Terugmelden verbeteringen LAW-routes aan Wandelnet

https://www.google.nl/maps/@52.3216471,5.0652149,3a,25.8y,16.83h,78.85t/data=!3m9!1e1!3m7!1ss5f-wJ9mE9YXOjjElnkvbw!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i46?hl=nl&authuser=0

Hier lijkt Floris nu langs de Naardermeer afwatering te lopen, hele nieuwe markering, nieuw hekkie. Langs de weg zie je niks staan, ik vermoed dat aan de andere kant van het hekkie FlorisV naar links staat, en Pionier naar rechts. Naar beide zijden verderop staan witrode markeringen zonder naam.

Vanaf de kant van Muiden staat er geen pijl linksaf, ik denk dat hierr het Pionierspad ophoudt, maar ik zou daar zelf toch een aanwijzing geplaatst hebben.

Het track van het Floris V-pad in Wandelnet schijnt weer terugverlegd te zijn, toen ik enkele maanden geleden keek op de website van Wandelnet liep het track van het pad nog via de Reaalspolderweg en het fietspad parallel aan de spoorlijn. Nu lijkt dit dus weer terugverlegd zijn langs de uitwatering.

Van dit pad heb ik de wandelgids wel in huis, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Komt allemaal t.z.t. :wink:

Het verwarrende is dat andere witrode en geelrode routes nog wel via de Reaalspolderweg lopen. De kruispunten/wisselpunten/knooppunten zijn niet echt optimaal, wat dat betreft zouden ze nog wat van de wandelknooppuntennetwerken kunnen leren. Met name tweezijdigheid hebben ze nog niet helemaal onder de knie.

Ik kan onmogelijk alle routes individueel nalopen, ook met zijn allen lukt dat niet en als je klaar ben kan je opnieuw beginnen… Om alles erin te krijgen en met zo hoog mogelijke kwaliteit, ga ik ervan uit dat de Wandelnet informatie goed is, en dan bedoel ik de oorspronkelijke kaartjes plus de wijzigingen en meldingen op het betreffende tabblad op hun site. De boekjes, hm. Heb ik niet, en ze zijn meestal zo oud dat ik er geen vertrouwen in heb. Ik heb wel kontakt met de LAW-coördinator, die zorgt dat meldingen ook naar mij worden doorgestuurd als ze relevant zijn voor OSM.

Krijg ik meldingen uit het veld dan verwerk ik die meteen op OSM én ik geef het zonodig weer aan Wandelnet door. Dat werkt twee kanten op want ik krijg nu mailtjes van Wandelnet dat er melding gemaakt is van niet meer bestaande paden en zo.

Ik check zoveel mogelijk de gemelde punten en dingen die ik toevallig tegenkom (ontbrekende wegstukken, volgordefouten) met Mapillary en Google Street View.

Dit is nog steeds geen garantie dat alles goed is en goed blijft, maar MI wel de manier om volledig te worden, zo aktueel mogelijk, en met zo hoog mogelijke kwaliteit.

Volgens mij moet het zo lukken om per week een LAW volledig OSM te krijgen met een veel hogere kwaliteit dan Wandelnet biedt!

PS Opknippen van al ingevoerde LAW’s in allemaal deeltrajekten ga ik niet doen; als ik een deel bijmaak stop ik ze wel samen in een superroute.

LAW1 is geheel ingevoerd: Het Friese Woudenpad+Pionierspad+FlorisV inklusief door Wandelnet toegevoegde varianten. Toevoegingen zijn volgens de gpx-bestanden ingevoerd. Volgende stap is om de gemelde wijzigingen op de Wandelnetsite na te lopen en eventueel te verwerken, dat ga ik zsm doen.

Daarna gaat het om onderhouden. Dwz. nieuwe meldingen (wijzigingen) vanuit Wandelnet verwerken in OSM, en veldwerk in OSM verwerken en terugmelden naar Wandelnet.

Het zou mooi zijn als daar een soort kontrolesysteem/kwaliteitssysteem voor kwam zoals dat prachtige vmarc voor de knooppuntnetwerken. Is dat in principe denkbaar? Wat zou daar in moeten/kunnen zitten en wat moet je ervoor inrichten/taggen?

Iets van: per deelroute taggen wanneer die voor het laatst nagelopen is?
Checken op ontbrekende delen en op volgordefouten?

VMarc is gebruik ik zelf niet ter controle, ik weet dat het een goede tool moet zijn.
Zelf gebruik ik OSM relation analyser
Deze laat zien dat er nog een stukje mist in de route.
Dit stukje moet nog in de route worden opgenomen.
http://www.openstreetmap.org/way/23533708

Ik heb het gelijk toegevoegd!

Ik verbaas me erover dat het Friese Woudenpad blijkbaar dwars over de H.M. Gerbrandywei (autoweg N361) loopt. Oversteken van berm naar berm over een weg waar men 100 km/u mag.

OSM Relation Analyser is handig als je een bepaalde relatie wil nakijken. Een route bestaande uit alleen wegen, geen probleem. Voor komplete LAW’s, die in delen zijn opgeknipt die zelf ook weer uit delen bestaan, met allerlei extra takken, alternatieven en ingebedde rondwandelingen, is hij niet uitgerust. Tenzij ik wat gemist heb, dat is natuurlijk mogelijk maar ik sluit het ook niet uit.

Je zou een tool willen die een verzameling komplekse (wandelroutes) voor je in de gaten houdt op een aantal dingen die vaak voorkomen, zoals gaps en volgordefouten maar ook bv verwachte en berekende Km’s, ontbrekende tags, rare tags.

Met andere woorden, of ze voldoen aan de afspraken voor wandelroutes en kwaliteitskenmerken zoals volledigheid van de route, volledigheid van de gewenste informatie (check of de URLs werken?), past de tagging bij het netwerkniveau.

Daarbij zat ik dan ook te denken aan meta-informatie voor het onderhoud van de wandelroute-relaties, zoals: per deeltrajekt, wanneer officieel gepubliceerd door operator; wanneer aangepast door operator; wanneer voor het laatst geheel op de weg gekontroleerd; notes en fixme’s.

Zoiets ben ik nog niet tegengekomen, maar elke beheerder van wandelroutes heeft dezelfde vragen en problemen: volledigheid, aktualiteit, meldingsysteem, situatie op de weg bijhouden in je beheer.

Zou dat geautomatiseerd vastgesteld kunnen worden als dat gebeurt? Zo ja, dan hoort dat bij de kwaliteitskontroles!

https://www.google.nl/maps/@53.3929649,6.1494288,3a,75y,228.07h,82.37t/data=!3m7!1e1!3m5!1sfQkmLTZbf4pr6v7Zrm2BlA!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DfQkmLTZbf4pr6v7Zrm2BlA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D314.7349%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=nl&authuser=0

Er loopt ook een knooppuntroute overheen. Ik zou deze weg rustig oversteken hoor. In Friesland. Hier in de buurt doe je dat hooguit 1x.

Helaas… het plannetje “wijzigingen van Wandelnet overnemen” gaat zo niet lukken. Men geeft tekstwijzigingen voor het boekje, maar dat heb ik niet, en dan jaren terug, dus geen idee of het nog geldig is. Ik heb geprobeerd op kaarten en met luchtfoto’s de tekst te volgen, maar dat is niet te doen.
Dus het wordt waarneming in het veld, tracks met foto’s. Ik ga wel vragen of we de echte meldingen van Wandelnet binnen kunnen krijgen/inzien, die zijn met lokatie en ev foto.

Hier zie ik wel iets in. Maar bijvoorbeeld voor de echt lange paden, zoals het Pieterpad zou mijn inziens dan wel in meer delen opgesplitst mogen worden.

Als we afspreken dat in principe te doen, dan kan een kwaliteitssysteem erop kontroleren (bv aantal wegen in de relatie niet hoger dan 300, zoals in de wiki wordt aanbevolen), en dan zou ik het ook gaan opsplitsen.

Je kunt toch gewoon de indeling van Wandelnet volgen?
Bijv. zoals hier https://wandelnet.nl/pieterpad-deel-1-law-9-1/kaart het Pieterpad

Die stukken zijn dan goed hanteerbaar en als iemand met Potlach of ID bezig is geweest, kun je het vlot herstellen.
Tijd terug het Pieterpad deel 1 goed gesorteerd, maar dat was een hele klus met over de 1000 members.

Dat zou ik zeker doen, maar het lijkt mij lastig om een automatische kontrole te maken of de indeling van Wandelnet wel gevolgd is. En die gooien dat nog wel eens om… Kontrole op aantal leden kan wel automatisch en er is een norm voor.

Voor nu zou het laten zien welke routes nog niet onderverdeeld zijn, en voor later zou het waarschuwen als je onwaarschijnlijk lange routes maakt.

In de wandelgids van het Floris V-pad is nog een eventueel ommetje door Muiden opgenomen en in de begeleidende beschrijving staat opgenomen dat men langs een wandelwegwijzer komt. En inderdaad, als ik op Google Streetview kijk, staat bij het Muiderslot een wandelwegwijzer.
Deze wegwijzer is het eindpunt van het Pionierspad en het begin van het Floris V-pad, volgens de beschrijving in de tekst.
Ergens in het verleden is het beginpunt echter verlegd naar de Dam, wanneer precies heb ik niet kunnen ontdekken, en is het rondje door Muiden als aanhangsel niet meer standaard in de route opgenomen.

Ja, ik heb een paar jaar geleden ook het begin gelopen vanuit Muiden. Toen hadden we zelf een aanlooproute vanuit Amsterdam verzonnen. Nu is ongeveer dat stuk dat kennelijk bij de route inbegrepen.

Maar klopt https://hiking.waymarkedtrails.org/#search?query=muiden&map=16!52.3313!5.0753 nou wel of niet?

Tja, dat is dus de vraag. Op die wegwijzer staat bij het Pionierspad nog een afstand van 500 meter en dat zou suggereren dat het eindpunt ongeveer bij de Nicolaaskerk ligt. Dit is slechts een aanname, dus zeker weten doe ik het niet.
Dat zou toch eens ter plekke nagekeken moeten worden.

Overigens zag ik deze Tweet van Wandelnet. Dus wellicht gaat er nog wat veranderen.

Ik heb gisteren bij Hardenberg het Pieterpad tijdelijk omgelegd.
Over de JC Kellerlaan wordt thv van de N34 een viaduct voor de N34 gebouwd, moet begin september klaar zijn.
Omdat de LF en fkp routes een officiële omleiding ter plekke hebben en alle wegen op construction staan, heb ik maar aangenomen dat wandelen daar ook even niet mogelijk is.

Een paar jaar geleden heb ik een stuk van het Floris V-pad gelopen (van de dam in Amsterdam tot Kockengen).
Dat gedeelte stond toen goed in osm. In Muiden zelf heb ik toen geen route gelopen (de overnachting was wel in Muiden).
De route ging net ten zuiden van de A1 rechtsaf (komende vanaf de Vecht).