Behövs tillstånd från Lantmäteriverket?

Jag tror inte någon kommer att åka fast för det här, snarare tvärtom. Ju mer vi lägger till desto mer ser lagstiftarna att lagen är föråldrad. Blir det väldigt som många gör detta så minskar risken för att någon “åker dit”.

Det verkar som att lagen eventuellt är påväg bort: http://www.idg.se/2.1085/1.210575/forsvaret-vill-slippa-censurera-natet

EDIT: bättre svenska :wink:

Men detta är ju inte sant… Finns det något som är lagligt? Har lagt in hundratals gator och vägar, och bra många sjöar och vattendrag, nu under två veckor… Ska jag behöva ta bort skiten igen för att inte polisen ska komma och knacka på?

… suck …

Polisen kommer knappast att utreda vad någon enskild användare har gjort, och börjar någon nysta i detta så lär det hända något med antingen ett generellt tillstånd eller en lagändring.

Fråga en valfri politiker vad han anser om detta så lär ingen våga säga att openstreetmap ska vara förbjudet, det vore politikst självmål.

Jasg har funderat på att söka tillstånd bara för att se vad som händer, men har inte satt mig ner och författat ansökan ännu…

Nu har jag fått tummen ur och kontaktat LM om detta, har inte skickat in någon ansökan ännu men har en konversation med en ansvarig snubbe som jag förklarat för att det är OSM jag avser. Ska bli intressant att se vart det leder.

//Ola

Hej, fick du något svar?
Tillståndet handlar om att inrätta och föra en databas, borde det inte vara OpenstreetMapfoundation som ansöker om ett sådant tillstånd?
Den här gamla lagen känner man ju igen från alla gamla kartor, hur små de än var, stod det alltid “godkänd ur sekretessynpunkt för spridning. Statens Lantmäteriverk”
/Johan

Jo jag fick svar så länge jag höll frågorna rätt allmänt, men när jag förklarat att det var OSM så tystnade det. Har haft fullt upp med annat men jag ska skriva klart ansökan och skicka in den, då lär de vara så illa tvungna att svara något iaf.

Angående vem som ska ha tillståndet osv så var det just sådana saker som jag inte fick svar på så jag vet helt enkelt inte.

Men eftersom databasen finns i England så behöver man väl inget tillstånd alls? Möjligen behöver man tillstånd för de gpx-filer man själv sparar på datorn. Även kartan framställs ju på en server i England så något spridningsavtal med svenska Lantmäteriet ska väl inte behövas.

Eller tänker jag fel?

Det finns info om detta på Lantmäteriets hemsida:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=503

Har skickat ett mail till dem och frågar vad som gäller och såg till att vara riktigt bred i förfrågan, både databaser och spridning. Ska bli skoj att se vad de säger.

Så, då har jag fått svar från Lantmäteriet. Se nedan:


Hej,
Ja du behöver tillstånd för upprättande av databaser, det kan du ansöka om på denna mailadress.
tillstandsarenden@lm.se

Ja våra kartor som är 70 år eller äldre behöver man inget Medgivande för, men vi vill att ni skriver Copyright Lantmäteriet, så att man ser att det är vår karta. Sverigekartan 1:1 milj är det gratis Medgivande för.

Med Vänlig Hälsning

Ingela Eriksson
Partnersupport
Lantmäteriet Gävle
Tel. ***
Mail. ingela***

Från: Johan Andersson [mailto:johan***]
Skickat: den 20 december 2010 10:32
Till: Kundcenter
Ämne: Tillstånd och copyright

Hej.

Jag har två frågor

Jag håller på en hel del med geografisk data, pysslar en hel del med OpenStreetMap och sparar egna GPS-spår i en databas som är fritt tillgänglig för alla på Internet. Behöver jag ett “Tillstånd för upprättande av databaser och spridning av kartinformation”?
(Det är ju ganska hårda straff för brott mot de reglerna, upp till ett års fängelse vad jag förstått, så det skulle vara skönt att veta om det är ok.)

Har ni kartor som är utan copyright? Till exempel kartor äldre än 70 år eller översiktskartor?
Jag söker underlag för Sverige på lands-/läns-nivå att jobba med för att lägga in generell markanvändning (t.ex. skog och bebyggelse) i OpenStreetMap.

Mvh.
Johan Andersson, Farsta


Såååååå, uff, slutsats: Ja, jag behöver tillstånd för att lägga ut mina GPS-trackade löprundor på nätet.

Sjukt!

Här ska ansökas! Kan bara uppmana alla som läser detta att också ansöka så de översvämmas rejält av ansökningar och lobbar för sin uppdragsgivare (Reinfelt och co.) att få bort denna eländiga lag.

Efter att funderat, och läst tidigare kommentarer, så kan man nog dra slutsatsen att alla Svenskar som lägger in svensk geografisk data i OpenStreetMap är olagliga om de inte har ett Spridningstillstånd, OpenStreetMap-databasen i sig är dock laglig eftersom den ligger i England och inte berörs av Svensk lag.

Fast, eftersom geografisk data (t.ex. GPS-data) i princip inte får sparas digitalt alls utan databastillståndet, plus att alla IPhone- och Android-telefoners GPS-data sparas i en intern databas i telefonen så bryter man ju mot databas-delen i lagen ändå i slutändan, oavsett vart man i ett senare skede lägger upp GPS-datat…

Alla är vi lagbrytare -jippii!

En kommentar: I Lantmäteriets tidning Gränssnittet, nummer 4/2010, finns en artikel om OSM. Överlag verkar LM positiva till OSM och de håller på med ett projekt med insamling av data liknande OSM.

Den som vill läsa själv kan beställa numret gratis hos Lantmäteriet (vilket jag nu gjort):
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_GranssnittBestallForm.aspx?id=10890

Jag har läst på lite i förarbetena till Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation och Förordning (1993:1745) om skydd för landskapsinformation. De finns att hitta om man söker på www.riksdag.se med sökordet landskapsinformation. Där beskrivs väl hur man tänkte 1993 när man förnyade lagarna just för att täcka in databaser som de vi har, det är försvarsmässiga skäl till det hela. Ett intressant undantag är fjärranalys med satellit (tacka open-skies) men i resonemanget framgår att man anser att sådana bilder måste kompletteras med på-plats information för att bli riktigt “farliga”.

Med 1993 års glasögon så är det självklart att jag behöver söka tillstånd för mitt arbete. Jag har för vana att ladda ner delar OSM-datasetet till min dator. Avsikten är att göra svg-bilder av det och sprida på wikipedia. Så jag skall söka både databas och spridningstillstånd.

Mycket av det vi har är självklart öppet för spridning, det är bara att titta på de tillåtna kartorna som finns ute. Det som kan var användbart för den lede fi är väl våra detaljerade framkomlighetsdata som t.ex. vägbredder. Här är vi annars rätt dåliga, gällande bärighetsdata och vägtunnelhöjder. Sen kan ju någon råkat ha använt Key:military eller hittat lite grejer på yahoo som inte borde varit där, det får jag väl rensa bort på min dator om jag ser det. Jag kommer inte kryssa för försvarsanläggningar i min ansökan.

I sent in a limited application in January 2011 for my own use, wanting to start a database covering Göteborgs kommun. The database will be based on a download from OSM.
My reason is to make maps to distribute, but I will apply for that when I have made the maps.

The request was sent on samrådsbegäran with Säkerhetspolisen, Försvarsmakten and myndigheten för Samhällsskydd och beredskap. According to Lantmäteriet will this take some time since this is the first request regarding OSM.

Spännande, håll oss uppdaterade :slight_smile:

Fått nåt svar än? Funderar på att skicka in en själv :slight_smile:

Inget svar ännu, det kommer nog ta låång tid det här. Handläggaren på lantmäteriet hörde av sig i september och medgav i princip att de glömt av mitt ärende men att de skulle höra av sig till de andra myndigheterna som är med på samrådet.

Om du skickar in en egen ansökan, så rekommenderar jag att du noga funderar igenom vad det är du vill ha tillstånd för. En fråga jag fick var: “Kommer du att lagra attribut på objekten i databasen? Vad i såna fall? Kommer du att lägga till text och funktion på objekt, tex vatten-, reningsverk el dyl?”. Min gissning är att ju mer specifik man är, desto fortare går det.

Det går nog fort att få tillstånd för t.ex. en databas över alla löpslingor i Göteborgs kommun.

Jag fick ett svar idag, de har tydligen inte kunnat ena sig om hur OpenStreet Maps skall behandlas men de skall skicka mig ett tillstånd om någon dag, jag återkommer med vad det står i tillståndet.

Tydligen håller Lantmäteriet på att samordna alla myndigheter i frågan.
De söker även någon form av kontakt med oss på OSM där de:
kan få hjälp med hur vi bäst kan sprida information och rekommendationer till OSM-deltagare i Sverige.”

Vi har väl rätt dåligt med samordning inom projektet här i Sverige, jag kommer hänvisa dem till detta forum, svenska projektsidan på wikin och maillistan jag hittade idag.

Verkar trevligt om Lantmäteriverket vill vara med på ett hörn. :slight_smile:

Bästa informationskanalen skulle jag vilja påstå är talk-se mailinglistan (http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se) eftersom man då får uppdateringar automatiskt.

I övrigt är http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Myndighetskontakter en sida som det kan vara skäl att hålla uppdaterad.

Kul att du äntligen fått svar :D. Att informera att det finns information skulle jag säga att mail-listan är bäst. Men anser att denna information skall upp på den svenska projektsidan mest för att annars får bara de som är med på mail-listan nu informationen och nya användare vet inte nåt. För det andra likt Johan tog det ett bra tag innan jag uppmärksammade maillistan och läste mest projektsidan och jag tror det stämmer för de flesta nya användare.
Tror generellt att nya användage → Vana (insatta eller vad man nu skall säga)Användare
Kartlägger lite–>Läser projektsidan–>Läser forum–>Signar upp på maillista. (denna ordning gällde för mig iaf.)