Landuse overlap

Ik ben op dit moment bezig met een plugin voor JOSM om makkelijk stukken landuse (zoals oa water) toe te voegen. Kon zelf geen goede plugin vinden voor JOSM om dat te doen. Je kan dan gewoon over bestaande landuse heen tekenen. De bestaande landuse word dan vervangen door de nieuwe.

https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.50298/5.17893&layers=N

Op sommige plekken zoals op de afbeelding ligt water over de bestaande landuse heen. Voor het renderen maakt dit natuurlijk niet uit. JOSM zelf boeit het ook niet.

Hoe zit het nou eigenlijk met overlap van landuse? Dezelfde landuse mag natuurlijk nooit overlappen. Maar hoe zit het met verschillende landuse? Misschien beter zezegd, wat is best pactice. Ik kan hier eigenlijk niet zoveel over vinden op dit forum of de wiki.

Hoe bedoel je dat? Je schrijft er zelf een?
Ik heb dit al heel vaak nodig gehad. inderdaad negen van de tien keer met intekenen van water.

Dat zou dan m’n favoriete plugin gaan worden in mijn waterrijke map-omgeving. Nu zet ik alles in een MP. Ja water op grasland dat gaat nog wel, maar water op bos geeft al een probleem omdat je dan de bomen door het water ziet schijnen.
Kun je dan die ingetekende overlappende waterpartijen ook achteraf repareren met deze plugin? Nederland ligt vol met dit neergeplepte water. Was ooit zelf een waterplepper… :slight_smile:

Ben benieuwd…

Watervlakken moet je “uitsnijden” uit het andere vlak.
In de plugin utilsplugin2 zit een optie Split Object.
Je tekent een lijn over een vlak, selecteert lijn en vlak tegelijk en je kiest voor Split Object. Dan “valt” het vlak langs de lijn in tweeën en zo kun je dan bijv. water uit een vlak snijden.
Vaak zijn de 3D shapes langs water gelegd. Ze volgen het water dan min of meer, terwijl er geen water is. Maar je kunt dan de vlakken zo schuiven dat 1 vlakrand al de oever vormt. Dan hoef je alleen maar een randje van de vlakken af te snijden om de watergang te maken.

Een stelregel lijkt te zijn: ‘natuurlijk’ landuse kan binnen ‘planmatig’ landuse. Dus bijv. grass en forest kunnen binnen residential, industrial, commercial, enz.
Water binnnen een woonplaats (met landuse=residential) is ook prima.
Een vlak water is zelf geen landuse.

Het bezwaar van water over landuse is vooral met het oog op de toekomst. Zoals momenteel op het forum te lezen is er behoefte aan een vervangende tagging voor het massaal aanwezige landuse=grass.
In dit voorbeeld, het stroomgebied van de Reusel, lijkt natural=grassland een goede kandidaat. En dan krijg je dus de botsing van twee naturals. Loopt er dan water door het grasland of groeit er gras in het water? :wink:

Ik ook!
Al vele weilanden heb ik uit elkaar gehaald om er een sloot tussen te kunnen tekenen. Dat is veel werk. Ik vermoed dat er al wel een plug-in bestaat die dit proces kan vergemakkelijken. Tijd om eens uit te zoeken.

Ah kijk, Dick to the rescue!

Ik schrijf inderdaad zelf een nieuwe plugin. Ik vind vlakken bewerken in JOSM nu vrij vervelend om te doen. Zeker multipolygonen werkt omslachtig omdat dat het gezien word als relatie. Deze plugin is vooral bedoelt als de ExtraUtils plugin maar dan alleen voor vlakken.

Ik hoop ergens volgende week wel een alpha versie klaar te hebben. Ik maak die wel beschikbaar als ik die heb. Het kan dan enkel nog normale vlakken water inpassen. Alles met multipolygonen werkt nu nog niet goed genoeg. Maar moet in de toekomst ook kunnen.

Ik zie nu zo’n beetje alle gesloten wegen zonder highway tag nu als vlak. Dus barrier met area=yes is ook soort van landuse. Ik maak nu verder onderscheid tussen 3 groepen.

  • Achtergrond vlakken zoals residential, commercial, indesutrial maar ook leisure=park. Aangezien dat ook voornamelijk als achtergrond word gebruikt.

  • Voorgrond vlakken zoals gebouwen. Lijkt me voor nu niet handig om ieder grasveldje te onderbreken als er een gebouwtje staat.

  • En dan de rest van de vlakken. zoals al het gras, bos en water. Deze mogen dan niet met elkaar overlappen. Maar wel natuurlijk met achtergrond en voorgrond vlakken.

Ik weet niet of dat er vlakken zijn die niet goed in deze categorien vallen.

Leisure=park lijkt me minder geschikt omdat je die niet als multipolygoon gebruikt. Het is een losse transparant die overal overheen ligt. De onderliggende landuse forest en grass gebruiken we dan als outer om stukken water e/of gras/bos in te leggen.
Leisure park is in Nederland niet als landuse bedoeld.
idem voor residential, Industrial en commercial… Ik zie het meer als transparanten…

Het is best een goed idee om als gemeenschap beter vast te stellen welke overlap wel kan en mag en welke zeker niet.

Er is dus:

  • overlap die ongewenst is met negatief effect op de (standaard)kaart
  • overlap die ongewenst is zonder negatief effect op de (standaard)kaart
  • overlap die gewenst is (zoals gras, bosgroei en water binnen residential)
  • overlap die toegestaan is zonder optimaal te zijn

Als ik aan het detail mappen ben dan leg ik gras wel keurig om huizen heen, wat ik niet doe als ik minder gedetailleerd aan het mappen ben.

Meer als een amenity area zeg maar?

Meer om de functie te duiden… Het gaat om de onderliggende lanuse. Daar maak je de mp mee met bv water. Niet met de leisure park.

Het is zo te zien alweer een tijd geleden dat ik dit topic gemaakt heb, maargoed. De plugin is bijna klaar wel. Werkt nu ook met het uitsnijden van multipolygonen. Moet enkel nog nog toevoegen dat als polygonen in elkaar zitten het een multipolygon moet worden.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een lijst met alles wat niet uitgesneden moet worden:

Heb nu alle gesloten wegen met de volgende tags uigezonderd. Alles met tenminste 1 van deze tags word nooit uitgesneden:

landuse=industrial
landuse=residential
building=*
man_made=*
boundary=*
highway=*

Welke tags moeten nog meer uitgezonderd worden?

Waarom laat je het de plugin de gebruiker niet vragen? Als je een lijstje aanbiedt van alle gevonden gesloten ways die bewerkt gaan worden met hun primaire tag (heeft JOSM iets in zijn API voor het aanbieden van de primaire tag? Hij sorteert daar standaard wel op namelijk) dan kun je het zelf aan-/uitvinken (default alles aan).

De landuse=residential|commercial|industrial|retail mag je met water best wel uitsnijden als je gedetailleerd bezig bent. Het hangt er maar net van af op welk detailniveau je bezig bent. Als je niet met de landuse-verfijning bezig bent en landuse=residential is nog grof over een hele wijk of zelfs stad getrokken, dan wil je dat wellicht weer niet.

leisure=* waarschijnlijk (park, golf_course,nature_reserve,etc.)

Lijkt me wel een goed idee om dan zelf te laten kiezen. Heb ook nog even wat op de kaart rond gekeken en bij veel gevallen hangt het inderdaad van de situatie af.

Ik hou denk ik wel de volgende tags waar je in principe nooit uit kan snijden (standaard keuze is niet uitsnijden):
boundary=**:
highway= zonder area=yes
:
*building=:
*man_made=
:

Verder zou ik zelf ook deze tags toevoegen aan die lijst.
landuse=military:
*aeroway=**:

twijfelgevallen (gebruiker moet zelf keuze maken) zijn dan bijvoorbeeld
leisure=*
amenity=*
power=*
etc…

Als laatste dingen als bos en gras standaard wel (standaard keuze is wel uitsnijden)

Ik had ooit eens gelezen over deze plugin… maar hij komt er dus nog steeds aan?:smiley: dan subscribe ik even dit topic

Lijkt mij niet zo handig. Als een industriegebied een naam heeft en doorsneden wordt door een beek zijn er na de bewerking twee industriegebieden met dezelfde naam.

Bestaat er geen andere key om de naam van een industriegebied aan te geven? Het huidige gebruik van landuse=industrial en landuse=residential in Nederland komt van oude imports, maar sluit in mijn ogen niet goed aan op de bedoeling van de landuse key. Voor namen van wijken en buurten is er de place key, maar voor industriegebieden zou ik het even niet weten.

Zeker, meestal kun je die als buurt of wijk markeren. Zoals deze: De Zwette II (buurt), of De Hemrik (wijk).

Dat het een industriegebied is maak je dan op uit de landuse=industrial vlakken; je hoeft het niet expliciet aan te geven. Een wijk kan immers ook een mix van huizen, kantoren, en industrie bevatten. Bij een woonbuurt vervult landuse=residential dus dezelfde rol: landgebruik markeren. De place=* tag geeft aan dat iets een benoemde buurt/wijk/gebied/stadsdeel is.

Landuse-vlakken kunnen wel een naam hebben, maar dat is handiger voor kleine vlakken zoals een winkelgebied of zo.

Update

Er is nu eindelijk een testversie van de plugin beschikbaar om te downloaden. Het werkt nu stabiel genoeg. Maar er kunnen nog steeds wat bugs in zitten (en ctrl+z werkt nog niet helemaal ideaal). Als je iets getekend hebt eerst uploaden en dan pas uitsnijden om eventueel frustratie te voorkomen!

Download link:
Verwijderd

Op dit moment heeft de plugin de volgende acties:

Cutout polygon:
Snijd de geselecteerde polygonen uit in het landschap. Voor nu kan het alleen stukken met bepaalde landuse of natural tags uitsnijden.

Voor het uitsnijden van multipolygonen moet je de relatie selecteren. Als je alleen de outer way selecteerd dan doet hij alsof er geen gaten in zitten.

Multipolygonen waar ways uit meerdere stukken bestaan werken niet.
Multipolygonen met aangrenzende inner polygonen werken ook niet:

Split polygon:
Doet hetzelfde als de split object actie uit utilsplugin2. Maar dan werkt het ook voor multipolygonen.

Er zijn nog heel wat dingen die ik wil veranderen/toevoegen zoals de optie geven om zelf te keizen welke landuse wel en niet uit te snijden. Maar dat komt later nog wel. Het is ook wel lang genoeg dat ik er al mee bezig ben.

Voor nu moet je hem nog handmatig installeren. De bedoeling is ook dat al hij helemaal af is hij ook gewoon bij de plugin database staat. Maar tot die tijd plaats ik de link om te downloaden gewoon hier op het forum. Als er nog suggesties of dergelijk zijn hoor ik het graag.

Note:
Ik raad iedereen aan om niet als een malle al het overlappende water van o.a. Padvinder uit te gaan snijden. Ik heb zelf een andere tool waarmee ik nu makkelijk land en water importeer in Tilburg. Die wil ik aanpassen om het mogelijk te maken uit de BGT te importeren. Bijvoorbeeld gebruikt te worden bij de BGT rijnland water import van Multimodaal. Het is nou eenmaal makkelijker om bestaand water met dat uit de BGT te vervangen als er geen gaten in het gras zitten :wink: