Oregon600 slaat uit op vaste lokatie (Nijmeegse 4-Daagse)

Heeft het ook te maken met een geknipte of ongeknipte rotonde?

Mijn ervaring is dat de GPS al uitvalt als je de rotonde nadert. Maar in jouw geval zie ik in de verre omtrek geen rotonde.
Ik zie wel een kerncentrale, mogelijk zit daar de stoorzender?
Uit de voorbeelden die gebruikers rapporteren blijkt het niet uit te maken of de rotonde uit één stuk bestaat of uit meerdere segmenten.

Toen ik dat hier ook veronderstelde, werd dat eigenlijk niet voor mogelijk gehouden…

Onder hoogspanningskabels is mijn GPS ook wel eens uitgevallen.

ligfietser,

Ik heb net de rotondes Admiraalplein, Poelplein en Rotatieplein weer gefietst met de aangepaste kaart.
Hij is niet uitgevallen, dus ook niet op het Poelplein.
Van middag was de uitval niet bij het naderen van de rotonde, maar bij het oversteken van de Anthony Fokkerstraat in de rotonde.

Mvrgr. Jan.

Da’s goed om te horen Jan, bedankt voor het testen!

marc,
Het uitvallen vanmiddag was op de rotonde.
Waar het uitvallen andere keren was weet ik niet, ik heb daar niet naar gekeken.

ligfietser,
Onder een hoogspanningsleiding heb ik wel eens dat de GPS de weg kwijt was.
Het duurde toen lang voordat het signaal weer goed was.
Mvrgr Jan.

Vandaag viel op de rotonde Stationsweg/Goorseweg in Lochem (knooppunt 12) mijn GPS uit. In de GPS staat nog een oudere OFM, van 25-06-2016. Dus alles geheel volgens de lijn der verwachting.
Belangrijk voor mij is, dat ik nu een punt heb, dat redelijk makkelijk te bereiken is.
Binnenkort ga ik dezelfde move daar weer maken met een nieuwere OFM erin

Ik ben benieuwd Dick! Probeer het ook eens zonder OFM in het apparaat, valt die dan ook nog uit?

Dankzij een aantal meldingen wb crashes icm de OFM heb ik het vermoeden waar (sommige) Garmins op vastlopen en dat is de toepassing van het aantal routerende lijntjes bovenop elkaar. Dat was bij alle rotondes het geval en in het bijzonder met fietsroutes (blauw gestippeld) want dat zijn maar liefst drie:
-lijntje voor de rotonde (onzichtbaar, is nodig voor de navigatie instructies als rotonde oprijden, neem tweede afslag rechts)
-lijntje voor de kleur van het wegtype (geel, wit, rood, grijs)
-blauw stippellijntje voor de fietsroute

Ook bij normale rotondes zonder fietsroutes kan het apparaat soms vastlopen blijkt nu. Daar heb ik een tijdelijke workaround voor bedacht in de laatste OFM maar of dat werkt is iemand voor mij aan het testen. [Edit: Fix werkt, toestel valt niet meer uit]

Blijft dus het probleem met fietsroutes (zonder rotondes) nog over. Dat kan ook de crash in Nijmegen of die van Marc bij de kerncentrale hebben veroorzaakt, mogelijk dat scherpe bochten hier ook een rol spelen. Dus als bij iemand met de laatste OFM versie (9/9/2016) de GPS nog structureel ergens uitvalt laat maar horen.

http://www.openstreetmap.org/note/627013
PS ik ben niet de aanbrenger van deze note.

Bedankt, ik zal die note afsluiten.

Weliswaar een oud topic, maar het onderwerp is voor mij nog actueel: sinds 2016 is de OFM-kaart vrijwel onbruikbaar in combinatie met mijn Garmin Edge 810. Met name bij complexe rotondes met fietspaden valt het apparaat uit en het kost minuten voordat de boel weer is opgestart. Zeer frustrerend. Ik gebruik een recente OFM-versie (juli 2017) en de firmware van garmin is uptodate. Andere kaarten geven het probleem niet.
In de veronderstelling dat het samenhangt met de lokale kaartconfiguratie heb ik nu een OSM-account aangemaakt in de hoop dat ik eventuele kaartproblemen op de plek van crashes zelf zou kunnen verhelpen. Echter, de bron van het probleem is mij, ook na dit topic te hebben gelzen, niet duidelijk geworden.
Om een voorbeeld te geven van een probleemrotonde (de rode lijn is het afgelegde spoor, dat ophoudt bij het uitvallende apparaat):

In OFM ziet deze rotonde er zo uit:

Kan iemand mij verduidelijken of het mogelijk is de OSM-kaart zo aan te passen dat die vervelende crashes niet meer gebeuren?

J. Oudhof… Welkom op het forum. Het is in ieder geval niet als rotonde getagd. Wel lopen er fietsroutes en twee wandelroutes. https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.85545/4.64583
“Fouten” zitten er niet in. Zowel in de Europakaart (OFM) als in de laatste versie van de OFM Benelux. In mapsource routeert het.
Op deze plek is m’n gps (touch 35) nog nooit uitgevallen.
Benieuwd wat Ligfietser er van vindt.

edit: Een eind verder langs de A15 valt m’n etrex touch wel regelmatig uit met de OFM . Ook daar zie ik nergens fouten in OSM.
Wel is daar een telefoonmast bij het benzinestation en een tunneltje waar in doorheen fiets.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.83112/4.88210

Ongetwijfeld zal de maker van de ofm kaart nog wel reageren.
Toch wil ik mijn visie (niet gefundeert) geven.

Het lijkt erop dat nieuwere toestellen van Garmin steeds slechter omgaan op OSM gebaseerde kaarten zoals OFM.
Maar ook de New Routable autokaart van Lambertus geeft problemen.

Garmin heeft in den beginne de kaarten van OSM ondersteunt, en het lijkt erop dat deze ondersteuning langzaam maar zeker niet meer werkbaar wordt.

Ik heb 3 garmin aparaten te weten:

  • Oregon 600 (een outdoor navigatie apparaat) geeft problemen van spontane uitval op willekeurige maar ook vaste punten in het veld)
  • Nüvi Cam (een autonavigatie apparaat) geeft nog veel grotere problemen met uitval/resets op willekeurige momenten, eigenlijk geheel onwerkbaar om een OSM kaart hierop te plaatsen.

Technisch gezien weet ik niet wat Garmin heeft gewijzigd in de gps aparaten, en ook niet of dit bewust of onbewust is gekomen.

Wel ben ik benieuwd naar de visie van Ligfietser hierin, heeft hij weleens contact met Garmin hierover gehad?
Ik begrijp best dat we geen invloed hebben op Garmin, toch is het zorg dat Garmin meedenkt met de compatibiliteit met OSM kaartmateriaal. Het is (volgens mij) een reden van veel amateurs (zoals wij dat zijn) om geen dure kaarten te kopen als er goed OSM materiaal beschikbaar is. De concurentie van Garmin bouwt tegenwoordig wel op OSM materiaal hun hardware, dit zou Garmin kunnen merken aan hun marktaandeel.
Ook vind ik (persoonlijk) dat de snelheid van nieuw uitgebrachte gps aparaten voorrang krijgt op de kwaliteit. Met alle gevolgen vandien, zoals geïriteerde gebruikers welke een nieuw apparaat kopen waarvan zij eerst mogen testen of het product wel werkt zoals beloofd. En na klachten wordt het product verbeterd.
Je mag verwachten dat een nieuw uitgebracht product volgens beloftes werkt!

Om dan maar even aan te haken op dit topic: de laatste tijd merk ik dat mijn Virb de GPX-files die uit uit mijn Virb, ook soms op spaghetti lijken. Dit is iets dat ik eigenlijk nooit gehad heb, maar ik dacht eigenlijk meteen aan dit bericht. Het heeft natuurlijk niks met uitval op telkens hetzelfde punt van een rotonde te maken, maar het zorgt wel regelmatig ervoor dat ik handmatig de positie van foto’s op Mapillary moet aanpassen.

@oudhof probeer eens een recentere OFM want juli 2017 is al gedateerd :wink: Ik heb recent nl iets aan de road speed parameters gesleuteld waardoor de routering is verbeterd, mogelijk voorkomt dit ook crashes?

@ commodoortje Ik heb geen contact met Garmin want de kaarten die ik maak worden sowieso niet door Garmin ondersteund, de software die ik gebruik -mkgmap- is niet legaal maar wordt gedoogd. Als je dat niet bevalt, koop een officiele kaart van Garmin of beter nog, helemaal geen Garmin maar gebruik een smartphone. Ik zelf gebruik de laatste jaren osmand ipv mijn eigen OFM :roll_eyes: Verder is er recentelijk erg gesleuteld aan mkgmap om oa schaduwrelief / DEM te implementeren waarbij er geregeld bugs zijn verschenen die overigens ook weer worden opgelost. Mocht je iets kunnen reproduceren laat het dan weten op het Garmin subforum waar enkele ontwikkelaars van mkgmap zitten.

Overigens valt de etrex touch 35 ook nog al eens uit met de Lambertus kaart van http://garmin.openstreetmap.nl/
… en altijd op de rotondes op de N61. Daar heb ik de “links” die van de rotonde weglopen vervangen door “niet-links” en moet het nog een keer uittesten. De touch was dan wel aan het routeren.
@oudhof… stond bij jou de routering actief bij H-I-Ambacht?

@ allen, dank voor de heldere reacties. Ik begrijp dat het probleem dus niet door een foutje in de OSM-/OFM data komt, maar dat het meer te wijten is aan de wijze waarop het garmin-apparaat de data ‘mishandelt’. Dat beperkt ook de mogelijkheden tot oplossingen helaas.

@ligfietser, ik had inderdaad al een nieuwere versie van OFM geinstalleerd (overigens alle lof voor dat initiatief), maar ik heb die nog niet gebruikt op bekende ‘knelpunten’. Ik zal kijken of het probleem wat minder is geworden. Me verlaten op een smartphone houd ik vooralsnog voor noodsituaties.

@eggie, ik gebruik eigenlijk nooit de routeringsfunctie en het geval van het verkeersplein bij HI-Ambacht dus ook niet.

Ik zal je de link naar het Garmin-forum besparen, maar het is inderdaad waar dat Garmin te vaak apparaten voor veel geld op de markt zet die zeker softwarematig totaal niet uitontwikkeld zijn en de kopers als gratis betatesters misbruikt.

Ik weet niet of het komt doordat er bij Garmin zeer slechte softwareontwikkelaars werkzaam zijn of dat hier een complotueuze strategie achter zit.

Ze zouden het moeten kunnen, want per slot van rekening maken ze ook GPS-apparatuur voor vliegtuigen en ik neem aan dat daar enige eisen aan gesteld worden.

Voorlopig houd ik het met fietsen op de oude Garmin 800 en als ik navigeer (in de vreemde) dan maak ik eerst op de PC wel een gpx-lijntje dat ik in de Garmin zet. Dat gaat meestal goed.