Open Walk Map - wie werkt daaraan?

Ik maak gebruik van http://www.wandermap.net en https://www.bikemap.net
Bij de laatste kun je ook en GPX file uploaden en daarna aanpassen.
Wegen routeren prima maar je kan ook een weg door het veld tekenen.
Hoogtemeters zijn redelijk accuraat.

Als ik het goed begrijp zit het zo:

  • De OSM is een kale ondergrond met daaroverheen een aantal objectlagen op basis van de OSM database.

  • Dat geheel wordt bijgehouden door de OSM-community en gepubliceerd, waarbij er wel een soort van kwaliteitssysteem geldt

  • Vervolgens gebruiken personen en organisaties dat als basis voor hun doel, waarbij zij er zelf weer een of meer lagen overheen leggen, die dus niet tot de OSM behoren; Bijvoorbeeld de Open Cycle Map, de Open Walk Map en WaymarkedTrails

  • Die toepassingen kunnen dan ook weer door hun eigenaar beschikbaar gesteld worden voor weer andere toepassingen (in mijn geval Afstandmeten.nl), maar die laatste zijn dan wel weer afhankelijk van de tussenorganisatie: als die het niet bijhoudt houdt het op.

  • Een wandelknooppuntennetwerk is dus zo’n extra laag die niet in de OSM zelf wordt opgenomen. Wel de paden, maar niet de markeringen en routes.

  • Dus als ik wandelpaden wil toevoegen moet ik in de OSM zijn; als ik knooppunten en wandelroutes wil toevoegen moet ik bij de tussenorganisatie zijn die die laag beheert en publiceeert. Import in de OSM is daarvoor niet van toepassing.

Korrekt?

Nee.
OSM is één grote platte database waar alles in zit.
Zeg maar alles buitelt door elkaar en dat lijkt nog wel eens tot complicaties.
Maar zowel de wegen, de gebouwen, de vlakken met landgebruik, de diverse routerelaties en nog veel meer zit in OSM. Het is 1 laag.
Dus als je wandelnetwerk wilt inleggen, doe je dat in OSM, mis je nog een weg of een pad, dan kun je dat gelijk “meepakken”.
Knooppuntnetwerken worden opgezet als zogenaamde relaties.
Je hebt een netwerk relatie en alle knooppunten en alle routes van dat netwerk worden lid gemaakt van zo’n netwerk relatie
Vervolgens wordt op de knooppunten een speciaal kenmerk gezet, een tag in OSM termen, die aangeeft dat het een knooppunt is en ook welk knooppunt.
Tussen de knooppunten worden dan routerelaties ingelegd, telkens van 1 knoop naar een andere knoop. Een routerelatie is niet meer dan een lijstje met wegID’s, een volgordenummer een eventuele rol van die weg. De editor vertaalt die wegID’s naar de wegnamen, dus bij het inleggen zie je wegnamen, mits de weg een naam heeft.
Je hoeft dus nergens aan te kloppen, je kunt direct starten met een netwerk in te leggen.

Wat veel kaartaanbieders doen, is een export van de OSM database maken, vaak gelijk ook een extract omdat delen van de database niet interessant zijn, en dat extract op een eigen server zetten. Dat heeft het voordeel dat je alles in eigen hand hebt, maar het nadeel dat je geregeld moet verversen.
En dat is kennelijk bij Open Walkmap mis gegaan. Iemand of een groep heeft dat initiatief genomen en na een tijdje wordt afgehaakt en dan blijft er iets over dat geheel verouderd is.
Ook splitsen veel aanbieders de routes en de rest van de kaart, zodat ze de routes kunnen presenteren tegen diverse kaartlagen.

Er zijn momenteel 3 editors voor OSM: JOSM, ID en Potlach
JOSM is de meest uitgebreide editor en kan alles met OSM doen, er zit zoveel in, dat veel mappers, waaronder ik, lang niet alle mogelijkheden kennen. JOSM is ook de enige editor die routerelaties compleet kan bewerken, van inleggen, via aanpassen naar eventueel verwijderen. Voor JOSM is altijd een installatiehandeling vereist, welke versie je ook kiest, er zal altijd iets op je pc of lap geïnstalleerd moeten worden. En zoals altijd bij een complexe editor, vereist JOSM zeker in het begin nogal wat leerwerk.
ID en Potlach werken online, je kunt ze direct vanuit de online OSM kaart starten. Ze zijn beperkter in de mogelijkheden en wat routerelaties betreft, zijn ze beperkt. Je kunt er wel een routerelatie mee inleggen, maar fout herstel, volgorde verandering, etc is niet mogelijk of zeer lastig. Als je serieus met routes aan de gang wilt, is naar mijn idee, JOSM de enige keus.

Ik ben zelf een mapper, die zich veel met knooppuntnetwerk bezig houdt, vooral fiets, maar ook wandel en inmiddels heb ik ook de nodige ervaring hierin; ik werk sinds maart 2015 voor OSM en ongeveer vanaf die tijd ook met de knooppuntnetwerken.

Voor de knooppuntnetwerken wandel en fiets heeft een mapper VMarc een controletool opgezet, die om de 2 uur ververst en de fouten laat zien, die er op dat moment zijn. Bij VMarc wordt telkens een extract van de OSM database ingeladen waar hij vervolgens zijn controles op los laat. http://osma.vmarc.be/nl/overview

Aha! Dus als ik een bestaand netwerk wil uitbreiden, moet ik aanhaken bij de bestaande netwerkrelatie.
Meer domme vragen:
Zijn alle knooppunten van bv waymarkedtrails dan lid van één netwerkrelatie?
Hoe weet ik welke dat is?

Je kunt het beste op VMarc, http://osma.vmarc.be/nl/overview kijken, dan bovenaan op NL Wandelen klikken en dan krijg je een lijst van de netwerken, die momenteel in NL OSM zitten.
Voor elk netwerk is een kaart beschikbaar en een lijst met knopen en routes.
Een echt handige kaart om de verschillende netwerken te laten zien is er niet.

In JOSM zelf kun je aan de kenmerken van de knopen en de routes zien van welk netwerk ze lid zijn.

Er zijn een aantal regeltjes waaraan de knooppuntrelaties moeten voldoen en waar VMarc op controleert, alleen zijn die regels niet heel erg helder in een Wiki beschreven.

Het wordt me steeds duidelijker!
Ik zie de omringende netwerken die ik ken daarin staan. Ik kom ene Multimodaal heel vaak tegen!
Vanavond JOSM maar eens installeren. Hopelijk lukt dat onder Windows.

JOSM draait gewoon onder Windows. Het is wel een Java programma, dus je moet wel de Java runtime geïnstalleerd hebben. Maar dat is eigenlijk standaard.
Op https://josm.openstreetmap.de/ vind je diverse varianten van JOSM
Zelf gebruik ik de Windows installer, die kun je gewoon uitvoeren en eigenlijk gaat alles vanzelf

Kijk ook eens in dit topic https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710 gericht op mappers, die starten met JOSM

In aanvulling op de tip van Dick (Vmarc is inderdaad heel erg handig als je de totale netwerkkaart van een bepaald netwerk wil zien):
als je van een specifieke weg / knooppuntverbinding wilt weten tot welk(e) netwerk(en) die behoort dan kan je voor het gebied rond Zuidplas waar jullie aan de gang gaan de overpass-query (opvraging uit de OSM-database) gebruiken uit een van de bovenstaande berichten ( http://overpass-turbo.eu/s/w3B ) en de betreffende link aanbklikken.

Onder “relations” kan je dan zien tot welke netwerk(en) de betreffedende link *in OSM * hoort.

Een andere manier is:
(1) is Waymarkedtrails op een oranje traject klikken
(2) rechtsboven op "relation xxxx"klikken (linkt door naar OSM.org)
(3) bij “onderdeel van” zie je van welke netwerken deze relatie lid is (of als je geluk heb iets hoger als de operator expliciet is getagd in de relatie)

Dat “in OSM” cursief omdat we wel wat grensschermutselingen hebben gehad die ook voor jullie relevant kunnen zijn:
bij het uitrollen van nieuwe netwerken zijn de bordjes van bestaande netwerken in het veld soms “omgekat” door de nieuwkomer -met een behoorlijke territoriumdrift, ik vermoed een andere uitvoerder?-

Dat maakte het voor ons mappers niet makkelijker, maar we hebben OSM zo goed als mogelijk naar de situatie in het veld aangepast. Vervolgens zijn we weer een stap teruggezet toen mappers -met op zich goede bedoelingen- de netwerkindleingen weer zijn gaan wijzigen adhv van een website met knooppuntnetwerken die weer niet overeenkomt met de situatie in het veld…

De meest zekere bron is det tag “operator” of “operator:rwn” daar zijn we het “merk” van de knooppuntpaaltjes en verbindingen mee gaan taggen en die zijn als het goed later niet foutief ingedeeld.

Heb ook nog een berg foto’s van veldwerk die ik nog in Mapillary wil plaatsen nu ze daar beter om kunnen gaan met foto’s die ver uit elkaar liggen.

(heb inderdaad wel eea aan werk voor wandelknooppunten gedaan in de regio, net als oa A67-A67 en Johan. Ben daarbij -net als velen- enorm op weg geholpen door Dick en A67-A67 die allebei de kwaliteit van de invoer scherp in de gaten houden :wink:

@multimodaal Bedankt voor de nuttige info. Ik ben helaas bang dat door het toevoegen van het wandelknooppuntennetwerk Zuidplas (vanaf april, als de vergunningen op tijd binnenkomen) er weer eea zal veranderen in de al ge-OSM-de omliggende netwerken Gouwe-Wiericke, Rijn en Veenstreek, Krimpenerwaard en Hof van Delfland. Ook al omdat die zich behoorlijk op het terrein van Zuidplas hadden gewaagd, en bepaald niet op de beste manier!

Voordelig is dat alle wandelknooppuntnetwerken nu naar Staatsbosbeheer zijn geschoven en in één systeem worden bijgehouden: Routebeheer. Routebeheer geeft ook veldfoto’s van de knooppunten! Na de uitrol gaan wij de hele bubs nog een keer nalopen, met name ook de aansluitingen met de omgevende gebieden, en zorgen dat Routebeheer helemaal klopt met de feitelijke situatie. Routebeheer kan ik zelf niet wijzigen, maar wel raadplegen en mutatieverzoeken inschieten.

Om te voorkomen dat ik als een van die op zich goedbedoelende maar clueless mappers de onvermijdelijke beginnersblunders maak en juist daardoor de echte mappers veel herstelwerk bezorg, zou ik het liefste een samenwerking starten. Ik kan vanuit het veld en Routebeheer de gegevens leveren op de manier die het voor ervaren mappers mogelijk maakt ze zonder eigen veldwerk in te voeren.
Daarna zie ik het resultaat “vanzelf” weer omdat ik dagelijks gebruik maak van op OSM gebaseerde mapsites (dankzij de tips hier nu waymarkedtrails naast afstandmeten).

Is dat een werkbare optie?

(ik heb JOSM inmiddels geïnstalleerd en ben het een beetje aan het ontdekken, maar dat is niet echt makkelijk, ik zou vooralsnog geen enkele wijziging durven doorvoeren!)

PS1 Ik heb de exacte (omgelegde) route van de LAW6a (aka Oeverloperpad aka Grote Rivierenpad) door Zuidplas, Zevenhuizen en het Bergsche Bos. Heb ik in MapSource en als gpx (mbv Afstandmeten.nl). Op waymarkedtrails zie ik dat daar nog stukken van ontbreken, terwijl die in het veld nu weer goed gemarkeerd zijn!

PS2 Ik heb de ontwikkelaar van afstandmeten.nl gevraagd om waymarkedtrails als wandelkaart te gebruiken, en hj heeft dat uinmiddels gedaan! Op http://www.afstandmeten.nl/ heet het knopje nog steeds OpenWalk maar er zit nu de wandelvariant van Waymarkedtrails achter, kompleet bijgewerkt!

Die werkwijze (aanleveren van met veldwerk gevalideerde data zodat andere mappers het in OSM kunnen opnemen) klinkt wat mij betreft goed werkbaar, ik werk daar graag aan mee.

Ik wil ook best aan de gang met de gpx van de LAW6a,
maar dat zou tegelijk ook best voor jezelf een mooi project zijn om ervaring met JOSM aan te doen (een "simpele"LAW is in mijn een stuk makkelijker werken dan het invoeren van een knooppuntennetwerk: bij een LAW zie je in het relatievenster van JOSM steeds gelijk of het goed gaat, bij knooppunten speelt veel meer en moet je vaak ook wachten op andere validatoren voordat je zeker weet dat het goed is).

Zelf heb ik de overstap naar JOSM veel te lang uitgesteld en ben naar mijn idee te lang doorgegaan met de online editors. Na een tijdje wennen aan JOSM wenste ik dat ik de overstap eerder had gemaakt.

Misschien leuk om te kijken of er een ontmoeting te organiseren is voor de geïnteresseerde mappers rondom het nieuwe netwerk waarbij je jullie plannen met het wandelnetwerk kan laten zien en we kunnen kijken hoe we elkaar verder kunnen helpen?

ps. mooi dat afstandmeten.nl nu de actuele wandelinfo uit OSM weergeeft via Waymarkedtrails!

Inmiddels is mij duidelijk geworden dat Staatsbosbeheer niet (volledig) kan leveren wat er nodig is om het makkelijker te maken. Het toe te voegen wandelknooppunten-netwerk is klein genoeg om het gewoon in de editor te doen. Dat is wel een stevige klus maar niet dat je er maanden over hoeft te doen. Is het mogelijk om bv een export van het netwerk uit MapSource over de kaart in JOSM te leggen zodat je als het ware het netwerk over kan trekken?

Je kunt in JOSM en ook in de andere editors GPX bestanden laden, in JOSM wordt dat een aparte laag.
Die GPX file kan en mag ook waypoints bevatten.
In JOSM kun je de waypoints een andere kleur geven dan de lijn van de track.

Die kan je dan niet editen maar alleen zien, is dat wat “een aparte laag” inhoudt? Ik snap nog steeds de terminologie niet helemaal.
Is wel goed, want dan kan ik een route fietsen met de geotracker aan, de gpx inladen en een deel van OSM, en daarmee een bestaande route kontroleren en zonodig aanpassen.

Nog een vraag: als ik een stuk OSM in JOSM bewerk, vervolgens een ander stuk download en bewerk, en zitten dan de wijzigingen van beide downloads in de upload? Of ben ik de eerste kwijt en uploadt-ie alleen de laatste?

Tip: Installeer op een smartphone mapillary. Deze maakt foto’s om de 2 seconden (of minder) welke geupload kunnen worden. Deze kunnen via JOSM plugin van mapillary geraadpleegd worden op de juiste posities.

1 laag met openen .gpx file, op laag rechts klikken dan kan je het omzetten naar datafile .osm en met copy paste (ctrl-alt-V) in een ander laag zetten en verder bewerken. Welke je weer kan exporteren naar .gpx rechts klikken.

Ja, download je .osm data groen (pijltje naar beneden), bewerk je de data, download je weer, heeft dit geen effect op je veranderde data. Zolang je in dezelfde osm laag werkt.’

Zo’n omgezette .gpx laag naar .osm niet bedoelt voor upload, kan je met rechtsklik op laag en dan kiezen voor “rood kruisje” Discourage upload ( engelse versie) dan kan je het niet per ongeluk uploaden naar OSM.

Gedaan en even getest. Dat gaat van pas komen als we het knooppuntennetwerk nalopen om de nummers en de pijlen helemaal goed te krijgen. Tegen die tijd zoek ik uit hoe die site werkt want dat vond ik nog niet zo vanzelfsprekend. Op mijn 66ste leer ik toch wat langzamer dan vroeger.

Thnx, dat helpt. Dat stond toch echt niet in de josm handleiding onder Advanced Editing…
Jullie tips zijn onmisbaar!

Eigenlijk heel makkelijk, zoals alles als je het eenmaal weet. Je maakt een account aan bij mapillary, vult je gegevens in in de app. Zet je wifi aan en upload gaat via je telefoon.

De volgende stap die je dan moet maken is:
Hoe installeer je je mapillary plug in.
Dit is latere zorg, je foto’s heb je dan al beschikbaar gesteld dan kunnen andere gebruikers ook meekijken aan de hand van deze foto’s.

Leer het JOSM niet te snel, maar stap voor stap. Als je het begrijpt, dan snap je het ook.
En als er vragen ontstaan stel ze gerust.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

Haha die is zeker van Cruijff?