Verkeerd getagde parken (ideetje)

Met enige regelmaat zien we beginnende mappers landuse=* omtaggen naar leisure=park (de zogenoemde pokemon edits).

Uiteraard worden beginnende mappers gemonitored maar het kan natuurlijk best zijn dat verkeerde edits worden gemist.

Gisteren had ik dus een idee om een aantal van deze verkeerde edits makkelijk op te kunnen sporen middels een overpass query. Wat beginnende mappers dus vaak doen is de tag source=3dShapes laten staan wanneer ze de landuse omtaggen.

De volgende overpass query toont alle leisure=park waar ook de tag source=3dShapes opzit:

[timeout:25][bbox:
{{bbox}}]; ( node["leisure"="park"]["source"="3dShapes"]; 
way["leisure"="park"]["source"="3dShapes"]; 
relation["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];); 
out center;

Aangezien er nooit parken zijn geïmporteerd met source=3dShapes is het dus een ‘red flag’ wanneer we parken tegenkomen met deze tag. Heb al even gekeken en de meeste parken met deze tag zijn picobello in orde. Er zijn er echter ook die niet in orde zijn.

Mijn idee is om alle parken met deze tag na te lopen en de tag source=3dShapes van een park af te gooien als hij goed is. De parken die niet in orde zijn weer te restoren naar het correcte landuse.

Het resultaat zal zijn dat de overpass query uiteindelijk 0 resultaten oplevert en dan zijn alle parken in orde. Deze query kunnen we dan eens in de week of maand draaien en zodra hij weer resultaten begint te geven moeten we weer actie ondernemen.

Graag hoor ik van jullie of dit wel of geen goed idee is :).

Groeten,
Mark

Idee is niet slecht, maar volgens mij moet je juist zoeken naar leisure=park zonder dat er nog een landuse=* aanwezig is, en in jouw code sluit je dat niet uit.
Dat doe je hiermee wel:

[out:json];
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
  node["leisure"~"park"]["source"~"3dShapes"]["landuse"!~"."](area.searchArea);
  way["leisure"="park"]["source"="3dShapes"]["landuse"!~"."](area.searchArea);
  relation["leisure"="park"]["source"="3dShapes"]["landuse"!~"."](area.searchArea);
);
out center;

Ik heb de code ook voor heel Nederland genomen, dat werkt wat makkelijker. (overpass is hier)
Het gaat er bij die Pokemon edits nu juist om dat ze de landuse vervangen door leisure=park.
Dus: landuse=* én leisure=park (icm. 3dShapes) is meestal goed, maar zonder landuse=* is het mogelijk fout.

Ik zie nl. ook veel omzettingen van landuse=* naar leisure=park van niet-pokemon mappers.

Nog veel werk te doen dus…

Het werkt wel. Er zitten nogal wat parkcovers bij die keurig over nieuw ingetekende landuse liggen, maar die nog wel 3dshapes als bron hebben. Die tag verwijder ik dan. Dan zal de foutmelding verdwijnen.

edit: Ook kom je Leisure park tegen in combinatie met landuse forest. Die haal je er dan niet uit. Die renderen ook niet als park.

Ah ok dus landuse=grass en leisure=park mogen dus gecombineerd op eenzelfde polygon liggen. Ik denk dat ik het zelf niet zo snel zo zou taggen aangezien een park vaak uit meer bestaat dan een enkel stuk gras :). Het idee van een deken over de landuse heen vind ik een mooiere manier van een park aangeven maar goed om te weten dat zo taggen is toegestaan en niet per definitie ‘fout’.

Om een willekeurig voorbeeld te geven, dit park https://www.openstreetmap.org/way/71411588 is dus correct getagd? Deze wordt namelijk niet door jouw query gevonden.

In ieder geval bedankt voor de feedback en het mooier maken van de overpass query. Ik heb nog niet veel gedaan met overpass maar het ziet er wel mooi uit, zo leer ik nog eens wat :).

Groeten,
Mark

Nee… die combinatie tag haal ik er af. En leg indien nodig over het hele gebied een cover Leisure = park. Net R’dam wat opgeschoond.

Lijkt wel dweilen met de kraan open. https://www.openstreetmap.org/changeset/55109809#map=18/52.60948/6.67034
Achavi doet het even niet. Zal een kijken of die 2de changeset wel goed was. :confused:
Het commentaar is ook altijd het zelfde. The area was not yet marked as a park. Dat moet toch ergens vandaan komen.

Haha ok :). Dus wat Marc eigenlijk wilde bereiken is dat wanneer er landuse aanwezig is binnen de leisure=park polygon hij deze niet in de resultset wil zien (logisch want dat zijn nu juist de correct getagde parken). Daarmee worden echter de polygons die zijn getagd met zowel landuse=grass alsmede leisure=park ook weggelaten. En dat willen we dus juist weer niet. Ben bang dat mijn overpass kennis tekort schiet om een dergelijke query samen te stellen.

Groeten,
Mark

Nou… die queries werken wel, maar niet voor alles. Had er wel wat aan net. 'k Probeer de ellende een beetje voor te zijn door te monitoren. Van echte parkenmappers krijg ik eigenlijk bijna nooit antwoord. :frowning:
Het lijkt wel dat achavi er moeite mee heeft als de edits nog heel vers zijn.

Nee het levert ook best wel wat ‘false positives’ op. Ik zou zo een query in ieder geval niet basis laten zijn voor geautomatiseerde correctie. Menselijk interventie is wel een vereiste in deze want het is niet altijd even eenvoudig.

Nee helaas zijn ze meestal niet zo spraakzaam. Zou wellicht een hoop ellende schelen.

Ja gisteren deed achavi ook een beetje raar. Ik kreeg in sommige gevallen niets te zien. Even later werkte het wel weer (hopelijk van tijdelijke aard).

Ik zit nu in Utrecht te kijken voor wat herstelacties.

Groeten,
Mark

Het nadeel van mijn eerdere oplossing was inderdaad dat hij keek naar een poly waar zowel landuse én leisure op stond, terwijl we op zoek zijn naar 2 polys over elkaar heen.
Ik heb een volgende oplossing bedacht die zoekt naar alle landuse=* met source=3dShapes waar gelijktijdig een leisure=park overheen ligt.
Foutloos is het nog niet, maar het is alweer laat… :open_mouth:

Willen jullie eens kijken wat je hier mee kan?

way["landuse"]["source"~"3dShapes"]( {{bbox}} );
 (way(around:0)["leisure"~"park"];node(w););
out meta;

way["leisure"~"park"]( {{bbox}} );
 (way(around:0)["landuse"]
["source"~"3dShapes"];node(w););
out meta;

{{style:
way[landuse]{color:black;}
way[leisure]{color:red;}
}}

Hier is bovenstaande overpass bij mij in de buurt.

Ja, dat kan wel, maar zelf vind ik het ook inderdaad nogal ‘mager’ als park. Daar verwacht ik meer soorten begroeiing dan alleen maar gras…

Eigenlijk ben ik juist geïnteresseerd in de poly’s waar zowel leisure=park alsmede source=3dShapes opstaat (dat zijn de poly’s aangemaakt door 3dShapes maar dus zijn omgetagd naar park). Als er ook nog landuse=grass opstaat kijk ik het ook na en tot nu toe heb ik het aangepast (haal er minimaal de tag source=3dShapes vanaf als het park in orde is).

De volgende query is voor mij werkbaar en bestaat uit een combinatie van mijn query en jouw query:

[out:json];
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
  node["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];
  way["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];
  relation["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];
);
out center; 

Ben ze nu één voor één aan het nalopen en verbeter meteen de plekken waar ik aanpassingen doe (beetje volgens de boyscout rule “Always leave the campground cleaner than you found it.”).

Heb tot nu toe wat aanpassingen in Utrecht gedaan en in het Westland ('s Gravenzande). Nu ga ik Naaldwijk eens even bekijken.

Als de aanpassingen die ik tegenkom zijn gemaakt in +/- het afgelopen jaar dan contacteer ik de mapper. Zijn de wijzigingen ouder dan denk ik dat het weinig zin heeft om de mapper in kwestie een bericht te sturen. Misschien zijn hier nog andere gedachten over? Zo ja dan hoor ik dat uiteraard graag :).

Het zal nog wel een tijd duren en heel wat werk zijn voordat de query geen resultaat meer oplevert maar hopelijk is daarmee de Nederlandse kaart dan wel weer een stuk mooier en correcter.

Groeten,
Mark

Als je deze query doet zie je direct de parken en hun vorm ipv. alleen maar een stip.
Bovendien heb je direct alle details over de mapper in kaart.
De test op node[leisure] heeft geen zin bij parken, die zijn altijd op een way/relation.

[out:json];
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
  way["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];
  relation["leisure"="park"]["source"="3dShapes"];
);
(._;>;);
out meta;

Je ziet dan toch weer recidivisten opduiken…

Ik heb zo mijn vermoeden dat je o.a. refereert aan Esmay: https://www.openstreetmap.org/user/Esmay/

Die heeft gewoon vrolijk twee weken na jouw feedback alsnog het park op onjuiste wijze aangelegd. Is nu 8 maanden geleden dus ik heb haar een berichtje gestuurd.

Is nu weer helemaal in orde :).

@Marc: dank voor het verfraaien van de overpass query.

Groeten,
Mark

Ik ben nu precies een maand bezig met het nalopen van de parken. Probeer elke dag toch 1 of 2 plekken na te lopen maar lukt helaas niet altijd. In Zuid Holland levert de overpass query nu geen resultaat meer op.

In de meeste gevallen betreft het parken die meer dan 5 jaar geleden zijn omgetagd. Van dergelijke gevallen stel ik de originele mapper niet op de hoogte. Toch heb ik ook al wel gevallen gezien die in het afgelopen jaar zijn omgetagd. Deze mappers heb ik wel een comment gegeven op hun changeset. Slechts bij hoge uitzondering krijg ik daar nog wel eens reactie op :).

Volgende provincie waar ik mijn focus op ga leggen is Utrecht. Hopelijk kan ik over een maand zeggen dat het hier ook gelukt is :).

Groeten,
Mark