Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik heb zelf ook liever de plaatsnaam er niet bij. Volgens mij zijn het vooral Belgische mappers die het doen (maar ook in Duitsland wordt dit wel gedaan). Er is wel een “probleem” met de JOSM PT plugin die de naam van de eerste en laatste halte vergelijkt met de from: en to: in de relatie. Als die niet overeenkomen dan krijg je daar een opmerking over. En ik vind het wel netter om in de from: en to: van de relatie de plaatsnaam erbij te zetten.

Dus een echte oplossing heb ik niet, behalve dat ik haltes liever zonder plaatsnaam tag.

(link to post)
Vraagje over licentie van die website, namelijk de Creative Commons BY-NC 3.0 NL, die is toch niet compatible met de ODbL en mag dus niet zonder toestemming worden gebruikt? Ze staan ook niet op de Contributors Page vermeld.

Als er meer dan 1 CHB IFOPT nummer per haltepaal is dan gaat er wat mis qua CHB. Uitgangspunt is namelijk daar dat er 1 quay voor 1 haltepaal/perron is. In principe zou je daar wel over kunnen mailen met beheersorganisatie CHB, zie https://www.crow.nl/ndov/haltedatabeheer-1

Vervoerders hanteren soms meer dan 1 haltenummer per quay doordat dingen als OVchipkaart en sommige voertuigvolgsystemen schijnbaar nogal moeite hebben met 2 keer dezelfde halte in een rit.

Wie kan mij even assisteren bij de edits van deze startende mapper? Denk niet dat het gaat werken met deze bustags…
https://www.openstreetmap.org/changeset/56964101 en
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=56964101

Deze zag ik, kwam daar via een andere zoektocht naar een voorbeeld voorbij.

Het geeft aan dat men taggen wil wat men ziet, een aparte baan naar de bus stoppositie. Ik zie meerdere van deze banen ingetekend in Nederland. En dat lijkt mij logisch. Dat men de stoppositie op de juiste plaats wil taggen. En de route relatie omgetagd moet worden.

Hoe deze way getagd moet worden, net als de doorgaande weg of is het een vorm van service. Het wordt nogal eens verschillend gedaan.
Ik vraag me ook af hoe dit stuk te taggen als men area:highway wil taggen.
Want is de plaats waar de bus stopt, public_transport=platform, het is wel een platform voor de bus, maar hoe te benoemen?

https://www.mapillary.com/map/im/GbwU2BqRC1B9ca7jAfbyXQ october 2015


https://www.mapillary.com/map/im/ZZD4kYH9KlfPzXPnw3dv8Q

Ik keek naar dat stuk onterechte fietspad. Wat inmiddels anders kan zijn.

@Allroads #217
De busbaan met alleen de tags:
highway=service
name=Slingerparallel
access=no
bus=yes

De huidige busstop ongeveer 15 meter naar zuid-oost en OP de busbaan :
public_transport=stop_position
bus=yes
name=Etten, Slingerparallel

Een apart platform (Imagey) intekenen:
area=yes
highway=platform
name=Slingerparallel
bus=yes
bench=yes
shelter=yes
public_transport=platform
network=ArrivaAchterhoek-Rivierenland
zone=???

Desgewenst een bushokje:
amenety=shelter
shelter_type=public_transport
en een bankle:
amenity=bench
backrest=yes

En dan de busroute 28 verleggen over de busbaan.
(En het gras moet ook nodig geknipt worden :D)

Hoort highway=bus_stop altijd op een node van een way? Dus niet als losse node naast de way?

#219
Hoort: daarover verschillen de meningen.
Het kan in elk geval geen kwaad om dat ook te doen. Dan wordt het vertrouwde icoontje ook gerenderd.

De paal van het bord. Mag ook getagd worden. Hoe? Het is wel een element, waar de informatie op staat.

Staat allemaal heel duidelijk op de wiki: hier staat precies wat je op en wat je naast de weg moet taggen…

Er zijn drie mogelijkheden voorzien in de wiki:

  1. Als losse node naast de weg. Als er bijvoorbeeld alleen een haltepaal staat en er geen verdere markeringen van de bushalte zijn.
  2. Op een node van een way, naast de rijbaan. Als je een (smal) halteperron of een deel van het troittoir wilt markeren.
  3. Op een node van een area. Als je de fysieke omvang van de halte kunt weergeven.

Wat daarbij van belang is, is dat alleen de tag Highway=bus_stop er voor zorgt dat het blauwe bus-symbool op de kaart verschijnt.
Alle andere tags of combinaties daarvan renderen niet op de kaart.

Dat staat er niet, want de paal op een platform, zijn twee elementen en beide te taggen. Hoe tag je dan beide? Dat is wat ik zie.
Die paal met L3 bord is belangrijk om aan te geven, dat het een bushalte is. Dus de busstop

Maar je mag alleen een node van een way of area gebruiken.
Terwijl de paal wel eens ergens naast het platform staat of er midden op.

Is de paal altijd highway=bus_stop?

De wiki kent geen onderscheid tussen de paal en de halte.
In PT v2 bestaan maar 2 elementen: de stop_position en de halte(=waar de reizigers wachten op de bus).
Deze halte kan dus op 3 manieren op de kaart worden gezet: een losse node, een way of een area.

Je zou dus een voorstel kunnen indienen om in PT v2 in het vervolg drie elementen te onderscheiden:
stop_position, de haltepaal (m L3 aanduiding) en het halteperron.

Groetere busstations hebben soms een digitaal bord met alle vertrekkende bussen van de verschillende perrons. Die kan je daarmee dan ook taggen.

Dat ga ik niet doen.

Ik zet altijd highway=bus_stop neer, waar de haltepaal staat.

Dat heeft in ieder geval geen ongewenste gevolgen, zolang je public_transport=platform maar niet vergeet.

Hoeveel van die palen staan er eigenlijk in Nederland?

Volgens de regels mag er maar 1 nummer per paal zijn. Daar is 1 uitzondering op, de zogeheten “dijkhaltes”, waarbij van oudsher maar aan 1 kant van de weg een haltepaal staat terwijl er aan 2 kanten gestopt wordt.

Daarnaast is door chipkaart/zonegrensproblematiek wel eens een 2e of 3e haltecode aan een fysieke paal gehangen (Busstation Het Oor in Almere was hier een beruchte in, daar kwamen 4 zones samen in een pseudozone)

Ik heb daar ooit een Voorstel op de tagging-lijst gemaakt, te weten placename. Handig voor een lijn als 120, waar vijf keer de haltenaam Dorp in voorkomt. Maar ik merkte daar niet echt veel enthousiasme. Maar ik ben er eigenlijk nog steeds voorstander voor.
Net als mijn andere idee. “Formula” voor de “formule” van een lijn buiten de concessienaam, dus R·NET, Buurtbus, Q-Liner of Maxx.

Voor R·NET heb ik dat nu trouwens opgelost door daar een apart Network van te maken. Let wel, alle R·NET-route_masters zitten nu in 2 networks, die van hun echte concessie en deze.

De highway=platform laat/haal ik altijd weg. Het is dubbeltaggen met public_transport=platform.
Voor nodes is het taggen voor de renderer, en dat weiger ik. Moet die renderer maar eens gefixt worden, dat beloven ze al jaren.

Ook zone haal ik weg. De zone is echt alleen nog van belang voor ster-abbonnementshouders en dat kan beter van de zonekaart of uit het CHB gehaald worden.

Vergeet niet dat 4+ elementen (2x public_transport=platform, 2x public_transport=stop_position en evt shelters etc) ook nog in een stop_area moeten.

DangerousMagic heeft nog niet gereageerd?
En er zijn ook nog geen fouten hersteld.

Ik heb trouwens binnen het netwerk Amstelland Meerlanden een deel van de lijnen geupdate:
-Alle R·NET-lijnen (≥300) gecorrigeerd inclusief halteperrons
-Alle Schipholnet-lijnen (180-199,287) en scholierenlijnen (612,661) gecorrigeerd inclusief haltepalen
-de overige lijnen (165-174, 242-271, 401) moeten nog.
-AML flex moet nog. Ik denk dat ik dat als routerelatie zonder way doe.
-De oude, niet meer gebruikte, lijnen opruimen en, waar niet meer door andere lijnen gebruikt, haltes opruimen