OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

Announcement

A fix has been applied to the login system for the forums - if you have trouble logging in please contact support@openstreetmap.org with both your forum username and your OpenStreetMap username so we can make sure your accounts are properly linked.

#1 2018-02-13 12:47:50

Allroads
Member
Registered: 2011-03-05

Aankondiging gebruik BGT.

Na de toestemming tot gebruik BGT.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=59021

Hebben we de ondergrondlagen lagen gebruikt om lijnen uit te lijnen/te verleggen of nieuw in te tekenen.

Ik zal me de komende tijd meer gaan toeleggen om de belijning uit een bestand over te nemen.

De een vindt dit een import, de ander vindt het nagenoeg geen verschil met overtekenen.

Als men het als import ziet bij deze de melding.

Zeer kleinschalig overzetting. Handmatig.
De belijning, zoveel mogelijk gemerged met het bestaande.
Alle data uit de BGT kan worden overgezet.

Allroads

#2 2018-02-14 00:33:15

Math1985
Member
Registered: 2009-04-17

Re: Aankondiging gebruik BGT.

Beperk je je tot een bepaalde regio?

#3 2018-02-14 00:47:24

multimodaal
Member
Registered: 2015-11-10

Hoi Allroads,
mijn sympathie heb je voor dit voorstel, er zijn situaties waarbij overtekenen (wat inderdaad is toegestaan en zeker ook zinvol kan zijn) en op kleine schaal bestand invoegen nagenoeg geen verschil maakt mits dat zorgvuldig gebeurt in relatie tot bestaande data (conflation) en ik
geloof dat je dat zal doen.

Gebruik van de bron staat idd niet ter discussie: dat is toegestaan en de bron is -in ieder geval in mijn gebied/aandachtsgebied (water in Rijnland)- van onovertroffen kwaliteit gebleken.

Ik heb zelf ook veel bgt-data overgetekend bij het oplossen van landuse-overlap in polders (oa rond de Kaag) en hoewel de data onovertroffen is (en de gevonden werkwijze met een multipolgoon per polder goed werkt) begon op een gegeven moment het overtekenen van een beschikbaar bestand zelf toch wel zinloos (en fysiek pijnlijk) te voelen.

Eerder heb ik in dat kader in de wiki volgens weleens iets gelezen van een aantal nodes (1.000?)vanaf waar iets doorgaans als een import word gezien (in de zin dat je de volledige import guidelines met wiki, aparte user-account etc. ) zou moeten volgen, maar dat kan ik nu zo snel niet vinden.

Zelf heb ik zoals gemeld een tijdje een plan voor gebruik van watervlakdata uit de bgt-bestanden.
Op zich is dat helder afgebakend per polder en alleen daarbinnen (dus niet het boezemwater dat de grotere vlakken / meren en bekende vaarten vormt), maar dat verschilt zo te lezen in schaal wel van jouw voorstel, waardoor mijn plan ben ik bang toch volgens het complete import proces moet.

Ben nog steeds)moed aan het verzamelen ben om het bureaucratische import-proces op te starten, ook omdat voorstellen soms vooral worden opgevat om vooral zoveel mogelijk bezwaren te bedenken in plaats van af te vragen of dit ondanks beperkingen/bedenkingen een stap vooruit kan zijn.

Succes, ben benieuwd naar je bevindingen, misschien interessant om een voorbeeldje te delen als je iets hebt afgerond met opgedane ervaringen n tips/tricks ivm combineren bgt-data in de bestaande datastructuur?

#4 2018-02-14 09:38:27

CouwelierTim
Member
Registered: 2018-01-08

@Multimodaal:

Over die import:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines

Laat ons zeggen dat er eigenlijk een vrij complex documentatieproces aan een importprocedure vooraf hoort te gaan, vooral als dat 'in bulk' gebeurt.
Ik weet niet of er een concreet cijfer op geplakt wordt, maar 1000 lijkt me een redelijke aanname tussen 'ik had even iets nodig voor deze specifieke regio' en 'ik heb er een hele zooi in gepleurd'.

Over het gebruik van een aparte account voor imports (uit de eerdere link):

Use a dedicated user account

Create a new user for the import. You must not use your standard OSM user account. The user page for the account should be used to collate data relating to the source and contact details for the import. Furthermore, it means that attribution can often be carried in the account's display name, or in the account's user page, which is better than putting it as a tag, as the user's editing history is a permanent record of the source and doesn't interfere with tags or increase the size of the database as much. For these reasons, creating a dedicated user account is preferable to using a source=* tag. For distributed/community imports, have each person make their own import account, for example "your osm user name"_import. It is not required that each import be done under the same user account.

A great tip from user:Aaron Lidman, if you have an existing gmail account, you can use a email alias and sign up for new OSM account for imports by using youremail+something@gmail.com. For example johnsmith+anytownimport@gmail.com. Gmail will route the OSM emails to your normal email. This will allow you to create multiple OSM import accounts for a singular email address.

Not complying to this rule is one of the reasons that could lead to your account be temporarily blocked by the DWG

#5 2018-02-14 10:41:50

Allroads
Member

Math1985 wrote:

Beperk je je tot een bepaalde regio?

Nee.

#6 2018-02-14 13:56:54

Math1985
Member
Registered: 2009-04-17

Dan snap ik je denk ik nog niet helemaal. Wat is er dan 'Zeer kleinschalig'? Wat ga je precies doen (handmatig overtekenen, in JOSM inporten of automatische tools gebruiken)?

#7 2018-02-14 14:12:18

Allroads
Member

Kleinschalig ==> kleine gebieden overnemen ==> enkele polygonen. Copy/paste, belijning/punten.

#8 2018-02-14 20:07:15

AndriesWijma
Member
From: Kollum
Registered: 2016-04-20

Inmiddels heb ik bijna mijn hele dorp uitgelijnd op basis van de BGT omtrekgericht. Dit heb ik handmatig maar belachelijk nauwkeurig gedaan en altijd in combinatie met lokale kennis en surveys. Je moet wel weten wat de lijnen betekenen en dat is op een luchtfoto niet altijd goed te zien. In de enkele gevallen dat de belijning niet klopte of verouderd was heb ik uiteraard wel mijn eigen uitlijning gekozen.

Ik sta positief tegenover een proef met semi-automatisch overnemen van de BGT-lijnen als een aantal richtlijnen in acht worden genomen. Dat zijn wat mij betreft:
- kleinschalig waarbij elke lijn handmatig wordt gecontroleerd
- toepassing niet eenzijdig op basis van de BGT, dus i.c.m. minimaal één andere bron (zoals luchtfoto of survey)
- kiezen voor gebieden waar weinig mapactiviteit plaatsvindt
- ervaringen delen op het forum

#9 2018-02-14 22:05:11

Kogacarlo
Member
From: Venlo noord-zuid
Registered: 2010-08-11

Ja leuk!
We flikkeren Kollum gewoon van de kaart; alles wat jij toevoegde is weg.
En dan zetten we een kopie van de BGT in OSM! lekker makkelijk smile
Of bedoelen jullie dat niet?

#10 2018-02-14 22:19:50

de vries
Member
From: Den Bosch
Registered: 2014-03-21

Er was ooit consensus om niet grootschalig te importeren met als voornaamste argument dat dit ondoenlijk veel handwerk met zich meebrengt. Dit betekent echter niet dat het niet kleinschalig kan gebeuren. Mij lijkt dit zinniger dan natekenen.

Ik sta positief tegenover dit voorstel. Wel heb ik wat vragen. Waar download je de data? Hoe zet je die om naar osm formaat? Neem je ook tags over uit de BGT?
Ik heb er op zich vertrouwen in dat Allroads dit zorgvuldig zal uitvoeren, maar als meer mensen BGT data naar osm gaan kopiëren lijkt het mij noodzakelijk om hier afspraken over te maken. Dingen als: wat wel/niet importeren en hoe zetten we tags om naar osm tags. Andries draagt hierboven ook een aantal zinvolle punten aan.

Ik wil voorstellen dat Allroads een stuk importeert in een of meerdere changeset en daarna dit forum de wijzigingen laat beoordelen.

P.S. kan iemand mij uitleggen hoe je BGT data download? Ik zou dit graag een keer bekijken om een betere mening over dit onderwerp te kunnen vormen.

Board footer