Aantal inwoners van "villages" / kleine plaatsen

Zeker, in voorgaande berichten gaat het om aanvulling op plaatsen boven 100.000 inwoners en hoofdplaatsen provincies. Ik heb geen bezwaar gelezen tegen het opwaarderen van Middelburg dus aanpassing per direct lijkt me prima.

Als we de woonplaatslijst van Andries als uitgangspunt nemen, en de grens voor city stellen op 100.000 (óf hoofdplaats), dan zouden de volgende city’s afvallen van die lijst en terug moeten naar de place=town status. Hoe erg is dat?

  • Alkmaar (96460)

  • Heerlen (87223)

  • Ede (72460)

  • Alphen a/d Rijn (71428)

  • Venlo (67865)

  • Emmen (56710)

Ik zie namelijk nog steeds in deze wikipedia tekst:

een reden om die 4 klassen niet te dicht bij elkaar te leggen, we hebben uiteindelijk een dichtbevolkt land.

Ik geef nogmaals mijn voorkeursindeling

  • city: hoofdplaats provincie of meer dan 100.000 inwoners

  • town: 25.000 - 100.000

  • village: 250 - 25.000

  • hamlet: < 250

Die isolated_dwelling wordt gebruikt voor volkomen afgelegen groepjes van woningen(wiki: “1-2 households”), en dat lijkt me hier niet van toepassing met 565 inwoners, dat wijst dan eerder op village.
Maar mijn keuze voor neighbourhood is ingegeven doordat ook CBS het als een buurt ziet binnen de gemeente Bernheze.

Bevolkingsdichtheid van een gebied: daarom introduceerde ik juist criteria als ‘grootste in een bepaalde straal’ en ‘provincierang’: om het verschil in bevolkingsdichtheid tussen Randstad en platteland mee te nemen. Het verschil in bevolkingsdichtheid tussen Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht tegenover Fryslñn, Groningen, Drenthe en Zeeland is een factor 4 tot 6.
Zuid-Holland heeft 13 plaatsen boven de 50.000 inwoners, genoemde provincies samen slechts 4.

Kleinere landen zijn sneller dichtbevolkt dan grotere landen. Nederland als geheel is dichtbevolkter dan Japan maar daar heb je verstedelijkte gebieden waarbij de Randstad verbleekt. Het is wel aardig om eens te kijken naar het lijstje van Japanse steden:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_in_Japan
De oppervlakte en dichtheid van de steden wisselt erg en de rekenmethode/afgrenzing heeft natuurlijk grote invloed, maar volgens dat overzicht zijn er dus al 14 Japanse steden groter dan Amsterdam, en ruim 100 steden boven de 250.000 inwoners en bijna 300 boven de 100.000 inwoners.

Met jouw indeling zou ongeveer de helft van de ruim 250 towns van nu terug gaan naar village. Met rendering die vooral op place-tags gebaseerd lijkt betekent het dat vooral in Noord-Nederland een kaalslag plaatsvindt op zoomlevels 9, 10 en 11 op osm.org. Op zoomlevel 11 heb je daar dan vaak nog slechts 1 of 2 namen in beeld. Op zoomlevel 12 verschijnen dan ineens bijna alle villages (waarvan er dan zo’n 75 tot 100 in beeld passen).

Vele dorpen (en gehuchten) worden door het CBS of gemeente-indeling als buurt gecategoriseerd (dus nog lager dan wijk) zelfs als het erkende woonplaatsen zijn met alles erop en eraan.
Het is een goed voorbeeld van hoe verwarrend het is. Inwonertal van 565 inwoners zou ‘village’ zijn. Maar het is geen officiĂ«le woonplaats en er is geen dorpskom en geen borden. Bovendien is het een totaalgetal samen met buurtschap Berkt dus vind maar eens uit wat de losse getallen zijn.
Ik zou kiezen om het net als Berkt aan te geven als ‘hamlet’ en geen population-tag te gebruiken. In feite is het buitengebied behorende tot Heesch waarbij de kleine groepjes woningen het meest aan een gehucht/buurtschap doen denken.

Om de discussie nog wat te voeden het ik nog wat cijfers :wink:

Vanmiddag zat ik met Ligfietser wat te filosoferen over welke criteria van belang kunnen zijn voor de indeling van City, town , village etc. Toen heb ik de laptop er even bij gepakt.

Ik maak o.b.v. de maandelijkse NL-extract postgis dumps van de BAG zo nu een dan een tabel met “alle” adressen van NL. Van die adressen liggen een aantal gebruiksdoelen vast (bv Wonen, industrie, onderwijs, kantoor) voor zover dat zgn Verblijsfsobjecten zijn. De meeste adressen zijn dat (naast de relatief weinig voorkomende standplaatsen en ligplaatsen). Van deze adressen kan ik aantallen vaststellen per provincie, gemeente en woonplaats maar dat leerde al snel dat bv een kleine school dan net zo zwaar telt als een groot universitair gebouw. Om die reden heb ik niet de aantallen maar de oppervlakte van de zgn verblijfsobjecten opgeteld. Dat geeft waarschijnlijk een beter beeld. Voor de “weging” heb ik de oppervlakte van een aantal gebruiksfuncties opgeteld. Zo komt bv een woonplaats met veel winkels of onderwijsinstellingen hoger in rang. Uiteraard erg arbitrair maar helpt wel voor de beeldvorming.
In de bijlage kun je een Excel en CSV vinden van deze 2501 woonplaatsen (afslag december 2017). Naast de hierboven genoemde gegevens heb ik ook nog het aantal adressen met een woonfunctie vermeld even als de oppervlakte van de panden die een eigen adres hebben. Hopelijk kan het iets toevoegen aan de discussie.

NB: dit is puur voor de beeldvorming. Ik heb gemerkt dat de BAG data niet altijd even “juist” gevuld is maar het geeft zeker een beeld.

Interessante verzameling cijfers PeeWee, dat zeker!
Dit soort gegevens kunnen vast nog van pas komen op de een of andere manier.
Om direct van nut te zijn voor de city-town-discussie zouden ze eigenlijk betrouwbaarder moeten zijn dan de menselijke inschatting.
Dat is inderdaad niet het geval.
In mijn omgeving zijn meerdere dorpen van nagenoeg dezelfde grootte die ik goed ken en dan zie ik bijv. bij winkeloppervlakte en gezondheidsoppervlakte verhoudingen die echt wel een vertekend beeld geven.

Erg leuk die cijfertjes. Je zou de weging van het aantal adressen wat zwaarder kunnen wegen. Nu springt Leiden er wel erg opvallend uit, kloppen die cijfers wel? Nog meer winkeloppervlakte dan Amsterdam. En Emmen is ook weer op zijn plaats gezet, lijkt toch een town ipv city :wink:

Ik weet 1 ding zeker en dat is dat die cijfers zeker niet kloppen. :wink: Deels omdat de BAG niet altijd juist is en deels omdat ik ook nog een foutje heb gemaakt met de oppervlakte als een Verblijfsopject aan meerdere adressen (nummeraanduiding) is gekoppeld krijg je een ontrechte vermenigvuldiging. Ga ik nog aanpassen. Een ander probleem is dat de BAG data gewoon niet altijd klopt. Ik had in Waalre een groot aantal verblijfsobjecten met een oppervlakte van 999999 m2. Dat waren bestaande verblijfsobjecten die nog geen “actueelbestaand” pand gekoppeld hadden. Ik heb ze handmatig op 0 gezet. Ik zal nog eens kijken of ik de cijfers wat kan verbeteren door bv als criterium mee te nemen dat ik alleen Verblijfsobjecten meeneem die gekoppeld zijn aan een “actueelbestaand” pand.

De weging mag een ieder voor zich doen want daar zullen de meningen nogal uiteen gaan lopen.

Net als Zaandam. :wink:

Het viel mij op dat er twee nodes zijn die het land Nederland aangeven (met beide een population-tag):
https://www.openstreetmap.org/node/424297217
https://www.openstreetmap.org/node/4070781789

Moeten deze niet worden samengevoegd tot Ă©Ă©n?

De provincies hebben geen population-tag en gemeenten wel, voor zover ik kan zien. Er zijn dan drie lagen met bevolkingsgetallen en idealiter geeft dat 3x ca. 17 miljoen. Het bevolkingsgetal van Nederland zou ongeveer gelijk zou moeten zijn aan de optelsom van de bevolkingsgetallen van de gemeenten. Het bevolkingsgetal van een gemeente zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de optelsom van de woonplaatsen daarbinnen.

Volgens mij wijst de eerste naar het Koninkrijk der Nederlanden
en de andere naar het land aan de Noordzee.

Ach, natuurlijk!

Ik heb alvast een aantal toevoegingen en wijzigingen doorgevoerd binnen gemeente Amsterdam, ook als proef.
Toch zeker niet alle gemeenten hebben een population-tag. Ik heb toegevoegd aan de relatie gemeente Amsterdam:
population=844952
source:population=https://www.ois.amsterdam.nl
source:population:date=2017-01-01
Ik heb de tag source=dataportal.nl weggehaald omdat onduidelijk was aan welke info het verbonden was.

De cijfers van de dorpen binnen wijk Waterland heb ik alsnog gevonden in de buurtcijfers van het CBS en daarom toch, samen met dorp/wijk Driemond, verminderd op het aantal inwoners van de woonplaats Amsterdam.

De Amsterdam-node heeft nu de tags (de tekst achter population:note hier in het Engels want ja
 Amsterdam):
population:note=Municipality population number minus Driemond, Durgerdam, Holysloot, Ransdorp, Schellingwoude and Zunderdorp.
population=841282
source:population:date=2017-01-01
source:population=https://www.ois.amsterdam.nl; CBS

Hier heb ik weggehaald de tag ref:woonplaats=1024. Amsterdam was de enige plaats waar deze code behalve op de relatie wijkgrens (woonplaatsgrens) ook op de node stond. Bovendien klopte de code op de node niet meer (het is 3594 sinds Zuidoost als woonplaats is samengevoegd met Amsterdam).

Driemond-node:
place:note=Driemond is een dorp dat administratief geldt als wijk binnen stadsdeel Amsterdam-Zuidoost.
population=1525
source:population:date=2017-01-01
source:population=https://www.ois.amsterdam.nl

Schellingwoude-node:
place:note=Schellingwoude is een dorp dat administratief geldt als buurt binnen de wijk Waterland in het stadsdeel Amsterdam-Noord.
population:source:date=2017-01-01
population:source=CBS buurt 2017
population=545

Op dezelfde wijze heb ik dit gedaan voor Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp.
Schellingwoude stond aangegeven als neighbourhood en heb ik omgezet naar village. De anderen waren al village.

Ik heb hier de nieuwe cijfers geplaatst. Deze zijn gebaseerd op de afslag januari 2018 dus na de gemeentelijke herindeling. Ik zie nog steeds wel vreemde zaken. Zo heeft Rotterdam een veelvoud aan gezondheidszorg adressen t.o.v. Amsterdam maar is de oppervlakte wel weer kleiner. En zo zijn er nog wel meer vreemde zaken te vinden.

Wat me vooral opvalt is Waalre. Volgens jouw tabel behoort dit dorp tot de 5 grootste steden van Nederland qua woonoppervlak, logies en onderwijs! :smiley:

Bedankt voor deze opmerking. Ik zie dat dit vooral komt door een aantal verblijfsobjecten dat niet ingemeten is en nu een waarde 999999 heeft voor de oppervlakte.

Ik heb het nu zo aangepast dat oppervlakte bepaald wordt als het verblijfsobject de status “Verblijfsobject in gebruik” heeft. Ik zou voor die verblijfsobjecten die nog niet zijn ingemeten een gemiddelde van alle verblijfsobjecten van die categorie kunnen pakken maar daar heb ik ff geen zin in. Zo worden gemeenten die te lui zijn om in te meten gestraft met een lagere positie op de ranglijst :wink:

Ik heb hier een nieuw bestand staan.

De wijze van berekening van inwonertallen en bepalen of iets wel of niet een aparte woonplaats is
 hierover heb ik verder nagedacht en het laten bezinken. Een heldere en min of meer objectieve methode heb ik nog niet gevonden.
Ik ben gisteren dan begonnen met het invoeren en bijstellen van inwonertallen van de top 10 steden van Nederland. Mogelijk ontstaat er vanuit de praktijk en discussie alsnog een methode. Het is uiteindelijk geen hoofdzaak en bovendien gaat het bij twijfel-/grensgevallen om de beste van meerdere opties dus niet dat er iets pertinent fout is.

Onderstaand zijn factoren die ik meeweeg. Geen enkele factor is op zichzelf doorslaggevend:

  • Is het een woonplaats volgens de BAG / heeft het een eigen postcode?
  • Is de plaats aangeven met (blauwe) komborden?
  • Is de bebording compleet en staan de borden op de grens van de oorspronkelijke plaats?
  • Is de plaats geheel losliggend of aanliggend of door de grotere plaats omsloten?
  • Wordt de plaats algemeen, lokaal en door eigen bewoners (nog) beschouwd als dorp / aparte woonplaats?
  • Is de plaatsnaam alleen in gebruik voor de oorspronkelijke plaats of wordt het ook gebruikt om een (veel) groter gebied (wijk/stadsdeel) aan te geven dat als uitbreiding van de stad / grotere woonplaats moet worden gezien?

Voor de tien grootste Nederlandse steden heb ik reeds de volgende tags gebruikt:
population=*
population:date=* (op dit moment overal 2017-01-01)
source:population=*
population:note=* (voor verduidelijking van de rekenmethode)

Amsterdam
Zoals eerder gemeld heb ik de dorpen Driemond, Durgerdam, Holysloot, Ransdorp, Schellingwoude en Zunderdorp apart gerekend. Dit verlaagt het inwonertal van stad Amsterdam met een paar duizend inwoners.

Rotterdam
Hoogvliet is zoals het in OSM al stond meer een suburb dan een dorp. Van het oude dorp is vrijwel niets over. Het inwonertal heb ik bij stad Rotterdam gerekend. Rozenburg en Pernis heb ik apart gerekend en omgezet van suburb naar village omdat ze nog wel als dorp kunnen worden gezien. Hoek van Holland heb ik ook apart gerekend en heb ik eerst op town laten staan (Monster en De Lier staan in OSM ook als town, wat voor Randstad-begrippen nogal een hoge inschatting is).

Den Haag
Het inwonertal van stad en gemeente is gelijk.

Utrecht
Vleuten, De Meern en Haarzuilens reken ik vooralsnog apart, mede omdat ze nog actief als woonplaats worden gehandhaafd in de indeling en vermelding van de gemeente.

Eindhoven
Het inwonertal van stad en gemeente is gelijk (kerkdorp Acht reken ik als buurt in Eindhoven, stond in OSM al vermeld als neighbourhood).

Groningen
Tijdelijk terug op de zesde plaats* omdat ik de vermindering heb beperkt. Het oorspronkelijke dorp Hoogkerk is maar een klein deel van de wijk Hoogkerk. De blauwe komborden geven eerder de wijk aan dan het dorp. Daarom heb ik het bij Groningen gerekend. Net als nieuwbouw-buitenwijk Meerstad, dat eerder deel uitmaakte van buurgemeente Slochteren, want stadsuitbreiding (ondanks eigen blauwe komborden). Wel afgetrokken zijn de inwonertallen van: Engelbert, Middelbert, Dorkwerd en de gedeelten van Harkstede en Lageland binnen de gemeente.

Almere
De stadsdelen zijn vooral een administratieve verdeling en dus gewoon bij elkaar opgeteld.

Tilburg
De dorpen Berkel-Enschot en Udenhout zijn apart gerekend.

Nijmegen
Lent is apart gerekend. Er schijnt al wel te zijn geopperd om Lent op te heffen als woonplaats ten faveure van Nijmegen. Zover is het nog niet.

Haarlem
Alleen Spaarndam-West is niet meegeteld voor de stad Haarlem.

  • Inmiddels is Almere (definitief) voorbij aan Groningen maar cijfers van 2018 negeer ik nog omdat bevolkingscijfers in deze fase van het jaar nog niet definitief zijn (kleine verschillen maakt op zich niet uit maar zou verwarring of dubbel werk kunnen geven).

Vanavond heb ik de inwonertallen van de overige twaalf steden boven de 100.000 inwoners ingevoerd:

Arnhem
Stad = gemeente (dus inclusief Elden en Schaarsbergen).

Breda
Exclusief Prinsenbeek, Bavel, Teteringen en Ulvenhout.

Enschede
Inclusief Glanerbrug; exclusief wijk Landelijk gebied en kernen.

Apeldoorn
Exclusief ‘Landelijk gebied’ (diverse dorpen).

Amersfoort
Exclusief Hoogland en Hooglanderveen.

Zoetermeer
Stad = gemeente.

Zwolle
Exclusief Wijthmen en Windesheim.

Leiden
Stad = gemeente.

Maastricht
Exclusief Borgharen en Itteren.

Dordrecht
Stad = gemeente.

's-Hertogenbosch
Exclusief Rosmalen, Nuland en Vinkel (en dus inclusief o.a. Engelen en Empel).

Delft
Stad = gemeente.

Inmiddels heb ik de inwonertallen ingevoerd van plaatsen die tussen de 50 tot 100 duizend inwoners hebben, plus het gemeentetotaal en de overige plaatsen binnen die gemeenten. Waar door mij nodig of gewenst geacht heb ik een toelichting gegeven met population:note. De enkele wijzigingen ten opzichte van mijn eerdere lijst heb ik ook in de Wiki doorgevoerd.

De belangrijkste punten/keuzes zet ik op een rijtje:

Alkmaar - inclusief Oudorp en Koedijk (Koedijk wel op ‘village’ laten staan)
Helmond - inclusief Stiphout en Mierlo-Hout
Amstelveen - inclusief Nes aan de Amstel
Hilversum - inclusief Hilversumse Meent
Deventer – inclusief dorp Colmschate (Colmschate wel op ‘village’ laten staan)
Hengelo - exclusief Beckum
Hoorn - inclusief Blokker en Zwaag (beide wel op ‘village’ laten staan)
Almelo - exclusief Bornerbroek en Aadorp
Heerlen - exclusief Hoensbroek
Assen - inclusief Witten, Anreep, Schieven en Zeijerveen, exclusief Loon, Ubbena, Ter Aard, Zeijerveld en Rhee
Venlo - inclusief stadsdeel Blerick behalve Hout-Blerick en Boekend, exclusief Tegelen, Belfeld, Velden, Steyl, Arcen en Lomm
Emmen - exclusief Weerdinge (en vele andere dorpen)