360 Vlaanderen ook bruikbaar voor Openstreetmap?

Ik had speciaal Turnhout gevraagd om die stad met de beschaafde wereld te verbinden.
De volgende keer vraag ik Hoogstraten aan.

Die truc (met wit papiertje) is nieuw, moet ik misschien eens overwegen. Reflectie in vooruit moet ik ook bewust op letten. Hier ( https://www.mapillary.com/app/?lat=50.92281798836859&lng=3.2178660202800984&z=17&focus=photo&username%5B%5D=timcouwelier&pKey=1fHw_dgDAiw6_GemCvrycw ) was ik 5 foto’s ver of zo voor het me te binnen schoot.
Ik krijg eerder de neiging van de neus van mijn wagen in beeld te krijgen. Maar om speciaal daarvoor een wagen met kortere neus te zoeken…

Wat bedoel je hiermee? Als je op de kaart van Mapillary kijkt waar er surveys zijn of zo, dat het daar een schaars gevuld gebied is?

Het centrum van Tuirnhout was nog niet met Mapillary verbonden.
Ik hoop de volgende keer de N14 of N115 in Hoogstraten te fotograferen.
De tijd dat we overal prijs hadden, is voorbij.

Qua Roeselare centrum moet ik beginnen plannen.
Daarbuiten heb ik nog bijna blanco canvas hoor…

Mapillary photographeren vraagt en geeft veel vaardigheden.
Zo is mijn rechtse ruitenwisser even lang als de linkse.

Daar heb ik nooit op gelet eigenlijk.
Ik probeer enkel bij niet-regenweer te fotograferen, en als het een paar verdwaalde druppels regent probeert ik de ruitewissers even te gebruiken als ik even stil sta aan een kruispunt of zo.

Het vergt wel eens een andere manier van denken, dat klopt.
Zoals ik fotografeer is het soms ook even het hoofd er bij houden hoe je volledige dekking van een woonwijk krijgt zonder veel gaten te laten.

Straks probeer ik waterafstotend ruitenwisservloeistof.
Heb je al begrepen waarom de zuignap soms van het glas valt ?

Gebruik je geen OSMAND met “Show current track” en de Mapillary layer enabled ?

Op Facebook heb ik foto’s van mijn werkwijze gezet.

Escada,
ondanks het heldere weer zijn uw foto’s heel wazig.
Heb je al de focus settings geprobeerd ?
Misschien is uw lens vuil.
https://www.mapillary.com/app/?lat=51.19328221499495&lng=4.3996794910840435&z=17.45328574982151&dateFrom=2018-02-16&pKey=gPSxhrYVKA8kqtXtiAvJnQ&focus=photo

Vanavond geeft het HCC in Tisselt een lezing over smartphone fotografie.

Die zuignap is bij mij nog nooit losgekomen, zelfs niet na aanvriezen van de voorruit.
OSMAND heb ik wel staan, met telefoon in de houder om foto’s te maken kan ik moeilijk op diezelfde telefoon kijken wat er wel/niet al gefotografeerd is… Dat werkt wellicht ook niet ‘live’, terwijl ik vaak wijken per keer doe, en daarbij het overzicht wil of ik niks ‘gemist’ heb. voorbeeldje

Als je met uw smartphone fotografeert, dan moet je inderdaad een tweede smartphone of tablet gebruiken.
Ik kan moeilijk geloven dat je op de fiets met uw smartphone fotografeert. De kwalilteit is zo goed ! Welke smartphone is dat dan ?

Dat het niet live is, is geen probleem. Je kunt uw huidige track en die van vorige dagen tonen in OSMAND.
Het is wel best de mobiele data aan te laten voor de Mapillary layer en soms eens een RELOAD te doen.

Er is een Mapillary taak voor de provincie Antwerpen :
https://www.mapillary.com/app/task/20?menu=true&lat=51.24824216242317&lng=4.5416697917701185&z=8.64468571156695

Het is wel niet eerlijk dat Koninklijke slechts derde staat.

Voorlopig heb ik eigenlijk geen ‘fietsfotograferen’ gedaan, is voor beter weer en eens ik vertrouwen heb ik de wijze waarop de telefoon geankerd kan worden. Geen zin op die op de grond te laten vallen.

Foto’s voorlopig zijn overwegend vanuit auto gemaakt. iPhone SE, met een mount voor de vooruit die ik voor 2,50 EUR in de lokale Action heb gekocht. Binnenkort heb ik misschien tweede telefoon ter beschikking, die ik dan voor osmand / opvolging mapillary tracks kan gebruiken. Ik kijk even wat ik daar mee kan. En hoe de gpx-tracks die via osmand gemaakt worden ergens geupload kunnen worden.

Verder fotografeer ik soms wel een deel paden, maar ik doe dat dan overwegend te voet. Moeilijker om beelden te krijgen waar je een goeie ‘flow’ in krijgt als je ze elkaar bekijkt… Heb via Mapillary zelf een mount toegestuurd gekregen voor op de fiets, maar de buizen van m’n stuur blijken wat aan de smalle kant te zijn voor die mount (stuk binnenband tussensteken), en gezien de iPhone SE een vrij ‘smal’ toestel is, heb ik het idee dat de mount het toestel niet hard genoeg vastgrijpt.

@phillipec:

Ik kan de mapillary-layer niet vinden via OSMAND op iOS.
Geen plugin te zien in de lijst, en geen mogelijkheid om een laag via URL toe te voegen…

De Help van osmand is ook niet up to date.

Inderdaad, ik denk dat de plugin niet bestaat onder IOS.
Voor de plugin bestond behielp ik mij met een overlay online map. Maar die is absoluut niet actueel, en ik weet niet of de layer nog ververst wordt.

Zondag is het ideaal weer om onvriendelijke buurten te fotograferen.

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html?region=belgium&period=2

Ik heb gisteren eens een test run gedaan, met twee GSMs. De ene in mount op vooruit (iPhone 6) en de andere (iPhone SE) naar de zijruit gehouden (vastgehouden, had geen tweede mount bij de hand)

Gezien we een project lopende hebben in de buurt, wou ik even zien hoe goed de kwaliteit is van de zijwaartse beelden, gezien ik graag ook wat beeld krijg van wat op kavelniveau / opzij zichtbaar is.

Link:
https://www.mapillary.com/app/?lat=50.960810566616715&lng=3.2812205435060378&z=16.80866938914798&focus=map&username%5B%5D=timcouwelier&pKey=klnFrJLAKpU9hNA7Rj-1QQ

Als ik die tweede ook mount, valt het best nog wel mee. Maar ik denk niet dat ik standaard de beide beelden ga schieten…

Een beetje dashboard vind ik eigenlijk beter dan zo hoog te moeten kijken.
Ik zal in het vervolg mikken op een klein beetje dashboard.
Het kan ook helpen om de Windows Ribbon vertikaal opzij te slepen om meer naar beneden te zien.

Kort =
Als je wazige foto’s van mijn hand tegenkomt, zegt het mij dan.

Lang =
Ik ben begonnen met een Samsung S5 al stappend foto’s te nemen van centrum Brussel. Daarna heb ik de smartphone op mijn fiets gezet. Dat gaf wel veel wazige foto’s, van het soort dat de ogen pijn doet. Bij gelegenheid wis ik die. Maar het was toendertijd niet mogelijk een sequence versneld achteruit te spoelen. Er zullen dus nog veel slechte foto’s in het begin van sequences zijn, het is voor mij niet doenlijk alle sequences opnieuw te bekijken.

Sinds april 2017 :

  • doe ik de foto’s met de smartphone te voet, enkel stilstaand
  • doe ik de foto’s op de fiets, met de action camera
  • doe ik de foto’s vanuit de auto, met een smartphone en vanop de auto, met een action camera

Achtergrond =
In den beginne was er nog het excuus = “Beter iets dan niets”. Maar nu is de regio tussen Brussel en Antwerpen al voldoende gefotografeerd zodat slechte foto’s niet meer gewenst zijn. Het is nu ook mogelijk op OSMAND foto’s te zien van een plaats. Op een smartphone moeten de foto’s wel goed zijn, anders heb je er helemaal niets aan.
Ik hoop dat Mapillary in de toekomst zelf automatisch goede foto’s zal selecteren. Een uitsluitingslijst van fotografen zou om verschillende redenen ook welkom ziin.
Ik zou niet graag een slechte naam als fotograaf krijgen.

Tegenwoordig durf ik in mijn auto ook de smartphone met de -Mapillary app record knop- naar links gebruiken.
Zo moet ik mijn arm niet zo ver te strekken.

Vroeger gebeurde het al eens dat de sequences er dan ondersteboven uitkwamen. Ik denk dat die tijd voorbij is.
In ieder geval is het nu gemakkelijk een aanpassing te vragen :

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScdVKhHDte8kc31bCp7bRdFqY1lHYMyQvxGdt5RWkhSvpMwfA/viewform

Hoe je die google form vindt, weet ik ook niet.

De help van Mapillary is ook verbeterd. Vroeger lieten ze dat aan de gebruikers over.

Sequence cut of union aanvragen kan wel niet meer. Dat gaf te veel problemen bij de beeldverwerking.