(Omsloten) Tuinen bij huizen

Via een ander onderwerp kwam ik op de kaart in Amsterdam uit waar me de groene vlakken tussen de huizenblokken opvielen.
In feite de achtertuinen, wel of niet geheel omsloten door bebouwing, oftewel de huistuinen. Zie bijvoorbeeld: https://osm.org/go/0E4~LD_KF

Die groene vlakken zijn in 2013 getagd (door een Duitse mapper) als leisure:garden.
Bij de uitleg hierover (NL: how to map) staat: “Ligt vooral in residentiële gebied, privé grond die wordt gebruikt voor recreatie en de teelt van planten.”
Ik denk dat het meer huistuinen zijn en daarover wordt gesteld: “…momenteel volgens het laatste voorstel (engl. proposal) met garden:type=residential en access=private gemapt, ook is landuse=village_green of meer zelden landuse=garden te vinden”.

Wat vinden jullie hiervan. Alleen dat grijs van residential samen met dat paarsige van de woningen is ook maar saai op de kaart. Plantsoenen aan de voorkant van het huis worden tenslotte ook gemapt.

Ik had ook zo’n dergelijke vraag 2 maanden geleden:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=5374

Persoonlijk vind ik het wat hebben, tuinen mappen. Maar wanneer houd je op, straks gaan we de tegels op straat mappen. De discussie is denk ik wat het doel van osm is. Ik denk anno 2018 de focus meer is dan alleen navigatie op wegen. Hoe meer data, hoe beter de kaart. Maar iemand moet het ook allemaal onderhouden. In de toekomst kijkend, volgens mij is er geen ontkomen aan. De tuinen komen er ook in OSM.

Zo’n groen vlakje daar in Amsterdam Oud-Zuid is niet één tuin, maar een verzameling tuintjes van benedenwoningen. Sommige ervan zijn ook niet meer dan een terras. Alleen toegankelijk vanuit de betreffende benedenwoning en privé dus.
Verder zijn de gemapte stukken groen nogal eens door woningen heengetrokken, slordig werk.
Ik zie geen meerwaarde om zoiets te mappen.

Wat anders wordt het wanneer binnen een huizenblok een flink grasveld ligt, met vaak ook nog speelplekken, door de gemeente onderhouden en meestal gewoon toegankelijk via een pad vanaf de straat. Dat kan wel toegevoegde waarde hebben.

…maar ik ken ook voorbeelden waar mappers perceelgrenzen (of uit kadaster-achtige bronnen, of van luchtfoto’s) alle met barrier=wall gemapt heeft. Dit dus duidelijk zonder ter plekke verificatie.

Rendert natuurlijk wel leuk(?) op de kaart al die vakjes.

Niet doe dus!
Voor mij weer de telkens terugkerende maar geldig blijvende vraag: Vraag niet wat kan, maar wat nuttig en zinvol is.
OSM is ook geen schaduwdatabase voor de overheid voor perceelgrenzen, hydranten (met aansluitmaten!) en dergelijke.

Qua beeldvorming (ok, misschien toch ook de rendering enige waarde toekennen) vind ik persoonlijk de NL Topo 1:10’000 een goede leidraad: grote tuinen, grasperken etc. wel - grasveldjes, bloembakken en tegelstukje in achtertuinen niet.

Maar ik kan het mis hebben…

Onlangs heb ik aan artikel gelezen over een immobiliënkantoor dat OSM data gebruikte om wat te doen met privé zwembaden.
Dit ligt wat in de lijn van privétuinen. Misschien zijn er wel kantoren die de waarde of iets dergelijks willen bepalen met behulp van de aanwezigheid van een tuin of buurten willen detecteren met grote oppervlakten privétuin.

Een goed taggingschema lijkt me hier zeker van belang zodat een renderer keuze heeft om alle gewone privé-tuinen wel of niet te laten zien. Er kan onderscheid zijn tussen privé-tuinen met zekere omvang en bijzonderheid zoals bij een landgoed en de normale voor- en achtertuinen bij woningen.

Zo heb ik het toegepast in mijn dorp. Alleen grote privétuinen, die door hun omvang een soort van stempel drukken op de natuurlijke uitstraling van de omgeving, eventueel (deels) intekenen. Grote bomen in kleine privétuinen heb ik ook gemapt maar ik twijfel of ik die wil handhaven.
Openbaar groen heb ik uitgebreid gemapt. Soms lijkt het wat overdreven minitieus met losse stukken gras wanneer onderbroken door opritten. Toch geeft het op de kaart wel een extra goed beeld en subtiele informatie.

Ondertussen de link naar het artikel “teruggevonden”: https://www.rockestate.be/blog/2017/09/08/finding-38000-private-swimming-pools-in-flanders.html

Even terug op deze onderwerp, zo mappen ze tuinen in Spanje:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/38.65043/0.06238

leisure=garden
access=private
type=polygon