. A place where letters and parcels may be sent or collected.”

Nu weet ik nog steeds niet of het aangedragen geval (DHL-loket) wel of niet als post_office getagd zou moeten worden. Ik denk van niet, het lijkt mij aan dhl om zijn posten te publiceren, mogelijk als een aparte laag met OSM als ondergrond natuurlijk.

Ik kan me ook voorstellen dat als winkelketens en horecaketens massaal getagd worden, dat je dan ook DHL-punten kan taggen, maar dan denk ik niet als post_office. Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, ik heb nooit de behoefte gevoeld om dhl-outlets op te zoeken behalve als ik een pakje verwacht maar dan komt dhl zelf wel met een plek en een route.

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een rare gedachte om DHL als postkantoor aan te duiden. Het verwerkt immers geen algemene post en er kan alleen worden opgehaald danwel terugverzonden. Maar dat leidt automatisch tot de vraag wat we willen verstaan onder ‘post’. Het feit dat we jarenlang zijn verwend met een overkoepelend postorgaan dat aan iedereen dezelfde service bood maakt niet ongedaan dat de maatschappij steeds meer van nationaal overgaat naar privaat (instituten, natuurland, politiek, internet, oorlogvoeren etc.). De gedachte dat een postkantoor er is voor iedereen behoort misschien tot het verleden. Ik weet nog niet tot welke conclusie dit zal leiden. Het is wel zo dat (vrijwel) iedereen weet wat DHL is en wat je daar (niet) kunt doen.

artikel 2 Postwet :wink:

Je doelt waarschijnlijk speciaal op:

Nou, het was meer een beetje verduidelijking wat de post nu is of was… De wet is trouwens ook alweer vervallen. :wink:
De post veranderd sneller dan wij kunnen typen…