Tramlijn benoemen

Hier: https://osm.org/go/0EtXls4oR?m= heeft iemand aan een tramlijn name=Tram 19 toegevoegd.

Volgens mij onjuist. Het tramspoor heeft geen naam en lijn 19 dient in een routerelatie opgenomen te worden.

Kan de naam eraf?

Ben ik in ook al eens tegengekomen (in Den Haag) en toen jeukten m’n vingers ook om die name eraf te halen. Uiteindelijk toch niet gedaan. De route die eroverheen ligt kan een name/ref hebben, maar het spoor zelf zou hooguit de naam moeten hebben van de weg waar het spoor ligt, net zoals we dat voor fietspaden proberen te voorzien van straatnaam.

Tenzij het spoor zelf een referentienummer heeft. Bij grootspoor (treinen) is dat vaak zo, zie sporenplan.nl → uitgebreide tekeningen. Maar ik haal altijd de “omschrijvende” naam van routes van wegen af. Ik kom ook vaak paden tegen waar dan de naam van een wandelroute, zoals “Pelgrimspad”, op staat, terwijl er nog 3 andere wandelroutes langs lopen. Weg ermee.

Wat mij betreft kan de naam eraf, maar in heel Den Haag zijn dit soort namen toegevoegd aan tramlijnen. Dan zou je het er dus ook op andere plekken af moeten halen.

Overigens rijdt tram 19 hier pas vanaf 2020 (in plaats van 2007 wat het oorspronkelijke plan was).

Allen: dank voor de duidelijke standpunten en consensus.

In ieder geval bij de comment op de changeset zetten dat een routenaam geen straatnaam is maar in een relatie thuishoort.

Op de Randstadrail staan namen als ‘RR 3’, ‘Randstadrail 4 (Oosterheemtracé)’, ‘Metrolijn E’ en ‘RR 3, 4 & Metrolijn E’. Wat zou hier mee moeten gebeuren?

Voor ‘Oosterheemtracé’ is wat te zeggen, de rest mag weg denk ik.

Of alles “Randstadrail” noemen. Maar dan nog. Want de lijn waar Metrolijn E overheen gaat, kan ook Hofpleinlijn genoemd worden…