Nieuw met vraag

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en heb recentelijk OsmAnd op mijn nieuwe mobieltje (moto g 4g) gezet maar ik verdwaal nog in de vele mogelijkheden. Ik zit af en toe bijna letterlijk met open mond te kijken wat osm zo allemaal biedt, geweldig.
Enkele vragen…wellicht staan de antwoorden “ergens” op dit forum maar ik weet nog niet waar ik tegelijk moet kijken of zoeken:
Is er een aparte rubriek voor osmand-gebruikers?
Het gebruik van navigeren op doel of met gpx kaart komt vanzelf met vallen, opstaan en verder leren.
Wel een belangrijk punt hierin is…ik wil het scherm tijdens navigeren (kunnen) uitzetten ivm batterijbesparing maar ik kan niet vinden hoe dat te doen.

Hi welkom, geen direct antwoord, een backup batterijpack is voor een mobiel, zelfs met een uitgeschakeld scherm handig. De batterijen in de GSM leven meer dan een dag, maar die van een camera niet, dus meer meenemen. De mobiel laad ook in de auto op.

Clover6

Welkom op het forum. Ik heb vorig jaar een stukje geschreven over Osmand. Niet helemaal meer actueel maar het meerendeel zal nog wel kloppen.

Om de stembegeleiding van Osmand te houden terwijl het scherm uit staat dien je de via de plugin-manager de optie “registratiediensten en slaapmodus” aan te vinken. Als je daarna in Osmand een route start en Osmand verlaat zal er in je Android statusbalk een icoontje te zien zijn (rondje). Die heet "Osmand"met als subtekst “stop achtergrond navigatie” . Als je die kiest zal de navigatie stoppen.
Let wel op dat het best aardig werkt maar helemaal perfect is het zeker niet. Soms mis je een afslag en neem je er een terwijl je dat niet had moeten doen. Als je bij instellingen “Navigatie”> “aankondigingen” de optie straatnamen aankondigen aangevinkt hebt (en stembegeleiding middels TTS aan hebt staan) dan krijg je uiteraard de straatnamen ook te horen. Dat helpt om te voorkomen dat je verkeerd rijdt.

Mocht dit niet werken dan helpt het wel eens om je Android opnieuw op te starten.

NB. De laatste versie van Google tekst naar spraak (alleen recentere Andorid versies) heeft inmiddels ook een Nederlandse versie TTS.

Dank voor de reacties.
@Hendrikklaas,
Batterypack is wellicht ook verstandig/handig voor in geval van nood.

@peewee32,
Het “stukje” had ik al eerder gevonden door te googlen op “osmand handleiding”. Mooi stukje, de handleiding is erg handig voor start-up.
Ik had registratiediensten aangevinkt maar wist niet dat het icoontje pas in beeld komt als je de navigatie start.
Wellicht is het verstandig af en het scherm te activeren om te checken of je nog op de route zit. Bij wandelen spelen straatnamen (meestal) geen rol.
We gaan maar eens aan de slag…en dus op pad (maar vandaag even niet 34gr).
Nb: kun je een gpx route op elk gewenst punt instappen of moet je naar het startpunt?

Ik neem aan dat je ook echt Route bedoelt (bv van A>B>C> en Osmand laten rekenen) en niet een “track”. Sinds een tijdje ondersteunt Osmand ook routes. Ik ben daar wel mee aan het experimenteren geweest maar helemaal lekker werkt het bij mij nog niet. Op zich gaat het berekenen redelijk goed maar als ik iets ben afgeweken van de route (of ik start de route pas halverwege op) dan lijkt het erop dat ie eerst naar het beginpunt wil. Ben er nog niet helemaal uit of het uberhaupt goed werkend te krijgen is in de laatste versie. Kan ook zijn dat er nog aan gewerkt wordt of uiteraard dat ik iets verkeerd doe. Ik kon echter in de instellingen niet iets vinden dat dit probleem zou kunnen oplossen. Ik hoop maar dat het in een volgende versie weer beter gaat. Zo gaat het meestal met Osmand… langzaam maar zeker steeds beter.

Ik bedoel oa rondwandelingen die je op diverse sites als .gpx files kunt downloaden en die je als kaartlaag in osmand kunt tonen.
We gaan het gewoon eens proberen in een gebied waar ik sowieso de weg ken en zal terugmelden of (en hoe) het werkt.

Dat type GPX bestand is 99 van de 100 keer een track. Dat is een kruimelspoor. Niets mis mee overigens maar die houdt geen rekening met de data in de Osmand kaart die je actief hebt. Ik vermoed dat zo’n GPX met een track het ook doet al heb je in Osmand helemaal geen kaart staan maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Als zo’n track je een mooie tocht voorschotelt is dat dus niet te danken aan Osmand maar aan de maker van die track :wink: Osmand geeft wel stembegeleiding. Laat maar weten of dat een beetje werkt en welke tracks je gebruikt. Succes.

Copied from Index» users: Netherlands» Post hier toepassingen van OSM

Bij mij doe de NL stem het in Osmand (onder Android) al jaren prima. Zelfs zo goed dat ie af en toe als ik op de snelweg zit roept “Pas op” … zonder aan te geven waarvoor ik moet oppassen :wink:

Ohw? Het was één van de redenen dat ik op zoek ben gegaan naar een andere. Er was nog een workaround door een stem van TomTom te downloaden ofzo, maar dat was me niet gelukt, de betreffende bestanden waren niet meer te vinden…

De Nederlandse stem werkt toch al een tijdje best goed. Inderdaad kon je vroeger (ook al weer jaren geleden) de TomTom stemmen gebruiken, maar dat is niet meer mogelijk want de makers vonden dat dat niet legaal kon zijn.

Ik heb mijn spraakinstelling op TTS voice Dutch staan.

Ik vind de Nederlandse stem alleen verschrikkelijk zeurderig, dus nu gebruik ik de Franse. Met als gevolg dat ik op de snelweg af en toe “attention” hoor voor een “tunnel” (ecoduct)