Wandelknooppuntennetwerk Zuidplas komt eraan

Als je in het nieuwe overzicht bij de knoppen kijkt, zie je bij een 11 2x route 11-53 staan. Dus er zijn wel 3 routes, maar eentje, 11-53, is dubbel opgenomen in de netwerkrelatie, zie je ook bij de netwerkrelatie, 11-53 krijgt een bruin kleurje. 1x 11-53 uit de netwerkrelatie halen.

Aha! Gefikst, bedankt. Helaas is zo’n netwerkrelatie niet sorteerbaar, al was het maar op naam/nummer. Of is het?

Nee, voor zover ik weet niet. Normaal gebruik je de netwerkrelatie ook niet zoveel. Je bergt er nodes en relaties in op en je kijkt er niet meer naar.
Ik selecteer meestal de routerelatie of de node en dan zie je het netwerk waar hij lid van is. Als je dan voor editten kiest, opent het relatievenster precies op die relatie of node.
Dat is ook handig bij lange routes. Eerst de weg selecteren en dan pas de route openen, dan komt hij direct op de goede weg. Anders zoek je je een ongeluk.

Ik ga vandaag de eerste connections doen. Heb ik dit juist:

  • elk knooppunt in zijn eigen netwerk
  • tenzij er meer relaties naar het andere netwerk loopen dan naar het eigen netwerk, dan doen we gewoon alsof hij bij het andere netwerk hoort
  • het traject in beide netwerken opnemen met role:connection
  • de knooppunten niet in de trajectrelatie opnemen (want dan zou je de knooppunten via de trajectrelatie stiekem toch in het andere netwerk zetten)

Hoe zet je de expected-relations? Ik zag er een met 2, dat was inklusief de connection en dan klopt het
Ik zie er ook waar het niet gezet is. Er staat ook ergens in een wikipagina dat je het weg moet laten omdat het niet gaat kloppen of onlogische uitkomsten geeft.

Kijk in ieder geval even naar het issue in VMarc https://github.com/vmarc/knooppuntnet/issues/6
Wat expected betreft, als je de knoop maar in 1 netwerk “hangt” moet het goed gaan. Het knooppunt is alleen maar lid van 1 netwerk en de aangrenzende routes zijn ook allemaal lid van dat ene netwerk. Tot dusver telde VMarc altijd per netwerk.

Dat issue heb ik gezien, maar dat verandert de aanwijzingen toch niet? Anders heb ik het verkeerd begrepen.
Expected kan ik dus gewoon zetten op alle betreffende trajectroutes. Bv. 2 trajecten binnen het netwerk en 1 connection, dan wordt het 3 expected.

Nee, de aanwijzingen veranderen niet. Maar het issue geeft duidelijk aan dat de knopen alleen in het eigen netwerk moeten. Al geeft VMarc daar nu wel een melding op.

Ok ik heb de aanwijzingen op de wiki wandelpagina nog wat aangepast.

Weetje (waarschijnlijk geen nieuws…)
Ik heb waymarkedtrails gevraagd wat zij doen met (de informatie in) netwerkrelaties. Het antwoord is: niets! De netwerkrelaties voor knooppuntnetwerken is voor hun niet bruikbaar voor de weergave, het is een zak vol ongesorteerde routes en punten die niets toevoegt aan de routes (trajektrouterelaties) zelf. Dus zij renderen de stukjes tussen de knooppunten en de knooppunten, en dat is het.

Informatie voor de kaart of de gebruikers moet dus aan de routerelatues en de knooppunten gekoppeld worden, ook al is het altijd dezelfde info namelijk symbol, name, operator, url en dergelijke.

20180618 - Voortgang

  • De uitbreiding van wandelnetwerk Hof ven Delfland is vrijwel klaar, in het veld én in OSM.
  • De vrijwilligers zijn na een oefensessie begonnen om in tweetallen alle knooppunten en routes na te lopen
  • De uitbreiding van wandelnetwerk Gouwe Wiericke is begonnen. Het intekenen op OSM loopt ietsjes voor op de uitvoering in het veld. Eind van de week zal dat ingehaald zijn, Auke is lekker bezig!
  • De connections heb ik voor het laatst bewaard. Er zijn aanpassingen in en er gaan connections tussen vier verschillende netwerken, dus het wordt goed opletten.

Ik probeer om geen zwevende knooppunten achter te laten. Wat op vmarc wel als “feiten” verschijnt, dat is dat expected_rwn_relations afwijkt van het ingetekende aantal. Ik zet die namelijk meteen op wat het volgens het plan zou moeten zijn, dan kan ik aan vmarc zien of ik alle verbindingen gelegd heb.

Over een week zullen die signalen dus verdwenen zijn. Daarna zal ik bevindingen van de vrijwilligers verwerken, ik verwacht daarbij geen belangrijke wijzigingen, hooguit een ander paadje.

20180623 - Klaar!
Alles is volgens plan gegaan. Ik word er best handig in, al zeg ik het zelf, dankzij de nuttige tips natuurlijk.
vmarc (nieuwe versie) is een goede hulp, en ook heel erg bij tegenwoordig! Minutenwerk.

Fouten/feiten buiten ‘mijn’ netwerk heb ik niet aangepakt, die zijn niet in mijn buurt. Mogelijk doe ik dat nog een keer maar nu heb ik andere prioriteiten.

En nu… onderhoud. Wekelijks vmarcen of zo.

Mooi werk Peter, dank!

Ook voor de toetsing/aanscherping van mijn eigen renderingsmethode en de planning van toekomstige uitstapjes:
Klopt het beeld dat ik krijg via
https://www.openkaart.net/wandel/#map=14/51.9960/4.6317 dat:
-er in het gebied maar 1 pad is met een periodieke sluiting, namelijk 42-95, net onder het spoor bij Gouda (nu nog paarse stippels)
-de voornaamste trajecten met echte wandelpaden (geen fietspad of weg met auto’s) liggen rond Moordrecht, Rottemeren en Hitland (gestreepte lijn ipv doorgetrokken lijn)

Ik ga nu zelf aan de slag met het netwerk Leiden/Leiderdorp -dat staat net in het veld.

Daarna Bollenstreek afmaken, maar zag op wandelen123 dat er in Kennemerland ook een nieuw netwerk is, wordt voor mij wat veel/ver

Lekker bezig zo!

42-95 is inderdaad het enige pad met (broedvogel)-sluiting.

Er zijn in Zuidplas helaas vooral veel verharde verbindingen, maar toch hebben we wat toe weten te voegen:
43-44 in Capelle
in Ver Hitland 45-86-51-79 en 51-52
Langs de IJssel grotendeels buitendijks 53-11-30 en 66-60-71-82
Westergouwe 72-73-74
Donk 76-87
Oostpolder 88-14 grasdijk langs de Gouwe
Waddinxveen 36-75 door het Gouwebos
Bentwoud 13-73
Zevenhuizen 50-52 omgelegd naar de graskade aan de andere kant van de Ringvaart
Nieuwerkerk 34-35 via een “bos”; 39-65 graskade langs de Ringvaart; 66-61-44 via kettingpontje en graspad.

We hebben het maximum eruitgesleept en het begrip “aansluiting” een heel end opgerekt! Er waren nog meer onverharde plannen maar dan moesten er bruggen aangelegd worden en boeren omgeko… ik bedoel een passende vergoeding aangeboden worden. Onhaalbare kaart.

In de provincie Noord Holland wordt nu ook wandelnetwerk uitgerold, zo met een snelle blik leek het trekjes van het Overijsselse model te hebben. Ik zag tenminste op StreetView en op de website gekleurde routes.

Goed werk! Weer een groot gat in het wandelnetwerk dicht.

Ik controleer een paar keer per dag VMarc. Van de wandelnetwerken ken ik de aantallen vaste fouten, dus ik weet dan dat bij een afwijking naar boven van die aantallen, er iets mis moet zijn en dat probeer ik dan te herstellen. Voorbeeld vandaag stonden er ineens 39 Bijkomende knooppunten, dat horen er 38 te zijn. Dus is er iets mis.

VMarc nieuw is ook fantastisch in zijn analyse. Je kunt tot op node niveau zien wat er aan routes gewijzigd is. Dat is echt groots. Dikke pluim voor Marc. Ik heb zo vaak zitten kijken, wat is er nu precies veranderd? Nu kun je het zien.

+10

Hoi Peter,

Was vandaag op de noordgrens van het netwerk Zuidplas, zag paar dingen in het veld waar je misschien nog wat aan hebt om mogelijk te fixen voorafgaand aan opening:

-Knnoppunt 71 staat nog steeds niet in het veld, niet op de oude plek (kruising verlende Herenweg / privéweg) en ook niet op de nieuwe plek, net noordelijker op fietspad

-Vanaf 21 naar 71 wordt je nog steeds over de zuidelijker gelegen privéweg gestuurd met hek dat soms op slot is (was nu open)
https://www.openkaart.net/wandel/lvww-overpass/#map=17/52.05912/4.56655&overlays=wmt&path=ygqbgz5Wygq2gz5EygrAgz4tygqwgz4tygpwgz5zygnogz8Mygocgz8iygo6gz-D

-Van 71 naar 83 staan nog steeds de oude pijlen op de lantarenpalen die je doen stranden in een akker, ipv het trace op waymarkedtrails dat we eerder allebei als het correcte hebben vastgesteld (dat is ook wat je doet als je in omgekeerde volgorde komt
https://www.openkaart.net/wandel/lvww-overpass/#map=17/52.05912/4.56655&overlays=wmt&path=ygqbgz5Wygq2gz5EygrAgz4tygqwgz4tygpwgz5zygnogz8Mygocgz8iygo6gz-D

Hopelijk heb je hier wat aan om door te kunnen geven.

ps. bovenstaande linkjes met getekende paden opgenomen in url lijken momenteel niet te werken op Chrome in Windows, wel in Firefox en Chrome op Chromebook

Alles is doorgegeven aan de projektleider voor de uitrol van Zuidplas. De Noorddijk wordt geschrapt, want het is verboden toegang en bovendien is er een hek dat vaak gesloten is. Daarom wordt 71 verplaatst naar het fietspad (Bentwoudpad) en 21 gaat naar het bruggetje. Dat moet in de komende week gebeuren. 71 - 83: dat gaat over dat privee-paardenveldje. De boer houdt niemand tegen, maar wil ook nniet dat er pijlen en palen aangebracht worden. Als ik daar serieus moeilijk over ga doen is er maar 1 oplossing: de route verleggen, en dan is het hele stuk rottedijk met de monumentalee molenreeks en dde oorsprong van de Rotte uit het netwerk… en dan moet ineens de bepijling van de Herenweg weer gaan gelden (op die doodlopende akkerweg na).

Dus de algemene houding is daar nu: wil ik niet weten, anders moeten we echt wat doen en dat is alleen maar erger. Ik zie daar voorlopg helemaal niets gebeuren. In ieder geval is de situatie 100% gedokumenteerd, daar ligt het niet aan.

ff denken wat er wel kan… Ik denk dat ik die ouwe pijlen er gewoon zelf af ga halen, kijken of ik er eentje heel kan houden en op de juiste hoekpaal plakken. Dat zou zowizo al een verbetering zijn.

Overigens had ik vandaag een gesprek met iemand van Te Voet, die vond waymarkedtrails prachtig, knooppuntplanners ook, maar ze klaagde dat je nooit kon zien waar het onverhard is. Te Voet houdt voor grote gebieden precies bij wat er verhard of onverhard is/wordt, en welke mn onverharde paden er bijkomen. Nou weet ik niet hoe zij dat registreren, maar dat is natuurlijk waardevolle onderhoudsdata voor OSM. Als wij dat kunnen gebruiken (misschien zelfs importeren?) en vervolgens in de vorm van een kaart weer kunnen teruggeven…

Een begin voor een kaart met verharding is er al, de BTM http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/
Kijk maar bij Surface Tags
Dat is natuurlijk uit te breiden of in te korten

En ik dacht dat multimodaal ook al met zo iets bezig is.