Het wie-wat-waar overzichtstopic

  • Algemeen werkgebied Noord-Limburg, met de meeste focus op het gebied Venlo-Horst-Venray.
  • Begonnen in osm met het invoeren wandelroutes. Ik ben net gestart met het compleet maken van het knooppunten wandelnetwerk bij Venlo en Tegelen. Vorig jaar zijn de paaltjes geplaatst.
  • Landuse update gedaan met de PDOK luchtfoto van 2016 toen die beschikbaar kwam (en de PDOK waterlopen sinds kort).
  • Ooit begonnen met een BAG update van Horst aan de Maas, nu probeer ik Limburg enigszins up to date te houden na de maandelijkse updates. Helaas zitten er nog veel fouten in de BAG en zijn de gemeentes nog steeds bezig met het inmeten van bestaande panden.

In het algemeen heb ik meer focus op de topografische aspecten van osm dan de wegen.

- Algemeen werkgebied: Gouda. Bodegraven
- Specifieke interesses: lanes, turn:lanes, transit:lanes, detail mapping, notes oplossen.
**- Hoofdactiviteiten: ** BAG Imports op verzoek.

Lopende projecten:

Gebruiker van:

  • OsmAnd (voor surveying)
  • Magic Earth (voor navigatie)
  • Mapillary app (voor Mapillary)

dikgedrukte melding: aangepast okt. '21

  • Sinds 2017 actief in Apeldoorn en nabije omgeving.
  • Met name winkelcentra, paden en land use toegevoegd of aangepast.
  • Wereldwijd veel winkeltags aangepast.
  • Wil altijd weten waar dat ongetagde gebouw voor dient.
  • Kan overweg met kompas en landkaart.
  • Agenda voor komend voorjaar: beken en bospaden ten zuiden van Apeldoorn.

Standplaats: Amsterdam Oost. Vandaar uit befiets ik Amsterdam en (wijde) omgeving.
Specifieke interesses: Alles wat met fietsen te maken heeft
Daarbij ook:

  • scannen van Nederlandstalige nieuwsartikelen met Google Alert, op artikelen die over fietspaden, -bruggen, -tunnels etc. gaan. Waar relevant voor OSM plaats ik een note, met zoveel mogelijk info, zodat een lokale mapper er mee aan de slag kan. Als het dichtbij is doe ik dat meestal zelf.
  • controle van edits in en bij Amsterdam op fouten en doublures. Nogal wat toeristen die met maps.me allerlei onwenselijkheid invoeren.
  • bijhouden van nieuwbouwstukken, zorgen dat nieuwe straten worden ingetekend, en BAG-imports worden gedaan.
    Gebruiker van: Openfietsmap, app Osmand, Cycle.travel, Naviki.org, Fietsrouteplanner.nl, Openrouteservice.org

Voeg mij toe! Rotterdam, Barendrecht en Rhoon. Alles wat er te mappen valt doe ik. Heel makkelijk

Ik ben in 2013 in aanraking gekomen met OSM, kort daarna heb ik diverse bijeenkomsten over de mogelijkheden van een BAG import bijgewoond. Van daaruit heb ik met veel plezier meegeholpen om Oost Nederland te voorzien van BAG objecten.

Houd me voornamelijk bezig in/met:

  • Werkgebied Achterhoek.
  • BAG updates en aanverwante zaken zoals nieuwe wegen hieromheen.
  • Geïnteresseerd in wandel- MTB- en Fietsroutes.
  • Geïnteresseerd in het in kaart brengen van golfcourses.
  • Bijzondere bezienswaardigheden zoals monumenten (heritage) in de brede zin zoals bv een oud bakoventje dat markant in de tuin van een boerderij staat. Waar je normaal langs zou lopen, maar als je deze opneemt in je route er iets meer tijd voor neemt. En als deze nog niet in OSM staat is het leuk om zoiets op de kaart te plaatsen en de geschiedenis erbij te zoeken. Ik merk dat er zoveel mooie details zijn die anders vergeten zouden worden, maar als het binnen OSM een mooi plekje krijgt is dit voor iedereen toegangkelijk.
  • POI’s
  • Voorbereiding op vakantie middels OSM data.

Gebruikte Apps/Tools:

  • JOSM
  • OSMAnd
  • Mapillary (groot voorstander om middels GoPro automatisch elke 2sec beelden te maken en later naar mapillary te uploaden, voor eigengebruik kunnen deze foto’s in JOSM geladen worden)
  • Garmin Basecamp

Gebruikte GPS/apparatuur:

  • Garmin Oregon600
  • Garmin Fenix II
  • Garmin Nüvicam
  • Gopro Hero 3+

Ik map vooral in de gemeente Hardenberg, met een focus op Hardenberg-stad en de directe omgeving. Ik ben daar praktisch de enige lokale mapper, beetje eenzaam, maar het betekent wel dat er in zo’n relatief kleine plaats altijd wat te mappen valt en het echt als een ‘kindje’ kan gaan voelen.

Ik hou me eigenlijk met van alles bezig, het ligt er maar net aan waar ik zin in heb: wegen, maximumsnelheden, turn lanes, destination tags, winkels, kunstwerken, landuses, watergangen, lokale busroutes, en ook micromapping. Ik gebruik hiervoor JOSM en allerhande vrij beschikbare lagen en tools om me hierbij te helpen. Ook houd ik plannen en bekendmakingen van relevante overheden bij en vertaal die naar de kaart.

Daarnaast ben ik regelmatig te vinden in Groningen-stad, al map ik daar een stuk minder frequent.

Ik map vooral in de gemeente Smallingerland Fryslân
Hou me de laatste tijd vooral bezig met het Wandelnetwerk Fryslân
Gebruik OSM voor geocaching en motor navigatie op een Garmin Montana 610

Hoofdwerkgebied: Zuid-Hollandse Eilanden en Havengebied Rotterdam

Aandachtsgebieden: fiets/wandelroutes, turn/lane/speed informatie, parkeerplaatsen, POI’s

Projecten:

  • BAG bijhouden (voornamelijk Zuid-Hollandse Eilanden, Zeeland en verzoeknummertjes)
  • wegwerken BAG achterstanden sinds initiele import in de rest van Nederland
  • bulk terugmeldingen BAG issues
  • hosten/ontwikkelen BAG layers
  • Mapillary gaten opvullen en gebieden met (ver)oudere(de) beelden opnieuw langsgaan

Gebruik voornamelijk: JOSM, Magic Earth, PDOK luchtfoto’s, BAG layers, Mapillary, Garmin Virb Elite, OsmAnd, VMarc

Ik ben voornamelijk actief in de regio Midden-Kennemerland of IJmond (In volgorde van bekendheid met: Beverwijk, Heemskerk, Wijk aan Zee, Velsen-Noord, Uitgeest, Castricum, IJmuiden).

Momenteel ben ik in deze regio bezig met:
-Toevoegen van maximale snelheden
-Omtaggen van unclassified highways
-Toevoegen van stoplichten en zebrapaden (redelijk compleet inmiddels)
-POIs en de details van POIs (websites, opening_hours) e.d.

Verder doe ik in Noord-Holland en soms landelijk quality control met een focus op:
-Dubbele objecten
-Onverbonden wegen
-Overige geometriefouten

Beginner, leer wel snel bij.

Werkgebied: Zuidplas en omringende gebieden, en waar de routes naartoe gaan.

Aandachtsgebieden: wandelroutes, fietsroutes, knooppuntennetwerken. Echt kaartwerk komt nog.

Projecten:

  • Wandelknoopuntennetwerk Zuidplas, zodra het uitgerold wordt (april 2018)
  • Hollandse IJsselpad en de aanstaande uitbreiding (eind 2018)
  • LAW6a (Grote Rivierenpad variant Rottemeren) vernieuwing (juni 2018)
  • Limesroutes (fietsroute en wandelroute) in kaart brengen zodra de markeringen geplaatst worden (mei 2018)
  • Voor echt kaartwerk: nog geen projekten

Gebruik voornamelijk: JOSM, Mapillary app en in JOSM, Google Street View, waymarkedtrails, afstandmeten.nl, PDOK in JOSM, routebeheer.net, en allerlei sites en forums per projekt.

Ik ben - letterlijk - een huis, tuin en keukenmapper :wink:

Werkgebied: zuidelijke Veluwezoom (Wageningen, Renkum, Oosterbeek, Arnhem, Velp); gebieden waar ik daadwerkelijk kom en (dus) ter plekke de zaak kan bekijken en waar ik ook de lokale media bijhoud.

Ik map met Potlatch (ik weet het, schande, maar voor mijn bescheiden doel méér dan voldoende en op een 8 jaar oude desktop met Windows 7 moet je niet te veel verwachten) dus ik doe in principe alles behalve zaken waar te veel relaties aan te pas komen. Ik doe uitdrukkelijk niet aan micro-mapping (boetiekjes en outlets met een levensduur van nog geen 6 maanden map ik expliciet niet) maar map datgene dat ik als reiziger in een vreemde omgeving zelf graag zou willen zien.

O ja: de contouren van mijn woning staan niet correct in de BAG en (dus) op OSM. Schat dat dit zo is sinds een verbouwing in de '60er, '70er jaren. Ik hou dit bewust zo als soort van persoonlijk ‘Easter Egg’.

met vriendelijke groet,

Marcel.

Mapper sinds 2011.
Werkgebied: vooral Brabant (en buiten Nederland doe ik zeer veel in Spanje).
Altijd op de fiets.
Werkt met Garmin GPSmap 66s en voor Mapillary met Garmin VIRB elite camera.
Geen specifiek doel om te mappen, ben voor alles inzetbaar.
Werkt voornamelijk met JOSM en mobiel met GoMap.
OpenPoiMap is door mij ontwikkeld om gemakkelijk POI te kunnen vinden en controleren.
Sinds juni 2019 lid van de DWG.

Werkgebied:
Noordelijk Zuid-Holland / zuidelijk Rijnland (ongeveer het gebied tussen Wassenaar, Zoetermeer, Nieuwkoop, Lisse, Noordwijk, vooral buiten de bebouwde kom) en verder daar waar ik zoals langskom met vakanties of tochtjes

Aandachtsgebieden:

-Wandelen, fietsen, kanoën (vandaar de username)

Ik probeer me vooral te richten op de zaken waar binnen OSM nog de grootste meerwaarde kan worden bereikt:
voor fietsen is de informatie in mijn gebied door werk van andere mappers al erg goed (en er zijn ook andere goede fietsbronnen, vandaar vooral focus op echt nieuwe paden etc.), bronnen voor wandelen en kanoën zijn in dit gebied veel meer versnipperd of soms zelfs afwezig. Door het grote aantal beheerders en toegangsregimes van wandelpaden/gebieden heb je hier erg weinig aan een topokaart als je een tocht zonder prikkeldraad/boetes/heel fors omlopen langs doorgaande wegen wilt plannen

-Verkeersregelgeving, toegangsregelgeving en de vertaling daarvan in tagging binnen OSM

-Tagging van landuse, met name water (een erg structurerend element in mijn omgeving en momenteel in de polders nog maar zeer beperkt gemapt en moeilijk aan te vullen door opbouw 3dShapes en later aangevulde maar niet goed ingepaste vlakken)

-Maken van wandelkaarten waarop te zien is (a)welke paden wanneer wel/ niet geopend zijn ivm seizoenssluitingen (b) welke delen van wandelnetwerken/-routes daadwerkelijk over wandelpaden gaan (ipv fietspaden / wegen met auto’s)

-ik probeer zoveel mogelijk aandacht te hebben voor het mogelijk maken van goede routering (ook voor wandel en kano), rendering en foutcontrole (validatie), onlangs ook begonnen met opruimen fixme’s

Projecten:
-Wandelnetwerken: Rijn- en Veenstreek, Zoeterwoude, Duin, Horst en Weide, Bollenstreek

-Import BGT-data voor water in Rijnland en aan de hand daarvan structureren landuse (per polder)

-Mapillary: nu dekking voor fietsen behoorlijk goed begint te worden en Mapillay ook beter om kan gaan met losse foto’s op enige afstand van elkaar ook aparte accounts voor wandel- en vaarwegenbeelden

-Verzamelwebsite (199x-stijl**…**) met links naar zowel eigen kaartjes, kaartjes van anderen en andere handige sites / hulpmiddelen voor OSM: http://www.openkaart.net

Gebruik voornamelijk:
JOSM, Mapillary, Waymarked Trails, Garmin Oregon 650 voor navigatie en geogerefereerde foto’s, Virb Elite voor Mapillary, Etrex 30x in de kano, Openfietskaart, Freizeitkarte (OSM Carto-stijl in Garmin)

  • omgeving van mijn woonplaats (Zaltbommel) tot zo’n 30-40 km afstand (Bommelerwaard en overkant Waal)
  • met name om topo actueel te houden: nieuwbouwwijken, uitbreiding bedrijventerreinen, sportvelden, infrastructuur, windturbines, zonneparken
  • soms een uitstapje wanneer ik op vakantie ben of projectje (zoals verwijderen Anwb praatpalen), opmerkingen (notes) osm weg werken of keepright punten
  • (weer wat meer) op de fiets voor osm, dan met mijn trouwe gps60Cx

Gebruik in principe zoveel mogelijk Josm, maar toch af en toe nog Potlatch2
Na buitenregistratie, waarneming, zoveel mogelijk controle achter scherm met bagviewer, PDOK-lagen, luchtfoto’s en wat hulpmiddelen bij mijn werkgever (Streetsmart van Cyclomedia, 360 beelden, actuelere luchtfoto’s)
Mapillary, relaties, netwerken is aan mij (nog) niet besteed, mede vanwege tijdgebrek.
Bij buitenactiviteiten gebruik ik altijd gps (dan O600) met kaarten gebaseerd op osm (OFM, Freizeitkarte, Speichenkarte, Velomap, Openmtb etc.). Ben ook wat actiever daarmee op gpsforum.

**Houd mij bezig in plekken waar ik zelf doorheen kom. **

  • Zuid-Oost Drenthe
  • Provincie Groningen voornamelijk Noord-West: Lauwersmeer gebied, Leens en omstreken (gemeente De Marne).

Bezigheden:

  • Probeer de provincie Groningen op Mapillary te krijgen, maar ik ga niet puur voor Mapillary met de bus op pad, meestal knoop ik het aan een ritje die ik dan toevallig maak. Gaat nog wel een tijdje duren dus.
  • Af en toe wat prikkers proberen op te lossen in Groningen en Drenthe.
  • Voornamelijk kleine dingetjes.
  • Probeer af en toe een beetje mee te helpen met een bepaald iets als die oproep voorbij komt op het forum.
  • Ben niet echt diehard met iets specifieks bezig.
  • De validator van JOSM laat ik voor de grap ook nog wel eens over een gedownload gebied lopen, om te zien of ik ergens nog iets kan repareren.
  • 'T is puur een hobby ;).

Tools:

  • JOSM, PDOK luchtmateriaal, Mapillary.
  • GoPro HERO2 in timelapse modus, een zuignap en FotoGeoTag voor Mapillary, een Garmin GPSmap 62s en een Canmore GP-102 voor de GPS spoortjes.

Ik houd me bezig met de omgeving Delft en omgeving Helmond. In die gebieden probeer ik de kaart up to date te houden bij nieuwbouw en wegenprojecten. Daarnaast probeer ik daar zoveel mogelijk snelheidslimieten en rijstroken (lanes en turn:lanes) toe te voegen. Ook hou ik me veel bezig met knooppuntnetwerken.

Ik houd me hoofdzakelijk bezig met Maassluis en directe omgeving. In kaart brengen van diverse nieuwbouwwijken, zoals Balkon en Wilgenrijk.
Ik probeer zoveel mogelijk ontbrekende (fiets)paden toe te voegen.
Werk met JOSM en PDOK. Surveys doe ik op de fiets met Oregon750

Ik ben goed bekend in en om Eindhoven, en zal voorlopig daar mijn voornaamste bijdragen leveren. Oorspronkelijk Zuid-Limburger (gemeente Meerssen), dus ook daar bekend. Verder familie en werk door heel Nederland, dus dat zal af en toe ook tot lokale aanpassingen leiden.

Toevoeging 2018-04-28: Ik kom sinds een jaar ook regelmatig op Bonaire en heb daar nu inmiddels ook al de nodige bijdragen geleverd.

Ik gebruik JOSM in een virtuele machine met Ubuntu, omdat ik op Windows geen Java gebruik. Werkt perfect! Gebruik tot nu toe veel PDOK als onderlegger om zaken uit te lijnen.

Verder nog op zoek naar leuke Android-tools voor onderweg. Tot nu toe aan het spelen met Magic Earth voor navigatie en Streetcomplete voor kleine aanvullingen. OsmAnd moet ik nog proberen.

Interesses:

  • Correct classificeren van wegen in de stad (highway=, ref=, maxspeed=*, etc.)
  • Aanvullen van ontbrekende wegen en paden, en corrigeren van verouderde situaties
  • Correct mappen van vrijliggende fietspaden (het nut van het mappen van (suggestie-)stroken is me nog niet helemaal duidelijk)
  • Soms een stukje bekende omgeving detailleren wat betreft landuse

Nog te bestuderen onderwerpen:

  • Kruispunten met turn restrictions, VRI’s en flitspalen
  • Nagivatie-informatie (rijstroken, voorsorteervakken, instructies, richtingen, etc.)
  • Wandel/fiets/bus/watdanook-routes (niet met de intentie om die bij te gaan houden, maar vooral om bij een wijziging die een route raakt ervoor te zorgen dat ik de boel gewoon netjes kan achterlaten)

Werkgebied: Noord-oost Achterhoek & zuid Twente (As Groenlo-Eibergen-Haaksbergen-Enschede)

Aandachtsgebieden:

  • Wegen & paden, ligging & aansluiting
  • Landuse
  • Bedrijfsadressen

Projecten:

  • Nieuwe N18 & aansluitingen
  • Classificeren wegen gemeente Berkelland (type, maxspeed, etc.)
  • Bedrijfsinfo Eibergen, Neede & Groenlo

Tools:
ID (niet slaan svp!)
JOSM (lerend)
Vespucci (mobiel, toevoegen bankjes, bomen, speeltuintjes e.d.)

Leerprioriteit: wandel/fiets/bus routes, zodat ik deze niet per ongeluk breek