[Solved] POI liefst een punt (hulpdiensten en ziekenhuizen)

Puntje voor de tagging list?

Hmm, het is gelukt je probleem te reproduceren, zelfs als ik op naam zoek. Het lukt me alleen met zwembaden, scholen geven geen probleem. Bijvoorbeeld zwembad, getagd op een way die als building=* en als leisure=swimming_pool en name=*. Test uitgevoerd zoals eerder beschreven. Ook ‘wat is er in de buurt’ vindt 'm niet.
edit: of deze way met alleen name en swimming_pool tag. Vindt hij ook niet.

Dat is misschien geen goed voorbeeld, omdat die niet correct is getagged.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure=swimming%20pool?uselang=en

Het zou dus dit moeten zijn:


leisure=sports_centre
sport=swimming

Terecht opgemerkt. De way waar ik naar verwijs in de edit bij dezelfde post is wel correct getagd, en daar gebeurt hetzelfde.

De zwembaden werken in Magic Earth alleen als ze getagd zijn als water_park, zo lijkt het.
Wat betreft ROC friesland college, die kan ik gewoon vinden, zowel op naam als op catagorie ‘onderwijs’. (Magic Earth laat alleen een x aantal resultaten zien, beginnend vanaf de huidige positie op de kaart, gesorteerd op nabijheid. Dus eerst even in de buurt scrollen.)
(Edit: in Amerika heeft men vaak een privé zwembad. 'k vind het niet zo gek dat Magic Earth die negeert.)

Het lijkt alsof Magic E ook POI’s van het internet plukt. Ik krijg nl dubbele resultaten bij de categorie ‘eten’. Met verschillende icoontjes. En ik krijg resultaten die niet in OSM staan.

Lenzwerf: als je het niet erg vind haal ik de node voor het Medisch Centrum Leeuwarden morgen weer van de kaart ten faveure van het met amenity=hospital getagde terrein.

Het lijkt er niet op dat dit iets is wat we nu in OpenStreetMap op kunnen lossen. Anders zou je namelijk ook consequent alle ziekenhuizen in Nederland (en eigenlijk wereldwijd) die nu als terrein met amenity=hospital getagged zijn zo’n node moeten geven.

Doe maar ik geeft het op

Niet zo snel opgeven, de vraag is hier waarom scholen wel werken maar ziekenhuizen niet, ligt het misschien gewoon aan de tagging die niet eenduidig is?

Ik zou het zeker niet opgeven. Je hebt een bug gevonden die best grote consequenties kan hebben. Je doet er andere Osmand-gebruikers ongetwijfeld een plezier mee door die onder de aandacht van de Osmand-ontwikkelaars te brengen.

In de Osmand issue die je linkte geeft de ontwikkelaar van Osmand aan dat hij open staat voor nieuwe issues, maar dat de issue die je voor heropening aandroeg daar niet geschikt voor is. Ik zou een nieuwe issue aanmaken (Amenities tagged as shape instead of node in OSM not found in Osmand, bijvoorbeeld), en daar uitleggen dat je onder het kopje ziekenhuis de meeste ziekenhuizen in Nederland niet kan vinden. Geef even een concreet voorbeeld; bijvoorbeeld het Martini Ziekenhuis in Groningen, niet het MCL omdat die vanwege een eventuele gecachete versie van de node nog kan werken in Osmand. Benadruk ook zeker dat er een risico aan deze bug kleeft.

Link die issue ook even terug hier, zodat andere Osmand-gebruikers die issue kunnen bevestigen en eventueel aanvullingen kunnen bijdragen.

Ik heb zelf niet de beschikking over een device waarop Osmand kan draaien, anders had ik de issue zelf al gemeld.

Ik heb de reply gelezen en als ik het goed begrijp zou het dus wel moeten werken. Bij mij niet, dus ligt het misschien bij mij. Ik zal Osmand soort van resetten. DWZ kaarten en preferences verwijderen en De SD kaart controleren op fouten.

Ik geef het zoeken naar een oplossing nog niet op, stukje bij beetje kom ik verder. Ik heb nog even goed naar het MCL gekeken en de wiki maar ik zie dat daar nog wel wat te verbeteren is. Wanneer het werkt zoals het bedacht is zou het prachtig zijn maar voordat je dat weet ben je wel even verder, ivm kaartupdates ed. WBT het MCL hebben we nog wel contact.

Ik heb een grote schoonmaak actie van mijn telefoon en Osmand gedaan en het werkt nu wel gewoon. Helaas kan ik niet reproduceren waar het probleem zat. Nieuwe kaart, favorieten opgeschoond, render.xml opnieuw laten maken, etc. Ik maakte dus van een mug een Olifant, sorry.

Hebben we allemaal weleens. Fijn dat we je hebben kunnen helpen! :smiley:

Dus even voor mijn begrip:

  1. Als ik de muziekschool hier op het gebouw (outline) map als amenity=music_school, dan is dat in principe goed te vinden op osm en in toepassingen?
  2. Maar ik kan hem ook op de adresnode mappen als amenity=music_school en dan werkt het ook?
  3. Dus als het 1 gebouw met 1 adresnode is dan map ik de node, en als het een complex is met geschakelde gebouwen of verschillende adressen omvat, dan map ik de outline?

Klopt. Wat nog wel iets is om naar te kijken is de hoofdingang van grote complexen. De verouderde Osmand kaart brengt mij nu aan de achterkant van het ziekenhuis in Leeuwarden. De hoofdingang en eerste hulp ingangen zijn ingetekend maar ik moet nog zien wat Osmand daar mee doet. Het Martiniziekenhuis is ook compleet met hoofdingang en Osmand navigeert daar netjes naartoe. Wanneer Osmand een nieuwe kaart krijgt kan ik zien of ik ook naar de Leeuwarder eerstehulp- en hoofd-ingang kan navigeren met Osmand.

Is niet erg; ik maak er altijd een giraffe van :slight_smile:
Leuke discussie om te volgen, ik gebruik die softwares van jullie niet daarom volg ik de discussie van een afstandje.

Ik gebruik alleen open-POI map af en toe uit nieuwsgierigheid. Op een vakantie-adresje heb ik er ook een keer bakkers en pizzeria’s mee gezocht.
Een app of zo heb ik niet. Maar dat goldd een paar jaar geleden ook voor TomTom, ik deed niets met de POIs maar inmiddels is het routine geworden om een benzinestation of eetplaats te zoeken en in de route op te nemen. (routeren via POI), dus het komt nog wel.

Het grootste probleem van de POI-info op een vlak (bv school, ziekenhuis) vind ik, dat de navigatie je naar het midden van het vlak zal proberen te leiden. De dichtstbijzijnde weg is dan eigenlijk nooit bij de ingang… en kan wel aan de overkant van een sloot liggen…
Leuk uitdaging - Het nieuwe Erasmus MC Rotterdam met wel 7 aparte ingangen, elke met eigen naam.

Ik zou zeggen: amenity=* op een node nabij de (hoofd)ingang. Samen met de naam en alle relevante gegevens.
En op het terrein een landuse. Bij een school: landuse=school, ziekenhuis: landuse=hospital; zonder verdere gegevens.
En op het gebouw: building=school of hospital; met alleen een name als het gebouw een aparte naam heeft
In een gebouw wat “Turfhuis” heet, kunnen bijvoorbeeld wel drie basisscholen, bibliotheek en kinderopvang zitten… (in Moordrecht)

Vergelijkbaar met landuse=religious

Maar… ik snap dat dit veel werk is, waar ik geen tijd voor heb… (Wiki-voorstel etc etc.)

Tomtom navigeert naar een adres, of de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Lijkt me voor navigatiedoeleinden wel essentieel dat er een weg is.

Dan raak je de informatie die op het hele terrein slaat kwijt alleen voor de routing.

Ik zou eerst eens inventariseren of veelgebruikte routingsoftware die gebruik maakt van OSM-data al rekening houdt met entrance=yes/main (en bij ziekenhuizen ook emergency =emergency_ward_entrance) op een terrein en die aanbiedt als routeerbare objecten. Vaak zijn deze al ingetekend, en meestal stuurt een routeplanner je ook over de juiste route er naar toe.

Daarnaast zou je te rade kunnen gaan bij de Tagging Mailing List om te polsen of het handig is om tagging te introduceren voor nodes binnen een terrein waarnaar gerouteerd kan worden in aanvulling op de ingangen van de gebouwen. Denk bijvoorbeeld aan de ingangen van parkeerterreinen, of de plek waar je met een auto mag stoppen voor de spoedeisende hulp. Een soort destination-nodes. Als zo’n node op een voor auto’s bereikbare weg zit kan de routingsoftware je er precies heen dirigeren.

Idealiter toont routingsoftware voor een grote amenity zoals een ziekenhuis je een lijst van bestemmingen op het terrein van het ziekenhuis (en andere grote amenities). Bijvoorbeeld als een routingapp ingesteld is op autoroutering:


Medisch Centrum Leeuwarden
  * Hoofdingang (passagiers in-/uitstappen)
  * Spoedeisende hulp (passagiers in-/uitstappen)
  * Parkeerterrein bezoekers
  —
  * Hoofdingang (alleen voetgangers)
  * Spoedeisende hulp (alleen voetgangers)
  * Ingang Poli OCL (alleen voetgangers)
  * Ingang Dialysecentrum (alleen voetgangers)
  * Fietsenstalling (alleen fiets/brommer/scooter)

Het voordeel van het destination-node concept is dat je bestaande amenities zonder al te veel moeite uit kan breiden met nauwkeurige routinginformatie zonder afbreuk te doen aan bestaande tagging en de nu al werkende routing voor voetgangers naar de ingangen. Weet iemand of er al zoiets voorgesteld is?