Nogmaals Limes

Tag “ref”.

? Het marskramerpad heeft juist een exacte kopie die heet iets van European huppelepup E11 - part Netherlands. Die is iwn, en onderdeel van de iwn voor de hele E11. Het nwn Marskramerpad is dus geen onderdeel van de E11 iwn.
Dat wilde ik precies zo doen voor de Limes. Voor de Limes vond je het fout, maar voorr Marskramerpad E11 goed? Dan begrijp ik het niet meer!

Je hebt in zekere zin gelijk, maar de manier waarop jij in je laatste versie de tags gebruikt, geeft minder verwarring. Het kan trouwens nog ingewikkelder: North Sea Trail / Noordzee Kustpad / Nederlands Kustpad / Europese Wandelroute E9 … allemaal namen voor dezelfde verzameling aan paden. De perfecte oplossing bestaat niet.

Ik heb de Romeinse Limes nwn wandelroute af, ik heb hem toegevoegd aan de iwn Limes samen met het Hadrian Wall path in Engeland. Als ik ff tijd heb en @Traildino ook tevreden is, voeg ik de Duitse delen ook toe en ga ik de extra kenmerken toevoegen zoals internationale naamgeving en zo.

Ik ben nu ook de Limes fietsroute aan het invoeren. Dat is stukken eenvoudiger: de hele fietsroute loopt via de al bestaande en ingevoerde fietsknooppunten. Ik hoef dus nooit wat aan de kaart te veranderen. Ik ben vooral heel blij dat backward en forward routes al afgehandeld zijn in de trajektrelaties! De markering bestaat uit een onderbordje bij de knooppunten, en onderweg moet je het betreffende knooppunttrajekt volgen.
Helaas is ook bij de fietsroute de gpx-track op enkele punten ietsjes afwijkend, ik denk dat het om omleggingen van de knooppuntroutes gaat. Die stukken zal ik met een note en/of fixme markeren want je kan alleen ter plekke kontroleren wat er precies aan de hand is. Mocht het anders geworden zijn, dan moet de knooppuntrelatie worden aangepast en verandert de fietsroute op osm vanzelf mee.

De hele ncn-relatie bestaat dus uit een ketting van rcn-knooppunttrajekten.
Omdat de network=ncn tag ongelijk is aan de network=rcn tag van de onderliggende relaties rcn, worden op waymarkedtrails zowel de knooppunttrajekten als de gehele route-relatie weergegeven.

De fietsroute vermeldt op de anwb-site dat er aangewezen opstappunten zijn. Als dat in het veld ook duidelijke speciale punten zijn, met een infobord, kaart, een parking in de buurt ed, dan zal ik er trailheads van maken (een node met highway=trailhead, cycling=yes) zodra ik het met eigen ogen of tools echt gezien heb.

Fietsknooppuntnetwerk en LF controleren kan via de routedatabank. https://www.routedatabank.nl/index.php?@Raadplegen Deze site wordt bijgehouden door het Landelijk Platform en wordt samengesteld uit gegevens aangeleverd door de netwerkbeheerders. De actualiteit is afhankelijk van hoe snel de beheerders leveren. Soms wijkt buiten toch weer af van deze kaart.
Een paar keer per jaar wordt de inhoud van routedatabank.nl in pdok gekieperd. pdok is dus een minder actuele variant van routedatabank.
Wij hebben van het Landelijk Platform toestemming de gegevens te gebruiken

Routedatabank vergelijken met OSM kan via de BTM, de Bicycle Tags Map http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/
Inzoomen, dan linksboven kiezen voor route tags, rechts RCN route aanvinken, onderaan Official cycle node network en Official cycle nodes
Let op, dit werkt niet voor de 3 zuidelijke provincies! Daarvoor moet je pdok kiezen.
Reden is, dat de 3 zuidelijke provincies besloten hebben niet met de Fietsersbond in zee te gaan en een eigen planner ontwikkeld hebben. Het Landelijk Platform heeft van deze gegevens alleen het recht dit in routedatabank te tonen, echter niet in een WM(T)S laag

Noord Brabant en Noord- en Midden Limburg hebben eigen planners voor zowel hun rcn als rwn Deze zijn meestal zeer actueel
www.visitbrabant.com en www.routebureaulimburg.nl
Sinds kort ben ik er achter dat VVV Zuid Limburg routeyou gebruikt voor haar rcn:
https://www.routeyou.com/user/planner/217592/tourist-board-south-limburg-vvv-zuid-limburg

Traildino is heel tevreden :slight_smile:

Mooi werk, Peter!

Ben langs de 4 punten gefietst tussen Voorschoten en Leiden waar de Limes-routes en het Marskramerpad samenkomen/splitsen en dat staat in het veld inderdaad zo aangegeven zoals je hebt ingevoerd (soms ook met -erg handige- expliciete namen in de rood-witte markeringen, maar niet overal / en ook niet in beide richtingen, misschien wordt hier nog aan gewerkt door Wandelnet?)

Vergelijking van de Limes-route met vrijwel gelijk lopende ingevoerde wandelknooppunten illustreren het oog voor detail dat Wandelnet gebruikt bij hun routes, ze pakken vaker de echte wandelpaden, daar waar de knooppunten regelmatig over fietspaden gaan op zo’n manier dat dat soms lijkt te schuren met de verplichtingen uit de verkeersregelgeving (maar ze staan echt zo aangegeven in het veld, heb de meeste zelf ingevoerd nav veldwerk en bij twijfel over het voetpad geleid).

Op onderstaand punt komt de Limes-route die je hebt ingetekend mooi overeen met de (enigszins verborgen) markering in het veld.
De Marskramerroute (die in OSM nu net een ander bochtje pakt) is feitelijk ook gemarkeerd zoals de Limesroute (geen onderschied in de markering) en zou dus ook het nieuwe traject mogen volgen. Mocht je hier helemaal klaar mee zijn, dan wil ik het ook best aanpassen, maar wellicht vind je de het leuk om zelf te doen
https://hiking.waymarkedtrails.org/#?map=18!52.1556!4.5122

Invoeren adhv van bronnen die voldoende betrouwbaar zijn gebleken is inderdaad een nuttige manier, zo kunnen we voortgang boeken en kunnen anderen (die misschien dichterbij wonen ) weer makkelijker voortbouwen op je werk. Als je twijfelt is een fixme inderdaad mooi, daarvoor hoef je de route ter plekke niet leeg te laten, maar kan je ook het naar beste eer en geweten doen op een manier die in ieder geval te volgen is, dan kan het daarna verbeterd worden. Ook de routeboekje van Wandelnet zijn niet perfect :slight_smile:

Tja, ik ben wat minder te spreken over de aansluitingen… Ik heb net een stuk Floris de Vijfdepad gelopen bij Schoonhoven, daar zie je nieuwere markeringen en oude markeringen door elkaar, aangebracht door verschillende markeerders, tegelijk met kleine omleggingen zodat ook het aansluitpunt (van 3 roodwitte routes tegelijk!) niet duidelijk is… Een van de kruispunten heeft naast een paal vol plakkers een oude houten routewegwijzer, en op een ander kruispunt (waar je door de omlegging dus niet komt) staat een moderne variant daarvan. Die houten paal wees goed, trouwens.

Er zijn nu zoveel rood-witte palen dat het geheel op een knooppuntennetwerk begint te lijken.

Die aansluitingen, daar moet iemand met overzicht en oplossend vermogen eens een keer naar kijken, dat ze met 1 systeem komen. Kleine lettertjes in de markeringen vind ik zelf niet zo’n heel goed idee, vooral als je het zo doet dat je voor 1 bepaalde route (zeg Limes) ineens het Marskramerpad moet gaan volgen, en dan niet aangeeft wanneer je er weer afmoet! Het zal wel in de tekst in het boekje staan, maar dat is nog niet verkrijgbaar…

En onderweg moeten ze een standaard kiezen of ze vóór, na op precies op de richtingverandering een pijl plaatsen, want nu is het vaak gokken. En de bestaande paaltjes gebruiken in plaats van de losse plakkertjes, dus niet ijzerenheinig allebei naast elkaar doen (omdat de markeerders niet van weghalen houden)… Nee, daar is nog heel veel te verbeteren!

Ik heb geprobeerd het positief te formuleren, maar deel je beeld :slight_smile:
Dat is ook waarom het precies intekenen van de routes in OSM zoals jij hebt gedaan een waardevolle aanvulling is op de markering in het veld. Ook als de bebording onduidelijk is of ontbreekt kan je zo toch met vertrouwen op het juiste pad blijven :wink:

Wel een probleem waar ik in OSM tegen oploop: Veel wandelingen die ooit eens aangeboden en netjes ingetekend zijn, zijn vervallen. Dat staat soms netjes op een website, soms is er niks van terug te vonden, de klup bestaat niet meer… Dan weet je niet zomaar of de markeringen er nog zijn, soms wel soms niet. Dus wie gaat vervallen wandelroutes weghalen? Ik denk dat er heel veel eigenlijk gewoon wegmoeten.

Misschien in zulke gevallen een prefix *disused: *of abandoned: toevoegen aan de keys route en network ?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:disused:

Zo blijft de informatie behouden en kan die makkelijk worden teruggezet als de bordjes worden vervangen (dat gebeurt gelukkig ook regelmatig, hoewel veel lokale routes een deel van hun toegevoegde waarde (vindbaarheid van paden) verloren hebben met de komst van knooppunten.

op deze manier kan OSM ook een hulpmiddel zijn bij het identificeren van routes die onderhoud nodig hebben.

In Overijssel zijn de tweekleur routes deel van het wandelnetwerk geworden. Dat is nog niet overal geïmplementeerd, maar op veel plekken al wel. Dan blijft nog wel het probleem van de oude markeringen, die vaak niet of nauwelijks te verwijderen zijn.
Maar de tweekleur routes vormen inmiddels een belangrijk deel van het wandelnetwerk.
Ik zeg tweekleur omdat in Overijssel naast de LAW’s met wit/rood, de streekpaden met geel/rood er ook nog rondjes zijn met wit/groen, lang gestrekte waterroutes met wit/blauw en nog thema rondjes met weer een andere kleur. Bijv. Het Hilligenpad met wit/paars (Hilligen betekent heiligen, vandaar paars).
Voordeel is dat vrijwilligers niet meer op pad hoeven. De netwerkbeheerders zorgen voor de markeringen.
Dat gebeurt overigens ook bij de LF routes, ook die worden door de netwerkbeheerders verzorgd en gelijk mee gewijzigd als het nodig is.

Paar voorbeeldjes uit Twente:

In Achterhoek zijn de tweekleur routes ook deel van het wandelnetwerk geworden, echter zonder overal officiële bordjes/paaltjes te hebben, dat maakt het meer verwarrend. Maar dat is met de routes ook vaak zo in de Achterhoek, op de keuzepunten staat een bepaalde markering, maar tussen de keuzepunten moet je de oorspronkelijke markering volgen zonder dat dat expliciet is aangegeven.

Het probleem met vervallen routes ken ik inmiddels ook. In de Achterhoek zijn allerlei routes in het wandelnetwerk opgenomen. Maar uit de tijd ervoor dateren nog veel ANWB wandelroutes, die nu in het wandelnetwerk zitten, maar dan net even anders en uiteraard zonder witte ANWB bordjes. De ANWB is er volgens mij geheel uitgestapt.

Is inderdaad een goede vraag. Bij in de buurt zijn vorig jaar wandelknooppunten uitgezet. Het beleid van de bestaande routes is om ze langzaam aan te laten verdwijnen, dus als een bordje verdwijnt wordt niet meer terug geplaatst. Wanneer is een route dan geen route meer?
Het kan zo jaren duren eer het laatste bordje uit het veld verdwijnt, maar lang daarvoor is een route dan al niet meer effectief te volgen.

Kunnen we een abandoned tag oid op de route relatie zetten dat het voor ieder duidelijk is dat de route niet meer onderhouden wordt?

Oude anwb-wandelingen en oude ns-routes kan je wel systematisch afvoeren. Andere: dat wordt lastig, want ze worden niet opgeruimd, meestal zakken ze gewoon weg wegens gebrek aan onderhoud. De stagiair die hem gemaakt had is weg, en niemand voelt zich verantwoordelijk… Dat merk je dus alleen in De Echte Wereld, en dan moet je ook nog nazoeken. Niet het meest aantrekkelijke mapwerk.

Aangepast.

De wandelgids van het Romeinse Limespad is sinds vandaag verkrijgbaar en ik hem direct aangeschaft. Binnenkort ga ik ermee beginnen. :slight_smile:

Top! Veel plezier. Ik ben benieuwd of je de punten tegenkomt waar ik twijfel bij heb, of de tekening wel klopt met de tekst en of de gpx daar dan nog een keer van afwijkt.

Voortgang
@Sint E7 is lekker bezig in het veld. Waar van toepassing past hij OSM aan met paadjes, monumenten en bruggetjes, en ik pas de route meteen aan mbv zijn aanwijzingen.

Zo gaat-ie goed!

Hi Sint E7,

Hoe staat of gaat het met het Romeinse Limespad ?

Hendrikklaas

De afgelopen week was ik op vakantie, maar evengoed was het veel te warm om te gaan wandelen. De komende weken zakt de temperatuur een beetje en wellicht dat ik dan weer eens het Limespad oppak.