landeigenaar wil geen wegen in OSM op zijn terrein en verwijdert deze.

Misschien is het handig om in lekentaal duidelijk uit te leggen wat de implicatie is van een weg die als privé getagd is. Als je verder niet bekend bent met de termen kan serviceweg overkomen als een openbare weg. Ik kan mij voorstellen dat het probleem ligt bij het betreden van het terrein, en niet bij het in kaart brengen op zich.

Als de akkerbouwer een hek op zijn oprit zet en een bord verboden toegang en “pas op voor de hond” zal niemand er zomaar oprijden.

We kunnen toch wel leven als dit stukje oprit niet gemapt is? Ik zou er in ieder geval geen oorlog om voeren.

haha, met de toon die hij aanslaat tegen Eggie vind ik dit de allerbeste oplossing :smiley: :smiley:
Of gewoon één wit gat maken daar ^,^ ‘unmapped area’
@Eggie, in een reactie eens vragen of z’n huis er wel op mag blijven staan, dattie dan niet bang is dat het als hotel gezien wordt :stuck_out_tongue:

Beste Marnix,

Bedankt dat je je via het forum meldt.

Alle begrip!

Mappers (althans: vele) willen nu eenmaal alles mappen wat er bestaat; ook onbewoonde eilanden, gevangenissen, militaire terreinen en paden en wegen.

Ik begrijp je argumentatie maar denk niet dat de fietsers en wandelaars die plotseling in je tuin lopen of fietsen door OSM geleid worden.

Zo zij überhaupt navigatiesoftware gebruiken leidt deze hen niet over wegen of paden die als ‘private’ getagd zijn, laat staan als het (kleine) kinderen betreft.

Als het echt gevaarlijk is zou een hek op zijn plaats zijn en voor je (gerespecteerde) privédomein kan een Art. 461-bordje natuurlijk behulpzaam zijn. De eerdere opmerking (voordat jouw bericht zichtbaar was) over de hond was natuurlijk een grapje - dat kunnen de meeste OSM-mappers wel waarderen :slight_smile:

Wat mij betreft laten we de weg weg, maar als andere mappers, die deze draad niet gelezen hebben hem alsnog weer terug zetten, tsja…dan moet je hem maar weer weg stuffen.

[edit] Overigens op de officiële topografische kaart 1:10:000 staat de veldweg wel ingetekend; dus wandelaars met die kaart in de hand…

met vriendelijke groet,

Martin Borsje

B.t.w.: no hard feelings tegen het mooie Zeeuws Vlaanderen: ik ben getrouwd met een Hulsterse.

Ik wens u, als “boze boer”, allemaal veel succes met jullie mooie werk. Blijkbaar heb ik jullie regels geschonden.
Dit is enkel gedaan om de werkelijkheid eer aan te doen en verwarring te voorkomen. Zie mij gerust als merkwaardige man. Ik hoop dat u mijn argumenten ook gelezen heeft.

Met vriendelijk groet,
Marnix Verbrugge

Ik kan me voorstellen dat het tenenkrommend is om weer ongenood publiek op je terrein te krijgen. …, maar dit staat volkomen los van wat we wel en niet mogen mappen. De veldweg was al met access=no getagd. Dat routeert echt niet op GPS en routeplanner. De fietsers en wandelaars hebben waarschijnlijk nooit van OSM gehoord. Ze zien een weg met een hek en een bord, maar daar trekken helaas een aantal mensen zich niets van aan. Die van die hond is ook een goeie.
Overigens heb ik nog niets teruggedraaid hier.
Zo ben ik ook al benaderd door iemand van een buurtcomité die een parkeerplaats van de kaart wilde hebben dat door bewoners en restaurant bezoekers wordt gebruikt en van de week was er iemand die het hele “landgoed” maar had verwijderd van vele hectares om dezelfde reden als Marnix Verbrugge.

Beste Marnix,

Nogmaals: die reacties kwamen voordat jij je op het forum gemeld had (als nieuwe poster moet je bericht eerst goedgekeurd worden voor plaatsing om spam te voorkomen); helaas hebben we als ervaren mappers vaak te doen met ongenuanceerde vandalen die we zo mogelijk snel in de kiem willen smoren. Dat verklaart wellicht de aanvankelijk cynische reacties…

Na het lezen van je reactie heb je denk ik alle begrip gekregen en - nee - je hebt geen regels geschonden maar net zo goed als wij het van jouw perspectief uit willen zien verwachten we dat andersom ook.

OSM is een vrije community, net als Wikipedia, dus er is altijd een kans dat iemand het weer terugmapt. Je zou op de weg een note kunnen zetten met het verzoek deze veldweg niet te mappen.

Met, wederom, vriendelijke groet van een misschien wel merkwaardiger maar zeker niet boze Martin :wink:

Marnix… bedankt voor je uiteenzetting.
Wie weet kun je nog eens van je account gebruik maken om zaken toe te voegen. :slight_smile:

Juist, het is altijd vervelend om te zien als iets, waar je met z’n alle hard aan werkt, door een newbie wordt ‘stukgemaakt’.

Ik begrijp uw punt nu wat beter. Dat had u beter gelijk met die toon in de reactie op uw changeset kunnen zetten. Dat levert niet zulke overeind staande haren op :slight_smile: We zijn echt niet kwaadwillend, en bereid mee te denken/werken aan alle goede bedoelingen.

De changeset heb ik “reverted” na kennis genomen hebbende van de achtergronden hoe het tot “access=no” is gekomen. Het gaat om het principe. … map what’s on the ground.
Marnix Verbrugge heb ik doorverwezen naar de DWG. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Data_working_group

Dag Marnix,

Misschien de volgende keer de mappers eerst benaderen met een algemene bericht zoals hier op dit forum met het probleem. Dat bespaart heel veel moeite aan beide kanten. Achter osm zitten vooral normale mensen met begrip. Maar belangrijk is dat goed wordt gepraat. Zoals eerder werd vermeld moeten wij nogal streng zijn omdat er veel mensen dingen veranderen met het doel ons werk te beschadigen.

Succes met uw tuin/erf.

Fijn dat je je in het topic meldt Marnix. Ik begrijp dat het erg vervelend is dat zich gevaarlijke situaties voordoen.

Ik heb wel een vraag. Ik heb http://www.topotijdreis.nl/ er even bijgepakt, en daaruit blijkt dat het pad sinds 1913 ingetekend is op de officiele topografische kaart. Pas in 2012 is het pad van de topografische kaart gehaald. Op de TOP50 topografische kaart staat het pad nog wel. En op BGT ( https://bgtviewer.nl/ ) staat het pad ook nog steeds ingetekend. Aan de andere kant, op de kadastrale kaart zie ik dat het pad inderdaad geheel op jullie grond ligt (d.w.z., het pad ligt op hetzelfde perceel als de gebouwen en akkers). Jij weet dit natuurlijk beter dan ik, maar weet je zeker dat er geen recht van overpad is?

Maar goed, er van uitgaande dat er geen recht van overpad is: Eggie, Marnix, zijn jullie het er over eens dat:

  1. Er een pad ligt t.b.v. agricultureel gebruik
  2. Dit pad niet publiekelijk toegankelijk is?

Het staat nu als zodanig in OSM. Dit betekent dat het pad wel op de kaart staat, maar als nauwelijks zichtbare streepjeslijn. Voor navigatie betekent dit dat er geen gebruikers over dit pad gestuurd zullen worden. Marnix, is dat acceptabel voor jou?

Ik zou in elk geval zeker ook een melding doen bij het kadaster via https://verbeterdekaart.kadaster.nl om het pad van hun kaarten (TOP50/TOP10/BRT) af te krijgen.

De weg is nu zo aangepast door Marnix dat hij ‘tot’ het erf loopt en er dus niet meer over heen. Bij geen enkele routeplanner zal het kunnen routeren. Verder ben ik van mening dat een weg… ook prive… gewoon op de kaart hoort. Dat de weg sowieso niet kon routeren was al door de oorspronkelijke mapper opgelost met access=private.

Dan is mijn voorstel dat we het zo laten. Of er immers op zijn erf sprake is van een doorgaande weg kunnen we vanuit onze armstoel niet vaststellen.
Misschien kan Marnix nog een hek, indien aanwezig, taggen? En kan de access=private naar ‘no’ omgezet worden - niet dat dat denk ik iets uitmaakt voor de meeste routers, maar je weet maar nooit.

Overigens rust op Marnix natuurlijk wel de plicht dat “OSM-onwetenden” niet per ongeluk of zijn gevaarlijke erf komen, want we willen natuurlijk geen van allen dat een ongeluk gebeurt!

Dan hier even als voorbeeld een weg naar een ander privé-eigendom. :slight_smile:
http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.18004/5.22542

:slight_smile:

Bedankt voor deze schat aan informatie Math.

Hiernaar kijkend, ben ik wel blij dat geen van deze kaarten momenteel een weg projecteert over het erf. Ik ben erg benieuwd naar de bron waarop de wijziging 9 maanden geleden op gebaseerd is.
Bij het wijzigen van bestemmingsplannen is hier door mij en mijn vader al vaker werk van gemaakt. Ik zie in de historische kaarten ook dat het weggetje er terug op komt en er weer afgaat. Het blijft een hardnekkig iets. Er is hier geen recht van overpad.

Dat jullie het hier mooi als prive aan kunnen duiden is natuurlijk een goede zaak. Toch worden jullie kaarten veel als achtergrond gebruikt en dan is voor veel mensen die stippellijn wel degelijk zichtbaar. Op andere,vergelijkbare agrarische bedrijven staan deze stippellijnen niet. Gelukkig loopt deze nu niet meer over ons erf.

Voor mij is het een veiligheids en privacy-kwestie. Hier staat het nu vooralsnog zo ingetekend zoals de BGT viewer het ook heeft staan en dat is voor mij nu ok. Ik heb melding gedaan bij BGT en ik heb de gebruiker die 9 maanden geleden ingetekend heeft gevraagd naar zijn bron-kaart.

Met vriendelijke groet,
Marnix

Fijn dat we in goed overleg tot een oplossing komen.

Overigens is het volkomen terecht als het pad wel gewoon op de topografische kaarten blijft; die wissen geen privépaden tenzij van groot landsbelang en geheim…

Dit is een leuke site om door de tijd te reizen over je land. Even inzoomen en dan de tijdbalk verschuiven.
http://www.topotijdreis.nl/

herstel: Dat had Math ook al genoemd.

Marnix, je hebt groot gelijk.

Helaas denken vele armchair/toolmappers dat elk pad/elke weg op de OSM moet staan. Op zich is dit geen ramp, maar diverse toegangswegen worden onjuist gemapt. Alleen de tag service road wordt gebruikt zonder het doel te noemen. Indien de tag service road beter zou worden gebruikt, verschaft dat heel wat duidelijkheid. Het trieste is dat als het doel wel is getagd, een armchair/toolmapper ze vrolijk weer verwijdert. Needless tagging?

Indien een weg onjuist is getagd, kan dat tot vervelende situaties leiden voor zowel de eigenaar als de gebruiker. In 2017 heb ik dit twee keer meegemaakt. Indien er een weg loopt, en een wandelorganisatie zien er een toeristische mogelijkheid in, loopt er binnen de kortste keren een wandelroute over die “service road”. Toen ik zo’n wandeling maakte, was er een toegangsweg (service road) gemapt. Toen ik voor die toegangsweg stond, bleek dit een oprit te zijn. Ik heb toen maar een andere route genomen.

Zo is er in Noord Groningen een verbinding tussen de weg en de zeedijk. Die verbindingsweg is ruim 2,5 km lang. Het laatste stuk is een privéweg. Er staat een bord “Doodlopende weg”. Toch blijven mensen het proberen om via die verbindingsweg te gaan. Ook blijven wandelaars paden gebruiken die niet voor hen zijn bestemd. Er wordt gebruikt van gemaakt omdat ze op de kaart staan.