Vervelende notes

Tsja, dat was me uit de antwoorden niet geheel duidelijk; in dit geval mijn excuses…:slight_smile:

@Math1985: misschien een idee om een persoonlijk to-do-lijstje bij te houden in een lokaal bewaarde aparte layer in JOSM?
Zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=61395 (#6)
Dan hoeft het niet meer via notes… De manier waarop jij die toepast zijn toch wel onderhevig aan “enige discussie” (eufemistisch).

Math blijft in zij eigen leugens geloven.

De Brusselse OSMappers behoren tot de betere kringen. Zelfs tegen mij zijn ze gereserveerd in hun uitspraken over Math. Ik kan u wel verzekeren dat ze niet blij waren met de notes en dat ze hopen dat Math daarvoor niet meer naar Brussel komt.

We hebben hier zelfs een Math monumentje dat ons herinnert aan die kwalijke dag :
https://www.openstreetmap.org/note/726770#map=16/50.8515/4.3565&layers=N

En als iemand iets wil doen met winkels moet hij mijn recente Mapillary foto’s maar gebruiken.
https://www.openstreetmap.org/note/1306417

Ik zou je echt dringend willen vragen je manier van communiceren aan te passen, phiippec. Dit is geen manier van discussieren.

Ik snap verder ook niet waarom je een twee weken oud bericht (waar je al eerder op gereageerd hebt) opnieuw naar boven haalt.

Laten we de discussie inderdaad alsjeblieft hoffelijk houden, juist als we het hartgrondig met elkaars argumenten en/of handelen oneens zijn.

Als we hier gaan schelden en beschimpen dan zullen de (misschien wel goede) argumenten die achter die frustratie zitten ook niet meer worden gehoord.

En nog even terugkomend op de discussie over mijn notes: nogmaals dank voor alle opmerkingen en suggesties.

Punten waar consensus over is zijn onder andere:

  • Notes hebben alleen zin in uitzonderlijke situaties.
  • Notes zijn bedoeld voor de community, geen notes als persoonlijk todo-lijstje.

Over een aantal andere zaken is er geen consensus - het gaat dan bijvoorbeeld om notes voor ontbrekende voetpaden, witte plekken qua winkels rond veelbezochte punten, en vragen aan lokale mappers over voetpaden die niet duidelijk op de luchtbeelden te zien zijn (in een gebied waar de paden anderszins goed gemapt zijn).

Uit de discussie is in elk geval duidelijk gebleken dat ik mijn werkwijze aan moet passen. Ik zal me daarbij aan de regel houden dat notes alleen nuttig zijn voor de uitzonderingen: ik zal geen notes meer plaatsen voor missende zaken in een gebied waar de meeste paden/winkels/etc ontbreken. Verder zal ik het aantallen notes wat ik aanmaak beperken (het laatste jaar houd ik al de regel aan dat ik niet meer notes open dan dat er gesloten worden).

Hopelijk kom ik daarmee tegemoet aan jullie opmerkingen, mochten er toch nog verdere opmerkingen of klachten zijn hoor ik het natuurlijk graag.

Beste Math,

Dank voor je bijdrage aan de discussie en het getoonde begrip en consensus!

Om mogelijk de graad van consensus betreffende ontbrekende paden te verhogen:

Er bestaan twee soorten ‘ontbrekende’ paden: paden die er daadwerkelijk zijn maar niet ingetekend. Hier kan natuurlijk een note gemaakt worden als verificatie in het veld noodzakelijk is omdat PDOK/BGT geen uitsluitsel geven.

Een ‘ontbrekend’ pad dat mogelijk bestaat maar slechts op grond van een vermoeden: daar behoeft imho geen note bij.

Evenzo het routering-irrelevante mappen van erftoegangs(achter)paadjes, vaak privé of doodlopend. Die hebben geen functie voor 99.9% van de OSM-gebruikers en vervuilen het kaartbeeld.

Maar ik kan het mishebben…

Daar ben ik het niet helemaal mee eens: achterpaden zijn juist de plekken waar OSM het verschil kan maken t.o.v. b.v. Google Maps of BGT (veel brandpaden zijn wel openbaar toegankelijk, maar geen overheidseigendom, en staan daarom niet in BGT - om over Google Maps maar te zwijgen).

Een mooi praktijkvoorbeeld wat ik afgelopen week tegenkwam: ik wilde in Gouda te voet van halverwege de Karekietstraat naar Onder de Boompjes (wandeling langs te koop staande huizen). OSM is hier niet volledig: er loopt een voetgangerstunneltje onder Onder de Boompjes 79 naar de Karekietstraat - was handig geweest als ik dat tijdens mijn wandeling had kunnen zien. Tijdens dezelfde wandeling wilde ik van de Vorstmanstraat doorsteken naar de Jan Philipsweg. Aan de hand van de gaten in de huizen had ik een doorsteekje verwacht bij Vorstmanstraat 19. Daar liep wel een brandgang, maar ook na een stuk doorlopen leek het niet mogelijk bij de Jan Philipsweg uit te komen. Daarom vind ik juist de doodlopende paden nuttig in OSM: zodat het voor kaartgebruikers meteen duidelijk is dat die weg niet van nut is.

Ik wil zeker niet zeggen dat iedereen mee moet helpen met het toevoegen van deze paadjes (en ik denk ook dat zulke paadjes op openstreetmap.org nu te prominent gerenderd worden), maar ik denk dat ze zeker wel een nuttige rol kunnen vervullen.

Hoi Math,

ook van mijn kant veel waardering voor je bericht, sowieso zijn mensen die op een internetforum de moed/goede wil etc. hebben om hun mening bij te stellen nadat ze een ferme positie hebben ingenomen zeldzaam (hoorde ooit een komiek iets zeggen in de trant van "just as unlikely as someone on an internet forum admitting “you know what, you’re right”, kan het even niet meer terugvinden), maar vooral ook omdat je zelf altijd een beleefde en constructieve toon hebt gehouden hier, ondanks sterke tegenwind vanuit dit forum, niet alleen op inhoud maar -helaas- soms ook op toon.

Misschien leuk om na te denken over een manier om notes die op het grensgebied liggen van “misschien niet specifiek genoeg voor een note” maar “toch wel weer interessant en wellicht motiverend voor anderen” een plek te geven op een webkaartje oid?

Zelf denk ik dan eerder aan “wie wil de winkels hier mappen, er staat nu nog bijna niets, terwijl er veel meer lijkt te zijn” dan aan het aanvullen van de laatste 5% van winkels, aangezien tegen de tijd dat we de huidige stand compleet hebben er weer iets gewijzigd is (-;

Zoiets zou mensen wellicht kunnen om een bepaalde klus op te pakken, een soort gemeenschappelijke / brede to-do list dus.

edit:
"zeldaam"ontbrak…

Eveneens mijn waardering voor jou, Matthijs!

Je hebt flinke kritiek gekregen en velen zouden in jouw plaats allang tot een vecht-of-vlucht-reactie zijn gekomen… Er is niets mis mee om je eigen voorkeuren en ideeën langere tijd te verdedigen zolang je blijft communiceren en er nog beweging in de discussie zit. Zo geef je jezelf en anderen de kans om elkaar te overtuigen.

Wat betreft erftoegangspaden zou je je wat betreft notes op zijn minst kunnen beperken tot de gevallen waarbij er, zoals in je eerste voorbeeld, echt sprake is van een significante doorsteek. Je tweede voorbeeld vind ik niet belangrijk genoeg voor een note.

+1

+1

In Geldermalsen zijn weer nieuwe mappers bezig. De werkwijze lijkt sterk op anoniem van de vorige keer.
Gisteren had hij een profiel als Casper Gospodinov, vandaag is die een beetje gewijzigd in Mitchel Gospodinov, maar deze is ook actief Kacper szweczyk1. Ze weten erg goed hoe OSM in elkaar steek.
Dan is er ook weer een Kevin Owusu die overal opmerkingen oplost zonder daar voor iets te doen. Daar gaan we weer.

update 15:55
Kacper szweczyk1 lost nu echt in een razend tempo vanalles op zonder een bijwerking, bijvoorbeeld https://www.openstreetmap.org/note/345804 Hij reageert dat hij geen Engels kan maar Nederlands kan die degelijk wel zoals dat in Geldermalsen het geval was.

Ik heb de notes die als opgelost gemarkeerd zijn door gebruikers met 0 changesets weer open gezet. Ik heb ook een bericht gestuurd aan hem (Mitchel).

Het zou me niet verbazen als dit dezelfde persoon is als de brievenbusmapper en de ‘mag dicht’ mapper is. Positief in elk geval dat hij zich geregistreerd heeft, hopelijk maakt dat communicatie makkelijker.

Verder onder de naam Milan Dijksteel.

Ik heb een verzoek tot IP-blokkade ingediend bij de DWG.

Nu is het etterbakje actief als :

Woansjsaiansnsdossjsnsnaaksosnssnsjsjwowosjsnsnssksosososooszjxnsnjskaqosisnssnaoqpwpsjsxnsnjkaoqpqpqpqpwpsjsnsnxsjsjskalpqqppqwjdhdndndjskakakqlalsk

Je gelooft het toch niet. Blijkbaar hetzelfde IP-adres want al geblokt zie ik. Mooi. Dank je Math en DWG.

Marcel.

De blokkade is al uitgevoerd. Dat gaat rap.

De beklaagde is dus procureur geworden.

Ik heb gevraagd Math te blokkeren. Ikzelf, een heel ernstige mapper had zelfs overwogen changesets te verzinnen om van zijn dwingelandij af te zijn.

“Two people have been blocked because they were driven crazy by Math.
The people anonymously closed notes that were made after very bad survey and Math was not any more interested in them for three years.
Math himself sabotages the notes system and should be banned.”

Als je eerst eens goed had gekeken naar de notes, die afgesloten werden, dan had je kunnen constateren dat er ook notes van andere mappers dan Math afgesloten werden en dat waren notes van recentere datum, dan 3 jaar geleden.
Naar mijn idee werden die anonieme note afsluiters helemaal niet gek van de notes van Math, maar wilden ze gewoon klieren.
Het slaat werkelijk nergens op om een ban te verzoeken voor Math.

+1 Top!

+1

Eens. Hoe vervelend ik de notes van Math ook vind, ik vind een ban daarvoor véééél te ver gaan. Math is een waardevol lid die volgens mij ontzettend veel goed werk doet.

Wat is er eigenlijk zo lastig om gewoon te doen wat de community hier op het forum vraagt te doen? Als een groot deel van de mensen de notes vervelend vindt, dan plaats je ze toch gewoon niet meer en los je de bestaande op.