Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik kom nu twee haltes tegen waar Sint E7 een ref:IFOPT op heeft gezet die niet voorkomt in het NDOV bestand: https://www.openstreetmap.org/node/4562071336 met ref:IFOPT=NL:Q:15100202
Volgens het NDOV bestand moet dat NL:Q:66230200 zijn. NL:Q:15100202 komt in het hele NDOV bestand niet voor.

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? Die heeft hij er ook nog eens eergister op gezet, het lijkt me sterk dat die refs zo snel veranderen.

Die 1xxxxxxx in Zeeland en Maastricht komen uit het Veolia tijdperk. Bij komst Arriva is er besloten om alles te hernummeren naar meer conventionele nummers ( zone en nummer) om conflicten met 1xxx zones in Noord-Nederland te voorkomen.

Het lijkt me meer een vraag om via PB rechtstreeks aan Sint E7 te stellen.
Ik weet wel dat hij Haltebeheer.nl gebruikt als bron voor de haltecodes en die geeft inderdaad 15100202.
OVzoeker.nl is weer eens betrouwbaarder en geeft wel 66230200.

Ik had de connectie tussen de IFOPT en de zone nog niet gemaakt, dat is een goeie.

Nee, die refs veranderen niet snel. Zelfs als een halte een klein stukje verplaatst wordt, veranderen ze niet. Als een bus op een busstation naar een ander perron gaat dan verandert in de route wel de halte.
De eerste 4 cijfers van de haltecode is oorspronkelijk de zonecode, en die zijn landelijk ingedeeld, van 1000 in Groningen, via 6000 in Zuid-Limburg tot 7000 in Zeeland. Dat is tegenwoordig niet een 100%-match, ook omdat sommige haltes in dubbele zones liggen, maar je kan er gevoeglijk van uit gaan dat er niet een 1500 in de buurt van een 6600 ligt.

Ik zou zeggen: vraag het Sint E7. Hij leest mee met deze discusie.

Ik heb net de busstations van Schiphol Airport en Schiphol Knooppunt Noord helemaal van ref:IFOPT’s voorzien (en alle busrelaties goed gezet … wat een klus!).

Waar halen jullie die IFOPT’s vandaan? Ik voor de haltes uit het CHB, maar de koppeling met de lijnen zou ik uit het koppelvlak 1 kunnen halen, maar daar heb ik nog geen goed “decoder” voor. Dus nu maar uit ovinfo beta en de websites van Connexxion, GVB en Arriva, die niet altijd even behulpzaam zijn (GVB en Arriva gebruiken andere haltenummers dan in het CHB, CXX toont geen aankomsthaltecodes)

Voor de algemene haltes ook het CHB bestand. In Limburg heeft Arriva bij de reisinfo vaak de perronnaam erbij, dan kun je de lijn aan de halte koppelen. Volgens mij staat de perronnaam (meestal een letter) niet in het CHB bestand, het zou mooi zijn als dat er in zou staan.

Ik heb mijn extract van de halteplaatsen een beetje aangepast, een groot bestand met alle haltes van Nederland was wel erg groot, ik heb ze nu opgedeeld per provincie (en een paar stadsregio’s, de concessionprovidercode in het haltebestand). Ook kun je nu filteren op de haltenaam en de plaats.

http://www.maasluip.nl/osm/NDOV.html

Nu heb ik ook even de tijd om te reageren. Ik zag het PB wel in de mail zitten, maar ik zal hier maar even reageren.

Inderdaad maak ik gebruik van de website www.haltebeheer.nl en daar staat voor de provincie Limburg een 1500 of 1600-haltecode in. Teruglezend begrijp ik dus dat dat een oude versie betreft en daar had ik nog geen weet van. OVZoeker en de website van Arriva zijn in dat geval betrouwbaarder en zal ik dus voortaan gebruiken in de provincie Limburg.

Dank voor de toelichting Maarten Deen :wink:

Ja, het is wat onhandig als websites opgezet worden en niet de laatste data op staat. Ik weet ook niet van wie haltebeheer.nl is, bij colofon het tabje contact blijft bij mij leeg. Maar ik zag dat Stefan bij opengeo werkt, ik zal hem ook even een mailtje sturen.

Ondertussen kunnen we ook eens gaan kijken naar een controle tussen OSM data en NDOV data. Bijvoorbeeld een lijstje met haltes die een onbekende IFOPT hebben.

Is toch de lijn waar tactile_paving=yes op komt te staan. Volgens mij hoort dat op het platform getekend te worden.

Wel vind ik het vreemd dat platformen, indien die ingetekend zijn, soms ook de haltenaam dragen. Terwijl op het platform ook een haltenode staat met de naam. Lijkt me dan toch een beetje dubbelop.

Zo zie ik het niet. Ik tag óf de public_transport=platform als node (de paal), óf als way (de perronrand) of area (het hele perron). Niet allebei.

Kan iemand Otis helpen of hier wel of niet de bushaltes weggehaald kunnen worden?
We hebben e.e.a. moet terugdraaien omdat er te veel schade ontstond en er geen antwoord kwam op vragen om voorzichtiger te mappen…
https://www.openstreetmap.org/changeset/57366013#map=15/52.3944/4.8784

De website van het GVB vermeldt het volgende:

Toelichting

Van maandag 5 februari tot vrijdag 13 juli wordt gewerkt aan de herinrichting van de Spaarndammerdijk tussen de Oostzaanstraat en de Spaarndammerstraat.

Tijdens deel 1, van maandag 5 februari 05:00 uur tot vrijdag 6 april 05.00 uur (was: maandag 26 maart 05.00 uur, daarvoor: vrijdag 23 februari 05:00 uur), vind het werk plaats rondom de Oostzaanstraat. Deze fase is dus opnieuw verlengd.

Bus 22 en nachtbus 748 rijden vanaf de Spaarndammerdijk via de tijdelijke weg Houthavens (tegenover de Uitgeeststraat), Houthavenweg, Haparandaweg en Archangelweg naar de Spaarndammerdijk en eigen route v.v.

Vervallen haltes

  • Oostzaanstraat (Spaarndammerdijk; beide richtingen)

Startdatum 5 februari 2018 05:00
Einddatum 6 april 2018 05:00
Oorzaak Werkzaamheden
Gevolg Aangepaste route

Tijdelijke halte(s)
•Haparandaweg (Haparandaweg; beide richtingen)

Conclusie: De haltes Oostzaanstraat en Hempoint niet verwijderen, maar rustig laten staan.

Ik heb hier een bushalte aangepast, maar deze is niet te zien op basis kaart, de stoppositie wordt wel getoond, maar het platform niet.

https://www.openstreetmap.org/changeset/57464628

heb ik hier iets fout gedaan?

heb toch alles getagd volgens https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dbus_stop

De standaardrenderer loopt helaas hopeloos achter op het huidige public transport schema (dat al járen geleden is geïntroduceerd). public_transport=platform wordt daarom niet getoond. Je kunt het perron taggen met highway=platform, dan rendert het wel (en dit wordt ook aangeraden op de wiki). Haal public_transport=platform echter niet weg.

Kort gezegd: ja, maar de informatie op de wiki is naar mijn mening zo versnipperd en soms zelfs tegenstrijdig (om maar te zwijgen over de verschillende meningen van de mensen op dit forum), dat jou niets te verwijten valt.

Je hebt de stop position als highway=bus_stop getagd, wat niet de bedoeling is. Wil je dat de bushalte door de standaardrenderer wordt getoond, dan kun je de tag highway=bus_stop op een van de nodes van het perron plaatsen, zoals de wiki ook aanraadt.

Edit: oh ja, daarnaast is het de bedoeling dat er per bushalte een relatie wordt aangemaakt met daarin alle onderdelen van de bushalte (perrons, stop positions en eventuele extra’s als prullenbakken, abri’s, fietsenstallingen,…). De haltes aan beide kanten van de weg stop je in een en dezelfde relatie.

Ik zie bus=yes op een public_transport=platform.

bus=yes is een access tag.

m.a.w. je mag met de bus het platform oprijden. Dat kan dus niet.

PTv2
schrijft het alleen voor bij
public_transport=stop_position
bus=yes

Overpass

Zie ook mijn commentaar op je changeset 57363139. en het public_transport scheme:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport#Buses

Op node 5491937337 staat nog highway=bus_stop en public_transport=stop_position, dat zou ik niet doen. Naast die stop_position is er een area met bus=yes en public_transport=platform maar zonder highway=bus_stop. Daar moet de bus=yes weg en zelf maak ik liever een node voor de public_transport=platform.

Het viel met trouwens op dat het haltenummer bij Arriva in de dienstregelingsinformatie ook getoond wordt:
Lijn 56 halte Brunssum, Ceresstraat daar staat Haltenummer: 66220640 bij.

polygon: public_transport=platform en area=yes, dat houd toch al in dat je er overal kan lopen. Is al een soort default. Dan hoeft daar nog geen highway=platform op (mijn inziens).
Ik teken alleen een way over het platform met highway=platform, de way waar tactile pavement ligt tactile_paving=yes, de loop route. (Net zoals. we dat ook met een plein pedestrian doen.) Dan op (bij) de rand van het platform dehighway=footway of path aan de highway=platform geplakt worden.
De highway=bus_stop, is de paal met bord (verkeersbord, dit bepaalt, dat het een halte is), die zit niet aan of is een node van de polygon public_transport-platform.

Wanneer het platform als polygon is ingetekend, ga je er niet meer een node van maken. Het is namelijk een verslechtering van de map/tagsituatie.