OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

Announcement

A fix has been applied to the login system for the forums - if you have trouble logging in please contact support@openstreetmap.org with both your forum username and your OpenStreetMap username so we can make sure your accounts are properly linked.

#151 2017-12-19 23:13:09

AndriesWijma
Member
From: Kollum
Registered: 2016-04-20

Re: Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

IIVQ wrote:

Is dat al af?

Ik heb het een tijdje geleden geprobeerd toe te voegen maar toen was het nog niet af, en meer dan wat ik van wegenforum.nl haal weet ik niet.

In het busboekje staat een vermelding alsof het busstation Joure al af is. Dat zal oorspronkelijk de planning zijn geweest maar dat lijkt niet te zijn gehaald.

#152 2017-12-27 14:21:17

IIVQ
Member
Registered: 2014-11-12

Ik ben nu bezig de concessie Amstelland-Meerlanden te updaten: Alle routes updaten met de juiste halten en alle haltes en routes ook nog een Public Transport v2-compliant maken. Is daar eigenlijk een checker voor, anders dan de validator in JOSM?

Vraag: Wat te doen met halten die opgeheven zijn?
Bij een halte die puur bestaat uit een paal in een berm (die er dus niet meer is) zeg ik: verwijderen, maar wat te doen als er nog een haltekom, verhoogde stoeprand en/of bushokje in het wild te zien zijn, maar er geen bus meer stopt?

#153 2017-12-27 16:18:42

observer
Member
Registered: 2017-07-19

IIVQ wrote:

maar wat te doen als er nog een haltekom, verhoogde stoeprand en/of bushokje in het wild te zien zijn, maar er geen bus meer stopt?

Als er geen bus stopt dan is het geen bushalte.

OpenStreetMap: de meest gedetailleerde kaart van de wereld.

#154 2017-12-27 16:30:47

HenkL
Member
From: Groningen - NL
Registered: 2015-09-07

Ik zou wel wachten tot je alle lijnen verwerkt hebt. Er kan een andere lijn verlegd of bijgekomen zijn, die zo'n halte nog wel aandoet.

#155 2017-12-27 18:30:25

IIVQ
Member

observer wrote:
IIVQ wrote:

maar wat te doen als er nog een haltekom, verhoogde stoeprand en/of bushokje in het wild te zien zijn, maar er geen bus meer stopt?

Daar zal oom agent anders over denken. De witgeblokte markering of de "bus"-sticker op de bushalte (tegenwoordig vaak geïntegreerd in de halte ipv met een apart geel bord) hebben in de wegenverkeerswet een betekenis van verboden stil te staan (anders dan voor het onmiddelijk in- en uit laten stappen van mensen). Daarvoor hoeft er geen bus op die halte te stoppen.

Daarnaast is een haltekom een duidelijk stuk weginfrastructuur (dat nu overigens zelden gemapt wordt, ik zou niet weten hoe anders dan de situatie op het oude Utrecht Centrumzijde waar elke kom een aparte way was)

#156 2017-12-27 23:31:21

alphensebezorger
Member
Registered: 2016-02-08

IIVQ wrote:

Bij een halte die puur bestaat uit een paal in een berm (die er dus niet meer is) zeg ik: verwijderen, maar wat te doen als er nog een haltekom, verhoogde stoeprand en/of bushokje in het wild te zien zijn, maar er geen bus meer stopt?

In dat laatste geval zou ik disused:highway=bus_stop van maken (zie wiki). Zo'n ongebruikte bushalte kan als herkenningspunt nuttig zijn ("na de oude bushalte de tweede straat rechts" o.i.d).

IIVQ wrote:
observer wrote:

Daar zal oom agent anders over denken. De witgeblokte markering of de "bus"-sticker op de bushalte (tegenwoordig vaak geïntegreerd in de halte ipv met een apart geel bord) hebben in de wegenverkeerswet een betekenis van verboden stil te staan (anders dan voor het onmiddelijk in- en uit laten stappen van mensen)

Volgens mij is het "bord" bushalte wettelijk gezien bepalend. De blokken geven alleen de lengte van het stopverbod aan. Wanneer er geen bord meer staat hebben die geen functie meer. De liefhebber kan hier de wetstekst zelf nalezen. Maar als ik lees "niet stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering," zou ik denken dat ik er wel mag staan als het bord verdwenen is.

#157 2017-12-28 09:48:52

Sint E7
Member
Registered: 2017-03-13

alphensebezorger wrote:
IIVQ wrote:

In dat laatste geval zou ik disused:highway=bus_stop van maken (zie wiki). Zo'n ongebruikte bushalte kan als herkenningspunt nuttig zijn ("na de oude bushalte de tweede straat rechts" o.i.d).

Hmm, dit zie ik nu pas.  yikes
Oude bushaltes gooi ik doorgaans helemaal weg uit OSM.

#158 2017-12-28 15:16:00

IIVQ
Member

alphensebezorger wrote:
IIVQ wrote:

Ja, dat zou kunnen, volgens mij het énige juiste gebruik van highway=bus_stop (ik probeer ze zoveel mogelijk weg te halen in lieu of public_transport=platform)

alphensebezorger wrote:
IIVQ wrote:
observer wrote:

Daar zal oom agent anders over denken. De witgeblokte markering of de "bus"-sticker op de bushalte (tegenwoordig vaak geïntegreerd in de halte ipv met een apart geel bord) hebben in de wegenverkeerswet een betekenis van verboden stil te staan (anders dan voor het onmiddelijk in- en uit laten stappen van mensen)

Volgens mij is het "bord" bushalte wettelijk gezien bepalend. De blokken geven alleen de lengte van het stopverbod aan. Wanneer er geen bord meer staat hebben die geen functie meer. De liefhebber kan hier de wetstekst zelf nalezen. Maar als ik lees "niet stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering," zou ik denken dat ik er wel mag staan als het bord verdwenen is.

Vroeger was het "bord" bepalend, tegenwoordig het "bus"-symbool (blauw op wit in een blauw vlak), zie L3. Het is ergens ooit een keer bepaald dat dit geen apart bord mag zijn maar dat het ook geintegreerd mag zijn in een groter paneel.
Zoals hier rnet02_mijksenaar.jpg (al kloppen de kleuren niet).
Veel moderne bushaltes hebben dan ook geen apart bord meer maar hebben het geïntegreerd in de DRIS. En als die verlaten worden heb je een bushalte, een blokmarkering ... maar geen bussen :-p

Een blokmarkering zónder bussymbool is overigens niets waard, dus daar mag je gewoon parkeren.

Board footer