OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2018-06-12 19:41:00

Peter Elderson
Member
From: Nieuwerkerk aan de IJssel
Registered: 2018-02-08

Indeling en markering van LAW's

(Even een nieuw onderwerp van gemaakt)

Ik ben vooraan begonnen: de LAW1. Het leek zo simpel...  ik leg een kwestie voor.

LAW1 Diagonaalpad
> LAW 1-1    Friese Woudenpad (14 delen)
> LAW 1-2    Pionierspad    (11 delen)
> LAW 1-3    Floris V-pad    (13 delen)

Theoretisch groepeer je dus de routedelen LAW1-1, LAw1-2, LAW1-3 samen in een (super)route relatie met ref=LAW1, name=Diagonaalpad

Het probleem is dat je dan maar 1 symbol op de kaart hebt voor de drie deelpaden. Nu  heb je FW, Pi en Fl. Dat zou dan Di worden.

Overwegingen

* Ik heb nog nooit iemand het horen hebben over het Diagonaalpad. Maar ook niet over Friese Wouden en Pioniers, om eerlijk te zijn. Alleen Floris V.

* Op de weg als er keuzes zijn worden de deelbenamingen Friese Woudenpad, Pionierspad en Floris V-pad op de markeringen gebruikt. Als je als wandelaar OSM gebruikt en daarop zou Di staan, zou je de deelbenamingen dus uit de extra informatie moeten halen.

* Ditzelfde getrapte systeem wordt bij ale LAW's toegepast, bv LAW Grote Riverenpad=Oeverloperpad+Lingepad+ Erasmuspad + ... Bij de Grote Rivieren is het symbool al wel GR geworden en de naam is behoorlijk  ingeburgerd, het staat ook zo op de meeste markeringen (maar niet alle: Het Erasmuspad heeft zijn eigen naam op de markeringen en Oeverloperpad kom je ook nog tegen)

* Als je alle LAW's en hun afkortingen in symbol op de kaart ziet, is het tamelijk chaotisch. Dat wordt erger als de rest van de LAW's er ook nog bijkomt. Het wordt beter als je niet alle delen apart houdt. Het wordt nog overzichtelijker als je alleen de refs gebruikt, niet de namen van deelpaden.

zie https://hiking.waymarkedtrails.org/#?ma … 453!5.5078

* Als je de deelpaden in 1 blik op de kaart met hun eigen afko herkenbaar wil houden, kun je ze volgens mij niet groeperen in een superroute per LAW.

Wat is wijsheid? Ik zou graag één systeem of principe willen afspreken. Meningen?

Het meest radikale voorstel zou zijn om L# te gaan gebruiken. L1 t/m L16. Andere landen en gebieden zijn ons voorgegaan, vermoedelijk om dezelfde reden: chaos aan afko's.

Grensfietser, Rome-wandelaar, lid Wandelwerkgroep Mooi Zuidplas

#2 Today 12:27:33

Peter Elderson
Member

Re: Indeling en markering van LAW's

Niemand een mening... Dat is goed, toch?

De routes waar ik me mee ga bemoeien (inkomplete LAW's, om te beginnen) zal ik in dus in de door mij voorgestelde richting aanpassen.
Te beginnen met L1 voor Diagonaalpad=FW+Pi+Fl.

#3 Today 13:13:38

dvdhoven
Member
From: Deventer Colmschate
Registered: 2015-03-09

Nou, ik vind gewoon dat je zoveel tegelijk overhoop trekt en ik wil graag veel leukere dingen gaan doen dan over van alles en nog wat na te moeten denken. Maar nu gaan de alarmbellen af.
LAW's gaan taggen als L1 etc, vind ik geen goed idee.
Ik ken het Marskramerpad, het Pieterpad, het Trekvogelpad, Maarten van Rossumpad, Noaberpad, Overijssels Havezathepad en zou echt niet weten welk nummer ze hebben.
En deze namen staan ook op de markeringen, geen L nog wat
Even een parallel naar het fietsen. De LF routes hebben een nummer, maar meestal later hebben de meeste ook nog een naam gekregen. Bij het wandelen is het net andersom, daar hebben de LAW's allemaal namen en kennelijk nu ineens ook nummers.
Laatst zag ik al zo'n route van jou met een onherkenbare brei van L en nog wat nummers.

Ik wil niet zo meteen L dit of dat op de kaart zien ipv Marskramerpad of Overijssels Havezathepad of nog erger Pieterpad

Ik zie ook geen chaos, Waymarked Trails is hier druk en vol. Gezellig toch?

Dick van den Hoven

#4 Today 13:32:57

Peter Elderson
Member

dvdhoven wrote:

Ik ken het Marskramerpad, het Pieterpad, het Trekvogelpad, Maarten van Rossumpad, Noaberpad, Overijssels Havezathepad en zou echt niet weten welk nummer ze hebben.
En deze namen staan ook op de markeringen, geen L nog wat

Ja, goed punt.

dvdhoven wrote:

daar hebben de LAW's allemaal namen en kennelijk nu ineens ook nummers.

Nou ineens... maar er wordt wel steeds meer onder de LAW's samengeveegd.

dvdhoven wrote:

Laatst zag ik al zo'n route van jou met een onherkenbare brei van L en nog wat nummers.

Hahaha! Alleen Law1 hoor, de aangevulde stukken Friese Woudenpad (kende je die ook?) en Pionierspad (ook niet het meest bekende...), onderdelen van het Diagonaalpad (ooit van gehoord?). In een gebied waar verder niks doorheen loopt.
Al die namen die jij noemt staan nog gewoon waar ze stonden, ik ben er niet aangeweest.

Voor mij zijn juist al die afkortingen een onherkenbare brij, met slechts enkele uitzonderingen.

Board footer