Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Dat ga ik niet doen.

Ik zet altijd highway=bus_stop neer, waar de haltepaal staat.

Dat heeft in ieder geval geen ongewenste gevolgen, zolang je public_transport=platform maar niet vergeet.

Hoeveel van die palen staan er eigenlijk in Nederland?

Volgens de regels mag er maar 1 nummer per paal zijn. Daar is 1 uitzondering op, de zogeheten “dijkhaltes”, waarbij van oudsher maar aan 1 kant van de weg een haltepaal staat terwijl er aan 2 kanten gestopt wordt.

Daarnaast is door chipkaart/zonegrensproblematiek wel eens een 2e of 3e haltecode aan een fysieke paal gehangen (Busstation Het Oor in Almere was hier een beruchte in, daar kwamen 4 zones samen in een pseudozone)

Ik heb daar ooit een Voorstel op de tagging-lijst gemaakt, te weten placename. Handig voor een lijn als 120, waar vijf keer de haltenaam Dorp in voorkomt. Maar ik merkte daar niet echt veel enthousiasme. Maar ik ben er eigenlijk nog steeds voorstander voor.
Net als mijn andere idee. “Formula” voor de “formule” van een lijn buiten de concessienaam, dus R·NET, Buurtbus, Q-Liner of Maxx.

Voor R·NET heb ik dat nu trouwens opgelost door daar een apart Network van te maken. Let wel, alle R·NET-route_masters zitten nu in 2 networks, die van hun echte concessie en deze.

De highway=platform laat/haal ik altijd weg. Het is dubbeltaggen met public_transport=platform.
Voor nodes is het taggen voor de renderer, en dat weiger ik. Moet die renderer maar eens gefixt worden, dat beloven ze al jaren.

Ook zone haal ik weg. De zone is echt alleen nog van belang voor ster-abbonnementshouders en dat kan beter van de zonekaart of uit het CHB gehaald worden.

Vergeet niet dat 4+ elementen (2x public_transport=platform, 2x public_transport=stop_position en evt shelters etc) ook nog in een stop_area moeten.

DangerousMagic heeft nog niet gereageerd?
En er zijn ook nog geen fouten hersteld.

Ik heb trouwens binnen het netwerk Amstelland Meerlanden een deel van de lijnen geupdate:
-Alle R·NET-lijnen (≥300) gecorrigeerd inclusief halteperrons
-Alle Schipholnet-lijnen (180-199,287) en scholierenlijnen (612,661) gecorrigeerd inclusief haltepalen
-de overige lijnen (165-174, 242-271, 401) moeten nog.
-AML flex moet nog. Ik denk dat ik dat als routerelatie zonder way doe.
-De oude, niet meer gebruikte, lijnen opruimen en, waar niet meer door andere lijnen gebruikt, haltes opruimen

Nog een paar opmerkingen:

  1. Elke halte heeft één uniek nummer in het CHB, en dat nummer duiden we in OSM aan met de tag ref:IFOPT=NL:Q:12345678.
    Indien een halte bij sommige vervoerders ook nog een ander nummer heeft, dat dan dus NIET vermelden met de ref:IFOPT tag. De bedoeling van het CHB is juist dat al die andere nummers uitgefaseerd gaan worden.
  1. Bij een ‘dijkhalte’ is er weliswaar slechts één haltepaal, maar zijn er in het CHB twee haltes (quays), een aan elke kant van de weg (als de bus er tenminste beide kanten op rijdt), met elk een eigen NL:Q nummer.

en

De citaten komen uit een document “BISON fysieke haltestructuur en toegankelijkheid”.

Ik kom nu twee haltes tegen waar Sint E7 een ref:IFOPT op heeft gezet die niet voorkomt in het NDOV bestand: https://www.openstreetmap.org/node/4562071336 met ref:IFOPT=NL:Q:15100202
Volgens het NDOV bestand moet dat NL:Q:66230200 zijn. NL:Q:15100202 komt in het hele NDOV bestand niet voor.

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? Die heeft hij er ook nog eens eergister op gezet, het lijkt me sterk dat die refs zo snel veranderen.

Die 1xxxxxxx in Zeeland en Maastricht komen uit het Veolia tijdperk. Bij komst Arriva is er besloten om alles te hernummeren naar meer conventionele nummers ( zone en nummer) om conflicten met 1xxx zones in Noord-Nederland te voorkomen.

Het lijkt me meer een vraag om via PB rechtstreeks aan Sint E7 te stellen.
Ik weet wel dat hij Haltebeheer.nl gebruikt als bron voor de haltecodes en die geeft inderdaad 15100202.
OVzoeker.nl is weer eens betrouwbaarder en geeft wel 66230200.

Ik had de connectie tussen de IFOPT en de zone nog niet gemaakt, dat is een goeie.

Nee, die refs veranderen niet snel. Zelfs als een halte een klein stukje verplaatst wordt, veranderen ze niet. Als een bus op een busstation naar een ander perron gaat dan verandert in de route wel de halte.
De eerste 4 cijfers van de haltecode is oorspronkelijk de zonecode, en die zijn landelijk ingedeeld, van 1000 in Groningen, via 6000 in Zuid-Limburg tot 7000 in Zeeland. Dat is tegenwoordig niet een 100%-match, ook omdat sommige haltes in dubbele zones liggen, maar je kan er gevoeglijk van uit gaan dat er niet een 1500 in de buurt van een 6600 ligt.

Ik zou zeggen: vraag het Sint E7. Hij leest mee met deze discusie.

Ik heb net de busstations van Schiphol Airport en Schiphol Knooppunt Noord helemaal van ref:IFOPT’s voorzien (en alle busrelaties goed gezet … wat een klus!).

Waar halen jullie die IFOPT’s vandaan? Ik voor de haltes uit het CHB, maar de koppeling met de lijnen zou ik uit het koppelvlak 1 kunnen halen, maar daar heb ik nog geen goed “decoder” voor. Dus nu maar uit ovinfo beta en de websites van Connexxion, GVB en Arriva, die niet altijd even behulpzaam zijn (GVB en Arriva gebruiken andere haltenummers dan in het CHB, CXX toont geen aankomsthaltecodes)

Voor de algemene haltes ook het CHB bestand. In Limburg heeft Arriva bij de reisinfo vaak de perronnaam erbij, dan kun je de lijn aan de halte koppelen. Volgens mij staat de perronnaam (meestal een letter) niet in het CHB bestand, het zou mooi zijn als dat er in zou staan.

Ik heb mijn extract van de halteplaatsen een beetje aangepast, een groot bestand met alle haltes van Nederland was wel erg groot, ik heb ze nu opgedeeld per provincie (en een paar stadsregio’s, de concessionprovidercode in het haltebestand). Ook kun je nu filteren op de haltenaam en de plaats.

http://www.maasluip.nl/osm/NDOV.html

Nu heb ik ook even de tijd om te reageren. Ik zag het PB wel in de mail zitten, maar ik zal hier maar even reageren.

Inderdaad maak ik gebruik van de website www.haltebeheer.nl en daar staat voor de provincie Limburg een 1500 of 1600-haltecode in. Teruglezend begrijp ik dus dat dat een oude versie betreft en daar had ik nog geen weet van. OVZoeker en de website van Arriva zijn in dat geval betrouwbaarder en zal ik dus voortaan gebruiken in de provincie Limburg.

Dank voor de toelichting Maarten Deen :wink:

Ja, het is wat onhandig als websites opgezet worden en niet de laatste data op staat. Ik weet ook niet van wie haltebeheer.nl is, bij colofon het tabje contact blijft bij mij leeg. Maar ik zag dat Stefan bij opengeo werkt, ik zal hem ook even een mailtje sturen.

Ondertussen kunnen we ook eens gaan kijken naar een controle tussen OSM data en NDOV data. Bijvoorbeeld een lijstje met haltes die een onbekende IFOPT hebben.

Is toch de lijn waar tactile_paving=yes op komt te staan. Volgens mij hoort dat op het platform getekend te worden.

Wel vind ik het vreemd dat platformen, indien die ingetekend zijn, soms ook de haltenaam dragen. Terwijl op het platform ook een haltenode staat met de naam. Lijkt me dan toch een beetje dubbelop.

Zo zie ik het niet. Ik tag óf de public_transport=platform als node (de paal), óf als way (de perronrand) of area (het hele perron). Niet allebei.

Kan iemand Otis helpen of hier wel of niet de bushaltes weggehaald kunnen worden?
We hebben e.e.a. moet terugdraaien omdat er te veel schade ontstond en er geen antwoord kwam op vragen om voorzichtiger te mappen…
https://www.openstreetmap.org/changeset/57366013#map=15/52.3944/4.8784

De website van het GVB vermeldt het volgende:

Toelichting

Van maandag 5 februari tot vrijdag 13 juli wordt gewerkt aan de herinrichting van de Spaarndammerdijk tussen de Oostzaanstraat en de Spaarndammerstraat.

Tijdens deel 1, van maandag 5 februari 05:00 uur tot vrijdag 6 april 05.00 uur (was: maandag 26 maart 05.00 uur, daarvoor: vrijdag 23 februari 05:00 uur), vind het werk plaats rondom de Oostzaanstraat. Deze fase is dus opnieuw verlengd.

Bus 22 en nachtbus 748 rijden vanaf de Spaarndammerdijk via de tijdelijke weg Houthavens (tegenover de Uitgeeststraat), Houthavenweg, Haparandaweg en Archangelweg naar de Spaarndammerdijk en eigen route v.v.

Vervallen haltes

  • Oostzaanstraat (Spaarndammerdijk; beide richtingen)

Startdatum 5 februari 2018 05:00
Einddatum 6 april 2018 05:00
Oorzaak Werkzaamheden
Gevolg Aangepaste route

Tijdelijke halte(s)
•Haparandaweg (Haparandaweg; beide richtingen)

Conclusie: De haltes Oostzaanstraat en Hempoint niet verwijderen, maar rustig laten staan.