Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Normaal zou ik zeggen: ja. Maar in dit geval: Ik ben bezig met AML, ik kom het vanzelf wel tegen.

Even heel iets anders: Ik ben bezig met, waar mogelijk, het (handmatig) vervangen van de
NODE

public_transport=platform (en/of) highway=bus_stop
name=...

door een
WAY

public_transport=platform
name=...
bus=yes

Dit alles geheel volgens het PTv2-schema. Enige grote nadeel hiervan: op openstreetmap.org rendert dit (nog) niet. Er zijn al jaren ideeen om hier eens iets aan te doen, maar er moet dan eerst iets gebeuren in de database dat moeilijk™©® is.

Op andere datagebruikers zoals OSMand of Openbusmap werkt dit prima.

Die link naar OBM is om het verschil te laten zien: aan de noordkant is daar echt alleen een haltepaal met niet eens een blokmarkering langs de weg, aan de zuidkant een echte “halte”, weliswaar geen haltekom, maar wel een hokje en witte tegels.

Op Openstreetmap is alleen de noordelijke, “ouderwetse” halte te zien.

Vinden jullie dat ik hier mee door mag/kan gaan?

De buslijnen waarvan een beginnend mapper alleen de naam heeft verwijderd, waren de buslijnen 142 en 242 naar Uithoorn.
Misschien kun je die eerst nagaan bij je werkzaamheden voor AML ?

Met een paar maanden ervaring met OSM is het natuurlijk gevaarlijk om uitspraken te doen. Je bent tenslotte onvoldoende op de hoogte van de details van de voorgeschiedenis. Maar toch maar een poging wagen:
De vervanging van Highway=bus_stop door public_transport=platform zorgt er dus voor dat de bushalte van de kaart van OSM.org verdwijnt.
Gevaar is dan dat minder ervaren mappers zich helemaal niet meer realiseren dat ze met wijzigingen van de kaart ook de relaties van de routes beschadigen. En het systematisch bewaken en herstellen van deze fouten geschiedt, voorzover ik weet, alleen voor de fietsroutes(met hulde aan Dick).

Op een aantal lijnen ben ik ook al tegengekomen dat public_transport=platform wordt toegevoegd aan Highway=bus_stop
Als dat niet tot complicaties leidt is dat een perfecte oplossing. De bushalte blijft zichtbaar op de kaart en in een later stadium, als het renderingsprobleem is opgelost kan Highway=bus_stop alsnog verwijderd worden. Desnoods met een generale mutatie door de hele database heen. (Hoewel ik in principe tegenstander ben van generale mutaties, je weet vrijwel nooit of er geen ongewenste effecten zijn)

@Leo Slager
Je verhaal over highway=bus_stop en public_transport=platform onderschrijf ik.

Hier ga ik ook even in meedoen. Want met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2018 per 10-12-2017 heb ik alle bushaltes in heel Nederland gedownload en het blijkt dat er veel verouderde bushaltes nog in OSM staan enerzijds en anderzijds staan bij veel bushaltes alleen (minimaal) een name=… en highway=bus_stop toegevoegd.

Daarom ben ik begonnen met het aanvullen daarvan met o.a. ref:IFOPT (oftewel de haltecode uit het CHB) en o.a. zone, shelter en ook ‘public_transport=platform’.

Ik zie een haltepaal, een platform en waar de bus staat, zo ziet elke mapper het.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=636380#p636380

edit:

Dit kan dus niet, want ik tag de paal en het platform en zal dus beide splitsen. One element, one feature.

De data over de lijn bevindt zich op de paal/bord.

Met de toevoeging:

highway=platform

rendert het wel op de standaardlaag van OSM.
En in geval er een vlak getekend is, dan ook toevoegen:

area=yes

Los van het bovenstaande, uitleg hoe onvolledigheden op te sporen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport/Quality_Assurance

Zou een van de ervaren VO mappers even willen kijken naar deze edit van een beginnende mapper. De busroutes waren onderbroken door de aanleg van een rotonde.
https://www.openstreetmap.org/changeset/56531351#map=17/52.03220/5.55982
Ik heb wat hersteld met JOSM door de wegen door te verbinden en een nieuwe rotonde te construeren. …, maar of het nu goed is… ? Er liepen wel wat veel busroutes hier. Geen idee of de busroute die uit het westen komt ook visa versa is.

Alle buslijnen gecontroleerd en ook ver buiten Veenendaal gerepareerd. Op de nieuwe rotonde geen fouten aangetroffen.

Oke Leo… bedankt voor het checken…

Waarom zouden we moeten afwijken van wat de wiki voorschrijft:

Op de rijbaan een node met:
public_transport=stop-position
bus=yes

Naast de rijbaan:

een node met:
public_transport=platform
highway=bus_stop

of
een way, met:
public_transport=platform
highway=platform
op een van de nodes van de way: Highway=bus_stop

De laatste combinatie is dus niet juist volgens de wiki.
Dat zou moeten zijn:
public_transport=platform
highway=platform
en op een van de nodes highway=bus_stop

Leg eens uit waar dat staat?
Ik wil helemaal van welke highway=bus_stop/platform dan ook af, die hoeven namelijk niet in PT V2.

Daar denken de wiki-schrijvers dan wel heel anders over !

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport

en ook

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:public_transport

Voordat de discussie onnavolgbaar wordt: wat is PT V2?

Dat staat voor Public Transport versie 2.

Dat staat hier beschreven: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Public_transport

De bushaltes in mijn dorp heb ik verder verbeterd en volgens gelijke systematiek gemapt:

Op de exacte positie van de haltepaal een node met de tags:
highway=bus_stop
public_transport=platform
name=[naam van de halte]
bus=yes
ref:IFOPT=NL:Q:[8-letterige code van de halte] (in geval van dubbele codering de 8-letterige codes gescheiden door puntkomma)
shelter=yes/no
bench=yes/no
zone=[4-letterige code van de zone] (hier moeten we eigenlijk nog een andere key voor bedenken]

Als er speciale bestrating/verhoging ligt in het trottoir of er ligt een stuk trottoir duidelijk aangelegd voor de bushalte, dan heb ik ook een lijnelement getekend dicht tegen de rand van de weg met de tags:
public_transport=platform
bus=yes
tactile_paving=yes/no
surface=* (meestal paving_stones)

Als er een bushokje is dan heb ik deze als vlak ingetekend met de tags:
amenity=shelter
shelter_type=public_transport
bench=yes/no

Meestal zijn er hierdoor minimaal twee elementen die aangeven dat er een bushalte is en komen bepaalde tags dubbel voor.
Dit is een gevolg van hoe de tagging voor busvervoer zich binnen OSM heeft ontwikkeld en heb gebrek aan aanpassing door de belangrijkste renderer (voor osm.org).

In de routerelaties zitten alleen de nodes en niet de lijnelementen.
Gebruik van public_transport=stop_position ben ik niet zo’n fan van en voeg ik zelf normaal gesproken niet toe.

Het lijnelement public_transport=platform heb ik met de naastgelegen infrastructuur verbonden als er daadwerkelijk een vorm van verbinding is.

In beide gevallen lijkt bus=yes, (in ieder geval volgens de wiki), overbodig.

Verder zie ik geen doorslaggevende argumenten tegen het onderscheiden van de haltepaal en de halte(=plaats waar de reizigers wachten),
hoewel de wiki dat onderscheid niet maakt. De haltepaal bevat dan alle noodzakelijke tags en Highway=bus_stop zorgt er dan voor dat de bushalte wordt gerenderd, dus daar is niets mis mee.

Voor het lijnelement geeft de wiki ook nog Highway=platform. Wat is het effect als je dat weglaat ?

Het opnemen van de stop_position én de halte(paal) in de route relatie is een beetje dubbelop en volgens de wiki is dat ook niet voorgeschreven. Het weglaten van de stop_position kan dus zonder bezwaar en het voorkomt veel extra nodes op de weg.
Anderzijds kom ik nu ook routes tegen waarbij alle gegevens aan de stop_position zijn toegevoegd !

En buslijnen die heen en terug over dezelfde rijbaan van de A2 rijden. (je kunt elkaar wel passeren, maar je blijft wel een spookrijder.)
De bushalte voor de ene richting hangt in de relatie van beide richtingen.
De bushalte voor de andere richting heeft geen enkele relatie.

Het lijkt erop dat niemand de wiki leest.
Kortom, een heerlijke onbeheersbare chaos.

Vriendelijk dank Leo voor het werk aan de busroutes in Enschede.

Bedankt voor je reactie, Leo!

De bus=yes liet ik eerst weg op basis van de wiki over het nieuwe taggingschema. Op andere Wiki-pagina’s, bijv. die over highway=bus_stop, wordt toevoeging van bus=yes wel genoemd. Andere OV-mappers in Nederland voegen bus=yes meestal wel toe. Ik ben daar nu dan maar in meegegaan.

Goed dat je het noemt. Ik zal die tag nog toevoegen aan het lijnelement want dat zorgt ervoor dat het wordt gerenderd.

De ‘chaos’ komt voornamelijk voort uit een gebrek aan actieve mapping. Het is een enorme klus om het busvervoer bij te houden terwijl er een grote achterstand is/was. Maarten Deen heeft zich ermee bezig gehouden door heel Nederland om met name de relaties in orde te maken en gaten in routes op te sporen. Er zullen vast nog regio’s zijn die zijn blijven liggen.

Om een route over de verkeerde rijbaan te constateren is meer handmatige controle nodig.
In Fryslân heb ik het van eind 2016 tot medio 2017 veel van dat werk verricht en daarna wijzigingen in de dienstregeling doorgevoerd. In deze provincie zul je op dit moment weinig fouten kunnen ontdekken. Voor Groningen en een deel van Drenthe is HenkL actief. Noord-Nederland ligt er wat dat betreft goed bij.
En er is Sint E7 die al een tijdje bushaltes bijwerkt en heeft aangegeven zich later ook met de relaties te willen bezighouden.

Het probleem wat betreft richtlijnen en documentatie is dat ‘de wiki’ niet bestaat. Een onderwerp kan verspreid over vele pagina’s worden behandeld. Er zijn meerdere pagina’s over openbaar vervoer, pagina’s over tags, pagina’s over keys, en dat weer in meerdere talen. Tegenstrijdigheden zijn dan onvermijdelijk.

De wiki’s helpen wel om internationaal redelijk op één lijn te blijven en dit topic helpt dan weer om nationaal af te stemmen.