fietspaden in Groningen

Volgens mij fiets Greencaps de hele provincie door, petje af!
Ik ben wat dichter bij huis gebleven. Als compensatie maar eens geprobeerd het pad door Appelbergen wat meer in overeenstemming met de werkelijkheid te brengen , en het Paviljoen als punt toegevoegd.
Bij het zoeken naar de goede tags voor al die zandwegen kwam ik op tagwatch nog deze prachtige tegen: “bicycle=better not” !
( http://tagwatch.stoecker.eu/Netherlands/En/tagstats_tracktype_grade5.html, onderaan )

Alles nieuw inclusief stuurlinten.

Was op weg gegaan ‘visje halen’ in Zoutkamp. Maar besloot -hier vlak voor Aduard- langs het kerkje van boer Harkema te gaan.

Alles miniatuur. Kerk en bruggetjes. Alles gebouwd door de boer. Inclusief theehuis.

Er staat ook een miniatuurboerderij.

Pech onderweg. De 45 km/h auto was afgeslagen. Wilde niet meer starten. Genoeg diesel. Ik zag dat alle koelwater op was.

Aangezien ik een telefoon bij me had kon ik voor hen de garage in bellen waarvan het nummer achter bij de kentekenplaat stond. Ze zouden komen. Daar heb ik maar niet op gewacht.

Mooie plaatsnamen.

Na Pieterburen aan het eind van het Dijksterpad langs de dromer.

Het was ook een simpele gedachte van me dat ik die duizenden ganzen weer zou zien op het wad. De vogels waren gevlogen. Slechts een verdwaald paartje trof ik nog aan.

Alleen dit stukje weg, vlak bij de dijk noordelijk van Warffum, staat nog niet op osm.

Dit was de tocht: http://tinyurl.com/ya66vs9

Weer een mooi verslag. Het kerkje ken ik, dacht dat er ook een stuk van de oude ziekenzaal van het klooster van Auard in miniatuur stond?
Vandaag klein rondje gedaan en het ontbrekende pad bij de plas bij Kolham er maar opgezet, van de plas naar het oude spoor.
De wind viel me wel wat tegen …

Ehhh… dat is me niet opgevallen. Er is ook een theehuis met terras. Zou het dat zijn?

Op weg naar het Schildmeer (N.O. van stad Groningen). En als ik daar toch ben kan ik Vladimir in Tjuchem ook wel een bezoekje brengen. Alles is in korte tijd diep groen geworden. Sommige koeien overdrijven daarbij wel…

Voor de eerste keer had ik een fietskaart van Nederland, gefabriceerd door ligfietser, in mijn Garmin 60Cx.

LIGFIETSER! Wat heb je me daar iets moois gemaakt. Prachtige kleuren. Fietspaden duidelijk te herkennen. Contouren van gebouwen aangegeven. Bossen duidelijk. Prachtig! Dat een Garmin al die kleuren weer kan geven wist ik ook niet.

Nu is die kaart routeerbaar. Maar de Garmin neemt hier duidelijk niet de kortste weg. Die vermijdt fietspaden. Pas als je toch het pad neemtt volgt een herberekening en een route via het fietspad.

Maar dit is natuurlijk een zootje.

Het was prachtig zonnig weer gisteren. Mooi bruggetje en weer een nieuw pad. Reeds gemapt.

Aan de zuidkant van het Schildmeer.

Oostelijk van het Schildmeer.

Het is hier wel een prachtige omgeving.

Met vergane glorie.

Kijk en tussen Schildmeer en Tjuchem een nieuw fietspad. Dat ga ik mappen!

Die staat er ook nog niet op maar dat moet een volgende keer dan maar.

In Tjuchum aangekomen bleek Iljitsj zoon niet thuis. Was naar Apeldoorn op een tentoonstelling zei een buurvrouw me.

En ook dit fietspad, ten noorden van Steendam, naast de gewone weg was nieuw en is nog niet gemapt. Ik map het liefst fietspaden die een aparte verbindingsroute vormen. Zal ik deze toch maar doen…?

Dit was de route: http://tinyurl.com/y9yfjn3

De VVV-Groningen zou het niet beter kunnen. Ik krijg bijna zin om de fiets achterop de auto te zetten en jouw rondjes te doen :slight_smile:

De fietspaden in Groningen schieten de grond uit zo in het voorjaar!
Nu moest het nog zo zijn dat ook in het weekend het zonnetje gaat schijnen, want het is toch wel frappant dat juist dan het weer grauw en regenachtig is …

Die kaart van ligfietser is prachtig, zodra ik een versie van garminXT op mijn routeplanner aan het werk heb ga ik hem ook uitproberen.

Geweldig hoe hard de OSM vooruitgaat in NL. De Fietspaden in De Marne heb ik voor een deel ingetekend vorig jaar, het is al aardig compleet. OSM member ‘theun’ heeft Dokkum en omstreken voor zijn rekening genomen.

Een route die ik nog mis is de kustroute van Noordpolderzijl naar de Eemshaven… Wel wat hekjes te nemen :slight_smile:

Leuk om mijn kaart live aan het werk te zien! :sunglasses: Fijn te horen dat ie een beetje werkt, ben nu bezig met de kaart van de hele Benelux aan het testen, als alles ok is zal ik die vanmiddag nog op de osm server zetten. Tzt zal alles automatisch gaan en regelmatig (wekelijks, dagelijks?) ververst worden.

Je hebt de routering toch wel als fietser ingesteld?

Staat nog om mijn ToDo-list, heb hem vorig jaar gefietst zonder GPS :|, maar vond het zo mooi dat ik dit jaar er weer langs ga. Inderdaad gaaf te zien trouwens dat er nog niet zo lang geleden vrij weinig Groninger fietspaden in OSM stonden en dat het nu langzamerhand richting 100% gaat! Maakt het een stuk leuker om een eind fietsen voor te bereiden en te fietsen!

Wat let je? Maar niet zonder mij! Als je in de buurt bent kunnen we best eens samen een ritje maken. We rijden dan naar Noordpolderzijl voor een pannetje mosterdsoep in “t Zielhoes”.

Bammmm…</slaat zichzelf voor de kop>
Dat zal het zijn. Dus mooi niet aan gedacht. Kwam nu nog veel meer opties tegen. Bedankt.

Paasfietstocht naar Nederland. (Neem mij niet kwalijk dat ik hier wat post over paden buiten Groningen. Moet even m’n ei kwijt).

Even Groningen verlaten. Op de trein naar Meppel. Dan gefietst naar Vollenhove. Vandaar naar Blokzijl. Na Baarlo kom je al gauw in Nederland aan de rand van de Weerribben.

OpenStreetMap
Fietspad tussen Vollenhove en Blokzijl. Op de dijk tussen oude en nieuwe land. Overijssel en Noord Oost Polder.

OpenStreetMap
Het schilderachtige plaatsje Blokzijl. Met kanon.

OpenStreetMap
Hoog op de dijk op weg naar Baarlo en Nederland.

OpenStreetMap
Aangekomen in Nederland. Met de ooievaar op de foto. Zal wel het enige oranje plaatsnaambord -in Nederland- zijn. Voetbalmanie?

OpenStreetMap
Dit stukje fietspad was nog niet gemapt.

OpenStreetMap
Overal de rietlanden.

OpenStreetMap
Je ziet waar het riet blift…

OpenStreetMap
We gaan naar Jonen en nemen daar de fietspont.

OpenStreetMap
Dat deden we.

OpenStreetMap
Museum?

OpenStreetMap
Schilderachtige omgeving.

OpenStreetMap
Schelpenpaadje.

OpenStreetMap
Dwarsgracht.

OpenStreetMap
En weer Blokzijl. Hier een stukje gracht gemapt en enkele fietspaden nog aan de rand van de Noord Oost Polder. Tenslotte nog naar Steenwijk gefietst en daar op de trein. Het was een wonderschone dag.

Dat ziet er ook weer uit als een mooi tochtje. Met de boot of de fiets, de kop van Overijssel is best mooi (wel jammer van al die muggen in de zomer)… Sorry dat ik het fietspad langs de Dwarsgracht al had gemapt :wink:

Zo nu maar weer een ritje in Groningen. Naar het wad.

OpenStreetMap

Het is voorjaar Ook in Zuidwolde… Het zou vandaag twaalf graden worden. Dat is het beslist niet.

OpenStreetMap
Pas geploegd. Straffe tegenwind. Bijna bij het wad.

OpenStreetMap
Onder aan de waddendijk even aan de kant voor wat schapen.

OpenStreetMap
Noordpolderzijl: Uitkijkend over de kwelders en het wad.

OpenStreetMap
Gezicht op 't Zielhoes.

OpenStreetMap
En voor zo’n pannetje doe ik het.

OpenStreetMap
Nee voor ijs was het te koud. Het was slechts zeven graden notabene.

OpenStreetMap
Via de Gerrit Krol brug (met twee fietsersgbruggen ernaast) weer in stad.
Geen mapoogst deze keer.

Vanwege de oostenwind vanochten maar richting Groningen gefietst. Via Oldehove, Eenrum, Westernieland tegen de wind ingeploeterd en vanaf daar via de weg langs de zeedijk weer terug.
Viel me nu pas op dat hele stukken van deze weg nu als fietspad zijn getagged, was eerst unclassified en dat lijkt me ook beter. Is een eigen weg van het waterschap (noorderzijlvest) met toestemming voor fietsers en wandelaars om dit (zonder honden) op eigen risico te gebruiken.

Ik neem aan dat dit ook voor het stuk tussen aansluiting op zeedijk richting westernieland en noordpolderzijl geldt.

Af en toe lopen er wegen over de dijk om naar de waddenkant te komen.

Ook kan je langs de buitenkant van de dijk fietsen, als er geen schapen lopen want dat staan de hekken dicht.

Er zijn inderdaad twee wegen langs de dijk. Aan iedere kant een. Een maand geleden kon ik nog over de weg aan de zeekant rijden omdat alle hekken openstonden. Die zullen nu -met de schapen terug- wel weer dicht staan. Inderdaad is er als fietspad gemapt. Wat mij betreft maak je er weer unclassified van maar dan moet je ook aangeven dat autos en overig verkeer er niet mag komen.

Kun je een hek aangeven in osm? Het moet wel zo gebeuren dat routeringssoftware de weg niet toegankelijk beschouwd voor autos e.d.

Trouwens de dijk zelf staat er niet op. Is eigenlijk vreemd.

Een hekje kan je aangeven met barrier=gate

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:barrier

en de toegang met de tags access=no bicycle=yes foot=yes

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access

Volgens mij zit iedereen daar mee in de maag:
Heb hier een kaart uit 2002 waar nog keurig een gesloten binnendijkse weg, een dijk en een buitendijks fietspad opstaan. De versie van vorig jaar heeft alleen een binnendijks fietspad. Kennelijk is de status van de weg omgezet in fietspad? Kan natuurlijk ook op verzoek van het waterschap zijn gedaan.
Ik vind unclassified of misschien service hier ook beter op zijn plek, want overeenkomend met de werkelijkheid.

barrier=gate + toegangstags. De barrier tag voor nodes heeft prachtige opties, alle varianten van fietssluizen staan er bij. Neemt niet weg dat je de weg zelf ook als ontoegankelijk moet taggen.

Als je op de weg achter een gate al met de nodige access tags hebt dan hoeft het op de barrier=gate node niet meer imho. Het wegtype is ook weer een lastige keus. Zelfs highway=track en tracktype=grade1 zou verdedigbaar zijn lijkt me aangezien unclassified en service over het algemeen wel vrij toegankelijk zijn voor voertuigen…

Dat laatste hoeft niet als je dat al bij de hekjes hebt geregeld, de router houdt daar dan rekening mee :slight_smile: