Advies: Aanpassen van een schoolgebied en oude 3dShapes

Hallo allen,

Ik ben nog relatief nieuw, tot dusver heb ik enkel wat winkels aangepast en parkeerplaatsen ingetekend. Het leek mij verstandig om mijn eerste beoogde “grotere” aanpassing aan de kaarten even voor te leggen.

Het betreft een basisschool in mijn woonwijk (https://www.openstreetmap.org/#map=18/53.01847/5.65652).

Hier zijn een aantal dingen mis:

  1. 3dShapes vermoedelijk nog uit de tijd voor de school er stond zijn nog aanwezig en vallen over het schoolterrein heen
  2. het schoolterrein is niet volgens de richtlijnen ingetekend (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity=school)
    2a. Er is geen “area” amnety=school ingetekend
    2b. Binnen dit area zouden het grasveld, de schoolpleinen en de parkeerplaatsen van de school moeten vallen
  3. De schooldetails zijn aan het gebouw gelinkt, niet aan de BAG adres node

Mijn plan is:

  1. De oude niet meer correcte 3dShapes velden te verwijderen
  2. Het gehele schoolterrein correct middels een area en een amnety=school te taggen
  3. De omgeving (gras, water) opnieuw in te tekenen
  4. De details van de school naar de BAG node te verhuizen

Is dit de juiste aanpak? Commentaar is welkom :slight_smile:

Scholen zijn altijd lastig, maar je manier van aanpak lijkt me een strak plan. Wanneer je alleen de 3dshapes aanpast wel de source= aanpassen naar pdok luchtfoto.
Gebruik wel maar 1x amenity=school (op het vlak) anders krijg je twee schoolsymbolen.
basischool en VO amenity=school
AOC en ROC =college gebruiken
HBO en universiteit: =university

Bedankt voor de feedback, eggie, jij lijkt niet te rusten :wink:

Inmiddels opnieuw uitgevoerd met verzoek tot review. Een aantal korte vragen:

  1. Veel van de 3dShapes gebieden zijn aan elkaar verbonden, is hier bezwaar tegen? In het echt is dit natuurlijk ook vaak zo - water grenst direct aan grasland e.d.

  2. Ik vond tegenstrijdige informatie over hoe een stukje grasland op een schoolterrein te taggen, ik ben maar voor landuse=recreation_ground met surface=grass gegaan. Gebruik van landuse=grass vond ik niet passend voor een stukje gras specifiek op het schoolterrein.

…een uit de hand gelopen hobby heet dat… :slight_smile:

De vlakken water en gras kun je gewoon aan elkaar plakken. Water in het gras of bos moet weer met een multipolygoon relatie opgelost worden… anders zie je de bomen in het water.
Leisure=park en landuse= residential en Industrial wordt meestal los zonder te plakken over de landuse (dus wat je ziet) heen gelegd. Het zijn transparanten.

Er is een verschil tussen functie en wat je ziet, maar het loopt hopeloos ingewikkeld door elkaar.

Voor gras binnen de bebouwde kom gebruik ik meestal landuse=grass (oorspronkelijk ook een tag van de 3dshapes import) Het is wat je ziet. Er is een heel draadje te vinden op het forum over “grass”.
landuse=recreation_ground rendert ook als gras.
Nieuw ontwikkelde tags als landcover=grass renderen niet en daarom gebruik ik ze niet tot er een oplossing voor is.gras g

edit: Volgens mij ziet het er netjes uit zo. Hoe dat gras en de parkeerplaats gaat renderen… even geen idee, want ze liggen binnen het schoolterrein. maar die amenity=school is ook een transparant. Zal wel goed komen.

…juist, heel veel handen op een buik maakt consistentie lastig. Ik snap dat.

Ik halt verdere modificaties maar even tot de tiles allemaal opnieuw zijn gerenderd zodat ik een gevoel kan krijgen voor het visuele effect van de verschillende tags. Tot zover bedankt!

edit - dank voor de review

Ik zet de naam altijd op het amenity=school gebied. Maar zo kan het ook.
En de parkeerplaatsen zou ik nog access=private maken want het is niet de bedoeling dat wandelaars hun auto parkeren op het terrein van de school.
Ziet er strak uit allemaal :slight_smile:

Heb ik net geleerd dat naam en andere data op de BAG nodes moet en nergens anders :stuck_out_tongue:

Uit commentaar van een andere mapper begrijp ik dat het in het geval van scholen misschien handig is de naam aan het gebied te hangen in plaats van aan de BAG adres node - voornamelijk voor de zichtbaarheid van zo’n gebied. Maar dit levert een conflict; eigenlijk wil je de naam en data (website, telefoon nummer etc) enkel aan de BAG adres node hangen.

Daarbij; als ik zoek op de naam van de school wil ik maar 1 resultaat, liefst wil ik dat dit resultaat ook gelijk alle relevante informatie bevat. Echter kan de adres informatie niet aan het gebied of het gebouw worden gehangen, want die hangt aan de BAG node. En toch wil je dat het adres in de BAG node ook is gelinkt aan de naam van de school.

Dus…

Eigenlijk zou de BAG node naam prominenter moeten worden gerenderd in het geval van scholen, dan zou de informatie netjes bij elkaar in de node kunnen staan. Maar ik begrijp dat wij in Nederland anders zijn dan elders op de wereld wat betreft adressering.

Er valt iets te zeggen voor het invoeren van deze informatie aan het gebied. Immers is bij universiteiten het gehele gebied de universiteit, de onderlinge gebouwen zijn onderdeel van. Zo zou een school ook kunnen zijn… het gebied is de school, de gebouwen is waar les wordt gegeven maar ook de sportvelden, het schoolplein etc behoren tot de “naam” school.

Ik ga even rondkijken hoe dit bij andere scholen is opgelost en dan hier mijn hoofd nog eens over breken. In elk geval een mooie oefening zo.

Klopt helemaal wat je zegt. Hier is laatst ook over geschreven door een paar forummers maar ik weet niet of we consensus hebben. De “consensaliteit” is matig geloof ik :confused:

Soms bevinden twee scholen zich op hetzelfde terrein met b.v. een gemeenschappelijke gymzaal, of een enkele school bevindt zich op meerdere terreinen, of meerdere scholen bevinden zich in hetzelfde gebouw.

Dat is hier ook het geval, in totaal 4 instanties op 1 adres :confused: Ik heb begrepen dat dit een situatie is waar geen reguliere oplossing voor is in combinatie met de Nederlandse BAG adres nodes. Dus maar wat schipperen. Mooi leerobject dit.

Changeset discussie hier:
https://www.openstreetmap.org/changeset/59346251

Het duurt helaas nogal even voor de tiles in dit gebied opnieuw worden aangemaakt, even wachten dus wat het resultaat van de huidige aanpassingen zal zijn.

Wacht het even af hoe het eruit gaat zien. Alhoewel…

Een aanpak kan zijn rond de node CBS De Vuurvlinder, en rond node OBS De Wyken en rond de nog in te vullen peuteropvang (amenity=kindergarten, name=Kinderopvang (Speelwerk)) een “hokje” te tekenen.
En dan van het schoolterrein plus die nieuwe hokjes een multi-polygon te maken. (gatenkaas)
Dan kunnen de nodes in die hokjes de tag amenity=school of kindergarten krijgen zonder dat daar een (fout)melding over komt, maar toch de naam van de scholen netjes gerenderd wordt. (de gymzaal (tag=“moeilijk geval”) even erbuiten gelaten, zie de wiki over het taggen van zoiets).

Dat er maar één adres is voor meerdere faciliteiten kan opgelost worden door een relatie (van het type site) te maken van die adres-node met die faciliteiten.
type=site
amenity=school
en de leden:
① originele adres-node
➁ CBS De Vuurvlinder
③ OBS De Wyken
④ Kinderopvang (Speelwerk)

Dat klinkt interessant :slight_smile: Ik zal eens op het forum en in de Wiki gaan zoeken hoe een dergelijke relatie goed is op te zetten. Wederom bedankt voor de tips.

Korte vraag: is het zetten van amenity=* op de BAG adres node niet een probleem als de poly van het schoolgebied ook al een amenity=* bevat?

Wat betreft het uiterlijk kijk ik steeds op openstraatmap.org. De openstreetmap.nl stijl ziet er flink anders uit, daarbij lijkt openstreetmap.nl minder up-to-date, toont nog steeds de oude situatie met oude benaming.

Ik laat e.a. even updaten voor ik verder ga, in de tussentijd kan ik me mooi inlezen in relaties.

Openstreetmap.nl

Rendering van .nl loopt behoorlijk achter en precies weet ik het niet, maar veranderingen in de data verschijnen pas maanden later pas op deze kaart omdat de tiles behoorlijk lang (mag ik zeggen onbruikbaar lang?) gecached worden op de server.

Dat beperkt de benodigde rekenkracht natuurlijk, als je maar eens per maand de tegels van Nederland opnieuw uitrekent.
Maar misschien moet je hier 's reageren, Stefan heeft er verstand van lijkt het.

@AdVerburg

Na wat inlezen en proberen:

  1. Multipoly van het schoolgebied gemaakt met 3 interne “gaten”

  2. 3 non-adres nodes aangemaakt waarin de 3 facilliteiten zijn benoemd (amentity=school,kindergarten). Nodes zitten in de inners van de multipoly.

  3. Een nieuwe relatie (type=site, amentiy=school) aangemaakt waarvan leden zijn: BAG adres node + 3 non-adres nodes

Overall ziet dit er zo uit. Ik heb een school plugin geactiveerd, negeer de isced level waarschuwingen maar even.

Korte vragen:

  1. Heeft een “site” relationship ook “roles” ? ik heb dit op de wiki niet terug kunnen vinden en de wiki geeft aan dat deze relation nogal ter discussie staat:

https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2015-September/026408.html

  1. Moet de BAG adres node ook binnen een inner “gat” zitten? Ik vermoed dat dit alleen nodig is als een node ook een amentiy=* tag heeft (gezien die amentiy tag al op het overlappende gebied staat)

  2. Lijkt dat dit soort problemen internationaal worden opgelost met tags op gebouwen, het gebruik van BAG nodes maakt ons hier blijkbaar een beetje uniek.

Het is mij nog onduidelijk of e.a. zo te vinden is bij zoekopdrachten, even wachten tot alles weer is geupdate. Eigenlijk is dit een mate van complexiteit die je niet wilt hebben, maar goed - bij uitzondering.

Bedankt voor de aanhoudende tips :slight_smile:

#15

  1. Zoals je zelf al gelezen hebt, en mij ook niet anders bekend is, hebben de leden van een site geen role.
  2. Je vermoeden is juist volgens mij. Er zijn geen conflicten.
  3. Afwijkende omstandigheden leiden tot afwijkende oplossingen.

Dat een relatie van het type site kwestieus is wist ik niet. Hoe we dat zouden moeten/willen vervangen ook niet.

Alles zo beziend, vind ik dat je mooi project gemaakt hebt.

Een bijkomend advies: kijk zo af en toe eens op http://osmose.openstreetmap.fr/en/map/#zoom=16&lat=53.01961&lon=5.65776&item=xxxx&level=1%2C2%2C3&tags=&fixable=&overlays=FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFT of er nog rare dingen zijn.
Je kunt daar ook inloggen met je OSM-account, dan krijg je de dingen in beeld waar je ooit “aangezeten” hebt, maar waar nu aanmerkigen over zijn.
In dit geval zijn die lichtblauwe “problemen” al opgelost omdat je de tag amenity=school erbij hebt gezet. En die groene markering op de westelijke parkeerplaats komt omdat er geen wegverbinding is tussen de service-road en die parkeerplaats.

Succes met je verdere activiteiten.