Vervelende notes

In het keuzemenu linksboven, is onder “High max speeds” de mogelijkheid 90 km/h te kiezen.
Zie bv. de R32 ten westen van Roeselare.

Die had ik inderdaad niet gezien.
Maar dan mis ik dan weer de bereiken aan de ‘lage kant’ van het spectrum (20 en 30 km/u).
Zoals ik zei: het heeft z’n nut, en dan wellicht vooral voor detectie stukken zonder snelheid.

Tot die tijd ga ik wel verder met m’n overpass query, met 20/30/50/70/90/120 + de scholen.
Met die combinatie heb ik in principe alles wat ik nodig heb. Rond de scholen moet ik sowieso een zone 30 zoeken, om maar iets te zeggen.
90 km/u is altijd heel kritisch te bekijken of die überhaupt nog klopt, etc…

Meestal zoek ik eerst de grenzen 30/50, dan de grenzen 50/70… 20 en 90 zijn beide eigenlijk ‘uitzonderingsgevallen’, dus met die grenzen is het nadien maar invullen tussenin…

En nu zijn we heel erg off-topic aan het gaan - waarvoor excuses.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/mtmworld/?map=speed&zoom=13&lat=51.00505&lon=3.46939&layers=B00000FFFFFFTFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

Ook hier: bedankt voor de insteek, ziet er heel nuttige pagina uit, maar het dekt mijn specifieke behoeftes niet helemaal.
De link naar editor is wel super handig (en die is er in Overpass niet).

Als iemand er echt een punt van wil maken om het daar op te zetten, en de elementen uit de overpass-query in die omgeving kan repliceren, heel graag! Maar tot die tijd ploeter ik even in m’n eentje verder.

120 - autosnelwegen of 2x2 met vaste middenberm.
90 - wegen waar met bord C43 dit aangeduid als snelheid (het zij als ‘verhoging’ tov standaard 70, het zij als ‘verlaging’ van een bovenvermelde 120.
70 - de standaard buiten de bebouwde kom
50 - de standaard binnen de bebouwde kom
30 - vooral schoolomgevingen, soms ook stukken woonwijk
‘sign’ - ‘variabele’ zone 30, kan enkel rond scholen - tenzij ik deze omtag naar een beter voorbeeld.
20 - woonerven (met bijpassend bord), mag wettelijk maar 20 km/u

Scholen: Alle gerelateerde tags zoals in overpass query. Bij wet hoort rond elke school een zone 30 km/u aanwezig te zijn, dus helpt die markering ook uit te kijken voor zones 30 km/u, die render ik dus mee als hulpmiddel.

(Gek hoe die ‘standaard’ waardes zo verschillen voor BE en NL… )

Wie wil eens met het geval Math naar de DWG gaan ?

Als ik de vele notes van Math afsluit omdat daar drie jaar lang niet op gereageerd is (bijvoorbeeld https://www.openstreetmap.org/note/345802)) reactiveert Math hem doodleuk weer.
Dit is toch ongelofelijk!

@Math: zie nou toch eens in dat alle unresolved notes waarmee OSM dichtslibt de nuttige notes, die wel inhoud hebben, volledig overschaduwen en jij met deze vervuiling het notessysteem effectief om zeep helpt?

Leest er iemand van de DWG mee?

Wie kan helpen om de stay-alive-time van unresolved notes te beperken; mogelijk met differentiatie tussen notes van anonymous en die van hen die wel de beleefdheid hebben zich bekend te maken? (Waarbij overigens enkele geregistreerden (ik noem geen namen) toch ook anoniem notes inleggen.

Er heeft iemand de notes van Math in Brussel geanalyseerd en naar mij in een privé email gestuurd. Dat ken ik dus niet publiceren. Ik mag bij die persoon echter de naam van Math niet meer uitspreken.

Het ontbreken van collegialiteit bij de Belgische mappers vind ik al erger dan het gedrag van Math.
Martin, u bent de uizondering, maar u bent geen Belg.
Ik tag tegenwoordig liever in Mapillary dan in OSM.

Mag ik vragen waar dat precies op slaat dan?
(eventueel in PM als het niet in deze draad thuishoort…)

Ben vrij nieuw in het hele gebeuren, maar gezien het op zich een vrij kleine community is, ken ik ook graag de gevoeligheden.

Anoniem is alweer bezig met “wie zet dit erin”. Blijkbaar snapt hij e.e.a. niet.
Zie ook: https://www.openstreetmap.org/note/1125690 of https://www.openstreetmap.org/note/774831

En koning Math gaat gewoon verder op zijn ingeslagen pad: https://www.openstreetmap.org/note/1297875

Mijn ervaring is juist dat dergelijke notes erg succesvol zijn in het aantrekken van nieuwe lokale mappers, maar als je er last van hebt mag de note dicht hoor.

Uit de observatie dat talloze van jouw notes, alle met de inhoud als “staat hier wat?”, “loopt hier een paadje?”, “hier kunnen nog wat winkels gemapt worden”, na meer dan een jaar, vele tot drie jaar, effectief onbeantwoord blijven, waag ik aan jouw conclusie ‘succesvol’ mijn twijfels te trekken.

De verwachting dat (potentiële) mappers zich als een magneet aangetrokken zullen voelen tot jouw lege notes en enthousiast aan jouw projecten gaan mappen vind ik naïef.

Het verwondert mij dat je je - naast het vele goede werk dat je voor OSM doet - niet laat overtuigen door de berichten van velen in dit topic en, erger dan dat, geeneens een time out neemt of gas terugneemt.

Volledig mee eens Martin.
Dit soort dingen zijn voor de meeste nieuwelingen absoluut niet sjiek. En gaan ze al aan de slag, dan hebben ze het meestal rap gezien en zijn ze weer weg.

Wat een arrogantie! Maar prima, dan kunnen we een hele berg notes als ‘expired’ vlaggen en op ‘Resolved’ zetten. Blijf je er dan verder wel vanaf?!
En stop je dan ook met het bijhouden van je persoonlijke to-do-lijst waaraan je bovendien nog niet eens zelf wat doet om al jouw notes op te lossen? Dit is echt een verkeerd gebruik van het notes systeem. We hebben het daar al vaker over gehad en je bent doof voor elk argument. Ook heb je aangegeven je leven te zullen beteren (ik duid op het misbruik van het notes-systeem als persoonlijk to-do lijstje), maar je bent gewoon doorgegaan.
Het feit dat soms een lokale mapper het niet kan laten om met een note van jou aan de slag te gaan, komt voort uit irritatie over de “notes-vloed” in de - in mijn geval - eigen ‘achtertuin’.

Het gebruik van de BGT als referentie is natuurlijk prima, maar klakkeloos dit tot OSM “waarheid” te verklaren zonder zelf de situatie ter plaatse te verifieren of aan de hand van zeer recente erkende bronnen zoals Mappilary, is niet zoals we hebben afgesproken binnen OSM.
Mogelijk dat al het commentaar op jouw notes je toch aan het denken heeft gezet…? Je mapt ook wegen / paden niet als ‘highway’ b.v. =path, maar als note=Pad volgens BGT, waardoor die weg op osm.org niet zichtbaar wordt, maar wel als je de editor opent. Dan vallen ze helemaal niet meer op op osm.org en krijgen die nep-note-wegen helemaal een persoonlijk karakter. Bovendien betwijfel ik of je daarbij het overzicht nog kunt bewaren - gezien de hoge leeftijden van veel van jouw notes betwijfel ik dat sterk. Je argument dat door jouw notes (nieuwe) lokale mappers worden gestimuleerd om aan de slag te gaan, slaat dan helemaal nergens meer op.

Kom eens tot inzicht man…

Toen ik een tijdje terug mezelf als doel had gesteld om notes bij mij in de buurt te gaan oplossen, hadden vele notes zoals hierboven beschreven (“is er een pad tussen deze schuren” / “winkel ontbreekt”) op mij het effect dat ik de hele note-berg maar links heb laten liggen.

Ben zelf geloof ik een mapper die best hecht aan detail, maar ik denk dat bij het plaatsen van notes -die immers voor anderen zijn bedoeld- de lat hoog gelegd mag worden als het gaat om de informatieve / onderscheidende waarde (ik zou er een paar honderdduizend kunnen plaatsen met meldingen van overlappende landuse :wink:

Het type notes waar ik het best vind om tijd aan te besteden (en zelfs voor op de fiets te stappen) zouden eerder zijn van het type “zag vanuit de auto hier nieuw fietspad, maar had geen gelegenheid om het te inspecteren” / “dit fietspad staat al twee jaar op construction, weet iemand of/wanneer het al is opgeleverd” of “dit wandelpad loopt op de kaart nu dood in een veld, is er een doorgang naar de xx weg?”

En dan helpt het ook heel erg als je merkt dat de plaatser met de beschikbare bronnen zelf heeft gedaan wat ie kan om dat te achterhalen (als het in de buurt is mag je als plaatser best zelf langs, als het wat verder weg is, dan is vragen van lokale hulp een waardevol middel).

Hallo,

Ik wil me niet al teveel mengen in deze discussie, maar misschien moet er ook rekening worden gehouden dat OSM open is voor een breed publiek. Het is normaal dat verschillende mensen verschillende opvattingen hebben over iets. Dus wanneer er meningsverschillen zijn of iets, probeer beleeft te zijn. Ook na een grote ergenis.

ik meng me verder niet.

Het stadium van beleefDheid is al lang voorbij.

Mee eens Jimiiee, opmerkingen als ‘wat een arrogantie’ dragen nergens toe bij. We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen, en we kunnen discussieren over de beste manier om dat doel te bereiken, maar elkaar gaan beledigen leidt nergens toe.

Maar over de notes: volgens mij wordt er nu een hoop op een hoop gegooid - en daar wordt de discussie niet duidelijker op. Ik ben een vrij actieve mapper, en dus kon ik ook relatief veel situaties tegen waar in mijn ogen een note van nut is. Maar natuurlijk is het mijn bedoeling om daarbij rekening houden met wat de community nuttig vindt.

Laten we dus niet alles op een hoop gooien. In welk van deze situaties zouden jullie een note nuttig (of in elk geval niet overlastgevend) vinden?

  1. Tijdens een fietstocht zie ik een ontbrekend voetpad, ik heb te fiets geen mogelijkheid de loop van dat voetpad te bepalen.
  2. In een binnenstad heb ik 90% van de winkels gemapt, ik heb geen tijd/batterij om de rest te mappen en heb ook geen plannen op korte termijn naar de stad terug te komen.
  3. In een stad waar de meerderheid van de winkels in kaart gebracht zijn zie ik dat er nog een wijkwinkelcentrum niet ingetekend is, ik weet echter niet uit mijn hoofd welke winkels zich hier bevinden.
  4. Ik ben op locatie op een industrieterrein geweest, en heb alle bedrijfsnamen ingevoerd, maar thuis kom ik er achter dat ik er een of twee overgeslagen heb.
  5. Ik zie op de kaart een aantal huizen waar geen weg naar toe loopt ( https://www.openstreetmap.org/note/682876 is daar een mooi voorbeeld van). Ik kan op afstand niet achterhalen of hem om een residential/living_street/footway gaat.
  6. In een wijk trace ik de voetpaden van luchtfoto’s. Bijna alle voetpaden zijn af te lezen van de luchtfoto’s, echter op een of twee plekken zijn de luchtfoto’s door schaduwen niet helemaal duidelijk.
  7. Ik zie op de kaart dat in een wijk nog een grote hoeveelheid voetpaden ontbreken.

Of als het antwoord overal ‘nee’ op is, waar zijn notes volgens jullie dan wel voor bedoeld?

Hou er overigens wel rekening mee dat wat jullie zien alleen de notes zien die open staan. Notes die wel succesvol worden opgepakt worden gesloten, en zijn dan nnatuurlijk ook niet meer op de kaart te zien. Wat voorbeelden van mijn notes die wel succesvol opgepakt worden, veelal door nieuwe mappers:

https://www.openstreetmap.org/note/1011657
https://www.openstreetmap.org/note/1012186
https://www.openstreetmap.org/note/671842
https://www.openstreetmap.org/note/759558
https://www.openstreetmap.org/note/865288
https://www.openstreetmap.org/note/799075

PS BikePC, mijn uitnodiging om een keer wat te gaan drinken staat nog steeds, geldt voor iedereen hier trouwens!

In een poging constructief te zijn:
1, 5, 6 en 7 zou ik ook notes voor plaatsen.

Hoewel je ze nobel bedoelt (vanuit ‘ik wil ALLES in OSM’, wellicht), lijken het vooral rubrieken 2 en 3 te zijn waarin je ijver je wat aangewreven wordt.
Het is moeilijke de ‘armchair mapbare’ nodes er vantussen te halen als heel veel nodes eigenlijk ‘survey requests’ zijn, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

Helaas is er binnen het note-systeem zoals het op heden staat geen optie om te diversifiëren tussen:

  • Ik weet wat er moet komen maar zoek iemand die het kan/wil mappen als ik de info kan aanleveren of duiden waar ze eenvoudig te vinden is
  • Hier weet ik dat iets ontbreekt, of wellicht niet precies genoeg is omdat de luchtfoto niet duidelijk is. Kan iemand surveyen (en aanpassen) aub?

Wie ‘aan de band’ de notes doorneemt, zal dat wellicht in hoofdzaak doen om de eerste categorie er uit te plukken.
Met iets als je 4e voorbeeldje zal je wellicht ook wel de ‘behulpzame surveyer’ overtuigd krijgen om even in te pikken, zodat na zijn/haar input op je note je verder met je note aan de slag kan.
2 en 3 zijn best flinke opgaves die je achterlaat…

Terzijde ook even een rand-opinie: ik begreep uit deze draad dat er toch wat opgebouwde frustraties waren, maar de toon van de conversatie bij die notes is onnodig bitsig. Laat dit (hopelijk) een start zijn begrip van de wederzijdse standpunten, en wie weet - een consensus.