Welkom!

Welkom Gedo.

Zelf ben ik ook nog redelijk nieuw maar ik heb al gemerkt dat het geen probleem is om hulp te vragen. Altijd wel iemand die je wil helpen :).

Als je een changeset upload kun je ook aanvinken dat je een review wilt. Meestal als ik niet zeker ben van mijn zaak vink ik dat vakje aan.

Uiteraard kun je hier op het forum ook vragen stellen of een PM sturen naar 1 van de meer ervaren mappers.

Verder is het ook een aanrader om JOSM te gebruiken (als je dat niet al deed). JOSM heeft wel een steile leercurve maar gezien het feit je een video-editor en (motion) graphic designer bent moet het werken met wat complexere software geen probleem zijn ;).

Gaat vast helemaal goed komen. Mapse in ieder geval.

Groeten,
Mark

Goedemiddag allemaal,

Ik ben een heel nieuwe mapper, en moet nog alles leren. Van “Eggie” hoorde ik van het bestaan van dit forum. Ik zou hier al mijn vragen over OSM en het bewerken ervan kunnen stellen. Nu, dat is precies wat ik zoek.
Ik ben NHVELDH, en ik ben een enthousiast gebruiker van de OpenFietsMap DBNL (Duitsland en de Benelux gecombineerd). Alles wat ik nodig heb, staat daarop; zelfs het kleine paadje naar de voordeur van mijn huisje in het bos! In andere landen gebruik ik kaarten van OSM. Ik gebruik de kaarten vooral in mijn GPS-ontvanger (Garmin GPSMap 62s) en het Garminprogramma Basecamp.
Een paar keer heb ik willen aangeven dat een wandel- of fietspad verlegd is, maar tot nu toe ging dat niet zo vlot. Ik hoop, met jullie hulp en veel oefening (men adviseert mij, de JOSM-bewerker te gebruiken) een goede mapper te worden.
Hartelijke groeten,
NHVELDH

Welkom NHVELDH,

JOSM is zeker een fijne editor. Zelf ben ik begonnen in ID maar door diverse mappers (waaronder Eggie) ook geadviseerd op JOSM over te stappen. Het kost wel even wat tijd om het programma te doorgronden maar is het zeker waard. Voor de upload worden edits gevalideerd waardoor het makkelijker is om fouten op te lossen. Tevens ‘plakt’ JOSM een stuk minder dan ID.

Het grootste probleem waar ik tegenaan ben gelopen was het aan de praat krijgen van de PDOK achtergrond foto. Dit heeft ermee te maken dat de Java JRE niet de vereiste certificaten in de certificate store heeft staan. Mocht je daar ook tegenaan lopen zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=641369#p641369

Verder wanneer je iets upload kun je het vinkje aanzetten dat je graag hebt dat je changeset gereviewed wordt.

Veel succes en mapse!

Groeten,
Mark

Wat daar staat, was voordat JOSM is aangepast. Er is inmiddels een update geweest en nu kijkt JOSM zowel in de keystore van Java als in de keystore van Windows. Voordeel is dat je geen key’s meer hoeft te exporteren en importeren. Enkel de link naar WMS of WTMS openen in Edge of IE volstaat nu. Dan worden de certificaten in de Windows keystore opgeslagen.

Ah dat wist ik niet :). Dat is wel een stuk makkelijker. Toen het probleem zich bij mij voordeed vond Google zijn weg naar dat topic en werkte het handmatige toevoegen voor mij.

Nu is het wel zo dat ik IE/Edge al een ontzettende lange tijd niet meer heb gebruikt. Meestal gebruik ik Firefox en een enkele keer Chrome. Ik neem aan dat het bezoeken van de URL middels die browers er niet voor zorgt dat het certificaat zich in de Windows keystore zet want niet Microsoft?

Groeten,
Mark

Dat was mijn ervaring. Volgens mij heeft FF een eigen keystore. Maar Edge is doodsimpel in het gebruik.

Hallo iedereen,

Al een tijdje gebruik ik de OsmAnd app vanwege de goede offline support in het buitenland. Nu ben ik ook zelf begonnen met editen op OSM, zowel met StreetComplete (voor Android) en met JOSM. Eggie maakt me langzaam wegwijs in deze edele kunst :).

Op het moment ben ik bezig met opschonen in Den Haag, waar veel wegen met landuse=forest zijn getagd. Verder ben ik software ontwikkelaar, dus ik kan niet uitsluiten dat ik op dat vlak nog wat zal bijdragen.

Mvg,
ajbee

Ook maar even voorstellen, ik ben beroepshalve werkzaam met GIS en al jaren gebruik ik de openstreetmaptegels in mijn Garmin 62st. Sinds mijn bezoek aan Sint Eustatius vorig jaar ook editor van OSM. Ik gebruik ID en sinds kort de Go Map app op mijn ipad. Verder ben ik ook aktief op wikpedia. Gebieden van interesse: Dar es Salaam Tanzania, Sint Eustatius, Sint Maarten, Rijswijk, Montfoort, Haaksbergen, Heerlen en Brunssum en verder overal waar ik met mijn Garmin geweest ben.

Nadat ik (na het volgen van de tutorial van OSM zelf) al fanatiek begonnen was aanvullingen te doen in mijn geboorteplaats, werd (ook) ik door Eggie gewezen op dit forum en de wiki om me eens fijn in te lezen. Als grafisch vormgever met een sterke interesse in architectuur en planologie draag ik graag mijn steentje bij in het verder invullen van OSM.

ajbee, Hans en jeffiejj… van harte welkom op het forum van OSM. Genoeg hulp en leesvoer hier.

Welkom jeffiej, Hans en ajbee.

Zoals eggie al zegt, genoeg te lezen hier en vragen stellen kan natuurlijk altijd :).

Mapse!

Groeten,
Mark

Hallo allemaal,

Mijn naam is Luc en sinds begin dit jaar heb ik een aantal pogingen gewaagd om wat wijzigingen aan te brengen aan OSM. Een erg vermakelijke en verslavende bezigheid heb ik gemerkt! Ik vind het leuk om de plekken die ik goed ken verder te detailleren, en ik merk dat daar nog volop ruimte voor is! Ik ben goed bekend in en om Eindhoven, maar ik kom ook zeer regelmatig op andere plekken in het hele land en daarbuiten, en als ik daar toevoegingen kan leveren dan zal ik ook dat zeker doen.

Ik ga daarbij ongetwijfeld wel nog het een en ander aan (stijl-)fouten maken, maar ik sta helemaal open voor commentaar en verbeterpunten. Ik doe het graag goed, wijs me er graag op als ik het anders moet doen! Eggie heeft me hierbij al heel prettig een aantal keer in de goede richting geholpen. Dank!

De eerste stappen met JOSM heb ik inmiddels ook genomen, een heerlijke tool als je het eenmaal een beetje door hebt. Ik gebruik de wiki erbij voor het vinden van de juiste tags, langzaam maar zeker krijg ik er enige handigheid in. Leuk! Ik heb nog wel een en ander aan vragen, maar die zal ik eerst zelf proberen uit te zoeken voordat ik ze op dit forum stel.

Groeten! Luxus8

Dag Luc, welkom op OSM! Hopelijk vind je het forum net zo leuk als mappen :wink:

Haha, en voor je het weet zit je alleen maar mee te lezen en te discussiëren op het forum, kom je straks helemaal niet meer aan mappen toe, heb je dat weer ;).

Welkom trouwens Luc!

Nou dan, ik zal ook even iets zeggen. Ik ben Joop, wonend in centrum A’dam; ik heb daar al een paar kleine veranderingen gemaakt, en ben aan het kijken naar Android opties om even wat vaker (en ter plekke) edits te kunnen maken. Ik heb al wat dingen gedaan, maar merk dat er nog wel wat foutjes zijn of dingen missen in mijn omgeving dus ik zal langzamerhand proberen te wennen aan het verbeteren van de kaart.

PS: Ik ben gewend aan andere fora dat er een ‘stomme vragen die niet een eigen thread verdienen’ thread is, is er zoiets hier ook, of überhaupt een thread voor beginners zoals ik om kleine vragen te stellen? Of moet ik gewoon elke vraag, hoe klein dan ook, gewoon in z’n eigen thread stoppen?

Hoi jooop, allereerst van harte welkom.

Echt editen met Android zou ik nooit mee beginnen. Het is denk ik veel meer werk en je maakt sneller foutjes. Voor surveyen, (het in persoon bezoeken van een locatie) is de app OsmAnd veel gebruikt. Deze heeft de functie om notities (gesproken, gefilmd of foto’s) te maken.
Je kan er trouwens ook mee navigeren, kaarten kunnen offline gedownload worden. (De premiumversie is gratis verkrijgbaar via de alternative appstore F-Droid. Volgens mij zit er in OsmAnd ook een functie om alleen POI’s te editen, die heb ik nog niet uitgeprobeerd.)

Er zijn bijna 100 pagina’s aan onderwerpen of het forum. Dus als je via google zoekt op alleen deze site en je onderwerp, is de kans al groot dat je een bijpassende thread kan vinden. (bijvoorbeeld Google zoekterm: site:forum.openstreetmap.org Welkom! ) Zo niet, dan verdient het dus een eigen thread, tenzij je de OSM wiki hebt overgeslagen natuurlijk. Daar staan complete startershandleidingen, zodat een ‘stomme vragen thread’ hopelijk niet nodig is. :slight_smile:
Nog een optie is gewoon mij een berichtje sturen:D

Welkom jooop!

Er was vorig jaar een topic voor beginnersvragen actief.

Ik zal me ook eens voorstellen…

Ik ben Max Westen en ben woonachtig in Oss. In 2009 al op OSM geregistreerd en pas sinds kort wat aan het toevoegen/aanpassen. Eerst via de StreetComplete app op m’n Android telefoon en nu ook wat met “Go Map!!” Op m’n iPad (Moet er nog maar eens induiken hoe ik daar het makkelijkste dingen voor elkaar kan krijgen…).
Straks nog eens kijken of ik iets met JOSM kan.

Zelf al wel eerder bezig geweest met het spelen met GIS data en datasets op http://teek.maxwesten.nl om daar met behulp van de Gemeentegrenzen en codes een SVG kaart te tonen met het aantal tekenbeten per jaar per gemeente.

Nu ook eens kijken of ik wat extra data-verrijking mogelijk kan maken hier in de buurt en wellicht nog wat tracks van m’n Garmin Oregon 600 toe kan voegen van fiets- en voetpaden in het buitengebied.

Max … welkom op het forum en in de wereld van OSM… 'k Heb even op “tekenbeet” gekeken en dat is toch wel heftig.

Geen onderwerp voor een nieuw topic dus dan maar hier…
Na enkele duizenden uren tekenwerk (voornamelijk Enschede) hou ik het voor gezien. Zowel frustraties m.b.t. de gang van zaken in OSM als gezondheidsproblemen door het vele zitten en turen naar het beeldscherm zijn de reden dat ik het opgeef. Iedereen het beste toegewenst, bye bye :slight_smile: