Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik heb hier een bushalte aangepast, maar deze is niet te zien op basis kaart, de stoppositie wordt wel getoond, maar het platform niet.

https://www.openstreetmap.org/changeset/57464628

heb ik hier iets fout gedaan?

heb toch alles getagd volgens https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dbus_stop

De standaardrenderer loopt helaas hopeloos achter op het huidige public transport schema (dat al járen geleden is geïntroduceerd). public_transport=platform wordt daarom niet getoond. Je kunt het perron taggen met highway=platform, dan rendert het wel (en dit wordt ook aangeraden op de wiki). Haal public_transport=platform echter niet weg.

Kort gezegd: ja, maar de informatie op de wiki is naar mijn mening zo versnipperd en soms zelfs tegenstrijdig (om maar te zwijgen over de verschillende meningen van de mensen op dit forum), dat jou niets te verwijten valt.

Je hebt de stop position als highway=bus_stop getagd, wat niet de bedoeling is. Wil je dat de bushalte door de standaardrenderer wordt getoond, dan kun je de tag highway=bus_stop op een van de nodes van het perron plaatsen, zoals de wiki ook aanraadt.

Edit: oh ja, daarnaast is het de bedoeling dat er per bushalte een relatie wordt aangemaakt met daarin alle onderdelen van de bushalte (perrons, stop positions en eventuele extra’s als prullenbakken, abri’s, fietsenstallingen,…). De haltes aan beide kanten van de weg stop je in een en dezelfde relatie.

Ik zie bus=yes op een public_transport=platform.

bus=yes is een access tag.

m.a.w. je mag met de bus het platform oprijden. Dat kan dus niet.

PTv2
schrijft het alleen voor bij
public_transport=stop_position
bus=yes

Overpass

Zie ook mijn commentaar op je changeset 57363139. en het public_transport scheme:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport#Buses

Op node 5491937337 staat nog highway=bus_stop en public_transport=stop_position, dat zou ik niet doen. Naast die stop_position is er een area met bus=yes en public_transport=platform maar zonder highway=bus_stop. Daar moet de bus=yes weg en zelf maak ik liever een node voor de public_transport=platform.

Het viel met trouwens op dat het haltenummer bij Arriva in de dienstregelingsinformatie ook getoond wordt:
Lijn 56 halte Brunssum, Ceresstraat daar staat Haltenummer: 66220640 bij.

polygon: public_transport=platform en area=yes, dat houd toch al in dat je er overal kan lopen. Is al een soort default. Dan hoeft daar nog geen highway=platform op (mijn inziens).
Ik teken alleen een way over het platform met highway=platform, de way waar tactile pavement ligt tactile_paving=yes, de loop route. (Net zoals. we dat ook met een plein pedestrian doen.) Dan op (bij) de rand van het platform dehighway=footway of path aan de highway=platform geplakt worden.
De highway=bus_stop, is de paal met bord (verkeersbord, dit bepaalt, dat het een halte is), die zit niet aan of is een node van de polygon public_transport-platform.

Wanneer het platform als polygon is ingetekend, ga je er niet meer een node van maken. Het is namelijk een verslechtering van de map/tagsituatie.

In Amsterdam liep ik tegen het probleem aan dat het GVB en Connexxion elk een eigen haltecode (ref:IFOPT) gebruiken voor een halte. In elk geval bij de Antwerpenbaan kwam ik dit tegen, maar dit zal vermoedelijk bij wel meer haltes spelen. Welke code houd ik hier aan?

Voor ref:IFOPT geldt de code in het Centraal Halte Bestand (CHB), niet die van een der vervoersmaatschappijen. De bedoeling van het CHB is juist om af te raken van verschillende nummers voor dezelfde halte.
Op de site van het NDOV staat een (gecomprimeerd) bestand waarin de nummers van vervoersbedrijven ‘vertaald’ worden naar het overeenkomstige nummer in het CHB.

Welke codes krijg je van GVB en Connexxion? Ik zie in mijn uitdraai van het haltebestand 4 haltes, er zijn er twee aan de Antwerpenbaan en twee aan de Laan van Vlaanderen.
De halte aan de Antwerpenbaan wordt in OSM alleen door lijn 61 en 758 aangedaan en de halte aan de Laan van Vlaanderen door lijn 69, 195, 247, 758 en N95.

61, 69, 247 en 758 zijn van het GVB, 195 en N95 zijn van Connexxion.
Ik sluit niet uit dat dit armchair gemapt is en dat dus niet bij alle bussen de juiste halte is ingevoerd. Kan het zijn dat de een een Connexxion halte is en de ander een GVB halte?

Haltenaam Plaats ref:IFOPT latitude longitude Bearing
Antwerpenbaan Amsterdam NL:Q:30004302 52.3462282231358 4.81675339817646 78
Antwerpenbaan Amsterdam NL:Q:30004301 52.3463449866299 4.81673722180917 287
Antwerpenbaan Amsterdam NL:Q:30004307 52.3458287494715 4.81592202061254 174
Antwerpenbaan Amsterdam NL:Q:30004308 52.3461000664698 4.81627074620512 357

Ik kan daar eventueel vanavond wel even langs fietsen. Die coordinaten zijn van haltes op twee verschillende wegen bij 1 kruispunt.

En het valt me nu pas op dat er vlak bij elkaar een Laan van Vlaanderen en een Vlaardingenlaan is. Geen wonder dat ik dat gebied nooit snap :slight_smile:

De Connexxion halte 57232650 en de GVB halte 04307 zijn één en dezelfde halte, namelijk NL:Q:30004307.
Mapper Sint E7 heeft e.e.a. ter plekke correct op de kaart gezet.

Twee punten die mij vandaag opvielen:

  • In en rond Renesse heeft vervoerder TCR zijn eigen concessie met een aantal zomerbuslijnen en sinds 2017 komt ook Connexxion om de hoek kijken met zijn zomerbus 830. Een deel van de bushaltes van laatstgenoemde buslijn wordt ook bediend door zomerbussen van TCR. Een groot aantal bushaltes in het gebied rond Renesse worden door beide vervoerders met een andere naam aangededuid. Hoe wordt dit opgelost?

  • Met de nieuwste versie van ID zijn diverse tags bijgeplaatst zoals verlichting etc. In Zeeland zijn door mapper AdVanderburg diverse tags toegevoegd aan bushaltes, waaronder o.a. dus ‘verlichting’, ‘prullenbak’ en ‘network’. Bij diverse bushaltes in Zeeland ontstaat dus een lijst van 16 tags (zoals deze en daarvan zijn een aantal die mijn inziens niet toegvoegd hoeven te worden, omdat deze dubbelop zijn met een moedercategorie of niet aanwezig zijn bij een bushalte.

Ha leuk, ik wist dat niet, maar het is inderdaad een eigen, kleine concessie.

Eigenlijk zou je de naam uit het CHB moeten aanhouden.
Maar zo te zien zit TCR niet aan NDOV verbonden, want ik zie hun lijnen/haltes niet aan de halte “Transferium” gekoppeld zijn.

Voor de combihaltes zou ik de CHB-naam aanhouden.

Dat is te merken, overal waar je aan het werk bent geweest, zijn de bushaltes verdwenen van de kaart.

Maar er is ook nog een merkwaardig effect op de transportkaart.
De bushalte (way) wordt nu gezien als een deel van de route en wordt dus weergegeven in rood.
En er verschijnt willekeurig een nummer van een buslijn die daar aan de halte hangt.
Kortom een beetje raar gezicht zo met al die rode streepjes naast de route van de bus.
Bovendien een beetje misleidend, want er zijn meer buslijnen als degene waar toevallig het nummer van wordt getoond.
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.28784/4.84183&layers=T

Alles bij elkaar wordt de kaart daar niet beter van. Maar dat is ook maar een mening.

Dat klopt. Maar dat is een renderfout van de OSM-carto-kaart en Andy Allan’s transportkaart.
Jarenlang was het argument daarvoor dat er geen hstore was, nu is dat er wel al een tijd en nog hebben ze het niet aangepast om vage redenen.

Op Osmand en Openbusmap (dat helaas niet meer real-time update) staat het prima op alle kaarten.

Met OSM inspector blijkt dat Noord en Zuid Holland volkomen overdekt zijn met foutmeldingen “stop_position not on a way”.

Is dat opzettelijk zo gedaan? Of is dat een verwisseling van de Engelse begrippen “bus_stop” en “stop_position” ?
Moet dat gecorrigeerd worden? Of laten we dat maar zo?

Dat is inderdaad niet correct. Zo te zien heeft iemand dit 5 jaar geleden zo ingevoerd en is dat sindsdien niet meer veranderd. Regelmatig zit er ook een route_ref tag op deze nodes die niet nodig is als de node is opgenomen in de betreffende route relatie.
Een tijd geleden ben ik eens bezig geweest met een plug-in die dit soort gevallen kan oplossen. Werkte best aardig, ik heb er een boel stop_positions in en rond Utrecht mee toegevoegd. Daarna werd mijn aandacht opgeslokt door andere zaken. Weet even niet wat de status van die plug-in nu is.

Ik heb in Tilburg 2 haltes Viaduct A58 samengevoegd. Nu halteren Arriva bussen (lijn 132) aan een halte met De Lijn haltecodes. Aan de overkant van de straat gebeurt dat ook. En de halte van lijn 132 had geen haltecodes.
Maar kan iemand eens kijken hoe dat nu precies zit met de haltecodes en dergelijke in deze situatie?
Dit is mijn changeset https://www.openstreetmap.org/changeset/59590796#map=18/51.53846/5.06381

De westelijke (voor de zuidgaande route) heeft ref:IFOPT=NL:Q:73001050 en de locatie (5.3 m verschoven) is: 51.538613 5.063151.
De oostelijke (voor de noordgaande route) heeft ref:IFOPT=NL:Q:73005500 en de locatie (11.7 m verschoven) is: 51.538685 5.063265.
De gegevens uit http://data.ndovloket.nl/haltes/.