BGT BRT, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap.

Hint voor .jos file.

Wanneer je uit een WMTS meerdere layers selecteert, na elkaar invoegen, krijgen al die layers in de JOSM layer box nu (nog) dezelfde naam. Je weet dan het verschil niet. Voordat je de .jos aan maakt kan je die lagen in die layerbox even renamen (naam veranderen) (rechtsklik op laag in layerbox) naar bijvoorbeeld BGT omtrekgericht of BGT standaard, en dan de .jos opslaan.

Zelf hanteer ik na checken licentie (OSM OK) in de layernaam.

De mogelijkheid om beeldlagen als preset op te slaan is echt een geweldige toevoeging.

Hoe nauwkeurig is de gemiddelde data van de BGT eigenlijk (los van dat het soms out of date is)? Het is een goed hulpmiddel om o.a wegen goed te leggen.

Wanneer ik zowel de PDOK als de BGT omtrek gericht aan heb staan in JOSM loopt de boel al snel vast. Zou dat aan de “bejaardheid” van de computer kunnen liggen. Met alleen de BGT zonder luchtfoto gaat het ook al traag en heb ik veel geduld nodig.
Zou het met het geheugen te maken kunnen hebben? Out of memory heb ik ook al zien langskomen in JOSM.

edit2: Het loopt in zoverre vast dat ik helemaal niets meer kan in josm … ook niet meer afsluiten. Alleen CTRL Alt delete en dan java launcher beëindigen.
Wanneer ik vervolgens JOSM opstart duurt het ellenlang voor het programma opent. ik gebruik de Online Web versie.

Misschien de diverse caches ledigen: Preferences > Imagery Preferences > Cache contents
Hit the clear button on which ever type of imagery you loaded. (Please note the # that’s in the “Object Count” column before clearing that entry.) ?

Ga ik doen… bedankt…

Edit. helaas… loopt toch weer vast als.ik beide achtergronden aanzet

Je kunt proberen om de cache map te legen.
C:\Users{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\JOSM\cache

En overgaan op de geïnstalleerde versie.
Ik had altijd geheugenproblemen bij de webversie.
En nadat ik ben overgestapt op de geïnstalleerde versie is dat vrijwel weg. Maar de afbeeldingen vreten geheugen, dat is zeker.

Oke… bedankt voor de tips. …, maar komende week alleen maar OSM op m’n fietsstuur… :slight_smile: Dan ook even geen welkomstberichten van mij.

edit2: Niet is veranderlijker dan een OSMapper… komende week gewoon nog welkomstberichten… :sunglasses:

Sindskort heb ik in JOSM het probleem dat een deel van de BGT-lagen wel inlaadt maar uit beeld verdwijnt bij ver inzoomen. Dit geldt o.a. voor BGT omtrekgericht en BGT lijngericht. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?

Idemdito… het viel me vandaag op.

Gelukkig… Ben ik niet de enige met dit “probleem”. Het speelt al zeker een week en is uiterst irritant als je nauwkeurig wilt werken (en dat willen we). Ik had/heb het vermoeden dat het mer een slecht gekoelde serverruimte of zo te maken heeft, maar dat is verder niet op kennis of logica gebaseerd.

Er vroeg iemand mij om de BGT omtrekgericht aan iD toe te voegen. Wil iemand hier dat doen? Of is er een reden om het niet te doen?
Je kan gewoon een ticket maken op basis van een sjabloon: https://github.com/osmlab/editor-layer-index/issues/new
Of zelf een geojson maken naar het voorbeeld van wat er al is (code>resources>europe>nl) en een pull request doen.

Inzoom performance melding
https://forum.pdok.nl/t/inzoom-performance-bij-bgt-omtrekgericht-layer/1752

Ik heb versie 14026 draaiende.
Welke versie hebben jullie?

Zou het bij een update verandert zijn?
WMTS weergave

De stabiele versie hiervoor zijn?

Bij 13860 staat Major improvements to WMS/WMTS support en daarna nog wat aanpassingen.

Waar kan je bij zoom in zien welk zoomniveau JOSM staat?

Vervolg PDOK forum.

EERST in JOSM, preference bij knop links WMS TMS de cache van de verschillende lagen weggooien ! BGT zijn wmts.

JOSM, net getest, het is nu weer goed.
Het laatste plaatje PDOK zoom 16, wordt in JOSM uitvergroot op zoom 17 18 19.

@Allroads
Ja het werkt weer prima. Bedankt dat je er meteen melding van hebt gemaakt!

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zo nauwkeurig wil werken. :open_mouth:

Nee, maar ik zie wel meer mensen die heel exact lijntjes trekken… :wink:

Het probleem lijkt hier nu te zijn verholpen.

In de BGT WMTS zit ook een laag ‘kadastralekaartv3’. Mogen we deze ook gebruiken, of is de kadastrale kaart nog steeds gesloten? Dat zou me helpen bij het rechtleggen van een aantal hekwerken.

De Kadastrale kaart maakt deel uit van de basisregistratie Kadaster en is een *openbaar *register, en kan naar mijn idee derhalve worden gebruikt. (zie hieronder)

De gebouwen op die kaart beogen wel de situatie in het veld aan te geven, maar de kadastrale grenzen zijn de *juridische *grenzen.
Als het goed is komen die op de grens met andere eigenaren ook overeen met de feitelijke grenzen maar in de praktijk is dat soms net anders (zie de Rijdende rechter…). De kaart kan erg handig zijn, maar moet hierdoor wel -zoals vaker- met dit in het achterhoofd met verstand worden gebruikt

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004541/2018-07-28#Hoofdstuk3_Titeldeel1_Artikel48

Was al wat aan het uitwerken.

Nee, afhankelijk van welke service wms wfs CC-BY-4.0, wmts heeft andere licentie, overheid gebruik.
Het probleem is de naamsvermelding, zoals dat ook het geval was bij BGT en BRT. Niet verenigbaar met ODbL.

NGR visualisatie

Er is contact gelegd met het Kadaster BRK.