Seat Ibiza

Het is al herhaaldelijk voorgekomen dat bovengenoemde gebruiker wijzigingen aanbrengt die niet juist zijn, of juiste wijzigingen van anderen terugdraait. Ik heb al meerdere keren gereageerd op die wijzigingen en hem/haar uitgenodigd om zich aan te melden op het forum om zaken door te kunnen spreken (ook nu weer).
De mapper is al lang actief (2008) maar weigert op reacties te reageren en lijkt zijn/haar eigen gang te gaan. Toevallig kwam ik uit deze changeset, waar hij/zij weer straatnamen foutief veranderde.

Hoe hier nu verder mee om te gaan?

Helaas heb ik een tijdje geleden vergelijkbare ervaringen gehad met S-I: separate fietspaden langs provinciale en N-wegen werden nadat ik ze ingetekend had rücksichtlos verwijderd zonder commentaar of zinvol antwoord op mijn vraag. Deed (of doet) ook veel changesets met nietszeggend commentaar; ik meen iets als “–”.
Aan de andere kant toch zinvol bezig in met name Maastricht waar hij veel werk verricht heeft aan en rond de nieuw tunnels daar.
Dat maakt het allemaal nogal verwarrend.

Ik zou pogen on speaking terms te komen of blijven en vooral de dialoog blijven aangaan.

Ik meen me te herinneren dat hij een tijdje op het forum actief geweest is, maar zich daar boos terugetrokken heeft. Ik kan hem nu in ieder geval niet meer als forumlid vinden.

Ook ik kan een vergelijkbare ervaring melden. Seat heeft meerdere malen de building tag van een ondergronds gebouw verwijderd omdat dit niet mooi rendert. Ik heb hem/haar hier meerdere malen op aangesproken.
Ik wil niet betrokken zijn in een edit war, dus ik heb het verder maar laten rusten. De details vind je in de comments op de volgende changeset: https://www.openstreetmap.org/changeset/52418067

Ik hoop dat Seat zich hier meldt zodat we zijn/haar kant van het verhaal kunnen horen.

Hij reageert gewoon helemaal niet, maar heeft bijvoorbeeld ook gewoon de eerste versie van de N300 (die ik destijds ingetekend had) verwijderd en zelf opnieuw getekend. Dat was een actie die ik absoluut niet kon waarderen, dus heb ik (in mijn boosheid) weer hetzelfde trucje uitgehaald.
De veranderingen die hij aanbrengt krijgen idd geen toelichting en je moet dus maar raden wat hij gedaan heeft.
Boos weglopen van een forum? Wat is dat toch binnen OSM? Een paar jaar geleden heeft ook eens iemand contact met mij opgenomen die al langer actief was binnen OSM en vanwege ruzie niet meer op het forum kwam. Prima, als dat je manier is om met meningsverschillen om te gaan, maar neem dan wel de moeite om van gedachten te wisselen over veranderingen.

Het is ook helemaal niet de bedoeling om een oorlog te starten, maar als je bewust zaken gaat veranderen of weghalen en opnieuw gaat intekenen, mag er op zijn minst een toelichting gegeven worden of een reactie wanneer iemand op de changeset reageert.


Ik zou bijna de neiging krijgen om alle changesets zonder commentaar rücksichtslos terug te draaien, maar ik kan zinniger bezig zijn. Totdat hij reageert, ga ik iig al zijn veranderingen bekijken en eventueel terugdraaien.

Onderstaand bericht aan Seat verzonden:

Iedereen maakt fouten, en niet iedereen is perfect.
En ja er zijn personen die ermee spelen. (bewust of onbewust)

Het is en blijft zorg dat hierover gecommuniceerd wordt. Dit kan, zoals iedereen weet, via (bijvoorbeeld) een DM of via het forum.

Maar de belangrijkste bron voor een mogelijke ingreep van hogerhand is een op argumenten gebaseerde opmerking te plaatsen op de changeset en wel op een vriendelijke toon.

Mocht de persoon dan echt niet communiceren, en doorgaan met zijn handelingen zou je de dwg kunnen inschakelen met als verwijzing dit overzicht van opmerkingen.

Het gaat mijn zeker niet om mensen uit te sluiten van OSM, toch is vandalisme en structureel tegenwerken zeer ernstig en dient door de dwg te worden beoordeeld welke sanctie hierop staat.

Met wat speurwerk heb ik een topic terug gevonden, dat ik in 2016 gestart had over Seat: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53846
Tamelijk herkenbaar dus.

Natuurlijk is het zo dat iedereen fouten kan maken en ik maak ze ook nog steeds, maar ik krijg de indruk dat sommige zaken gewoonweg bewust gebeuren. Gezien de eerdere ervaringen van Dick en alle andere mensen die hem om commentaar gevraagd hebben, blijft Seat gewoon zijn eigen gang te blijven gaan en zaken bewust de vandaliseren.
Wat mij betreft volgt er nu wel een melding naar DWG, want hij blijft gewoon doorgaan met zijn eigen plan. De eerste keer is hij (ik denk voornamelijk door de opmerking van @Willem1) de dans nog ontsprongen, maar dit blijft gewoon doorgaan.
Als je geen tijd hebt voor het forum maar vervolgens wel uren doorbrengt op OSM om zaken te verwijderen of te veranderen, lijkt mij dat gewoon een manier om de discussie uit de weg te gaan en gewoon te doen waar je zin in hebt, tegen alle afspraken in.

Er staat ook nauwelijks of geen commentaar bij de edits van genoemde mapper. Dat vind ik wel zorgelijk.

Gisteren een reactie van Seat gekregen en ik heb hem in een PB weer verzocht om zich toch aan te melden voor het forum, omdat nu eenmaal makkelijker is om van gedachten te wisselen. Ik ben in ieder geval blij dat er een reactie is gekomen.
Vol verwachting wacht ik af… :slight_smile:

Na bericht van Seat Ibiza, blijkt dat hij niet gaat deelnemen aan het forum.
Wanneer iemand ergens een opmerking heeft over een wijziging zou hij daarop kunnen reageren, was zijn boodschap.
Ik heb hem wel in de mailwissel gevraagd om in ieder geval toelichtingen te geven op de wijzigingen en te reageren op opmerkingen. Afwachten of dat ook gaat gebeuren.

Dat is jammer om te horen. Dit te meer daar hij(?) toch veel goede edits uitvoert, waar wij als community ook van kunnen leren - o.a. via dit forum.

Misschien leest hij stiekem mee…