OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2018-04-05 13:46:20

davidbe9500
Member
Registered: 2018-01-25

Aanpassing volgens wegenregister

Hallo,

Ik ben een fervent wandelaar en gebruik al enkele jaren openstreetmaps op verschillende manieren.
De laatste tijd merk ik dat een bepaalde gebruiker allerlei paden toevoegd op basis van het wegenregister. Op zich heb ik daar geen probleem mee echter in de praktijk kan dit wel voor vervelende problemen zorgen.
Ik stippel bv zelf mijn wandelingen uit op basis van OSM, met als gevolg dat ik al een paar keer extra km's heb mogen lopen omdat deze gemapte wegen vaak niet toegankelijk. Wel voor verschillende redenen: kunnen privé geworden zijn (zoals voorbeeld), of zijn ontoegankelijk wegens overgroeiingen of bebouwingen, ...
Ik vermoed dat deze "mapping" zijn gebasseerd op zeer oude kaarten en dus niet meer met de realiteit stroken.

voorbeeld: https://www.openstreetmap.org/way/532422973

Kunnen deze "gemapte" wegen geen specifieke status krijgen? Of wordt dit best lokaal steeds nagekeken (door de mapper)?

PS: de extra km's storen mij niet :-), maar is wel soms frustrerend zeker als je met een groep op baan/weg/pad/straat/... bent.

#2 2018-04-05 14:03:52

escada
Moderator
Registered: 2011-08-13

Re: Aanpassing volgens wegenregister

Beste,

zelf ben ik ook van oordeel dat zulke wegen niet thuishoren als "gewoon" pad in OSM. Mijn mening blijkt echter te verschillen van sommige mensen van Trage Wegen,

Ik heb de maker van het pad gevraagd om zijn zienswijze hier toe te lichten: https://www.openstreetmap.org/changeset/52912361

mvg

#3 2018-04-05 14:04:30

CouwelierTim
Member
Registered: 2018-01-08

Wat je daarhebt is - helaas - een klassiek geval van 'armchair mapping' - data overnemen uit een andere bron zonder verificatie.
Dat is op zich een spijtige zaak, en is niet echt binnen de geest van wat we hopen te bereiken. In principe hoort de mapper zo goed mogelijk te verifiëren dat wat hij/zij intekent strookt met de werkelijkheid.

We nodigen je graag uit ofwel zelf de kaart-edits te maken (dus meteen de gegevens zelf aan te passen), of als dat je echt niet lukt, kan je ook 'notes' op de kaart achterlaten (rechts klikken, 'voeg hier een commentaar toe'). Graag wel even met je account inloggen - dan zie je vanzelf of er feedback komt, of vragen om verduidelijking.

Ook altijd super handig (voor wie met je melding aan de slag gaat): als je via Mapillary foto's ter illustratie kan maken, en in je opmerking vermeldend dat je mapillary beelden hebt gemaakt.

#4 2018-04-05 15:17:17

davidbe9500
Member

Aanpassingen doe ik als ik 100% zeker ben van de staat van de weg.
Ik heb reeds waar nodig de kaart aangepast of melding van gemaakt. Ik ben zeker geen hardcore mapper, maar waar nodig pas ik wel aan.

Mapillary ken ik (nog) niet. Dat zoek ik even uit of het nuttig kan zijn voor mij. (wsl wel smile)

#5 2018-04-05 15:36:50

CouwelierTim
Member
Registered: 2018-01-08

davidbe9500 wrote:

Mapillary ken ik (nog) niet. Dat zoek ik even uit of het nuttig kan zijn voor mij. (wsl wel smile)

Beschouw het een beetje als een 'open' tegenhanger van Google Streetview, maar eentje die wel binnen gebruikslicentie voor OpenStreetMap valt.

Op je een idee te geven wat wel/niet al gefotografeerd is door vrijwilligers, geef ik je graag even dit mee:
https://www.mapillary.com/app/?lat=51.1 … 7142289386
Zoom naar hartelust rond, en kijk even hoe het eindproduct werkt.

In de praktijk rij ik gewoon (bij fatsoenlijk weer en daglicht) rond met een smartphone die naar m'n vooruit gericht hangt, en die neemt automatisch om de zoveel tijd/afstand een fotootje..  Is op zich weinig moeite, en ik heb toch een 100.000 foto's bijeen op een goeie 3 maand tijd. Je kan dat evenwel ook vanaf de fiets, of met wat goede wil als je aan het wandelen bent ook...

#6 2018-04-15 00:02:19

davidbe9500
Member

Ik heb ondertussen enkele wijzigingen gemaakt, wandeling gemaakt langs sommige twijfelachtige paden. Ik heb ze alle gemarkeerd als "no access", aangezien ik niet langs beide kanten de paden heb bezocht. Kan mss wel nog handig zijn voor "trage wegen".

#7 2018-04-17 11:15:30

vjyblauw
New Member
Registered: 2018-04-17

Ja ook ik ben een fervent wandelaar, fietser  en gebruikte daarvoor op mijn GPS  de dure topografische kaart TOPO BELUX Pro, waar veel paden opstaan  die niet meer up to date zijn. Dat is de reden waarom ik nu openstreetmaps gebruikt deze worden wel bijgewerkt. En ja, er is een mapper die paden uit oude kaarten in OSM aan het mappen is. Zoals in Nieuwenhovebos , maar  ook op andere plaatsen. Dit maakt van OSM een onbetrouwbare kaart voor  fietser en wandelaars  dus weg ermee. Bij mij ga deze paden eruit, ik gebruik  alleen “access no” als een pad voorzien is met een bordje verboden toegang  of privé weg.
Over Trage Wegen     http://www.tragewegen.be/in-mijn-buurt/trage-wegen/
Bij trage wegen wordt duidelijk aangeven welke wegen toegankelijk zijn en welke niet. Volle lijn toegankelijk, stippellijn ontoegankelijk. Alleen de eerste zou je mogen mappen in OSM. Maar ook de ontoegankelijke paden staan in OSM. Er is een manier om deze laatste paden onzichtbaar te makken in OSM zonder de gegevens te verwijderen
In plaats van “highway = path”  , gebruik je “highway = abandoned”, . En als ze deze paden toegankelijk maken zijn ze gemakkelijk terug zichtbaar te makken gewoon een woord veranderen.
Ik heb enkele van deze ontoegankelijke paden aangepast.
https://www.openstreetmap.org/changeset … 3&layers=N

#8 2018-04-17 15:21:15

janus007
Member
From: Benissa
Registered: 2016-09-23

De vraag is dan, wat noem je  toegankelijk en wat niet?
Als er een gebouw in de weg staat is het duidelijk maar een beetje overgroeit?
Bijna overgroeid op totaal dichtgegroeid?

Waar leg je de grens?

Fervent wandelaar aan de Costa Blanca.

Board footer