NL style sheets, o.a. Verkeerborden in Josm etc.

Facing direction, kijkrichting, facing orientation.
Een bord kan niet kijken.
Als ik naar het noorden rijdt en een bord zie, dan kijk ik naar het noorden dan krijgt het bord de tag direction=0
0 graden is voor de richting om te kijken.

Ik zie dat dus anders als phicoh.

Ik geef aan dat bij Sander H online mapcss, bij de nieuwe versie alle borden 180 graden gedraaid zijn.

In het Engels kan een bord wel kijken. Dat wat ‘facing’ betekent.

180 graden komt uit de code die hij van mij heeft over genomen.

Zie in de wiki niet echt een instructie van facing instructie voor borden.
Op bijvoorbeeld https://osmtools.github.io/direction/#51.93035,4.02331,16z lijkt de richting zo goed zonder 180 extra te draaien.
Heb de extra draai van 180 graden dus verwijderd.
Toegevoegd de tussenwaarden voor direction als ENE, SSW, … en de 4 toegestane uitgeschreven vormen: north, east, …

Zeker. The sign faces south, dan kun je vanuit het zuiden zien wat er op staat.

Staat er toch wel degelijk. Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:traffic_sign#As_a_separate_node

En dan in de sectie ‘As a separate node’ de zin:
“You can use the direction=* tag to describe the facing orientation of the sign by using an angle or cardinal direction.”

Je zou verwachten dat dat ook op de wiki pagina van direction zelf ook staat. Daar had ik gekeken.
Maar de vraag blijft, is het gezien het bord of de kijker. Dat verschilt 180 graden.

De oorspronkelijke proposal lijkt toch de 180 graden variant te duiden.

In Zeeland heeft iemand vele honderden borden van direction voorzien, Geen idee of dat obv m’n style is of eigen interpretatie.
Er zou gekeken moeten worden hoe mappers, ook buiten Nederland, het geinterpreteerd hebben om te voorkomen dat er veel omgetagd moet worden. Het lijkt sowieso raadzaam het plaatje (of een nettere versie daarvan) in de wiki pagina van direction duidelijkheid te scheppen.

Uit de tekst van de proposal:
Imagine a point right in the geometric center of a feature: inside a metal pole for a road sign… Now determine a point where an observer should stand to see the most important side of the point feature: a sign contents,… The angle between the direction to the Grid North and the direction to that point where the observer should be located is the needed value for the direction tag.

Dus de voorzijde van het bord wijst naar de richting.

Behalve bij een uitzichtpunt want daar is het andersom. Maar volgens mij is dat de enige uitzondering. (en er wordt niet over gerept in de wiki)

Maar dan klopt de tekst daar al niet met het plaatje met het stop bord eronder toch?

Jawel toch? Als jij bij “facing” staat kijk je toch recht op het stopbord.
Jij staat dan in het WNW, de facing van het bord is dus WNW.
(ze schrijven daar noordwestwest (NWW) maar wij zeggen westnoordwest, om het nog iets ingewikkelder te maken) :slight_smile:

Maar even uitgeprobeerd. Om het bord op het plaatje zo te krijgen dat ie met direction=300 de getoonde postie krijgt, moet die 180 graden erbij opgeteld worden in de style.

Maar goed, als ik die ophaal

[out:xml];

{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
  node["direction"]["traffic_sign"](area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;

in JOSM lijken ze alle 3547 met 180 gedraaid te moeten worden als ik de style dus weer die 180 extra laat draaien.
Weet iemand een manier om al deze borden te updaten?

iD laat mooi een “richtingtaartpunt” (hoe noem je zo iets?) zien. (en bij de Grubweg bij Cadier en Keer inderdaad de verkeerde kant op)

Ik zal de mijne wel omdraaien, als het nodig is.

Maar toch blijf ik moeite houden met het niet kunnen taggen van de werkingssfeer.
(Hoewel deze discussie over de draairichting van het bord is.)

Hier wordt aan beide zijde de werkingsrichting getoond. Grubweg is ook goed, is op dezelfde manier getagd als de andere kant. Als ik mij zo kan herinneren Het bord staat gewoon aan de linkerkant van de weg. ( wat officieel niet mag BABW). Maar het staat er wel.

Cave_entrance is ook zo’n voorbeeld.

Waarom ik en andere het zo gedaan hebben, zal vast naar onze meningen een logica in zitten. Daarbij heb ik Sander H style (oud)als goede richtingskeuze aangenomen. Logische keuze, aangeven werkingssfeer.

Als persoon ben je de ene keer, het punt en de andere keer sta je ergens op de cirkel. Tweeslachtig. En dus niet duidelijk. Bij dezelfde key.

Ik bega hier een fout !!!

Plaatsing volgorde is dus van onder naar boven.

Etc.
G
F
E
D
C
B
A

@Sander H, sorry.
Gauw even lezen, niet doorgedacht.

Ik weet niet of deze informatie nog nuttig is, maar voor een test ism met Rijkswaterstaat hebben we bij de Gemeente Amsterdam een pilot gedaan om bebordingen te vinden met onze eigen panoramabeelden van https://data.amsterdam.nl.
Hiervoor heb ik het officele wetten.overheid.nl gescraped. Mogelijk handig om de set nog compleet te maken, inclusief urls naar de images (lelijke ingescande foto’s, maar wel officeel ;-)):
https://github.com/Amsterdam/mlvb/tree/master/offical_dutch_traffic_signs_by_law/output

Sander H zijn mapcss verkeerborden style heeft een andere url link gekregen.

https://signs.tools4osm.nl/JOSM/Styles_Traffic_signs-style.mapcss

Om de zoveel tijd checkt JOSM of er een nieuwe versie is.

Was me nog niet opgevallen alles werkte nog, even gecheckt maar https://duinoord.home.xs4all.nl/OSM/JOSM/NL_traffic_signs/Styles_Traffic_signs-style.mapcss geeft inderdaad een 404 error. Wel opmerkelijk want de plaatjes werden ook van duinoord.home.xs4all.nl opgehaald.

Ik zie in de file dat “DE” nog steeds wijst naar duinoord.home.xs4all.nl, ik vermoed dat dat beter weg gehaald kan worden en in plaats daarvan gebruiken Traffic Signs_DE van JOSM Kaartstijlen

Bedankt :slight_smile:

Was mij dus ook niet opgevallen dus :roll_eyes:
Dacht dat ik eea al lang geleden had omgezet, maar niet dus… Gelukkig was Allroads zo vriendelijk me een mailtje te sturen.
De duitse borden zouden nu ook beter moeten werken, alleen gestapeld toonen ze meestal wat vreemd. Komt door de afmetingen van de svg die blijkbaar een ander default formaat hebben dan de NL plaatjes. Zal eens kijken of ik die eenvoudig in het gareel kan krijgen…

Na veranderen nieuwe url.
Nu blijven de oude plaatjes op je schijf staan in cache, evenals de oude mirror_url link, met duinoord url
windows: Die kan je handmatig verwijderen.

C:\Users\username\AppData\Local\JOSM\cache\images

mirror verzameling

C:\Users\username\AppData\Local\JOSM\cache