Hulp gevraagd: fiets- en wandelrouterelaties bij rotonde N444 Voorhout

Na mijn eerdere aanpassingen van fietspaden bij de nieuwe rotonde in de N444 bij Voorhout heeft @DutchMapper de nieuwe situatie netjes ingetekend, waarvoor dank. https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.21824/4.47688
Ik heb dat nog wat aangevuld door bicycle=no te zetten op de rotonde en aansluitende wegen.
In note http://www.openstreetmap.org/note/1006246 vraagt hij mij om de fietsroutes nog even te controleren. Gezien mijn gebrek aan vaardigheden op dit gebied, gebruik van een editor die niet (zo) geschikt is voor gestoei met relaties en de relatief complexe situatie met koppelstukken bij fietsknooppunt 67, verzoek ik hierbij of iemand anders de situatie wat wandel- en fietsroutes betreft wil controleren. Wat mij in elk geval opviel:

  • Op de OpenFietsMap van 03-02-2018 loopt de routering van zuid naar noord bij de rotonde niet via het oversteekje maar via de ‘pootjes’ naar en van de Herenstraat. Volgens mij komt dit door de role ‘backward’ die op dat oversteekje staat. Die ‘role’ kan volgens mij weg. Klopt dat?
  • op de rotonde staat een losse node met rcn_ref=67 en rwn_ref=29. Wat is de functie van zo’n losse node zonder dat die onderdeel uitmaakt van een wandel- of fietspad (ik bedoel de wegen en niet de relaties). Kan die node niet beter weg?

Zou iemand eens willen kijken? Dank alvast!

Ik heb dit op 13-01-2018 helemaal in orde gemaakt nav foutmeldingen in VMarc.
Die losse node was me toen niet opgevallen, nu wel :slight_smile: en ook nog een ander overbodig wandelknooppunt opgeruimd.
De role backward kan absoluut niet weg. Dat heeft met het “rondbreien” van de routes van doen. De route 59-67 loopt hier rond.
Op de rotonde ligt fietsknooppunt 67 en dat is een verdeeld knooppunt en wandelknooppunten 29 en 30.
Ik vind het wel vreemd dat de routering zo loopt, want vanuit het zuiden kom je bij het eerste pootje al een knooppunt 67 tegen en vandaar loopt een route 67-67 naar het noordelijke splitspunt 67
En aan zo’n lastig knooppunt als dit sleutel ik liever niet te veel, voor je het weet heb je een bak foutmeldingen, die je niet opgelost krijgt.

En verder heb ik altijd begrepen, dat OFM niet naar forward/backward kijkt, maar alleen simpel of er fkp op een weg ligt.
Lijkt me eerder dat er iets niet lekker is met de oversteek, maar ik zie zo niet wat. Er staat foot=yes en highway=cycleway

Heeft denk ik niets met de tags op OSM te maken maar eerder met de Garmin routines. Kennelijk houdt die niet van haakse bochten en gaat ie liever rechtdoor om een iets langer traject te kiezen met minder scherpe bochten.

De routering is namelijk geoptimaliseerd voor de auto, óók als je fiets als vervoermiddel kiest: ik heb immers de fietspaden tot snelwegen gepromoveerd en dit zou hier een negatieve consequentie van zijn. Als je voetganger kiest gaat het wel goed.

Edit: de generic garmin kaart hier getest, routeert wél goed. Het heeft dus duidelijk te maken met de specifieke OFM instellingen (fietspaden worden ‘snelwegen’) die hier de mist ingaan. Kennelijk wordt Garmin hier door de OFM voor de gek gehouden waardoor de fietsers “om de tuin worden geleid”. :wink:

Heel erg bedankt voor je reactie.
Stelt mij weer gerust :smiley:

Ik heb gemerkt dat het te maken heeft met de fietsroutes in relatie tot de zgn “road speed” parameters in mijn kaart. Die staan vrij hoog ingesteld, hoger dan gebruikelijk voor standaard Garmin kaarten. Dit doe ik bewust om navigatie over fietsroutes te bevorderen maar heeft als nadeel dat ie soms “uit de bocht” vliegt. Nu kan ik de road speed aanpassen door het een tandje lager te zetten, dan routeert ie goed bij dat kruispunt, maar ik vrees dat dan ergens anders de routering via fietsroutes minder optimaal loopt. Het zou ook zomaar een heleboel andere bugs oplossen, dus als jullie nog meer van dergelijke voorbeelden hebben dan hou ik me aanbevolen. Deze case sla ik in ieder geval op, bedankt voor de melding!

Met de OFM: ik ben er inmiddels achter dat als je in Mapsource (!) de voorkeur voor snelwegen op maximaal zet, de routering wel langs de rotonde gaat, zoals logisch lijkt. Dit illustreert dan misschien ook de relatie met de “road speed” zoals @ligfietser hierboven aangeeft.
In Garmin Basecamp gaat bij keuze voor het fietsprofiel waar ik alle vermijdingsinstellingen heb leeg gemaakt behalve ‘onverhard’ (mijn standaard instelling), de routering wel correct langs de rotonde.
Op het gps-toestel (Garmin Edge 800 / Edge Touring) heb ik het nog niet gecontroleerd. Zal dat nog controleren.

Edit: Op de Edge Touring en de Edge 800 wordt de route ook foutief berekend via de ‘pootjes’ Herenstraat en niet langs de rotonde. Dit ongeacht welke - beperkt aanwezige - vermijdingsinstelling gekozen wordt.

Ik heb de road speed parameters voor cycleways en fietsrouterelaties in mijn style sheet aangepast. Is inmiddels in de update van de Benelux kaart verwerkt, ik hoor wel wat jullie bevindingen zijn:

@Ligfietser: Merci voor deze verbetering

Heb hier in verleden ook al eens over gesproken.

Kruising Utrechtseweg/Wolfhezerweg gaat nu ook zonder 400m omfietsen :wink:

groen_duiven