Tertiare wegen

Hallo iedereen,

Ik ben begin vorig jaar beginnen mappen en hoewel ik al aan +1500 bewerkingen zit beschouw ik mezelf nog als ‘beginner’ aangezien ik nog veel kan en wil bijleren.
Daarom dus een vraagje :

Tertiare wegen, als ik het goed begrijp zijn dit wegen die 2 dorpen verbinden?
Ik heb gemerkt dat er een klein straatje in mijn gemeente getagd is als tertiare weg terwijl dit gewoon een dorpstraatje is en geen verbindingsweg tussen 2 dorpskernen.
Welke bron kan ik gebruiken en/of hoe kan ik bepalen welke wegen moeten getagd worden als tertiare weg?

Mvg,
Maarten

Hallo Maarten,

welkom op het forum

De afspraken ivm met de wegen in België vind je op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Conventions/Highways
Volgens de recente gesprekken op het Riot channel blijkt dat je het niet zo strikt moet nemen kwa N-nummers omdat die beginnen af te wijken van deze regels

Dus

  • verbinding tussen 2 dorpen: tertiare weg (als de weg geen deel uitmaakt van een belangrijker route natuurlijk)
  • andere wegen binnen dorpskern of woongebieden: residential
  • de rest van de wegen: unclassified.

We volgen dus niet de klassificatie van bv. het wegenregister, maar hoe we zelf het netwerk zien.

Hopelijk helpt dit met het bepalen van de klassificatie.

p.s. je bent ook welkom op het Riot channel, waar meer mensen rondhangen. Zie de sticky boodschap in dit forum.

Heeft dit geen effect op bepaalde navigatiesoftware? Ik veronderstel dat die in de meeste gevallen berekenen om zo veel mogelijk hoofd/secundaire/tertiare wegen te gebruiken om op de bestemming te geraken. Of houden die meer rekening met de snelheid die er kan gereden worden op bepaalde wegen?

Het heeft mogelijk een invloed op sommige navigatie software, maar classificatie gaat steeds tesamen met de maximaal toegelaten snelheid gecombineerd worden. Deze laatste moet dan natuurlijk wel gemapped zijn, anders gaat de software per categorie een bepaalde snelheid aannemen.

Het is wel zo dat een tertiare weg niet plots residentieel wordt als de dorpskern bereikt wordt. De weg kan verder doorlopen naar het volgende dorp.

Kan u eventueel een link daar de plek plaatsen ?

Escada’s antwoord dekt zo ongeveer wel de lading.

Het huidige tagging schema wijkt in bepaalde specifieke gevallen wel een beetje af van wat we uit de mobiliteitsplanning kennen, maar dat die naamgeving geen 1 op 1 match is moeten we soms wel eens mee leven.

Om een benaderde link te leggen (voor het geval je achtergrond hebt met gemeentelijke mobiliteitsplannen), zijn de tertiare wegen zo ongeveer de lokale wegen types I en II, voor zover die relaties niet opgevangen zijn door een hogere functie.

Da’s een hoop uitleg, maar stel:
Stad A - dorpje B - Stad C.
Normaal komen tussen Stad en en dorp B, en tussen dorp B en stad C ‘tertiare wegen’.
Maar als dat een doorlopende hoofdweg is, kan de verbinding van Stad A naar Stad C (doorheen dorp B) ook gewoon perfect ‘secundaire weg’ zijn.

Naast de ‘verbinding tussen dorpen’ zijn de ‘hoofdontsluitingen industriezones naar het hogere wegennet’ soms randgevallen of je ze al dan niet als tertiar markeert. Even kijken hoe de boel er uit ziet, en in er een geweten oordelen of dit nu een ‘grotere weg’ is of niet…

Dit is de link naar de straat : https://www.openstreetmap.org/way/55143288 (ik heb ze ondertussen al wel aangepast naar ‘residential’)

Google streetview link : https://www.google.be/maps/@51.065368,5.0869003,3a,75y,158.58h,86.77t/data=!3m7!1e1!3m5!1sP_V-fg_VNaAX6o25vtWdww!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DP_V-fg_VNaAX6o25vtWdww%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D352.60345%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656?hl=nl

Dit is een eenrichtingstraat in een zone 30 en er passeert geen openbaar vervoer zoals je kan zien op de Transportkaart.

Die zou ik persoonlijk ook niet als tertiary zetten, dus je keuze is zeker verdedigbaar.
Als je echt twijfelt, is het soms een goed idee even een bericht te sturen naar de mapper die het destijds zo getagd heeft, zeker als dat iemand is waarvan je ziet dat die veel edits achter z’n naam heeft… Wel even in de geschiedenis duiken, dat is niet noodzakelijk de laatste die er wijzigingen heeft aan gedaan.

Lijkt mij inderdaad ook een residential. Als je in de geschiedenis duikt zie je dat ongeveer 8 jaar geleden JosH die weg van residential in tertiary heeft gewijzigd. In de changeset comment staat niets specifieks. Misschien wel een “ongelukje”.

OK, bedankt voor de antwoorden.