Hoe betrouwbaar zijn straatnamen in BGT

Tijdens het bijwerken van het natuurgebied Rode Beek Heeringsbosch ontdekte ik dat de straatnamen die er staan, vaak niet lijken te kloppen. De straatnamen die in BGT_omtrekgericht staan wijken af van datgene wat er nu in OSM staat.
Mag ik de gegevens van BGT als leidend zien, of is de kans groot dat daar ook fouten in staan?

Ik verwacht de BGT betrouwbaarder. Ter extra controle kun je natuurlijk ook op http://pdokviewer.pdok.nl/ en dan de NWB-wegvakkenlaag checken.

Ik zou voorzichtig zijn met aanpassen van namen uit een dataset. Er geldt nog altijd dat wat je ter plaatse ziet leidend is en je weet vaak niet of datgene wat al ingegeven is met plaatselijke kennis gedaan is of niet.

Is het nu Pasweg of Geulweg?
https://www.openstreetmap.org/#map=17/50.87019/5.77965

NWB zegt Geulweg.
BGT zegt ook Geulweg.

Maar, wat zegt het bordje?

Pasweg, waar komt dat vandaan, heeft zijn reden.
Die staat ook in NWB, een weg naar het noorden halverwege, de Geulweg/Pasweg, is in OSM Curfsweg, daar staat een huis 28 aan met als adress, addr:street=Putweg. Waar komt Curfsweg dan vandaan? Waar komt de Putweg vandaan?

Daar boven staat in BGT, naamlabel, 's Heerenbeemden Voetpad, hier heb ik geknipt. In OSM staat deze als track met ook 's Heerenbeemden Voetpad, de naam stond er al, ( volgens mij zou dit fout kunnen zijn, voetpad in naam naar een huis toe.) in NWB staat Pasweg. Even verder op ligt de Putweg. Waar adres nummer 28 naar verwijst.

Maar wat staat er op de bordjes?
Curfsweg

De namen heb ik dus maar niet aangepast.

Volgens mij moet alles daar Putweg heten.
Het is een Gemeentelijke weg, NWB, openbaar (verkeersbesluit?), dus kan geen driveway zijn.

Misschien eens contact zoeken met de Gemeente?

Over BGT BAG onderzoek:
https://www.geonovum.nl/sites/default/files/Verkenning_afstemming_NWB-BGT-BRT-BAG.pdf

Vooralsnog ga ik er vanuit dat die gegevens idd wel betrouwbaarder zijn dan wat er ooit eens ingevoerd/aangepast is door gebruikers.

Dat wordt een beetje lastig. In tegenstelling tot de gemeente Landgraaf, die kennelijk ergens nog een potje hadden voor straatnaamborden, zijn in Onderbanken, in het bosgebied, de meeste wegen niet voorzien van een straatnaambord. Ben redelijk bekend ter plaatse en kom er ook met regelmaat. Het toevoegen van de straatnamen lijkt mij wel zinvol, al komen die gegevens dan uit BGT en ontbreken ze ter plaatse. Als ik van de fiets donder en ik een hulpdienst nodig heb, is het wel handig om een straatnaam door te geven.

Het is niet voor het eerst dat er met de import van BAG iets mis lijkt te gaan, of de adressen foutief in BAG staan??? :roll_eyes:
Er zijn wel meerdere locaties geweest (bijvoorbeeld in Landgraaf) waar ik tegen adressen ben aangelopen die gewoonweg niet leken te kloppen. Maar in veel gevallen is het BAG wel een goede leidraad. Alleen in het gebied dat ik aanhaal, weer niet, want daar staan de meeste adressen gewoon op de hoofdweg (Heringsbosch).

De gemeentes maken er inderdaad vaak een potje van (en dat behoeft niet alleen over de verkoop van het CBS-gebouw te gaan…).

Een beetje off the record: er zijn veel mappers die (onbenaamde) wandelpaden in het bos van een naam voorzien, die een bepaalde wandel- of fietsroute betreft, maar zeker niet de (officiële) straatnaam. Het kost vaak enige moeite en overtuiging om hen ervan te overtuigen dat dergelijke routenamen op een routerelatie behoren en hoewel voor sommigen ‘handig’ dit toch echt taggen voor de renderer is.

En nog verder off te record: mensen die alpiene routes over gletschers in hoogalpien terrein simpelweg als path taggen; dit lokt nog meer Oosteuropese armchair-alpinisten die gewapend met trainingsschoenen, paktouw en GPS even een 4000-er doen…:frowning:

Alaaf!

Alaaf!
Voor mij is dat (helaas) ook dit jaar weer niet weggelegd… :frowning:

Heb alleen de straatnamen gebruikt die in BGT staan, want er was daar een beetje een zooitje van gemaakt (oa straatnamen door elkaar gegooid). Er stond ook een herdenkingsmonument voor een afgestorte AWACS… Heb daar maar een monument van een afgestorte Stratotanker van gemaakt, want een AWACS is daar (gelukkig nog) niet neergestort.