Renderen van tree_row

Begin je voorstel steeds beter te vinden Peter Elderson ;). Ben niet snel ongelukkig hoor, maak je geen zorgen :D.

PS: got it, met ‘free’ zet je op elke boom een node en dan komt daar een boom.

Ik heb een beetje geoefend (zonder op te slaan). Je kan de nodes heel snel zetten als je ergens bekend ben of een mapillary eronder legt. Als de way ervoor zorgt dat de nodes als tree gerenderd worden, hoef je niet verder te taggen en is het klikklikklikklaar.

Maar alleen al een betere rendering zou al genoeg zijn om een heleboel straatbeeldbepalende bomen/boomrijen toe te kunnen voegen, en orchards te vervangen natuurlijk.

Ik heb in Den Haag en Nieuwerkerk aan den IJssel ff speciaal hiervoor rondgekeken, als je er eenmaal op let is het nu gewoon bedroevend hoe de kaart afwijkt van de werkelijkheid (want anders zou het er niet uitzien), en hoeveel alternatieve “oplossingen” er gebruikt zijn om het toch een beetje realistisch te krijgen.

Ik heb dit uitgevoerd, er zijn een aantal vlakken zo getagd. Nu zegt keepright dat een van die vlakken een floating island is. Keepright beschouwt de highway=pedestrian dus als een weg die altijd ergens mee verbinden moet zijn, ook al is het aangemerkt als een area.
De andere delen zitten toevallig allemaal ergens aan een landuse vast.

Wat te doen? Negeren? Of ergens op een intersectie gewoon maar een node neerpleuren zodat-ie verbonden is?

Als je area een weg kruist, kun je daar een kruispunt maken. Sterker nog dat had je gelijk bij het intekenen van de area kunnen doen.
Ik weet niet of je de plugin utilsplugin2 al hebt geïnstalleerd, anders die asap installeren, die bevat zoveel handigheidjes, die verschijnen in de menubalk onder More tools.
Oa voor het maken van een kruising als twee wegen over elkaar liggen. Beide wegen selecteren en kiezen voor “add node at intersection”
Dat kan ook wat moeilijker, je maakt een node op de ene way en daarna selecteer je de andere way en bij tools kies je voor “Join node to way”
Als je area nergens een weg kruist, kun je gewoon verbindingsvoetpaadjes maken tussen de wegen en de area.

Ok dus het is wel de bedoeling een om een intersectienode te maken ergens, begrijp ik.
Voor het routeren hoeft dat niet, want daarvoor loopt er ook al een lineaire weg door het midden. Maar om keep right te sussen zal ik het zo doen.

Overal waar 2 wegen elkaar kruisen, hoort een intersectienode, tenzij het fysiek onmogelijk is van de ene naar de andere weg te gaan. Dus in het bijzonder, ingeval je een area-weg hebt met een weg in het midden, dan aan beide kanten de weg in het midden met de area verbinden.

Dank, dank! Ik leer het nog wel eens…

Ik ben nog steeds aan het broeden. Ik wil een verbetering voorstellen maar ik moet dan wel met voorbeelden komen. Hoe maak je een rendering? Weten jullie daar tools voor?

Dit is nu mijn voorstel en daar wil ik wat voorbeelden bij verzamelen of maken:

0 - 0 - 0 - 0

**Improved rendering of tree_row
**The standard rendering should:

  1. Indicate that its a row of separate objects, without indication of exactness of location.
  2. Be more subtle, do not suggest a type of landcover but a row of objects placed on the land.
  3. Show less green and more dark brown

Suggestion:

a discontinuous row of transparent or open logo style, crownlike green dots or clouds, very regularly spaced with brown hyphens (stem-colour) in between. No lining of the crowns and dots, edges are a bit ragged or cloudlike. Between the crowns and dots the surface colour should be visible.

  • No continuous line, because there is in fact no line.
  • The regularity of the lining shows that no exact locations are intended. Comparable to the regularity of tree-cover in a forest.
  • Crowns should be smaller compared to the current single tree rendering.
  • No stem points, because stem points would suggest stem locations.

o - o - o - 0

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd! (Ik kan ook een prijsvraag uitschrijven?)

Een discussie over rendering is misplaatst hier.
Wij kunnen daar toch niks aan veranderen.
De jongens en meisjes van de rendering zitten, als ik het goed begrijp, hier en zien graag nieuwe programmeurs (coders) :slight_smile:

De diskussie wil ik daar gaan voeren maar dan wil ik er liefst goede voorbeelden bij. Daarvoor vraag ik ook hier hulp, want ik denk dat er best veel kennis over tools en voorbeelden aanwezig is. Ik heb zelf drie linkerhanden als het om plaatjes gaat.

Helemaal mee eens en als Peter die discussie goed leest kan hij ook zien dat ik me heb aangemeld als coder en dat ik er mee aan de slag ga.
Maar Peter moet vooral niet verwachten dat het morgen al af is :expressionless:

Ik zie dat ik weer wat gemist heb, newb dat ik er sta! Ik ben hier blij mee, en ik verwacht geen wonderen vóór volgende week :smiley:

Is het handig om de detaildiskussie over wat het probleem is, voorbeelden van situaties waar de vette groene streep tekortschiet, hoe het er precies uit zou moeten zien etc, daar in de github issue te voeren? Of is het handiger er een wiki-pagina over te maken met mijn voorstel/inzichten en dan kijken of we het kunnen modelleren tot een al dan niet 100% gedeeld eindvoorstel?

Gezien hoe de eerdere diskussies afliepen neig ik naar het laatste. Bruikbare inhoud uit de forums kan altijd op de wiki ingebouwd worden, en de forums kunnen naar de wiki verwijzen met af en toe een bump.

Voor de tagging mailing list heb ik een apart tagging proposal gemaakt: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/spacing_-_draft

De verbeterde tree_row rendering staat hier eigenlijk los van, met dien verstande dat als de tagging goedgekeurd wordt, de rendering daarvan kan profiteren. Haalt het tagging-voorstel het niet, dan blijft het eerste deel van het renderingvoorstel gewoon staan: de dikke groene streep vervangen door een repetitief patroon, iets als 0-0-0-0- Afwisselend een groen kroon-achtig wolkje en een liggend bruin stamachtig streepje. Of zo.

Het tagging-voorstel is nog klad. Het is de eerste keer dat ik dit doe, ik zou het fijn vinden als ik kommentaar krijg over de vorm, voordat ik het aktief maak en de inhoudelijke schietpartijen beginnen. Waar ik echt heel slecht in ben is plaatjes, het zou mooi zijn als iemand daar iets zou kunnen bijdragen.

Tagging proposal is nu niet meer klad-klad, maar “officieel” draft.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Key:spacing%3D*

Ik heb er diverse kommentaren al in verwerkt. De optie spacing=nodes heb ik eruit gehaald - spacing=N is opzettelijk niet exact gerelateerd aan de individuele objecten in de tree_row (of area, want het is ook op andere zaken van toepassing), maar een gemiddelde voor het gehele ding. Een optie gericht op exacte locatie is tegenstrijdig met deze bedoeling. Dus waar exacte positie van bomen belangrijk is moet je ze allemaal individueel plaatsen en taggen.

Weer een newb vraag: Ik heb een plaatje getekend in Inkscape, hoe kan ik dat nou hier in het forum krijgen en in een bericht opnemen?

  • bij imgur.com klikken op New post
  • klikken op Browse en browsen naar je plaatje op schijf
  • dubbelklikken op je plaatje > het wordt geüpload en verschijnt bij Imgur
  • bij Imgur rechtsklikken op plaatje en klikken op Afbeelding bekijken
  • je plaatje verschijnt helemaal solo in een venster met unieke url bovenin
  • die url kopier-plak [ctrl-c] [ctrl-v] je hier naar toe
  • voor de url type je → dat noemen ze imagetags, en in taggen zijn wij nogal goed :slight_smile:

Voorbeeld:

[img]https://forum.openstreetmap.org/img/avatars/105886.gif?m=1518444459[/img]

En dan krijg je zo iets:

Ik gebruik https://postimages.org/
Kopieer de Directe link en stop het tussen img tags

[img]https://s17.postimg.cc/8krrqdh5r/105886.gif[/img]

Zo staat-ie op het github forum, werkt dat hier ook? Voor mij wel, maar kan iedereen dat dan zien?

Ja, is te zien… :wink:

Dit wordt ongeveer het effect: