Opnieuw vandalisme HOT mappers

Graag attentie voor deze helaas niet reagerende HOT mappers met als commentaar mijn osso is groter…
https://www.openstreetmap.org/changeset/58254574
en
https://www.openstreetmap.org/changeset/58254581 die ook wat heeft met een osso

In Malawi kwamen ook Nederlandse straatnamen dus die heb ik ook teruggedraaid.
Gevraagd om pas verder te mappen na contact…

De DWG heb ik geïnformeerd.
Graag ook een extra oogje in het zeil, want ik ben bang dat dit niet stopt… :slight_smile:

Ik denk dat er een mapaton bezig is. Er zijn 39 mappers actief.
Waarschijnlijk is Koos Krijnders daar mee bezig. Ik weet dat hij Malawi gebruikt bij mapatons.

René.

Hallo, ik ben nu aan het mappen in Malawi. Kan ik doorgaan of wordt mijn bijdrage ook gewist?
Ik heb al 254 tiles gemapt afgelopen maanden.

René.

Uiteraard niet… goed bezig! :slight_smile: René… zit jij dicht bij het vuur dat je die Koos Krijnders kunt inseinen?
Geen idee hoe zoiets georganiseerd wordt. Wordt er dan gezegd… Probeer maar even wat? Vaak zie je bij de eerste edits ongelooflijke vernielingen. Hier dus ook.
Ik draai natuurlijk niet zomaar iets terug en een mapper kan toch wellicht het fatsoen opbrengen om te reageren.
Succes verder met het nuttige werk in Malawi.

Ik zal Koos een mailtje sturen. Ik heb geen telefoonnummer.
Ik ben een paar maanden geleden op een mapaton in Stadskanaal geweest. Vandaar dat ik hem ken.

René.

Oke… thanks… Dit zijn mappers uit Geertruidenberg.

Ik heb in een oud mailtje een tefefoonnummer van Koos gevonden. Er is een school bezig geweest in Raamsdonkveer. Koos zal hier op het forum reageren. Hij gaat alles wat vanmorgen is gemapt door deze school verwijderen.

René

Ik vrees dat ik weet wat er gebeurd is. Vanmorgen is er op een school een mapathon geweest met 130 leerlingen, die helemaal fout is gegaan. Ik ga na dit berichtje na welke hasthag gebruikt is en vervolgens ga aik alles verwijderen wat er is gemapt.

Koos Krijnders

Normaal gesproken wordt er eerst een instructie gegeven door iemand die weet waar hij over praat. Kennelijk is dat hier misgegaan.

René

Oke Koos… bedankt vast.
De mappers die in Nederland beginnen heb ik in beeld. Deze krijgen ook normaal een welkomstbericht. Mappers die in Malawi beginnen zie ik niet. Die komen pas in beeld bij een eerste edit in Nederland.

Hier zie je de edits van startende mappers in Nederland:
http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710

Herstartende mappers met nog geen 10 mappingdays en HOT mappers die later in beeld komen vind je hier:
http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.155/6.172

Beste heren,

Allereerst bedankt voor het opmerken van deze vernieling in Nederland, zeer vervelend.
Dit is inderdaad een mapathon geweest op een middelbare school in Raamsdonkveer. Er is met zeer veel zorg een uitleg verzorgd, echter zijn er een aantal leerlingen geweest die het blijkbaar wat minder serieus hebben genomen. We zullen intern moeten overleggen hoe en of we middelbare scholieren in de toekomst beter kunnen begeleiden.

Excuses, de edits worden uiteraard teruggedraaid/gevalideerd.

Dag JW Wilbrink… Zelf komend uit het VO weet ik uit ervaring hoe die dingen gaan. Er wordt jullie niets kwalijk genomen. Fijn dat jullie er actie opzetten.
Het zijn van die zaken die gewoon gebeuren. Het zou natuurlijk jammer zijn als mapping voor HOT OSM niet voortgezet zou kunnen worden.
MVG,
Eggie

Koos… deze # kom ik tegen… of dat voor iedereen geldt weet ik niet
#BaseRoadsCheckProject;#WFP;#CARCrisis;#hotosm-task-783

en

#hotosm-project-4139;#MissingMaps;#Malawi;#redcross;#rodekruis20180329;#dongemondcollege20180420

Net weer een edit in Nederland teruggedraaid.
https://www.openstreetmap.org/changeset/58256025#map=9/52.0314/5.8063

edit…
https://www.openstreetmap.org/user/Ajaxkampioen18-19/history#map=3/24.46/19.08
Ook teruggedraaid.

Hallo Eggie en Rene

Ik kom er nu pas aan toe om de werkzaamheden van onze mappers uit Raamsdonskveer weg te gooien, maar zie dat dat al gebeurd is. Is alles altteruggedraaid (lijkt mij het beste) of moet er nog wat gebeuren? Ik zie dat al heel veel is gedaan op dig gebied, maar als er nog wat te doen valt, meldt me dat, dan is dat vooral de taak van mij en Jurg Wilbrink.

Eggie: de eerste hashtag #baseroads… kan ik niet thuisbrengen.
De andere drie wel: die zijn afkomstig van de usual suspects uit Raamsdonkveer. Aan de ene kant vind ik het wel leuk dat deze jongens en meisjes (14/15 jaar) ontdekken wat OSM is en wat dan kan (daarom ondersteunen wij vanuit HOTOSM / Rode Kruis onder meer initiatieven van scholen), maar kans op vandalisme/kattekwaad is dan zeker aanwezig. Ook wij moeten leren en ervaren hoe je dit moet aanpakken. Ik heb nu 2 negatieve en 2 positieve ervaringen op scholen. Volgende week en medio mei weer naar een school toe. Ik weet zo zachtjes aan wel hoe je dit moet aanpakken, maar scholen reageren niet altijd goed op onze adviezen - moeten we dus veel strenger in zijn (dan doen we het niet).

Mijn dank voor jullie zeer adequate reactie. Overigens: vanuit HOTOSM / Missing Maps wordt er altijd gevalideerd en dan was dit binnen afzienbare tijd ook wel opgelost. Dat is niet alleen nodig bij scholen - altijd wanneer je met beginnende mappers werkt blijkt hoezeer validatie nodig is. Ik kom wel valideerders tekort…

Overigens is er sprake van opnieuw vandalisme: wanneer is dit eerder gebeurd??

De opmerking “hoe zoiets georganiseerd wordt …” komt wel bij me aan - bij elke mapathon is er informatie vooraf, is er duidelijke instructie aan het begin van de mapathon, zijn er hand-outs voor iedereen, tenminste 1 ervaren begeleider op 25-30 deelnemers (bij scholen meer begeleiding- in Raamsdonkveer is dat o.a. ook fout gegaan), wordt mbv show-me-the-way centraal op groot scherm gezien wat iedereen uploadt en kun je daarop reageren. Wanneer we dat niet hadden gedaan zouden we denk ik bij de ca 80 mapathons (in totaal een paar duizend deelnemers, meestal beginnelingen) van de laatste 2 jaar veel meer ongelukken hebben gezien. Niet dat ik tevreden ben over de geleverde kwaliteit: die is niet best. Het systeem van werken met tiles bij mappen en valideren heeft tot gevolg dat het overzicht om bv een goed wegennetwerk te maken ontbreekt. De valideerders komen daar niet aan toe, bovendien is het heel lastig om dat te doen op basis van alleen satellietbeelden. Vanuit het Nederlandse Rode Kruis worden locale mappers (zoals in Malawi) ondersteunt (trainingen, spullen, vergoeding kosten) die veld ingaan en met field papers ter plekke het kaartmateriaal aanvullen en verbeteren. Dus “probeer maar even wat” lijkt mij geen juiste omschrijving van wat we doen.

Koos

Dag Koos… ik heb alleen de changesets van drie (edit 4) accounts teruggedraaid die in Nederland waren gemapt. In die changesets zaten ook edits in Malawi. Alle edits die op vandalisme leken in Afrika heb ik van deze drie reverted. De overige 127 leerlingen heb ik niet in beeld. Daar moet dus zeker nog naar worden gekeken.
Groet…
Eggie

Ps… Een aantal weken terug was er schade door hotmappers rond Nijmegen. Zelf had ik het idee dat het een school of universiteitsproject was. Zal morgen nog eens kijken of ik het terug kan vinden…

Edit… vorige schade zie dit draadje
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=61741

Edit 2… en vat mijn opmerkingen svp niet als kritiek op. Hot osm is een prima initiatief… ook met scholen. Wat mij wel opviel in contacten met startende Hot mappers is het feit dat men dacht dat de eerste edits in Nederland niet echt op de kaart zouden komen. Verder was ik gewoon nieuwsgierig hoe zoiets gaat. … en na 41 jaar onderwijs weet ik wat er zoal kan gebeuren. :slight_smile:

Hallo Koos, er bestaat een mogelijkheid om op een OSM testserver te werken.
Vermoedelijk kun je bij de instellingen van een editor (ID/JOSM/Potlatch) invoeren waarna deze testdata ingelezen wordt.
Het voordeel van deze testserver is dat je dan ook je wijzigingen kunt zien, maar geen sporen op de waardevolle OSM database wordt verricht.

Ik heb het persoonlijk nooit uitgeprobeerd, maar denk dat je een acount voor de testserver moet aanmaken, en voor de echte OSM database ook.

Het lijkt me zaak dat het verschil van deze testdatabase en de actuele (waardevolle) database dan wel uitdrukkelijk uitgelegd moet worden aan de nieuwe HOT OSM mappers.

De lokatie van de Testserver:
https://master.apis.dev.openstreetmap.org/#map=9/52.4150/5.7349

Misschien kun je hier iets mee als je nieuwe HOT mappers recruteerd (op scholen)

Het belang van de echte OSM database zal zeker bij jou bekend zijn, maar het is al een voordeel als je op een testserver laat leren.
Hier kunnen de nieuwe mappers niets verkeerds doen.

Maar benadruk de waarde van de OSM data die door alle instanties/partijen gebruikt wordt als ze in de waardevolle database gaan werken.
Benadruk dan ook dat iedereen verantwoording draagt voor zijn/haar edits.

Er is ongeveer een jaar geleden een team ingesteld die “de wacht” houd om vandalisme in de kiem te kunnen smoren. Zonder dat hier in eerste instantie een wijzende vinger wordt gedaan. Het is namelijk de bewustwording en gebrek aan ervaring, maar ook wat hiervan de gevolgen zijn.

Edit: 22:58uur
Bovenstaande even getest.
Het lijkt erop dat er vanuit JOSM rechtstreeks in de waardevolle database wordt gemuteerd.
Dit zal vermoedelijk komen omdat deze instellingen in JOSM zo ingesteld staan bij mij.

Of er een gebruiksaanwijzing omtrent gebruik van de testserver bestaat weet ik niet.

Deze testserver heb ik van een DWG member gekregen, maar weet niet meer wie dit was.
Ik zal de DWG een mail sturen met een verwijzing naar dit forum, hopelijk reageert de DWG met een afdoende antwoord over gebruik van de testdatabase.
Tot dan lijkt het me niet verstandig om het doorgestreepte bovenstaande te hanteren om grote problemen te voorkomen.