Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik kan daar eventueel vanavond wel even langs fietsen. Die coordinaten zijn van haltes op twee verschillende wegen bij 1 kruispunt.

En het valt me nu pas op dat er vlak bij elkaar een Laan van Vlaanderen en een Vlaardingenlaan is. Geen wonder dat ik dat gebied nooit snap :slight_smile:

De Connexxion halte 57232650 en de GVB halte 04307 zijn één en dezelfde halte, namelijk NL:Q:30004307.
Mapper Sint E7 heeft e.e.a. ter plekke correct op de kaart gezet.

Twee punten die mij vandaag opvielen:

  • In en rond Renesse heeft vervoerder TCR zijn eigen concessie met een aantal zomerbuslijnen en sinds 2017 komt ook Connexxion om de hoek kijken met zijn zomerbus 830. Een deel van de bushaltes van laatstgenoemde buslijn wordt ook bediend door zomerbussen van TCR. Een groot aantal bushaltes in het gebied rond Renesse worden door beide vervoerders met een andere naam aangededuid. Hoe wordt dit opgelost?

  • Met de nieuwste versie van ID zijn diverse tags bijgeplaatst zoals verlichting etc. In Zeeland zijn door mapper AdVanderburg diverse tags toegevoegd aan bushaltes, waaronder o.a. dus ‘verlichting’, ‘prullenbak’ en ‘network’. Bij diverse bushaltes in Zeeland ontstaat dus een lijst van 16 tags (zoals deze en daarvan zijn een aantal die mijn inziens niet toegvoegd hoeven te worden, omdat deze dubbelop zijn met een moedercategorie of niet aanwezig zijn bij een bushalte.

Ha leuk, ik wist dat niet, maar het is inderdaad een eigen, kleine concessie.

Eigenlijk zou je de naam uit het CHB moeten aanhouden.
Maar zo te zien zit TCR niet aan NDOV verbonden, want ik zie hun lijnen/haltes niet aan de halte “Transferium” gekoppeld zijn.

Voor de combihaltes zou ik de CHB-naam aanhouden.

Dat is te merken, overal waar je aan het werk bent geweest, zijn de bushaltes verdwenen van de kaart.

Maar er is ook nog een merkwaardig effect op de transportkaart.
De bushalte (way) wordt nu gezien als een deel van de route en wordt dus weergegeven in rood.
En er verschijnt willekeurig een nummer van een buslijn die daar aan de halte hangt.
Kortom een beetje raar gezicht zo met al die rode streepjes naast de route van de bus.
Bovendien een beetje misleidend, want er zijn meer buslijnen als degene waar toevallig het nummer van wordt getoond.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.28784/4.84183&layers=T

Alles bij elkaar wordt de kaart daar niet beter van. Maar dat is ook maar een mening.

Dat klopt. Maar dat is een renderfout van de OSM-carto-kaart en Andy Allan’s transportkaart.
Jarenlang was het argument daarvoor dat er geen hstore was, nu is dat er wel al een tijd en nog hebben ze het niet aangepast om vage redenen.

Op Osmand en Openbusmap (dat helaas niet meer real-time update) staat het prima op alle kaarten.

Met OSM inspector blijkt dat Noord en Zuid Holland volkomen overdekt zijn met foutmeldingen “stop_position not on a way”.

Is dat opzettelijk zo gedaan? Of is dat een verwisseling van de Engelse begrippen “bus_stop” en “stop_position” ?
Moet dat gecorrigeerd worden? Of laten we dat maar zo?

Dat is inderdaad niet correct. Zo te zien heeft iemand dit 5 jaar geleden zo ingevoerd en is dat sindsdien niet meer veranderd. Regelmatig zit er ook een route_ref tag op deze nodes die niet nodig is als de node is opgenomen in de betreffende route relatie.
Een tijd geleden ben ik eens bezig geweest met een plug-in die dit soort gevallen kan oplossen. Werkte best aardig, ik heb er een boel stop_positions in en rond Utrecht mee toegevoegd. Daarna werd mijn aandacht opgeslokt door andere zaken. Weet even niet wat de status van die plug-in nu is.

Ik heb in Tilburg 2 haltes Viaduct A58 samengevoegd. Nu halteren Arriva bussen (lijn 132) aan een halte met De Lijn haltecodes. Aan de overkant van de straat gebeurt dat ook. En de halte van lijn 132 had geen haltecodes.
Maar kan iemand eens kijken hoe dat nu precies zit met de haltecodes en dergelijke in deze situatie?
Dit is mijn changeset https://www.openstreetmap.org/changeset/59590796#map=18/51.53846/5.06381

De westelijke (voor de zuidgaande route) heeft ref:IFOPT=NL:Q:73001050 en de locatie (5.3 m verschoven) is: 51.538613 5.063151.
De oostelijke (voor de noordgaande route) heeft ref:IFOPT=NL:Q:73005500 en de locatie (11.7 m verschoven) is: 51.538685 5.063265.
De gegevens uit http://data.ndovloket.nl/haltes/.

Ik heb bovengenoemde IFOPT nummers toegevoegd aan de platforms, en ze iets verplaatst overeenkomstig BGT omtrek. Verder de network en operator tags verwijderd, aangezien het platform door meerdere maatschappijen wordt gebruikt, en De Lijn er weliswaar een eigen haltepaal heeft, maar het platform zelf meer iets van de gemeente zal zijn.

Mooi, bedankt Ad en Henk.

Hier heeft een betrekkelijk nieuwe mapper een reconstructie opengesteld, maar daarbij de busroutes onderbroken omdat de noodweg is weggehaald. ik heb de busroutes hersteld, maar zie nog een merkwaardige busroute hier lopen met het nr 106, die ook weer in een relatie zit. Wellicht kan iemand even kijken.

https://www.openstreetmap.org/changeset/59664771#map=16/52.2878/5.0731
Eggie

Enkele wegdelen stonden niet alleen in de busroutes zelf, maar ook ten onrechte in de route_master van lijn 106. Daaruit nu verwijderd.

Henk… bedankt.

Op deze locatie heb ik in JOSM een nieuw busstation getekend, wat hier tegenwoordig blijkt te liggen. Kan iemand de relatie van lijn 33 hierop aanpassen?

Mvgr. Sint E7

Route lijn 33 is gerepareerd.
Vreemde busbaan: eenrichtingsverkeer op de toegangsweg heb ik verwijderd, anders kom je er nooit meer weg.

Hoe (en dan kijk ik met name Jo aan) zouden jullie “flexvervoer” mappen?
In Nederland zijn er steeds meer flexOV-“lijnen”, die bestaan uit een puntenwolk van haltes waartussen je via een app een taxibusje kan bestellen (let wel: het is gewoon OV). De bus rijdt niet zoals een ouderwetse belbus de route tussen die twee haltes, maar rijdt gewoon van jouw opstaphalte naar je bestemming, eventueel nog andere passagiers ophalend of wegbrengend.
Bij Connexxion is bijv een deel van de voormalige buslijn 149 tussen Amstelveen, Nes en Uithoorn omgevormd tot zo’n flexlijn.

Ik heb dat geprobeerd te mappen, maar loop daar tegen een aantal beperkingen op:

  • Haltes liggen aan beide zijden van een weg. In Nes maakt dat niet zoveel uit, maar bijv de halte Ouderkerkerlaan is het (voor zowel een chauffeur als reiziger) niet triviaal om naar de halte aan de andere zijde te komen. Moeten dan beide haltes opgenomen worden of maar één?
  • Die AML Flex Nes a/d Amstel is nog een oude “lijn”, maar bijv Texelhopper zijn het 130 haltes en zijn er redelijk vaak mederijzigers, je kan dan van alle kanten komen.
  • Route-relaties of alleen haltes opnemen

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik heb met Mokumflex in het landelijk gebied boven Amsterdam nog geen relatie gemaakt, maar wel de haltes aan beide zijden van de weg gebruikt en ik heb ze opgenomen met de tag “Network=Mokumflex”.

In Helmond is het getagd als route met alleen haltes: Bravoflex Helmond. Er zijn geen vaste wegen, dus de ways staan niet in de routerelatie.

Dat haltes aan beide kanten van de weg liggen, maakt volgens mij niet zo veel uit. De OSM-Transportkaart groepeert alle haltes met dezelfde naam. Als er een halte is, dan zou ik die taggen en toevoegen aan de relatie.