Betaalmethoden

Het botweg verwijderen van de payment tagging door Borishag zonder juist comment op de changeset is niet netjes, maar ik vind dit persoonlijk iets te ver gaan om het vandalisme te noemen. Ikzelf zou het gewoon laten staat en of via een comment op de changeset of via een PM de mapper een paar vragen stellen over het nut en bedoelingen.

De tagging, als voorbeeld: “Muntstukken van 1 en 2 cent niet geaccepteerd. Biljetten van 100, 200 en 500 euro niet geaccepteerd.” is semantisch echter niet juist; ook al bestaat er een wiki over de key:payment.

Ik zou hier nog kunnen toevoegen dat zlotty’s, roebels, roepies ook niet geaccepteerd worden (na verificatie ter plekke natuurlijk). Ik geef toe: een wat flauw voorbeeld, maar het raakt wel de kern aangaande de vraag wat zinvol is.

Voor mij is het meer de principevraag “How far can you go?”. Imho wordt te vaak gekeken naar wat kan en niet naar wat nuttig en algemeen gewenst is; dit terwijl er nog zo veel nuttigers te mappen valt.

Mag ik het er een klein beetje niet mee eens zijn?

Betaalmethode is wel degelijk relevant, en met name voor voor bezoekers van buiten - en wordt steeds relevanter. Dank maar aan zaken die nu al ‘PIN only’ zijn, maar bijvoorbeeld ook aan de acceptatie van creditcards. Ik heb menige keer in de AH in mijn woonplaats toeristen gezien die aan de kassa problemen kregen toen hun creditcard niet geaccepteerd werd - in de rest van de beschaafde wereld is dat een normale betaalmethode.

Ik geeft toe: vermelding van het accepteren van centen gaat mij dan weer te ver, maar helemaal vreemd vind ik Robin’s vraag toch niet.

met vriendelijke groet,

Marcel.

Hoewel het prettig is dat sommige bedrijven er zelf voor zorgen dat hun gegevens op osm worden bijgehouden kan soms de indruk ontstaan dat deze gegevens daardoor als bedrijfseigendom worden opgevat.

Natuurlijk mag je het hier - een klein beetje - niet mee eens zijn :slight_smile:

Ik denk niet dat OSM de oplossing is om voor alle winkels aan te geven aan buitenlandse toeristen of je er met een cc (en dan ook nog differentiëren naar Master, AE, VISA, …?) kunt betalen. Als dat zo zijn zijn dan:

  • moet je taggen volgens een duidelijke grammatica die door rendering/POI-applicaties (zijn die er?) gelezen en weergegeven kan worden; de volzin voldoet hier duidelijk niet aan

  • enige volledigheid nastreven, want anders heb je er niets aan

  • misschien eens in een forum (hier?) in de week leggen bij de community wat die ervan vindt en als positief een unified tagging scheme en procedure proberen na te streven?

  • zomaar beginnen zonder overleg is verre van effectief

Ik zelf ben ook wel eens onplezierig verrast bij een Amerikaans tolstation waar ik alleen met muntjes en biljetten kon betalen, die ik natuurlijk niet bij me had en mij een PV (waar ik overigens nooit meer wat van gehoord heb) opgemaakt is; maar of OSM mij daar mee geholpen zou hebben?

Maar ik kan het mis hebben…

Geen kontante betaling mogelijk - dat gaat steeds normaler worden (en wettelijk toegestaan) ! Kun je ook een mooi logo’tje voor renderen. Ik zie dat wel gebeuren, maar alleen als het enigszins volledig en standaard wordt ingevoerd. Misschien is het al voldoende als het bv bij alle tankstations standaard getagd is, kan je OSM-“tomtom” dat mooi weergeven. Zomaar bij een paar winkels invoeren: dat gaat de trend niet zetten.

Al die details: ik denk niet dat het zinvol is. Alleen aangeven dat je er niet kontant kan betalen.

Waarschijnlijk moet je wel tijdsperioden kunnen aangeven? Maar dan please eenvoudiger dan bij snelheidslimieten!

Ruim een jaar geleden heeft Borishag zich gemeld in het forum en verteld wat hij zou gaan doen. Ik zal hem een PM sturen met het verzoek om zich ook hier te melden om aan te geven wat zijn bezwaar is tegen het opnemen van de payment=* tags.

Klopt! Eenmaal opgenomen in OSM zijn die gegevens in principe van ons allemaal en we mogen er aan toevoegen wat we relevant vinden.

In principe is het logisch om er vanuit te gaan dat de lokale munteenheid de enige geldige munteenheid is, voor extra is de tag currency te gebruiken. (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key%3Apayment#Currencies)

In de taginfo voor payment:coins zijn ook voorbeelden te vinden waar losse muntstukken in de tag gezet worden, voornamelijk in Duitsland, maar het lijkt mij goed dat er een standaard schema komt.

Graag wil ik hier even uitleggen waarom ik in eerste instantie tegen het vermelden van betaalmethoden ben.
Zoals gezegd hou ik namens mijn werkgever de vestigingsgegevens bij van al onze labels. Ik moet dus een afweging maken wat mijn werkgever wenselijk acht en wat mogelijk is binnen OSM.

Na de hier bovenstaande discussies gelezen te hebben voel ik me toch wel gesteund in mijn standpunt dat het vermelden van betaalmiddelen een verspilling van tijd is, en nog veel meer, niets toevoegt, onduidelijkheid schept, en een hoop extra data en vooral werk genereert.

We vermelden ook niet dat er niet gerookt mag worden in onze winkels (is een landelijke regel) dat men geen honden mee naar binnen mag nemen, dat men geen meegebrachte etenswaren mag nuttigen.

Waarom tienduizenden nodes gaan voorzien hiermee? Als men het toch wil vermelden dan zou het simpeler zijn om een soort van algemene regel in te stellen voor ons land die stelt dat men in Nederland kan betalen met cash -de hier gangbare munten (5,10, 20, 50 cent en 1 en 2 Euro) en de in de meeste winkels geaccepteerde biljetten (5,10, 20, 50) en met pin (Maestro) kan betalen. Deze regel standaard maken voor o.a alle “shops”, en pas als hier een uitzondering op is dit vermelden bijvoorbeeld; No Cash, No Pin, CC accepted, €100,- bills accepted , etc.

Moeten we werkelijk voor die enkele toerist uit verweggiestan bij iedere node gaan vertellen hoe het hier werkt?

Verder mijn excuses voor de door sommigen opgemerkte baldadigheid, maar het doel hiervan was een (brood)nodig topic.

Boris

Principieel punt is of een winkel gaat over de gegevens die in osm staan, als het gewoon om waarneembare feitelijke kenmerken gaat. Als er fouten in staan is bezwaar terecht, en is in overleg korrigeren de beste oplossing. Zonder meer verwijderen van op zich juiste gegevens is dat niet. Om een onderwerp te openen kan je gewoon in het forum klikken op Nieuw onderwerp.

Ik ben het met @borishag eens dat vermelden van betaalwijzen van alle winkels veel werk voor weinig resultaat is, en erg veel onderhoud gaat vergen. Zou ik niet doen. Uitzonderingen vermelden, prima als er mensen zijn die dat willen bijhouden. Dat is niet alleen voor toeristen handig.

Op zich moet dat te doen zijn zeker als je je beperkt tot bijvoorbeeld tankstations waar het ook toegevoegde waarde heeft en door toepassingen makkelijk gerenderd kan worden voor een duidelijke doelgroep: autorijders.

Mijn 2 centen.

Tagging mag niet verwijdert worden.
Eventueel verbeterd.

Changesets terug draaien.

Ik word er als individuele goedwillende mapper helemaal niet blij van dat iemand als Boris op last van een (commerciële) werkgever hier even tagging verwijdert - zeker als die tagging niet expliciet fout is. Wat Boris zijn werkgever wenselijk acht (en zo zegt 'ie het nota bene zelf letterlijk) kan en mag nooit enige leidraad zijn voor het werken aan / met OSM - althans wat mij betreft.

een behoorlijk verontruste

Marcel

  • die trouwens beschaafde landen als Zweden of Canada bepaald geen ‘verweggiestan’ noemt -

+1

Objections, your honour :slight_smile: Automoblisten zijn wel de primaire doelgroep van tankstations, maar omdat tankstations zeer vaak een shop hebben, zijn andere weggebruikers ook een doelgroep. Als ik verharend van dorst op de fiets zit, is het erg fijn te weten waar een tankstation met shop is voor een flesje vocht.
En bezitters van snor- en bromfietsen vinden het ook erg prettig om te weten waar ze Sprit kunnen krijgen.

Het toevoegen van allerlei details aan winkels, zonder dat er een duidelijke afspraak over bestaat wat we opnemen en hoe we dat doen, lijkt me voorlopig verspilde moeite. Vooral ook als je kijkt naar wat “dataconsumers” daarmee doen en hoe het publiek die gebruikt.
Ik heb het Kruidvatfiliaal in mijn dorp eens bekeken met maps.me en met Googlemaps, en dat ziet er zó uit:

Wat hebben we aan maps.me (gebaseerd op OSM data)? Het adres en de website. Daarnaast een niet relevante reclameboodschap en de coordinaten (wat hebben we daar nou aan, ik heb toch die winkel al op mijn scherm staan??). En wat bedoelen ze met “DIT BEDRIJF CLAIMEN”?

Google laat me dan wat nuttigers zien: openingstijden en telefoonnummer.

Meer wil ik niet weten.
Het is volkomen begrijpelijk dat toeristen Google gebruiken. Ik zelf probeer altijd eerst via een OSM app erachter te komen wat er in een bepaalde plaats is te vinden als ik daar iets nodig heb, maar moet steeds vaker teleurgesteld mijn toevlucht nemen tot Google.

Waar OSM wel goed in is? Laten zien hoe de wereld eruit ziet: wegen, paden, bossen, water, gebouwen, enz., en dat doet OSM 10 x beter dan Google… Dus laten we vooral daaraan blijven werken.
Ik weet heus wel dat ik bij het Kruidvat pleisters kan kopen en dat ik daar niet met een biljet van €500 kan betalen…

Een duidelijke doelgroep: verharende dorstelingen met een vervoermiddel.

Ik heb de tags teruggezet.

Tag war!

Beiden antwoorden waarin ik mij helemaal kan vinden!

Is inmiddels opgelost in onderling overleg.
De tags staan er en ik hoop dat ook Robin zich er in kan vinden.
Borishag vroeg me om payment:giftcard te veranderen in Kruidvat-kadobon (ze accepteren als ik het goed begrijp alleen kadobonnen van eigen merk) en dit staat er nu min of meer.

Dit bedrijf claimen is, naar ik mag aannemen bij Maps.me hetzelfde als bij Google: de eigenaar van een bedrijf kan aangeven dat hij/zij de eigenaar is. Bij Google moet je daarvoor (hoe kan het ook anders) in het developers gedeelte, de account van jezelf koppelen aan het account van he bedrijf. Je kunt vervolgens op recensies reageren en wat overige zaken wijzigen. Dat is natuurlijk niet de doelstelling van Google, maar gaat puur om het verzamelen van data.