NL style sheets, o.a. Verkeerborden in Josm etc.

En die gaan dus nu ook goed met de verkeersbordenlocator.

Is het mogelijk binnen een mapcss, een style te maken waarbij je bij een zwarte icoon - filetype SVG - , door middel van een tag key value combinatie een andere kleur geeft?

Je maakt 1 icoon plaatje, maar verandert de kleur in de style.

Sander H, …

kan traffic_sign:direction= ook meegenomen worden in de style.

En hoe wilde je deze gerenderd hebben?
Van de alle tags zie ik er in Nederland maar 1 staan op 180 (grade), de rest is forward/backward en daar kun je niks mee op losliggende nodes, want de context is er dan niet om een richting te bepalen.

Net zoals de andere verkeersborden. de draaiing.

Heb het aangepast, maar enkel de directions die numeriek zijn werken, dus alles met forward:backward niet.
Als zowel direction als traffic_sign:direction gespecificeerd zijn wordt direction genegeerd.

Misschien kan je een paar van mijn veranderingen overnemen (zie http://stereo.hq.phicoh.net/~philip/josm-css-nl-traffic-signs/Styles_Traffic_signs-style.mapcss)):

  • borden gescheiden door komma en punt komma
  • richting aanduiding met N, O, Z, W, NO, etc.
  • extra rotatie van 180 graden zodat het bord in de richting van de weg staat.

Heb de toevoegingen geimplementeerd.

En als bonus eindelijk een optie voor het weergeven van meerdere borden op 1 paal, echter de rendering in JOSM komt niet overeen met wat je in je browser ziet. Het resultaat van:

traffic_sign=NL_G13,NL:OB66;NL:C16

zou moeten zijn:

maar laat in JOSM dus de borden over elkaar heen zien ipv onder elkaar.

Bij dit voorbeeld is het wettelijk niet correct.
De volgorde in RVV bijlage I moet aangehouden worden.
A bord moet altijd bovenaan, daar onder de rest. B C D E F G

Staat nogal eens fout op een paal, de werking blijft hetzelfde.

BABW paragraaf 2.9

Wel jammer dat je daar server-side scripting voor nodig hebt.

Dan hou ik het toch maar even bij mijn eigen oplossing, die de borden wel onder elkaar zet. En alleen jouw verzameling SVGs gebruikt.

Had zomaar wat borden bij elkaar geraapt om te laten zien. Vast ergens een ambtenaar die het zo bedenkt. Maar goed, heb het voorbeeld aangepast…

Dat was een manier die ik werkend kreeg en had het graag anders gezien.
Had nog gekeken naar de Lane en road attribute style, want die doet best geavanceerde dingen, maar had dat best gauw opgegeven om het op zo’n manier werkend te krijgen.

Sander, ik gaf alleen aan hoe het officieel hoort bij plaatsing wettelijk bord.

Op de grond vertalen we naar een traffic_sign= string. Wat jij weer vertaald naar een JOSM visualisatie.
Het is natuurlijk goed als jij de string vertaald, ook als is het wettelijk niet correct.

Wie behoefte heeft kan een mededeling naar de Gemeente sturen.

In het verleden heb ik wel eens zaken doorgestuurd, missende borden bij zebra en zo. En kreeg al een paar maal de reactie, als je er nog meer weet.

Maar je hebt niet naar mijn code gekeken?

Ik heb net uit de JOSM folder de cache online weggegooid. En opnieuw gestart, … zodat de nieuwe wordt geladen.

direction=0 en direction=180 zijn allebei 180 graden verkeerd.

180 is nu noord dus 0, wat fout is.

zo ook 90=270, wat fout is.

Ook die daar tussen, zijn alle 180 graden verkeerd.

Dat ging mijn vraag dus over.

Mijn redenering, een blijkbaar zijn er anderen die ook zo taggen, is dat als je naar het noorden rijdt (dus 0 graden) dan kijkt het bord naar het zuiden (“You can use the direction=* tag to describe the facing orientation of the sign”) dus tag je die met 180 graden.

Maar om dat er in josm weer goed uit te laten zien, moet je in css dus nog 180 graden extra draaien.

Facing direction, kijkrichting, facing orientation.
Een bord kan niet kijken.
Als ik naar het noorden rijdt en een bord zie, dan kijk ik naar het noorden dan krijgt het bord de tag direction=0
0 graden is voor de richting om te kijken.

Ik zie dat dus anders als phicoh.

Ik geef aan dat bij Sander H online mapcss, bij de nieuwe versie alle borden 180 graden gedraaid zijn.

In het Engels kan een bord wel kijken. Dat wat ‘facing’ betekent.

180 graden komt uit de code die hij van mij heeft over genomen.

Zie in de wiki niet echt een instructie van facing instructie voor borden.
Op bijvoorbeeld https://osmtools.github.io/direction/#51.93035,4.02331,16z lijkt de richting zo goed zonder 180 extra te draaien.
Heb de extra draai van 180 graden dus verwijderd.
Toegevoegd de tussenwaarden voor direction als ENE, SSW, … en de 4 toegestane uitgeschreven vormen: north, east, …

Zeker. The sign faces south, dan kun je vanuit het zuiden zien wat er op staat.

Staat er toch wel degelijk. Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:traffic_sign#As_a_separate_node

En dan in de sectie ‘As a separate node’ de zin:
“You can use the direction=* tag to describe the facing orientation of the sign by using an angle or cardinal direction.”