Vervelende notes

Andries: je hebt gelijk. Ik ga het hem aanbieden. Dank voor je advies.
Ik was wellicht in de verkeerde mood :wink:

@multimodaal
Je kunt niet voorbij gaan aan de feiten:

  • dat er veel en in grote meerderheid opbouwende kritiek is geweest
  • dat er veel geduld is getoond, geloof in goede wil, en waardering voor blijven communiceren en toezeggingen
  • dat de hoopvolle reactie waaraan je refereerde is opgevolgd door het niet nakomen van het toegezegde
  • dat de kans om dit alsnog recht te zetten nog steeds niet is aangegrepen

In bepaalde zin heb ik ook te doen met Math, echter hij doet dit zichzelf aan. We hebben afgelopen jaren afscheid moeten nemen van diverse mappers die hun eigen idee en belang niet ondergeschikt konden maken aan die van de community. Het gaat tot nu toe nog niet om de data zelf maar de ergernis is er niet minder om.

In een poging om ruimte te scheppen waarin de kwestie hopelijk alsnog enigszins geordend kan landen heb ik inmiddels een nieuw topic/idee gelanceerd.

Ik vertoef wat vaker op de pagina met laatste notes in NL waar nog geen commentaar op is of die niet afgesloten zijn.

http://resultmaps.neis-one.org/osm-notes-country-feed?c=Netherlands&a=opened

Wat me daar opvalt: veel maps.me notes, veel anonieme notes.

Als ik ze gelijk afsluit (omdat het onzin-notes zijn) of als ik er een vraag stel voor nadere info of commentaar lever, dan blijft een antwoord negen van de tien keer uit. Ook na twee weken of meer.

Ik weet niet wat voor conclusie ik hieruit moet trekken over de serieusheid van die notes of de betrokkenheid van de plaatser, maar een beetje onbevredigend vind ik het wel.

Ik was vroeger de notes-beul in Brussel, tot, je-weet-wel-wat.

@Martin
Het ligt voor de hand dat een groot deel van de anonieme notes en vooral de notes die komen van maps.me gepaard gaan met een lage betrokkenheid van de plaatser. De middelen nodigen ertoe uit en de potentiële serieuze mappers zullen al snel overgaan op het aanmaken van een account en zelf gaan mappen.

Het zal je zeker helpen als je voor jezelf een routine ontwikkelt hoe hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld een standaardtermijn voor hoelang je wacht op een eventueel antwoord op een vraag. Een week lijkt me hiervoor voldoende lang.

Veel notes bevatten geen normale communicatie. Er wordt bijv. slechts een naam gegeven: HEMA, dorpshuis, school. Schrijft iemand: “Ik was hier vandaag. Dit is een HEMA-winkel”, dan zou je dit als bron kunnen accepteren en eventueel nog even een online check kunnen doen. Met een bericht als “HEMA” kun je er niet vanuit gaan dat de melder het ter plaatste heeft geconstateerd.

Heb je eenmaal al die onduidelijke notes waarop geen verdere toelichting komt afgesloten, dan komt er al een stuk ruimte en wordt het gemakkelijker om de nieuwe binnenkomers te verwerken.

Ik heb net het wie-wat-waar onderwerp doorgelezen. Ik heb veel respekt voor alle bijdragers hier, met al hun eigen voorkeuren, aktiviteiten, kunde, en ook hun eigen aardigheden, eigen wijsheden en eigen insteek.
Tegeltje: Gedrevenheid drijft de OSM, met alleen volgzaamheid komt er niets tot stand!

Is het jullie al opgevallen dat het nu mogelijk is om notes te rapporteren?

Er staat wel bij:

Het is dus niet de bedoeling om een nieuwe note-plaatser meteen te rapporteren.

Ene Jameij heeft een hele reeks notes geplaatst bij aquaducten en enkele bruggen in Fryslân, met meestal de opmerking dat de naam zou ontbreken.
Ik heb een deel ervan opgelost. In enkele gevallen ontbrak de naam inderdaad. In de meeste gevallen niet. Alleen op de kaart is de naam vaak niet zichtbaar. Er is op de standaardkaart voor een aquaduct nog geen rendering voor een vlak zoals met man_made=bridge waar dan de naam op zou kunnen. Daarom moeten we het nog doen met tunnel:name=* op de weg.
Maar zelfs waar een naam wel zichtbaar was heeft deze Jameij notes geplaatst en vaak behoorlijk uit positie. Gebruikte applicatie… #mapsme.

Wel heb ik hierdoor gezien dat het Leppa Akwadukt op afwijkende wijze in OSM staat maar over aquaducten ga ik binnenkort eens een nieuw topic openen.

In Geldermalsen eo is er weer een anonieme reageerde bezig.
Op dit moment is het behoorlijk irritant, zie https://www.openstreetmap.org/note/1125690
Blijkbaar heeft de eerdere dwg blokkade niet geholpen.
Ik reageer niet op hem, dan houdt ie zelf wel een keer op. En anders kan de dwg misschien helpen.

Jaap… Gewoon een (dezelfde) trol… niet aan proberen te ergeren … . hoe lastig dat ook is. Het is weer vakantietijd…
'k Zie de gekste dingen op het moment. Graag een paar extra ogen bij de nieuwe mappers, want ik zit komende weken ook zonder computer.
-nieuwe mappers: http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710
en
-herstartende mappers: http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.155/6.172

Net weer het stationsgebied dat in een gebouw was veranderd tot Blijdorp aan toe teruggedraaid.
https://www.openstreetmap.org/changeset/60940248

Die anoniem is Inderdaad nogal irritant. Ik snap ook niet waarom die Note weer open gezet is. Het bewuste pand (Mark 32) staat al sinds 15 december in OSM. Ik heb de note daarom afgesloten.

Er staan nu nog steeds 2 dezelfde panden op de kaart, die beide Mark 32 voeren.
a) een sta-caravan en b) een huis in aanbouw waar ze in juni nog aan het werk waren.
Ik heb je een pb gestuurd, want ik kan niks terug vinden of je bijvoorbeeld de sta-caravan hebt weggehaald.
https://www.openstreetmap.org/user/Gertjan%20Idema/history#map=8/52.447/5.697&layers=N
Ik had verwacht dat je op zijn minst even ter plekke de situatie had bekeken en niet zomaar op oplossen had gedrukt.

Ik meld dat ik in een vete (wat op wikipedia heet “editwar”) ben beland met gebruiker dvdhoven (die ik verder zeer waardeer) over het al dan niet openhouden van deze note.

Ik ben het niet eens met het door dvdhoven sluiten van de note, maar vooral niet met a) de redenering die er achter zit en b) de taal die dvdhoven hierbij gebruikt.
Wat mij vooral tegen de borst stuit is de laatste bijdrage:

Ik vind dit getuigen van racisme.
Daarnaast vind ik het tegen de beginselen van Openstreetmap dat bepaalde mensen al dan niet “recht” hebben om in een gebied edits te doen.

Wat zijn binnen de gemeenschap de procedures in zo’n geval?

Achtergrond van de note:
Bij een landhuis met café-restaurant-hotel is een eilandje dat via één brug bereikbaar is. Ik heb laatst een middag doorgebracht op het terras van het restaurant met zicht op het eiland, en bij de wandeling naar het landhuis toe enkele notities gemaakt. Bij het uitwerken daarvan zag ik op de PDOK-sattelietfoto dat er nog enkele paden en wellicht volks- of openbare tuinen op het eiland zijn, maar door de bomen zijn de ligging en loop daarvan niet goed te zien. Daarom heb ik een note achtergelaten.
Dvdhoven voert aan dat je alleen bij betaling het eiland op komt, maar dat is niet het geval, je kan er gewoon op lopen - je bevind je dan wel aan de rand van het terras maar meerdere mensen hebben dat gedaan in de tijd dat ik op het terras zat. Daarnaast vind ik dat geen argument. Ook gebieden waar je echt alleen onder betaling binnen komt (pretparken e.d.) zijn gemapt.

Racisme vind ik het niet want in het westen woont geen ander ras dan in het oosten.
De stelling “Wat moet jij als iemand uit het westen in mijn gebied?” is lachwekkend en ongepast, misschien was het een uitschieter van DVD?
Ik vind ook 99% van de notes ongepast en deze hoort daar ook bij :slight_smile:
Maar ik zou die note niet sluiten; bij mij staat die laag 99% van de tijd uit.

Ik neig naar de mening van dvdhoven.
We moeten respect hebben voor iemand die zijn verzorgingsgebied proper en beheersbaar wil houden.

Met veel aarzeling toch een reactie.
Ik word beschuldigd van racisme. Dat vind ik een grove belediging en ik voel me ernstig gekwetst. Ik wijs elke vorm van racisme af. Zelf heb ik 40 jaar met vele soorten mensen fijn en prettig samen gewerkt en daar waren diverse collega’s bij waarvan de wieg of de wieg van hun (voor)ouders niet in Nederland heeft gestaan. En ook in mijn buurt zijn er diverse mensen, die mogelijk wel Nederlander zijn, maar hun roots liggen toch ergens anders. En ook met die mensen ga ik op een prettige en fijne manier om. In mijn hele leven heeft nog nooit iemand mij van racisme beschuldigd tot gisteravond dat wel gebeurde.
Ik heb een alleen een geografische locatie aangegeven. Als dat al racisme is, dan kunnen we wel ophouden.
Hoe kan ik in deze ook racistisch zijn? Ik weet verder niets van de note-plaatser, anders dat hij, naar mijn vermoeden, uit het westen des lands komt en daar woont. Net zoals ik uit het oosten des lands kom en daar woon.

Dan wat losse gedachtes van mij:
Notes zijn er - volgens mij om aan te geven dat er iets mis is met OSM of eventueel ook een aankondiging te doen van een aanstaande verandering. Notes zijn niet bedoeld voor persoonlijke aantekeningen.
Dus als iemand in “mijn” gebied een note plaatst, ga ik er vanuit dat ik daar iets mee moet.
Ik ben tientallen jaren professioneel foutzoeker geweest en ik ben zo geconditioneerd dat fouten asap opgelost moeten worden en als dat niet kan, frustreert dat enorm.

Iedereen kan wel geweldig hard roepen dat je overal mag editten en ook de note-plaatser geeft aan dat iemand anders die notes kan oplossen, maar hier is de praktijk toch anders. Kijk maar eens er staan nog diverse oude notes, die nog nooit opgelost zijn. Als ik het niet doe, doet niemand het. Ik weet het, dat klinkt uiterst arrogant, maar het blijkt gewoon de praktijk te zijn. Het aantal actieve mappers hier is zeer dun gezaaid.

Het irriteert me dan ook als mensen notes plaatsen, waar ik weinig tot niets mee kan. Vaak zijn dat dan mappers uit een andere streek, die op die manier een “kadootje” achter laten. Er zwerft de laatste maanden een Duitse mapper door Nederland en die had ook zo’n note geplaatst over een straatnaambordje in een park. Ja daar kun je dan op af, je komt een straatnaambord tegen waar je je ernstig van afvraagt of dat wel door de gemeente geplaatst is, tegenwoordig kan elke carnavalsvereniging zulke straatnaamborden bestellen, en tja wat moet je er uiteindelijk mee? Nou ja, maar het bewuste pad die naam gegeven, note opgelost en hij heeft nog niet gepiept.

Dan nog even naar deze specifieke note.
Het verbaast me dat de note-plaatser zo hardnekkig vast houdt aan deze note. Het doet me sterk denken aan een mapper uit het westen, die overal en nergens notes plaatste over voetpaden en winkels en waar ik ook flink gek van ben geworden. Gelukkig kon ik met hem uiteindelijk de afspraak maken dat hij niet meer dergelijke notes in Deventer plaatst.

Ik kan het belang van de note niet inzien.
Het gaat om een eilandje op het landgoed Nieuw Rande. Jaren lang was dat eilandje onbereikbaar, maar een aantal jaren geleden heeft de stichting IJssellandschap een bruggetje geplaatst.
Nu kun je over een grasveld lopen, dat moet via het terras van het hotel/restaurant Gaia en bij het bruggetje komen, dan het eiland op, een rondje maken, als er al paden zijn en via dezelfde weg terug
In feite kun je er dus niet eens goed een wandelroute overheen leggen.
Persoonlijk vind ik dat hele setting in feite een privé terrein betreft en naar mijn idee hoeft dat niet gemapt te worden.
Ik heb geen bezwaar als dat wel gebeurt, maar plaats dan als mapper een aantekening in je persoonlijke agenda en ga geen note plaatsen als een persoonlijke aantekening.

Ik ben afgelopen week naar Nieuw Rande geweest, heb vreselijk lopen zoeken hoe bij dat bruggetje te komen, tot ik ontdekte dat dat alleen via Gaia kon, al dan niet over de rand van het terras. Dat laatste vind ik tamelijk onfatsoenlijk, maar dat terzijde.
Mijn conclusie is dan dat het een privé terrein betreft en niet openbaar toegankelijk. Dat is Nieuw Rande in feite ook niet, maar er staan de bekende borden, dat er tussen zonsondergang en zonsopgang gewandeld mag worden en Bello mag mee aan de lijn. Fietsen is wat dubieuzer, officieel niet, officieus wel.

Mijn persoonlijke probleem is nu dat er een note ligt, die niet opgelost kan worden. Ik ga niet bij Gaia op het terras zitten om allerlei redenen. Maar ik wordt er wel paniekerig van, daar moet iets mee en ik kan er niks mee en ik mag het ook niet afsluiten. Ik wordt in een hoek gedrukt en ik weet niet hoe daar uit te komen en ja, helass, dan wordt ik agressief, het spijt me. Ik wil van die note af. Dat ding ergert me mateloos.
Nogmaals prima, als de note-plaatser Euri bij Gaia gaat achterlaten en dan het hele eiland in kaart brengt, maar laat hij dan een aantekening in zijn eigen agenda plaatsen ipv een note te plaatsen, waar alleen een selecte groep mappers wat mee kan.

Dan nog een gotspe. Ik kreeg het advies de note layer uit te zetten.
Ja, dat doen struisvogels ook, je steekt je kop in het zand en je ziet niets meer en dan is het probleem er ook niet meer.
Dus als iemand hardnekkig onzin notes gaan plaatsen, moet serieuze mappers maar de layer uitzetten ipv aan te geven dat het naar hun idee onzinnotes zijn, waar je niets mee kunt? Kan nie waar zijn.

Graag geef ik mijn observatie en mening over deze kwestie in drie delen: aangaande de toon, de note zelf, en het notesysteem algemeen.

  • Dvdhoven liet de ergernis al snel de overhand krijgen waardoor een goede afloop van de discussie vroegtijdig werd bemoeilijkt.
  • Het is goed dat IIVQ de discussie naar het forum heeft verplaatst. Idealiter had Dvdhoven, als tegenstander van de note, dat al in een eerder stadium gedaan.
  • IIVQ lijkt in de discussie grotendeels kalm te zijn gebleven en geeft hier nog een blijk van waardering aan Dvdhoven. Daarom is het zo jammer van die totaal misplaatste beschuldiging van racisme.
  • Het zou mooi zijn als beiden verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag. Ik kan wel begrijpen waar de ergernis van Dvdhoven vandaan komt en iedereen schiet wel eens uit de slof. Echter, je ondermijnt de discussie des te meer door eerder opgebouwde frustratie van een dispuut met een andere mapper nu te projecteren op IIVQ.
  • De geuite beschuldiging door IIVQ verbaast me en toch weer niet. In het hedendaagse publieke debat lijkt het begrip ‘racisme’ verworden tot een algemene stok om mee van je af te slaan. Ik vermoed dat IIVQ zich geïntimideerd voelde. Niettemin vind ik dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor correct gebruik van termen.

Nu kunnen we hopelijk verder op beschaafde toon… Laat gerust blijken dat iets je ergert maar realiseer je dat dat op zichzelf geen argument is. Er zijn genoeg inhoudelijke argumenten te maken dus laten we ons daarmee bezighouden!

In dit specifieke geval vind ik dat de note beter niet geplaatst had kunnen worden.
Het belangrijkste argument tegen de note vind ik dat het een situatie is op privéterrein die niet vanaf openbare grond te beoordelen is of via andere beschikbare bron goed te controleren.

Hoewel… de BGT laat daar wel paden zien die nu niet in OSM staan: een zandpad achterlangs het hotel en een zandpad via de brug een stukje het eiland op maar niet verder doorlopend. Met de combinatie van herinnering en BGT zou IIVQ deze paden moeten kunnen intekenen en dan is het opgelost. Eventuele andere mogelijk bestaande paadjes op het eiland kunnen dan als optioneel toe te voegen details worden beschouwd, te onbeduidend voor een note.

Dan wat betreft het notesysteem… Eerst citeer ik één van de vijf “Do not’s” van de Wiki:

  • Ga niet in discussie. Als u iets te bespreken heeft, gebruik dan een ander contact-kanaal (een persoonlijk bericht, een mailinglijst, het forum, of een echte ontmoeting face-to-face).

Dus ontstaat er onenigheid over het nut van een note en het gebruik van het notesysteem… dan niet onder de note daarover twisten en niet de note dicht, open en weer dicht gooien.

Er zijn grofweg twee visies op OSM-data en het notesysteem:

  • alles wat kan en mag worden toegevoegd volgens algemene richtlijnen moet worden geaccepteerd door de gemeenschap
  • er moet een zekere terughoudendheid worden aangemoedigd en zonodig afgedwongen om betrouwbaarheid en functionaliteit te waarborgen

Er zijn enkel algemene richtlijnen over wanneer een note wel of niet gepast is. Wat de consensus is over bepaalde zaken binnen OSM is niet altijd erg duidelijk maar zeker is dat het wel bestaat. Bijv. de wijze waarop gebouwen worden toegevoegd / gebruik BAG-data. Ook het openbaar vervoer en routerelaties worden uitgebreid besproken op het forum om tot consensus te komen.

Enige tijd geleden was er stevige discussie over notes. Het kwam niet echt tot consensus maar het resultaat lijkt wel dat Math1985 uiteindelijk aanpassingen heeft gedaan om aan de klachten vanuit de gemeenschap tegemoet te komen. Voor Zuid-Holland en Noord-Holland heeft hij centrale topics geopend.
Daarnaast opende ik het wie-wat-waar-overzichtstopic om directe uitwisseling met een lokale mapper te vergemakkelijken.

Uiteraard kan niemand zijn eigen regio claimen als werkgebied waarbij vervolgens anderen aan zijn richtlijnen moeten voldoen. Het is wel zo dat de inzet van mappers in eigen regio een belangrijke peiler en meerwaarde is van OSM.
Het lijkt mij verstandig om als Nederlandse gemeenschap van mappers nu echt tot overeenstemming te komen over gebruik van notes (consensus of desnoods accepteren van meerderheidswens) en dit vervolgens op een Wiki-pagina te gaan vermelden. Dan wordt het een stuk gemakkelijker om twist en ergernis te voorkomen.

Een duit van mij in het zakje:

  1. Goed te zien dat op het forum de discussie beschaafder is; ik kan me voorstellen dat reactie op het scherm vaak feller zijn dan je eigenlijk gewild had. Ik ervaar dat bij mezelf ook wel eens. De nuance van face-to-face-contact ontbreekt en het tijdstip van de dag(of nacht) kan er ook toe doen. Daarom gelukkig hier de mogelijkheid de scherpe randjes er wat vanaf te schaven.
  2. Of iets op privéterrein wel of niet gemapt dient te worden: ik denk dat OSM daar vrij duidelijk in is: “map what’s on the ground” en als door kennis, lokaal opgedaan, BGT, luchtfoto’s etc. iets te mappen valt dan kan en mag dat. Per slot van rekening worden ook gebouwen en wegen op militaire terreinen, chemische fabrieken en zelfs(!) campings (want ook privéterrein) gemapt. Wel of niet zijnde op privéterrein is op zich geen argument.
    3.Uiteraard mag je in een andere regio dan “je eigen” mappen; niet iedere regio heeft het genoegen van een hoge lokale mapperdichtheid. Nieuwe features toevoegen (landuse, paden etc.) hoort daarbij. Ik zou wel zeer voorzichtig zijn met het wijzigen van het werk van (lokale) anderen; hier dient eerste overleg plaats te vinden (tenzij natuurlijk sprake van aperte fouten van onervaren mappers, spelfouten etc.
    4.Of een frutselplaadje en idem bruggetje naar een pico-eilandje mapwaardig is? Daar moet ieder het zijne van weten. De een is gefascineerd door µ-mapping de ander boeit het geen r**t. Maar “een pad is pas een pad als het een pad is”: niet alles wat er op een luchtfoto als een pad uitziet is een pad. Iemand had eens loopsporen van koeien in een weiland, ieder voor zich niet langer dan 10 meter tussen heggen (om beter te zijn: graften) als geïsoleerde paden gemapt: van nergens, naar nergens en geen functie voor andere wandelaars dan koeien (die geen GPS-scherm hebben). Dat zijn dus geen paden en niet mapwaardig.
    Een paadje naar een eilandje, privé of niet, waar mensen/bexoekers over het eilandje kunnen bereiken kan imo wel mapwaardig zijn.

Iets terzijde, jullie mening is gewenst: enkelen mappen hoogalpiene tochten (> 3500m) door sneeuw en over gletschers en zelfs klimroutes niveau SAC 2+ als ‘path’. Wellicht gebaseerd op opgenomen GPS-tracks. Dat rendert natuurlijk mooi op de standaardkaart. Echter: dit kan totaal onervaren berggangers (in spé) uitnodigen als dan niet met een GPS dit ‘path’ te volgen met alle mogelijke gevolgen van dien (meer omzet van de bergreddingsdienst, krantenartikeltjes etc.).
Ik vind dat we deze routes niet als path zouden mogen mappen. Anderzijds kan het wel nuttig zijn om bijvoorbeeld een skiroute (geen skipiste) te kunnen mappen, die echter niet op de standaardkaart gerenderd wordt.

Enig idee?