Waarom zou iemand alle landuse verwijderen uit Dierenpark Amersfoort?

Bedankt voor je reaktie jrheijden, prima dat je de verouderde landuse van het dierenpark wil aanpakken. Ik heb de zaak echter teruggedraaid omdat je ook hele bosgebieden buiten het park heb weggegooid. Ik ben me ervan bewust dat het aanpassen tijd kost maar laat niet de boel de boel en beginnende met het leegmaken van het hele gebied. Ik zie dat je met JOSM werkt. Dan zou je het hele park offline kunnen mappen in je eigen tijd, en pas later in een keer uploaden, zodat niemand zich hoeft te ergeren aan lege plekken op de kaart.

Hoi jrheijden. Heel erg bedankt dat je je bedoelingen hier op het forum zo goed toelicht. Ga gerust je gang met het mappen van de dierentuin, maar dan deze keer wel wat meer binnen de parkgrenzen ;).

Je wijziging was zowieso (deels) teruggedraaid om de gebieden buiten de parkgrenzen te herstellen. En bijvoorbeeld ook het olifantenverblijf uit de BAG. We hadden gelukkig ook wel door dat het verwijderen ervan niet jouw bedoeling is geweest.

@ligfietser, Het pad of loopgebied wat toegevoegd was, is dat ook ongedaan gemaakt? Dat was verder wel goed zo en dan hoeft het weer niet opnieuw toegevoegd te worden :).

Ik heb helaas alles verwijderd in die bewust changeset kan niet zo gauw zien wat wel en niet toegevoegd was.
Kan zijn dat het pad in een andere changeset zit, dan is dat natuurlijk behouden gebleven.

Dag jrheijden … Goed dat je reageert hier.
Het gebeurt nogal eens dat iemand begint aan een klus en vervolgens besluit er een paar weken over te gaan doen. Ondertussen zitten we met een kaart die niet meer klopt en soms zelfs niet meer routeert. Dit was ook de reden dat ik deze changeset op het forum heb gezet. Je kon echt zien dat er met zorg werd gemapt.
Je kunt het beste je edits opslaan in JOSM en dan in één keer uploaden … wel in de hoop dat niet iemand anders ondertussen aan de dierentuin heeft gewerkt, want dan krijg je bij upload een conflict. Dus niet te lang wachten.
Hier in achavi kun je nog zien wat je edits waren. https://overpass-api.de/achavi/?changeset=59803899
Probeer ook in je commentaar aan te geven wat je doet, want daar wordt het verwijderen van de landuse niet genoemd.
Succes,
Eggie

In principe zou je ook de Reverter Plugin kunnen gebruik in JOSM en de revert van je edit kunnen reverten (maar niet uploaden!). Dan heb je je gecreerde situatie weer terug, en dan kun je daarin verder editten. Als je klaar bent kun je deze vervolgens uploaden.

Een kleine aanvulling op wat Eggie hierboven schrijft.
Als je met zo’n project begint kun het beste een opmerking op de kaart plaatsen met daarin jouw aankondiging met wat je gaat doen en een verzoek aan andere mappers om daar dus even geen wijzigingen aan te brengen.
Als je dan na enkele dagen/weken het hele project in één keer upload, zijn er ook geen conflicten.

En ga zo door, want ook in Emmen ziet het er goed uit.

Klopt, ik heb mijn gereverte changeset in JOSM even teruggezet en dan zie ik de nieuwe ingetekende paden weer.
Ik heb deze laag uiteraard niet geupload maar wel opgeslagen als osm laag, die kan je hier downloaden: https://drive.google.com/file/d/1SV9h8u1X2G_wPGjF0hXULKStHQaW8qXf/view?usp=sharing Scheelt idd weer een hoop intekenwerk.
Een opmerking op de kaart maken is een goede suggestie.

Dank jullie voor de feedback en suggesties. ik ga er mee aan de slag. Ik zal inderdaad eerst offline mijn bewerkingen maken alvorens deze te uploaden. Fijn dat ik de reeds gedane bewerkingen kan hergebruiken.

Binnenkort dus het (voorlopige) eindresultaat voor het park als geheel.

Hoi, naast een opmerking op de kaart (die wel door sommigen, maar niet door iedereen gezien zal worden ) kan het ook nooit kwaad om in de comment bij de changeset aan te geven als er nog een vervolg komt op de edit als het toch in stukjes moet (conflicten blijven lastig).

En laten we elkaar inderdaad iets meer dan 7 uur gunnen, zowel voor slaap als voor een werkdag is dat wat aan de korte kant :wink:

Mooi dat het zo lijkt opgelost en dat het door Jrheijden zo goed wordt opgepakt.
Ik had me kunnen voorstellen dat een mapper na zo’n snelle ingreep even geen zin meer zou hebben.
Ik ben het eens met Multimodaal dat meer tijd gegund had mogen worden.
Die aangepaste werkwijze is een goed advies en had best kunnen ingaan voor het vervolg zonder het terugdraaien van die changeset.
Het was nou niet dat er een landelijke verkeersslagader in de vernieling was gemapt of iets in die orde.

Landelijke verkeersslagaders boeien me als fietser sowieso niet, maar wel dat stuk bos waar ik regelmatig fiets :wink: vandaar mijn haast.
Mijn excuses voor de overlast. Mocht je hulp nodig hebben laat het me maar weten.

Tijd is een relatief begrip. Zeker als iemand in je eigen edit-gebied aan de gang gaat. Dat is heel herkenbaar.
Dan is het tenenkrommend als iemand (even in het algemeen) je eigen edits gaat omzetten naar bv leisure=park of zoals van de week alle G11 fietspaden gaat omtaggen naar voetpaden en een wirwar van wegen doorelkaar creëert … dan soms vlak voor de update van de Openfietsmap.
Dan is 7 seconden nog vaak te lang. :slight_smile:
Reacties van deze mappers blijven vaak uit… in het Amersfoortse geval heeft het forum weer eens z’n nut bewezen.

edit: Hier een voorbeeld van een mapper die niet antwoordt… ook niet op PB’s. … en stug door gaat… Dat zijn geen uitzonderingen.
. … alle fietspaden G13 worden wandelpaden. https://www.openstreetmap.org/changeset/59944534#map=17/51.68269/5.12476
We zijn 1 uur later. Mappers zien in het scherm tijdens het mappen dat er een PB is.
We wachten nog even. :slight_smile:

Wel erg fijn dat je dit allemaal in de gaten houdt en mensen begeleid, dat is erg waardevol !
En daarbij is het ook onvermijdelijk dat je een keer iets doet dat andere mensen anders zouden doen, en mensen aan de kant (zoals ik in dit geval) hebben natuurlijk makkelijk praten.

Moet bekennen dat ik ook wel eens ongeduldig ben geworden toen iemand niet reageerde op een vraag over een ongelukkig uitpakkende edit in een gebied waar ik ook mee bezig was, maar ondertussen wel door bleef gaan met nieuwe edits.

Het ligt inderdaad ook aan de context: is het iemand die niet goed lijkt te beseffen wat ie doet - zoals in het aangehaalde fietspadvoorbeeld, of een mapper waarvan duidelijk is dat ie goed werk levert, maar soms in stapjes (wat hier ook weer regelmatig wordt aanbevolen om conflicten te vermijden).

Mijn suggestie om meer tijd te geven was dan ook voor een belangrijk deel ingegeven door de constatering hier dat jrheijden eerder ook mooie toevoegingen heeft gedaan in stapjes, ik snap de noodzaak om in andere gevallen soms sneller in te grijpen.

Inmiddels heeft onze medemapper in Drunen gereageerd. Hier zie je weer het probleem dat startende mappers nog geen weet hebben hoe te reageren op de vragen in de changesets. In het begin is immers alles “rijstebrij”.
Hier was uiteraard geen sprake van vandalisme.
De fietspaden zijn inmiddels terug. De “voorgaande” mapper had ook al gereageerd.

Hier een handige app om je eigen omgeving in de gaten te houden. Hij werkt het beste in Firefox. Veel geduld is wel nodig voor de app.
Je ziet alle mutaties met commentaar.
https://tyrasd.github.io/latest-changes/#16/51.6823/5.1288

Ik heb inmiddels een deel af welke ik wil uploaden vanuit JOSM naar OSM. Maar ik krijg een foutmelding en ik weet niet waar ik dit moet zoeken. wie kan mij helpen.

dit is de melding:
*Uploaden naar de server mislukt omdat uw huidige gegevensset in strijd is met een voorwaarde.
ResponseCode=412, Error Header=<Precondition failed: Way requires the nodes with id in (5687359247,5687359248), which either do not exist, or are not visible.>
*

Je probeert een way met nodes te uploaden die al gewist zijn.

Het advies om een flinke dataset off-line te bewerken en later te uploaden vind ik zelf niet zo geweldig. Dan loop je gewoon het grote risico dat iemand in de tussentijd ook iets wijzigt waardoor je dit soort conflicten krijgt.
Je opties zijn of om die nodes te restoren of om helemaal opnieuw te beginnen. En ik zou dat gewoon online doen. Als je denkt dat je lang bezig bent gewoon elk half uur of zo een keer je wijzigingen uploaden.

Heb je onderstaand advies opgevolgd?

De nodes die je eerst had aangemaakt zijn verdwenen door het ongedaan maken van die wijzigingenset door ligfietser. Doe je dan binnen JOSM een revert van die revert dan krijg je de nodes terug. Oorspronkelijk waren het nieuwe nodes en kregen ze dus een id toegewezen. Door een revert in JOSM zullen diezelfde nodes dan niet terug als nieuw worden gezien maar gekoppeld blijven aan het id. Probeer je ze dan te uploaden dan krijg je dit probleem.
Dit is althans wat ik denk dat er aan de hand is en dus werkt deze methode niet goed wanneer je oorspronkelijke werk deels uit nieuwe nodes bestond.

Je kunt proberen de in de foutmelding genoemde nodes op te sporen. Het moeten twee van de kleine gele vierkantjes zijn uit deze oorspronkelijke wijzigingenset van jou:
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=59803899.
Ik heb even gezocht en vond ze dichtbij het olifantenverblijf (de twee bovenste vierkantjes van het rechter uitsteeksel in bovenstaande link).

Als je die nodes in JOSM verwijdert en nieuwe nodes aanmaakt op dezelfde plaats dan zou dat moeten zijn opgelost.
Ik zou echter verwachten dat die twee nodes slechts het topje van de ijsberg zijn want alles in het geel is immers verwijderd en door een revert binnen JOSM weer terug.
Dan zou je eerst alles in het geel (nieuw toegevoegde nodes/ways) moeten verwijderen en dan verder gaan. Wat je dan overhoudt zijn vooral verwijderde vlakken (rood) en enkele gewijzigde vormen (groen). Dan kun je voor de zekerheid al bijna net zo goed helemaal opnieuw beginnen.

Dat heb ik gedaan en die als osm laag online gezet. Maar daar zitten dus die node ID’s in die niet geupload mochten worden. Ik had dat dus niet zo moeten opslaan maar naar een nieuwe laag moeten kopiëren. Het beste is dus mijn osm laag kopiëren naar een nieuwe laag en daarop verder gaat-editten. Dan zitten die ID’s er niet meer in. Je zou de gereverte laag dus als onderliggende laag kunnen gebruiken om te kijken welke shapes even opnieuw gekopieerd moeten worden. Dat zijn dus mn de pedestrian areas die je eerst hebt ingetekend.

bedankt voor de info. ik kan wel mappen maar ben nog niet zo ver dat ik dit soort zaken weet en kan corrigeren. ik ben opnieuw begonnen want dat is voor mij het snelste. de eerste versie(s) staan online. over een week zal het gehele park klaar zijn.

Jrheijden, ziet er al goed uit, ga zo door!